Ati 5870/5850 of bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• r_vandenbroek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-04 12:44
Goedemorgen!

Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van een 5850/5870. Niet alleen door de prijs ervan, maar ook vraag ik me af of een ander onderdeel van mijn pc dan gaat bottlenecken. Ik weet dat op hogere resoluties veel van de grafische kaart gevraagd wordt t.o.v. van andere onderdelen, maar toch. Ik post hieronder mijn specs:

Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.6Ghz
Gigabyte GA-EX38-DS4
OCZ 4GB (2x2GB) PC6400, CL4 @ 6-6-6-18
Sapphire Radeon HD 3870 X2 (1GB) @ 900/1000
Creative X-Fi XtremeMusic
Samsung Spinpoint F1 1TB
Antec Performance One P182 (Hier bekend als ... De Tank ;))
2x Zalman ZM600-HP (600W)
Samsung 226BW (22", 1680x1050)
En een knappe muismat!

Wie heeft er ervaring met een dergelijk system upgraden naar een HD5xxx? Of wie kan het zo al zien? Ik ben benieuwd!

Gr, Rogier.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 18:59
Bottleneck tot in hoever ?, heb je last van lage FPS ?

Want in heel veel gevallen is de proc de bottleneck in vergelijking met de kaart.

Volgens 3dmark en vantage en mijn 2x 285gtx incombinatie met Q9550 op 3.6 kon ik alleen me score omhoog krikken door de CPU te clocken ( wat niet verder kan / lukt nu op het moment )

Verder ziet je systee mer aardig netjes uit en vraag ik me af wat je niet kan draaien, behalve dat de GPU iets ouder is in vergelijking,ik denk persoonlijk met een nieuwe kaart je er zoiezo op voorruit gaat en de volgende stap een I7 platform wordt :P

Edit : en hoezo heb je 2 600watt voeding Oo..

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 21-11-2009 09:57 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Setup ziet er goed genoeg uit om een 5850/70 te kunnen supporten.
Hoe hoger de resolutie hoe meer RAM geheugen je kan gebruiken op de grafische kaart wanneer 3D aanwezig is, voor 2D zou het niet veel mogen uitmaken.
Aangezien deze kaarten 1GB hebben en je een 22" gebruikt is het zat genoeg, zelfs als je op 2560x XXXX van wat ik me herinner.

Je hebt trouwens altijd een bottleneck :)
Al eens benchmarks vergeleken tussen je 3870 x2 en de 5850/70?

• mzq6600
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik zou eerst ander geheugen kopen(1066Mhz) en dan je cpu overklokken naar 4Ghz+
5850 is de beste keus voor jou gezien je een 22'' monitor(1680x1050) hebt.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een upgrade naar een 5850 ga je zeker merken. Een E8400 op 3,6GHz is daar snel genoeg voor. Ik zeg: doen!

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• r_vandenbroek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-04 12:44
Bedankt voor jullie replies...

@ Mektheb:

Ik wil spellen als Crysis gewoon met veel detail, AA, enz. willen spelen. Zo'n mooi spel in graphics downtunen is gewoon zonde! Met mijn 3870x2 gebeurt dat en dat irriteert me. Dus ik moet goede FPS halen met veel detail aan in dat soort spellen. De 600Wx2 is omdat het kan. En ten tweede omdat mijn videokaart al 300W trekt, en dan moest de rest van de pc nog. Ten derde met oog op de toekomst, wie weet gaan ze nog wel meer slurpen.

@Graviton12

Benchmarks gezocht, eentje gevonden, waarop de 3870x2 natuurlijk kansloos was. De rest van de reviews laat de 3870x2 buiten beschouwing, waarschijnlijk omdat de scores van de 5850/70 hem vernederen en omdat het natuurlijk een oudere kaart wordt.

@MZQ6600

Denk je dat in grafisch zware spellen het meer nut heeft om sneller geheugen/processor te hebben? Om naar 4Ghz+ te gaan moet ik wel het e.e.a. aanpassen, er zit nu alleen de standaard koeler op.... Naar mijn weten is 1066 geheugen alleen interessant als je flink gaat overclocken, anders is performance toename marginaal. Heb jij hier ervaring mee?

Thanks!

Rogier

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Crysis in high met AA en dergelijke mmmhhhh dan denk ik dat je onaangenaam verrast zult worden :)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Op 1680x1050? Dat moet een HD5850 wel trekken hoor. Of je processor een bottleneck vormt verschilt heel erg per spel. Bij GTA4 zou het zomaar kunnen dat dat het geval is bijvoorbeeld. Crysis heeft juist weer harder een goede GPU nodig. De meeste spellen zullen nog wel genoeg hebben aan jouw E8400@3.6Ghz, dus een nieuwe videokaart is best een optie. Al twijfel ik wel of een HD5850 op jouw resolutie geen overkill is voor alle spellen behalve Crysis.

specs

• Baisikeli
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-04 18:55
Mag ik inhaken?

