Veel te lage uploadsnelheid

Pagina: 1
Acties:

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sinds kort de Netgear WNDR3700-router aangeschaft, en toen die eenmaal aangesloten was, was ik wel eens benieuwd naar de snelheden van 't ding. Dus ik naar speedtest.net en de server van Edutel in Eindhoven gekozen, en toen haalde ik de volgende snelheden (op een pc met netwerkkabel/gigabit ethernetkaartje):
Down: 90 mbit/s
Up: 0,5 mbit/s
terwijl een paar dagen eerder nog gewoon ongeveer 40-60 mbit/s up gehaald werd.

Ook het verplaatsen van data van die pc naar een draadloos apparaat in het netwerk verloopt met 0,5 mbit/sec. Dit terwijl een laptop met een 802.11g-kaartje ingebouwd aangesloten op die router een snelheid haalt van 22 mbit/s upload.

Dus natuurlijk geprobeerd de oude router terug te zetten (Linksys WRT350N), maar hetzelfde resultaat: een uploadsnelheid van 0,5 mbit/sec. Toevallig ben ik afgelopen week even overgestapt van Ubuntu 9.10 naar Windows 7, maar ook toen weer hetzelfde resultaat (terwijl alle drivers zijn geïnstalleerd).

Waar kan het probleem nu nog zitten? De netwerkkaart die zomaar opeens kapot is gegaan?

Bij voorbaat dank!

• harry1001
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hoe was het zaakje voor de tijd aangesloten? als het ervoor ongerouterd (dwz, zonder eigen NAT) was, dan kan dat best eens een factor zijn. Als je dat uit wilt sluiten kan je proberen je pc rechtstreeks aan te sluiten en te kijken wat er dan gebeurt (zonder router dus).

• Donenzone
  • Niet online
harry1001 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:40:
hoe was het zaakje voor de tijd aangesloten? als het ervoor ongerouterd (dwz, zonder eigen NAT) was, dan kan dat best eens een factor zijn. Als je dat uit wilt sluiten kan je proberen je pc rechtstreeks aan te sluiten en te kijken wat er dan gebeurt (zonder router dus).
Daarvoor was het identiek aangesloten, alleen met een andere router.

Als de pc rechtstreeks aangesloten wordt, is de uploadsnelheid normaal (60 mbit/sec). Misschien dat er iets mis is met de kabels, want dat lijkt me de enige factor over?

edit:
Een andere kabel maakt ook geen verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Donenzone op 20-11-2009 19:53 ]

• harry1001
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
enige wat er dan nog overblijft zijn firmware-, configuratie- en hardwareproblemen. Het eerste kan je proberen op te lossen met een firmwareupdate, en hardwareproblemen kan je (uiteraard) vrij weinig aan doen met dit soort embedded hardware.

Een structureel hardwarprobleem lijkt me persoonlijk sterk, aangezien in reviewomstandigheden wel snelheden van +400Mbps gehaald worden. Blijven firmware- en configuratieproblemen over. Firmware probleem is op te lossen door de firmware te updaten (er is ook een betaversie, die kan je ook proberen).

Configuratieproblemen vinden wordt lastig zonder meer informatie over de verbinding (al verwacht ik dat als daar iets aan mankeert, je het in de richting van een te grote MTU moet zoeken; het mss gebruikt het ding jumboframes die hogerop niet zo leuk gevonden worden?? dat soort autoconfig issues).

• Donenzone
  • Niet online
Netwerkkaart bleek incompatible te zijn met de router op de een of andere manier. Anyway, speed mode op 100 Mbit/sec gezet en nu werkt-ie weer als vanouds. Hopelijk komt Netgear nog met een echte oplossing.