Vreemd probleem: Asus P5Q-E boot vaak niet

Pagina: 1
Acties:

• r_mnk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-02 18:45
Goed, ik heb het volgende probleem:

Specs:
Asus P5Q-E
OCZ Titanium 2x2048MB Kit DDR2-800mhz CL4-4-4-15 (OCZ2T800C44GK)
E8400
Palit GTX275
Velociraptor 320GB, Samsung 750GB
Somy/NEC DVD-brander
Asus Xonar Essence STX

Ubuntu 9.10, Windows 7

Een paar weken geleden heb ik het moederbord vervangen. Vorige was een P5Q en die werkte prima, maar ik kreeg een probleem met de plaatsing van de geluidskaart. Aanvankelijk leek het allemaal te werken, maar na anderhalve week ofzo, begon het. Toen ik de PC uit zette en later weer aan wilde doen, startte het systeem niet door. De fans deden het en de Power- en HDD-led ook, maar ik kwam niet in de POST en ook de monitor ging in stand by. Nadat ik de stroom eraf had gehaald en er weer op had gezet, startte het weer 'normaal' op, zij het dat ik m'n bios-instellingen kwijt was.

Ik dacht eerst dat het kwam doordat ik de processor en het geheugen overgeklokt had, maar zonder overklok gebeurde het daarna ook af en toe, en daarna vaker en inmiddels gebeurt het bijna altijd als ik de computer uit- en weer aanzet. Als ik de stroom eraf heb 's nachts, start ie de volgende ochtend wel normaal. Het gebeurt dus alleen als ik het systeem normaal afsluit en na een tijdje weer op wil starten en ook als ik in de biosinstellingen iets drastisch verander, bv. de geheugensnelheid aanpas van 667 naar 800 Mhz.

Alle kabels bleken goed aangesloten.

Eerst vermoedde ik dat het aan het geheugen lag en inderdaad staat dit geheugen niet op de QVL-lijst die Asus geeft. Vandaag heb ik echter ander geheugen geprobeerd dat wel op die lijst staat en het probleem blijft. Ook heb ik al geprobeerd het geheugen op andere bankjes te zetten, en met één module te draaien.

Misschien, dacht ik, lag het aan de DVD-brander. Die is net nieuw en het probleem deed zich na het verwisselen ervan pas goed voor. Maar de brander afsluiten biedt geen soelaas (heb de kabels eraf gehaald).

Ook de HDD's afkoppelen hielp niet.

Intussen verdacht ik ook de BIOS. Die had ik meteen na de montage ge-update. Heb geprobeerd er een oudere versie op te zetten, maar dat gaat niet. EZFlash accepteert dat niet (“Version ROM file older than existing board”). Via Freedos met Afudos kreeg ik een hele vreemde foutmelding: “The main bios checksum is bad”. Intussen met de jumper de RTC RAM gewist, batterij er een tijdje uitgehaald, mag allemaal niet baten. Vandaag heb ik dan uiteindelijk de BIOS-chips zelf omgewisseld: de P5Q-E heeft een dubbel exemplaar waarvan de tweede een back-up is met de oorspronkelijke BIOS erop. Inderdaad kwam ik hierna in versie 1403 en dacht ik even dat het probleem was opgelost, maar helaas...

Nu weet ik het echt niet meer. Een RMA wil ik natuurlijk liever voorkomen. Ik weet niet eens of ik de garantie niet verkloot heb met dat gerommel met de BIOS.

Wie heeft er nog een ideetje? Bij voorbaat dank!

(edit) PSU is Be Quiet dark power 550W en memtest geeft geen fouten.

[ Voor 1% gewijzigd door r_mnk op 20-11-2009 21:49 . Reden: toevoeging ]

• r_mnk
(Klein schopje) Niemand? :/
Is de probleemomschrijving niet helder of is het gewoon een vaag probleem?

Verwijderd

ik denk het wel, maar voor de zekerheid: heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?

en heb je ook het oude mobo weer geprobeerd en heb je al geprbeerd om zo kaal moglijk op te starten?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 12:13 ]

• r_mnk
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:12:
ik denk het wel, maar voor de zekerheid: heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?

en heb je ook het oude mobo weer geprobeerd en heb je al geprbeerd om zo kaal moglijk op te starten?
Bedankt voor je reaktie.

Het topic Hang- en Opstartproblemen heb ik doorgenomen; alleen bv. 'VCore iets verhogen' heb ik niet gedaan: daar heb ik nog geen ervaring mee, dus dat vind ik een beetje griezelig. Ik stuitte via Google ook al eens op een (Engelstalig) topic, waarin gesuggereerd werd de spanning van het geheugen iets op te schroeven. Dat soort oplossingen gaan me in dit stadium nog iets te ver. Eigenlijk is het moederbord naar mijn mening dan ook al rijp voor RMA.

Het vorige moederbord heb ik niet meer (is verkocht). Configuratie werkte op dat bord prima, maar het kan natuurlijk altijd dat de migratie één van de onderdelen een beetje pijn heeft gedaan.

