Een aantal Crossfire vragen

Pagina: 1
Acties:

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-04 14:20
Hallo Tweakers!

Even een paar, wellicht onzinnige vragen. Gezien de huidige voorraad 5850 kaarten heb ik een bestelling geplaatst voor een tweetal 5770 kaarten. Hopelijk zijn die namelijk sneller leverbaar.....

Maar goed het gaat me nu niet om de levertijden maar om iets geheel anders, namelijk, hoe werkt die crossfire? Is het gewoon kaartjes in het moederbord, crossfire kabel/bridge en knallen maar? of is er nog meer voor nodig?

Ik kon geen handleiding vinden voor crossfire enkel een stel hele oude forumtopics (waardoor ik me ook lichtelijk afvraag of ik het eigenlijk al had moeten weten)

Daarnaast nog een vrij praktisch punt, wat voor behuizing heb ik nodig? De voeding kan ik berekenen via de diverse topics maar wat voor behuizing heb ik nodig? Ik neem aan dat die kaarten voldoende ruimte in zullen nemen en dat de 5xxx serie redelijk lang is. Dus zal ik nu automatisch over moeten op een bigtower?

Bij deze even de specs:

Asus P6T SE iX58, SATA2 RAID, GLAN
Intel Core i7 920 2.66GHz 4.8GT/s Box
Scythe Processor Koeler Mugen 2 AMD & Intel
Titan Blower Fan TTC-004 Slim
Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EADS
Samsung DVD-/+/RAM SH-S223C 22x/22x/12x Bulk (zwart)
OCZ 3x2GB DDR3 PC12800 CL8.0 Gold
Intel Solid State Disk 2.5" 80GB SATA, X25-M Postville 9.5mm (zilver)
Antec Voeding Earthwatts 750W

CLUB3D HD5770 | CGAX-57724C in Crossfire

Nu zijn dat aardig wat onderdelen, wellicht teveel voor een miditower?

Ik zit te denken aan de Cooler Master Midi Tower Storm Scout ATX No PSU (zwart) maar is die groot genoeg? Ik wil het liefst een behuizing die groot genoeg is voor Crossfire en die ook een beetje de warmte weg kan werken. (tussen de 50 en 100 euro)

Tot slot, ik heb standaard zo'n PCI-slot cooler, zijn die nog steeds handig, ook bij crossfire?

Links naar uitleg en dergelijken zijn welkom!

Bedankt goede mensen van Tweakers :-)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 5770 is niet bijzonder lang (in tegenstelling tot de HD5870) dus die past gewoon in een fatsoenlijke midtower. Dat je er twee van neemt maakt niet uit, ze zitten immers toch onder elkaar en niet naast elkaar ;)

Verder werkt crossfire heel simpel: kwak je kaarten in het moederbord en gaan. Misschien dat je nog iets moet aanvinken bij de drivers maar dat moet lukken, het werkt gewoon out-of-the-box (o ja, crossfire-bruggetje ertussen ook nog maar dat is gewoon erin klikken en die krijg je gratis bij de kaarten). Het enige waar je wel op moet letten is dat het moederbord geen 'brakke' PCIe-sloten heeft, er zijn nogal wat x16 sloten die plots niet versie 2.0 blijken te zijn maar 1.x. Een moederbord met twee PCIex16 sloten die tenminste op x8-snelheid lopen, en allebei versie 2.0 zijn is aangeraden. Maar die specificaties moeten gewoon op de site van de fabrikant van het moederbord te vinden zijn.

Of het te veel onderdelen zijn voor een bepaalde kast: kijk gewoon hoeveel drive-bays die kast heeft en hoeveel je er nodig hebt. Of een mugen2 past is niet aan specificaties te zien, hiervoor zul je reviews van kasten moeten opzoeken. In de meeste kasten zou het wel moeten passen (zie bijvoorbeeld de review van op de frontpage op T.net nu, over de antec 200 en 300)

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 21-11-2009 11:08 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• De Priester
Ik heb een aantal reviews gelezen, helaas kon ik hier dus niets vinden over "past mijn videokaart hier wel in" of in het geval van de mugen of die er wel in past.

Ik ga het gewoon proberen :P

Bedankt voor de informatie!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Nog niet zolang geleden ergens gelezen dat zelfs x8 sloten niet zoveel performance verlies geven.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

De Priester schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 09:57:
Ik heb een aantal reviews gelezen, helaas kon ik hier dus niets vinden over "past mijn videokaart hier wel in" of in het geval van de mugen of die er wel in past.

Ik ga het gewoon proberen :P

Bedankt voor de informatie!
Als je de hoogte van de Mugen weet doe daar 2 cm bij boven op en kijk dan hoe breed je kast is is de mugen niet hoger gaat t passen..

En dat Crossfire lukt wel alleen brug niet vergeten :)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 21:38
Zodra je beide kaarten in je systeem hebt zitten, de brug hebt geplaatst, en de driver installeerd komt hij na de installatie gelijk met de vraag of je crossfire wil draaien of niet.

Het vinkje is dan al voor je aangezet.

• De Priester
Heel duidelijk :-)

Mijn dank is groot, ik zal eens gaan meten!

Meten is weten...... (lame)
Pagina: 1