Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamburger
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:14
Ik heb mede door de BBG van november besloten om een thuisserver te maken. Hiervoor heb ik de volgende (hoofd) onderdelen aangeschaft:
  1. Moederbord: MSI 760GTM-P33
  2. Processor: AMD Athlon X2 245
  3. Geheugen: 2GB Kingston ValueRam DDR2
  4. Voeding: Be Quiet Pure Power 350W
  5. Harddisk: 1,5TB Western Digital Green Power
Ik heb al deze onderdelen ingebouwd en de pc werkt allemaal zonder problemen. Nu heb ik ook nog een Areca 1220 RAID kaart die ik graag ik deze pc zou willen gebruiken. Hier begint het probleem. Als ik de kaart in het aanwezige PCI-e (x16) slot stop, dan start de pc niet meer op. Het enige wat ik hoor zijn 2x een piep die denk ik afkomstig zijn van de Areca gevolgd door 8 piepjes van het moederbord.

Wat ik heb gedaan:
Areca kaart getest in andere PCI (werkt prima, ook een x16 slot op een GigaByte P35-DQ6)
BIOS moederbord bijgewerkt naar laatste versie
BIOS en Firmware Areca bijgewerkt naar laatste versie
Gezocht naar 8 beeps (8 short > Display memory Read/Write test failure, http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp). Denkt het moederbord soms dat het een videokaart is?
Gezocht naar 2 beeps areca (geen zinnige informatie)

Verder gezocht op internet met (combinaties van) termen zoals:
no boot post raid areca msi pci-e express 16

Iemand nog sugesties wat ik zou kunnen proberen, of is het moederbord gewoon niet compatible met de Areca kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
Misschien dat moederbord denkt dat de Areca een VGA kaart is, kan je dat niet disablen in de BIOS van het moederbord. Want ik neem aan dat het moederbord een onboard VGA heeft.

Zou gewoon moeten werken. dus kijk even naar een BIOS zetting.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamburger
John2B, bedankt voor je sugestie. Het enige wat ik qua videokaart in de BIOS kan vinden is de optie 'Primary Graphic's Adapter'. Hierbij kan voor Internal, PCI of PCI-E gekozen worden. Alle drie de opties bieden helaas geen oplossing.

Ik heb ondertussen nog een ATi Radeon 2900XT in het beschikbare x16 slot gestopt en dat geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamburger
Iemand nog een sugestie?