Zo kaal mogelijk opstarten - zó kaal niet. Wel dus de hdd's, dvd-brander, geheugen, omdat ik in eerste instantie dacht dat het daarmee te maken kon hebben. Maar helemaal leeghalen kost me erg veel tijd en ruimte, die ik niet heb en bovendien is het probleem niet zondermeer reproduceerbaar: de ene keer doet ie het wel, dan weer niet. Zo dacht ik met de dvd-brander en het wisselen van het geheugen in eerste instantie het probleem gevonden te hebben, maar na een paar herstart bleek toch van niet.

Daarna begon ik met zoeken steeds meer berichten tegen te komen over bios-problemen, dus ik heb me vanaf toen daarop gericht. Na het wisselen van die chips wist ik het echt even niet meer.

Inmiddels heb ik nog gevonden dat 'het OS ooit in sleepmode zetten' een oorzaak zou kunnen zijn. Dat begrijp ik nog niet helemaal dus daar bericht ik later over...

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je kunt natuurlijk wel dat bord rma sturen, maar als het blijkt dat daarna het probleem in bv je geheugen zit, krijg jij je bord gewoon terug en heb je 2x verzendkosten voor niks betaald.

stel je geheugen in volgens de specs van de fabrikant, niet alleen de timings, maar ook het voltage, als OCZ zegt 2,1v kun je zonder problemen 2,1 erop zetten.

nadat je je cmos hebt gereset, laad dan eerst in de bios de dios defaults, ga vandaar uit alles instellen, leesi n je bios bij de hardware monitor eens uit hoeveel vcore hij geeft, stel dat in onder AI tweaker bij vcore en zet load line calibration op enabled, zet vervolgens C1E en EIST uit onder cpu configuration en zet je multiplier in plaats van op auto even op 9, nu zal hij niet meer terugschakelen naar lagere snelheden bij geen belasting, maar misschien is je cpu door het oevrklokken wat spanningsbehoevender geworden en wil hij met minder v op de lage snelheid niet echt werken.

laat maar horen hoe het vordert.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• r_mnk
Wederom bedankt.
nedernakker schreef op maandag 23 november 2009 @ 09:45:
je kunt natuurlijk wel dat bord rma sturen, maar als het blijkt dat daarna het probleem in bv je geheugen zit, krijg jij je bord gewoon terug en heb je 2x verzendkosten voor niks betaald.stel je geheugen in volgens de specs van de fabrikant, niet alleen de timings, maar ook het voltage, als OCZ zegt 2,1v kun je zonder problemen 2,1 erop zetten.
Ja, heb ik me gerealiseerd. Maar het geheugen had ik dus al een keer omgewisseld voor geheugen dat in de lijst stond en toch bleef het probleem.
De timings had ik al handmatig ingesteld en nu staat het voltage op de door OCZ aangegeven waarde 2,2 V.

Voor het overige heeft het probleem zich niet meer voorgedaan sinds ik onder APM-Configuration 'Power on by PCI-Devices' aan heb gezet. Ik wacht nu even af of/wanneer het nog een keer mis gaat. Zou wel een vreemde oplossing zijn.

• nedernakker
even een heel stom iets, haal je geluidskaart er eens uit en draai eens een aantal dagen met je onboard geluid, heb wel vaker gelezen over issues met asus kaarten op p5q borden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• r_mnk
Ga ik proberen zodra het probleem zich weer heeft voorgedaan. Want tot nu toe boot ie weer normaal.

Nadat ik dus onder APM-Configuration 'Power on by PCI-Devices' aan had gezet.

Probleem met de batterij misschien?

• nedernakker
ik denk niet je batterij, dan zou hij al je bios instellingen moeten vergeten.
maar goed, zolang hij draait draait hij. succes met testen

• r_mnk
Het probleem deed zich toch weer voor, dus ik heb nu maar even alle stappen uitgevoerd die je voorstelde. Maar eerst heb ik de bios-chips weer verwisseld, naar de oorspronkelijke stand.

Dit ging helaas niet zo goed: opstart haperde, videokaart bleef blazen, bord herstartte zichzelf maar na 3 keer kwam er een opgelucht piepje en kwam ie in de bios. Daarna ging ie alleen meteen naar het ez-flash menu met de mededeling dat de bios corrupt zou kunnen zijn. Flashen ging echter niet, bleef hangen bij het verwijderen van de oude bios...

Ik doe hier waarschijnlijk wel iets helemaal verkeerd, maar wat?

Daarna de chips weer omgewisseld en dat ging goed. Hierna:

- Cmos maar weer reset + batterij eruit.
- Ook de geluidskaart eruit.
- Vanuit 'default' instellingen, voor de zekerheid het OS zelfs opnieuw geïnstalleerd.
- Daarna geheugen op 2,2 V en 4-4-4-15 timings.
- Vcore uitgelezen en handmatig ingesteld.
- 'Load line calibration' enabled.
- C1E, EST uit, multiplier op 9 gezet.

Mar het helpt helaas allemaal niet.

Vanavond als ik tijd heb zal ik de geluidskaart weer terugzetten en ik ga een nieuwe batterij kopen. Die batterij blijf ik op de een of andere manier verdenken. Ook zal ik de bios nog een keer flashen naar een nieuwere versie (versie die er nu opstaat is 1406, de nieuwste 2101 had ik op die andere chip, daar begon de ellende feitelijk mee, dus ik verwacht daar niet veel van).
Pagina: 1