UTP CAT6 met witte aders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeschke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 15:43
Onlangs heb ik een doos met 200 meter CAT6 kabel weten te bemachtiggen, helaas was deze kabel nog niet voorzien van rj45. En kwam ik er achter dat de aders alleen wit zijn en dus geen kleuren bevatten.
Heeft iemand een idee hoe ik te werk moet gaan om deze te voorzien van rj45 stekkertjes?

Ik heb al rond geneusd door verschillende topics echter kan ik hier niks over vinden.
Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

alle aders apart doormeten en markeren.

zolang je de aders in dezelfde volgorde aansluit zit je goed.
(ervan uitgaande dat je een patch-kabel wil gaan maken. Ga je voor een cross-cable dan is de volgorde natuurlijk anders, maar aangezien je de aders moet markeren, is dat geen probleem)

[ Voor 48% gewijzigd door nowell op 21-11-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:33

Reptile209

- gers -

De kleuren zijn normaal getwist als: <kleur> met <kleur-wit>. Begin met op die manier één kant te markeren. Daarna doormeten welk aderpaar dat aan de andere kant is. Wordt een aardige k*tklus als je veel kabels wil maken... Toch de moeite om fatsoenlijke kabel te halen? :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:16
Ben ik gewoon benieuwd: wie produceert er nou eigenlijk CAT6 kabel met kleurloze aders? Waarom? Wie heeft daar iets aan, dat heeft toch geen voordelen?

Of gaat het om een afgekeurde, fout geproduceerde batch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wellicht ff een (scherpe) foto posten van je kabeltjes

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
vanaalten schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 10:42:
Ben ik gewoon benieuwd: wie produceert er nou eigenlijk CAT6 kabel met kleurloze aders? Waarom? Wie heeft daar iets aan, dat heeft toch geen voordelen?

Of gaat het om een afgekeurde, fout geproduceerde batch?
Goedkoper? (Fabrikant schaft 1 gigantische ader rol aan (of maakt dat desnoods ook zelf) en hakt om de zoveel meter een ader eraf. Voor elke 8x dus een UTP kabel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je het andere uiteinde in de doos al eens bekeken toevallig? Wellicht dat de het stuk dat uit de doos steekt als "begin" ook het begin was van een compleet nieuwe rol. Wellicht dat er verderop in de rol de kleurtjes wel weer terug komen.

Anders denk ik dat het inderdaad een afgekeurde rol is. Lijkt me compleet zinloos, ook voor installatie bedrijven, om rollen te fabriceren zonder kleurcodering.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:42
nowell schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 09:19:
alle aders apart doormeten en markeren.

zolang je de aders in dezelfde volgorde aansluit zit je goed.
(ervan uitgaande dat je een patch-kabel wil gaan maken. Ga je voor een cross-cable dan is de volgorde natuurlijk anders, maar aangezien je de aders moet markeren, is dat geen probleem)
Aders binnen een twisted pair kabel hebben allemaal verschillende afstanden waarop ze om elkaar gewikkeld zijn. Dit om overspraak te voorkomen. Als je kabel langer wordt dan een paar meter kun je dus echt wel problemen krijgen als je ze niet de juiste kleurtjes hebt en niet de juiste apparatuur om het echt door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mss is het kabel die kant en klaar hoort te zijn ipv zonder stekkertjes. Van een kabel die je niet zelf hoeft af te maken boeit het niet of de aders kleuren hebben of niet.

Toch zou ik maar eens kijken of er niet toevallig een dun lijntje of stipjes kleur op een ader te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 15:48

Yucko

One clown to rule them all !

Nou volgens mij zijn kant-en-klare kabels als je ze stript ook gewoon voorzien van de bekende kleurcodes.

Is het wel CAT6 kabel?

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik ze ben tegengekomen ook, maar je weet maar nooit. Witte coating is allicht weer een paar cent per rol goedkoper dan gekleurde coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

doormeten gaat niet werken. Want je weet niet welke twists bij elkaar horen. Tenzij je een stukje open snijd en ziet welke twists bij elkaar horen, maar dan vraag ik me af of enkel de pairs voldoende info is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1