Openmaken van een Toshiba Satellite A200 (laptop)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd last van een behoorlijk warme laptop, en ook een fan die constant aanslaat, zelfs als ik alleen maar wat brows op het web. Na wat blikken in de ventilator zag ik dat zich in zo'n 1,5 jaar een behoorlijke laag stof daar heeft opgebouwd, wat waarschijnlijk de verklaring is.

In een poging deze te verwijderen heb ik mijn laptop open geschroefd. Hierbij maakte ik gebruik van de volgende guide. Ik kwam hiermee een heel eind, maar op een gegeven moment liep ik vast. Het rechter speakertje wilde niet los komen. Wat ik ook probeerde, het bleef ergens middenin vast zitten. Hierdoor kon ik niet bij de de fan komen, want in tegenstelling tot de in de gids voorgestelde aparte zwarte bovenkant (net boven het toetsenbord) zit deze bij mij vast aan het toetsenbord. Dus als ik die niet kan verwijderen (door het speakertje) kan ik ook de "zilveren plaat" eronder niet verwijderen.

Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met het uit elkaar halen van een toshiba satellite A200 (1TW)? Zou die kunnen zeggen hoe hij dat heeft gedaan?

Voor de duidelijkheid, het gaat om de volgende dingen:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2q0inti.jpg
Het roodomrande speakertje wil bij mij niet los, en de zwarte rand die hier opgetild wordt zit dus vast aan het zilveren deel daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246966

Ik heb wel ervaring met het openmaken van de A200 (ik heb het een jaar gedaan bij een Toshiba repair center).
Er zijn verschillende types behuizing bij da A200 serie. Op de foto is de bovenkant een los gedeelte.
Er is nog een ander type waarbij je de zilveren rand boven het toetsenbord voorzichtig kan lostrekken.
Hieronder zitten de schroeven van het keyboard en daaronder de schroeven van de behuizing.
Let er goed op bij het in elkaar zetten dat je de kabels goed terug legt, vooral de metalen ommantelde kabel (van de webcam, mits je die hebt) moet goed door het gootje van de bovenkant van de behuizing gelegd worden ivm kortsluiting.
Succes met de operatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Fijn om te horen dat hier een professional zit :).

Ik ben inderdaad al zover gekomen dat ik het bovenste plaatje loskreeg, en ook het toetsenbord was er af. Hierna kwam ik bij een plaat, waar ik alle schroeven uit haalde. Vervolgens kon ik aan de zijkant voorzichtig alles los "wrikken". Hierna bleef hij dus echter vast zitten bij de speaker, en wist ik niet wat te doen. Komt dit jou toevallig bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Echt alle schroeven eruit? Het kan zijn dat je het beeldscherm eerst eraf moet halen door de schermsteunen los te schroeven voordat je de bovenkant eruit kan halen. Het is al een tijdje geleden dat ik het heb gedaan, ik weet het ook niet helemaal precies meer. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Jup, ik weet zeker dat alle schroeven eruit waren. Heb dat allemaal drie keer gecheckt voor ik besloot hem maar weer in elkaar te zetten.

Het zou inderdaad kunnen dat ik misschien ook het scherm moet verwijderen, maar het probleem is dat ik daar ook niet bij kan. Die schroefjes zitten namelijk onder het zwarte kapje aan de bovenkant, en die kan ik met moeite 0,5 cm optillen, omdat hij rechts blijft vastzitten. Dus ik kan er gewoon niet bij. Irritant is ook dat ik niet kan zien wát hem rechtsboven vasthoudt. De ruimte die hij omhoog komt is zo klein dat ik er met de grootste moeite nog niets kan zien :(

Heel erg bedankt voor je hulp in ieder geval, wellicht dat je het je nog bedenkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je ook de dvd speler eruit gehad? Deze moet eruit want deze houdt ook de boven en onderkant bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Hmm, nee dat heb ik niet gedaan. Dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn, want die zit rechts, en daar ging hij dus niet verder. Maar deze zit niet met schroefjes vast zover ik kan ontdekken, zit hij enkel vastgeklemd?
Ik ben namelijk heel bang iets te forceren, waardoor het niet meer terugpast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De speler zit vast met een schroefje onder het memory klepje. Daar zit het beugeltje, daar kan je m ook makkelijk mee naar buiten wippen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Wow, dankjewe DJsmiley, dat is echt een geweldig ding :)

Jij ook bedankt Fr3akaz0id (poeh, makkelijk types is anders :P), nu nog even de schroef eruitkrijgen (bovenkant is een beetje kapot gedraait...) maar dat gaat wel lukken. Van het weekend als ik tijd heb maar eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Nou, ik heb hem opengemaakt (en weer in elkaar gezet). Het was inderdaad de cd-speler. En hoewel er minder stof in zat dan ik dacht kwam er toch behoorlijk wat uit. Alleen nog één vraagje. Ik moest de koeling eruiteraard afhalen, en toen kwam de koelpasta ook los. Heb hem zeer stevig terug vastgeschroefd, maar is dat voldoende, of moet er eigenlijk nieuwe op? Ik heb de gok gewaagt, en hem weer aangezet (typ na ervanaf) en tot nu toe (+- 30 min) geen problemen. Ook heb ik even 10 min mass effect gespeeld om hem wat te stressen (dan schiet mijn cpu naar 90-100%) en ook toen niets. Ging naar 60 graden, maar dat is tot nog toe een verbetering, want eerst was het 70-80.

Dus, is het echt nodig om nieuwe pasta aan te brengen? Dan meot ik maandag even langs de winkel, en hem weer uit elkaar halen, of zou het niet nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Echt nodig dus niet dat zie je wel aan de temps die je nu stresst haalt. Maar wat nieuwe koelpast zou de koelprestaties uiteraard wel flink verbeteren. Ik zou het dus gewoon even doen, het kost bijna niks en zit er zo tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Zal het dan van de week maar even halen als ik tijd heb. Maar tot die tijd kan ik dus wel gewoon veilig computeren. Bedankt voor je snelle antwoord :)
Pagina: 1