Ik zit geloof ik met een 'gelijkwaardig' probleem. Leek me handig op dit topic in te haken; mocht dat niet zo zijn, hoor ik het graag.

Ik heb op het moment het volgende systeempje draaien:

Intel E6600 DualCore @ 2.4 GHZ
ATI Radeon x1900xt
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
GigaByte GA-P35-DS4
Antec Earthwatts EA 500

dit alles in m'n schattige:

Antec LifeStyle Sonata II

en op een beeldbuisje van Acer, 19" (exacte type even vergeten)

Ik heb niks overgelocked en (daarom) gewoon standaard koelers binnen.

Nou vertoont mijn systeem de laatste tijd kuren. Vooral tijdens 't gamen ondervind ik problemen. Artefacts en soms zelfs 't blijven hangen van m'n game (met op de achtergrond een windowswaarschuwing dat er een driverprobleem is opgetreden). Een enkele keer krijg ik tijdens het opstarten van mijn pc een Windows-Opstart scherm wat 'in strepen over 't beeld loopt' (for lack of betere omschrijving ;))

Ik vermoed zelf dat mijn videokaart z'n beste tijd heeft gehad en wil dus eigenlijk overgaan tot aanschaf van een nieuwe. Nu was helaas mijn oog gevallen op de HD5850 serie, die dus nergens te verkrijgen zijn. Wat mij wel weer de tijd geeft de zaak goed te overdenken, namelijk: gaat mijn systeem wel 'vooruit' met een 5850 erin. m.a.w. krijg ik niet flinke bottlenecks als ik een dergelijk snelle kaart in mijn systeem plak?

Het makkelijkst zou zijn natuurlijk ook 'n nieuw processortje aan te schaffen (i7 drup drup..) wat ergens wel in de lijn der mogelijkheden ligt, maar dan moet er natuurlijk een nieuw moederbordje in. Op het moment dat dat zo is wil ilk ook een nieuwe kast, nieuw/extra geheugen en voor je 't weet zit ik aan een nieuw systeem.

Moeilijk moeilijk moeilijk 8)7

Een tussenweg is 't maximale uit mijn huidige setup te halen door naast de 5850 een Intel Q9550 erbij te doen: ik vraag me echter af of die de 200 euro wel waar zijn, daar de nieuwe generatie processoren ook voor vergelijkebare prijzen aan te schaffen zijn.

Kortom. Mijn huidige systeem: Tijd voor iets nieuws of gewoon een klein beetje upgraden?

Alle hulp/feedback is welkom, bij voorbaat dank!

Daan

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik denk dat een HD5850 zeker wel meerwaarde heeft t.o.v. bijvoorbeeld de HD5770, een stapje goedkoper. Maar alleen in de GPU-intensieve spellen als crysis. Voor CPU-intensieve spellen als veel strategy-games is een E6600 denk ik wel een bottleneck, en zal een HD5850 niet veel verder komen dan een HD5770. Dus ja, een nieuwe CPU gaat in sommige gevallen wel helpen. Al zal de grootste vooruitgang te halen zijn met een nieuwe GPU natuurlijk. Een E6600 is ook weer niet traag. Misschien handig om eerst de videokaart te proberen en daarna te kijken of het snel genoeg is, zo niet, de CPU upgraden?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
bwerg schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:47:
Ik denk dat een HD5850 zeker wel meerwaarde heeft t.o.v. bijvoorbeeld de HD5770, een stapje goedkoper. Maar alleen in de GPU-intensieve spellen als crysis. Voor CPU-intensieve spellen als veel strategy-games is een E6600 denk ik wel een bottleneck, en zal een HD5850 niet veel verder komen dan een HD5770. Dus ja, een nieuwe CPU gaat in sommige gevallen wel helpen. Al zal de grootste vooruitgang te halen zijn met een nieuwe GPU natuurlijk. Een E6600 is ook weer niet traag. Misschien handig om eerst de videokaart te proberen en daarna te kijken of het snel genoeg is, zo niet, de CPU upgraden?
Die 6600 kan je nog makkelijk 800 mhz overclocken...ook weer wat rekenkracht erbij :)

Rapapa...

• Baisikeli
bwerg schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:47:
Ik mix een beetje games van CoD MW2 tot Supreme Commander (2!!!) (ik zou ook graag GTA IV willen kunnen draaien). Die laatste twee zijn vrij cpu heavy natuurlijk, die eerste wat minder neem ik aan? (ik zou ook graag GTA IV willen kunnen draaien) Ik kan sowieso eerst een 5850 kopen (de vraag is wanneer je 'm binnen hebt, dat terzijde) en dan eventueel daarachter aan een Q9550 erin. Echter, over die laatste, 't is zonde om nu 180+ uit te geven aan iets wat zeer spoedig 'achterhaald' gaat zijn. (zie de i5 en i7)
LosGieros schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:57:
[...]

