[RHEL] Licentiegegevens achterhalen

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
We hebben hier nu sinds 2 jaar een server staan met RedHat Enterprise Linux ES Release 4 (Nahant Update 5). De leverancier van de server heeft bij installatie geen CD of licentiegegevens achtergelaten (maar wel een factuur van ik meen 869 euro excl. BTW voor RHEL met 3 jaar support).

Navraag bij het bedrijf levert al een jaar (!) geen resultaat op. Ik word al die tijd aan het lijntje gehouden, "er wordt naar gekeken", "het is een compleet product" (alsof ze daarbij niet een losse licentie / overeenkomst bij leveren).

Dit vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd. Kan het zijn dat ze wel gefactureerd hebben maar een "kopie" van RHEL hebben geleverd? Weet iemand hoe ik de licentie-informatie uit RHEL kan halen?

Overigens werkt de grafische login ook niet (slordig), het loginscherm wordt wel getoond maar na inloggen loopt er één of ander proces vast en de desktop wordt nooit getoond. Er wordt sowieso alleen via de shell ingelogd.

Weet iemand een (command line) tool om deze informatie te verkrijgen of een andere manier?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
zelf effe mailen met Rad Hat :? en per mail laten bevestigen dan heb je een stok achter de deur voor je leverancier

• pinockio
Ehh ja en met welke gegevens?
Ik weet niet waar een evt. serial number terug gevonden kan worden. Ik kan dus RedHat alleen mailen dat ik een server heb waarvan ik de serial niet heb. Daar kunnen ze dan vervolgens niets mee.

Nog leuker is dat we die leverancier (o.a. om dit soort geintjes, gigantische bureaucratie, hoge kosten en slechte service) eruit gooien, en dat ze blijkbaar de zaak zo aan het rekken zijn tot we geen klant meer zijn. Eerder hebben ze ook al zaken gefactureerd die niet geleverd zijn. Bijvoorbeeld geheugen wat uiteindelijk niet compatible bleek te zijn (een verkeerde Compaq Proliant geheugen upgrade) en dan weer meenemen, toch factureren. Ondanks een klacht hierover geen restitutie. Maar destijds ging ik er niet over, nu laat ik me dat niet gebeuren.

[ Voor 56% gewijzigd door pinockio op 21-11-2009 10:00 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
gewoon mailen met de gegevens van je bedrijf (bedrijfsnaam,adres,contactpersoon) die licenties moeten toch ergens bij RedHat geregistreerd staan immer

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

pinockio schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 09:56:
Ehh ja en met welke gegevens?
Ik weet niet waar een evt. serial number terug gevonden kan worden.
RedHat werkt niet met serials. RedHat werkt met abonnementen, als zo'n abonnement verlopen is kom je daar al heel snel achter want op dat moment weigert up2date dienst. Met andere woorden je dan vanaf dat moment je server niet meer updaten.

Alle abonnementen lopen via RHN (RedHat Network), daar kan je je abonnementen managen, maar bijvoorbeeld ook je server: https://rhn.redhat.com/rhn/sales/LoginInfo.do

Je leveracier moet de inlog gegevens tot RHN hebben gegeven, zo niet dan moeten ze die gewoon aan je gegeven. Ik zou zeggen blijven pushen richting je leverancier.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54
Staat dat niet ergens in de config van up2date dan?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• pinockio
Bedankt voor de relevante replies.

Ik heb heel lang al niet meer met RedHat gewerkt (sinds RH 7.3, dat is 2002 of zo) en werk vooral met Debian tegenwoordig. Destijds kon je wel een gratis up2date account aanmaken.

Wat deze leverancier meestal doet is RedHat niet updaten (dat geldt zelfs voor de webserver, een andere server waar Fedora op draait). In dat laatste geval heeft dat al tot besmetting door een worm geleid (vulnerable https module). Ik weet dan ook niet of up2date wel geconfigureerd is. Een jaar geleden heb ik dit voor zover ik me kan herinneren al geprobeerd, omdat ik iets wilde installeren, waarvoor een bepaalde versie van de C compiler nodig was. Ik ben toen geloof ik blijven steken, reden waarom ik destijds dit al aangekaart heb.

Klopt het dat je in principe met een CD (die los verkrijgbaar zijn of als onderdeel van een RHEL pakket) een tweede server kunt installeren, maar dan niet updaten? Als dat zo is, dan is dat mogelijk gebeurd, en is hebben ze die 869 euro gefactureerd en er niets voor teuggeleeverd.

Eigenlijk heb ik vanaf volgend jaar de licentie niet eens meer nodig (na twee jaar gebruik stappen we over op een ander systeem) maar het steekt me vooral dat iets niet geleverd wordt maar wel gefactureerd. Tenminste, de vertragingstactiek wijst er m.i. op.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 21-11-2009 21:13 ]

Pagina: 1