Die 6600 kan je nog makkelijk 800 mhz overclocken...ook weer wat rekenkracht erbij :)
[Overclockmaagd] Hoe makkelijk hou ik die E6600 koel na een dergelijke overclock; m.a.w. is ie makkelijk over te clocken? [/Overclockmaagd]

Nog een vraag dan maar:

Ik zie hierboven dat resolutie blijkbaar ook meeweegt? Ik speel in principe alles op 1440/900 (give or take). Is dat van verder belang?

Bedankt.

Daan
Modbreak:Het is hier *geen* algemeen "wat moet ik kopen?" of "wat moet ik upgraden?"-topic - en topickaping is op GoT niet gewenst :o

Sowieso is het op GoT de bedoeling dat je zelf op zoek gaat voordat je een topic opent, en dat geldt net zo als je in andermans topic een eigen vraag wilt stellen. Als je niet snapt dat resolutie van levensbelang is voor prestaties (want de hoeveelheid benodigde GPU kracht is een functie van het aantal pixels), dan heb je je duidelijk nog niet ingelezen...

Voor upgradetips kun je hier terecht:
[UG] Upgrade Guide topicoverzicht

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 24-11-2009 09:57 ]

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04 07:24

sebasss2

Auto fanaat

@t baisikeli

GTA IV vraagt om veel geheugen van de videokaart.
je zou indd beter voor een i5 opstelling kunnen gaan. hier ga je meer profijt uit kunnen halen.
de E6600 zou je makkelijk koel kunnnen houden door een mooi koelertje er op te zetten scyte mugen 2 groot maar waar voor je geld:)

op een resolutie van 1440/900 vraagt het niet egt veel van je videokaart denk ik miss wel als je alles op high zet.

• Baisikeli
[quote][b]Modbreak:
Het is hier *geen* algemeen "wat moet ik kopen?" of "wat moet ik upgraden?"-topic - en topickaping is op GoT niet gewenst

Sowieso is het op GoT de bedoeling dat je zelf op zoek gaat voordat je een topic opent, en dat geldt net zo als je in andermans topic een eigen vraag wilt stellen. Als je niet snapt dat resolutie van levensbelang is voor prestaties (want de hoeveelheid benodigde GPU kracht is een functie van het aantal pixels), dan heb je je duidelijk nog niet ingelezen...

Voor upgradetips kun je hier terecht:
[UG] Upgrade Guide topicoverzicht[/message]

Fair enough. Het was niet mijn bedoeling dit topic te kapen; ik zag een topic wat bijna mijn probleem omschreef en dacht daarom: waarom een nieuw topic starten als ik hier kan inhaken op iets wat mij aanspreekt. Mijn excuus als dat niet geoorloofd is. Verder hoop ik dat mijn vraag niet overkomt als een algemeen 'wat moet ik kopen', aangezien ik wel weet wat ik wil kopen, maar het meer een vraag is van in hoeverre ik daarmee vooruit ga en dat in mijn ogen een ervaringskwestie is, waarmee anderen mij goed kunnen helpen, dacht ik. En tot slot ben ik me al dagen aan het inlezen; topics aan het doorbladeren en het ATI 5850 levertijden topic constant aan het F5-en; het is echter zoveel dat ik me afvraag wanneer ik dan wel goed genoeg ingelezen ben. Ik moet toch een keer beginnen met vragen stellen..

Nogmaals, mijn excuus voor ongewenste post. Zal het hierbij laten.

Daan
sebasss2 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 09:31:
@t baisikeli

GTA IV vraagt om veel geheugen van de videokaart.
je zou indd beter voor een i5 opstelling kunnen gaan. hier ga je meer profijt uit kunnen halen.
de E6600 zou je makkelijk koel kunnnen houden door een mooi koelertje er op te zetten scyte mugen 2 groot maar waar voor je geld:)

op een resolutie van 1440/900 vraagt het niet egt veel van je videokaart denk ik miss wel als je alles op high zet.
thanks! ik ga me maar eens inlezen op resoluties e.d. :) GTA trok mijn pctje in elk geval erg matig; misschien omdat ik toch graag een beetje detail zie ;)

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03-2025

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

mzq6600 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 10:07:
Ik zou eerst ander geheugen kopen(1066Mhz) en dan je cpu overklokken naar 4Ghz+
5850 is de beste keus voor jou gezien je een 22'' monitor(1680x1050) hebt.
Hoezo ander geheugen? mijn Reaper 6400 deed 10520 mb/Sec terwijl het reaperX 8500 van een vriend op mijn mobo 102XX mb/sec deed, en dat met minder strakkere timings en een hogere latency, mijn 6400 was dus way sneller.
Dat verschilt heus niet zo veel.
Pagina: 1