Soundblaster Audigy SE werkt niet goed onder Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 00:14
Omdat mijn Soundblaster Live het niet goed deed onder Windows 7 en er bij diverse reviews werd aangegeven dat een Soundblaster Audigy SE wel goed zou werken heb ik deze kaart vandaag binnengekregen.

Echter, het is compleet hetzelfde liedje als met de Soundblaster Live. De drivers op de cd-rom zijn hopeloos verouderd en ook de nieuwe drivers op de Creative site bieden geen soelaas. Mijn muziek klinkt traag en het knettert. Hoe ik het ook wend of keert ik krijg het niet veranderd.

Nu eerst tijdelijk teruggeschakeld naar de onboard geluidskaart, maar ook die klinkt niet geweldig. Ook deze knettert her en der wat. :(

Ik sprak met de eigenaar van een computerwinkel en die gaf aan dat het probleem wel eens kon liggen aan het feit dat mijn moederbord geen Windows 7 ondersteunt betreffende de chipsets. Het klopt inderdaad dat ik geen moederbord drivers heb voor Windows 7, en dat deze enkel XP en Vista ondersteunt. Hij zei dat door deze gebrekkige ondersteuning de PCI bus ook niet volledig ondersteunt wordt onder Windows 7.

Wie van jullie heeft een Soundblaster Audigy SE OEM versie onder Windows 7 goed draaien?

[ Voor 32% gewijzigd door Snowwie op 20-11-2009 17:54 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Heb je 't ook al geprobeerd met de drivers die bij Windows 7 zelf zitten (of die 'ie downloadt na de eerste install)?
Windows 7 64bits kan prima overweg met m'n Audigy 1 Platinum, incl. alle I/O poorten op de drive bay (al heb ik MIDI en FireWire nog niet geprobeerd). Misschien mis ik nu wel wat specifieke Creative dingen die ik nooit gebruik (EAX bv.), maar voor zowel analoog stereo als S/PDIF meerkanaals werkt 't prima, en ik ben wat geluid betreft redelijk veeleisend...
Misschien de moeite waard om dat ook bij de Audigy SE 's te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
In 1e instantie vond windows 7 de kaart automagisch en installeerde ook correct de drivers. Het is alleen de output die bagger is. En als ik toch zo her en der wat rond lees op het internet zou het ontbreken van dergelijke chipset software voor mijn moederbord wel eens het probleem kunnen zijn. Windows 7 is natuurlijk nog vrij nieuw en het wachten is op de fabrikanten die nieuwe chipset drivers uit gaan brengen voor hun moederborden. Het kan gewoon niet zo zijn dat ik een relatief jong bord als die ik hier heb (2 jaar oud) nu al van de hand moet doen omdat er geen drivers voor zijn voor Windows 7.

@Afterlife, heb jij wel chipset drivers met Windows 7 support voor jouw moederbord? (Zo ja, wat voor bord heb je dan?)

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 20-11-2009 18:44 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

M.n motherboard is een ASUS P5KPL/1600 (BIOS datum 12/05/2008), met daarop een E5200 en 4GB geheugen. Of dat bordje specifieke Win7 drivers heeft weet ik niet, maar ik heb ze in ieder geval niet (bewust) gebruikt. Misschien dat de Windows installer ze naderhand zelf heeft bijgeladen, net als de drivers voor de geluidskaart (die zag ik bij de install wel langskomen), maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49952

Ik heb een vergelijkbaar probleem met de soundblaster live 5.1 platinum.
Deze wordt niet automatisch door windows 7 geinstalleerd.
Omdat ook mijn onboard audio (A8V deluxe mobo) niet automatisch door windows 7 geinstalleerd wordt heb ik helemaal geen geluid.

Hoop op een gouden tip, anders moet ik een nieuwe geluidskaart kopen!

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Zijn deze problemen inmiddels al opgelost met windows 7? Ik overweeg een "Soundblaster Audigy SE" kaartje te kopen voor mijn windows 7 computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JasperE schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:14:
Zijn deze problemen inmiddels al opgelost met windows 7? Ik overweeg een "Soundblaster Audigy SE" kaartje te kopen voor mijn windows 7 computer.
Er zijn geen problemen tussen Windows 7 en de Audigy SE, wel tussen Windows 7 en sommige (oudere) moederborden. Daardoor werkt ook het geluid vaak niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
JasperE schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:14:
Nee deze problemen zijn nooit opgelost. Ik heb destijds Windows XP weer geinstalleerd en me voorgenomen daar voorlopig bij te blijven todat ik weer een complete update op m'n pc ga uitvoeren.

Feit is dan ook dat mijn moederbord, een Asrock 4core1333 ViiV geen officiele ondersteuning heeft voor Windows 7.

[ Voor 12% gewijzigd door Snowwie op 21-03-2010 00:40 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:04
Heb ook een Creative Soundblaster Audigy SE in me PC met Windows 7 - 64 bits

De drivers kon ik gewoon downloaden, het werkt ook maar kan geen EQ instellen,
ook kan ik geen MediaSource 5 Player/Organizer 5.26.02 downloaden.
Heb deze kaart net aangeschaft maar denk dat ik hem weer uit me PC haal,
en een andere goede kaart aanschaf, iemand suggesties voor een goed werkende,
soundcard onder Windows 7 - 64 bits met EQ functie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Mja, ik heb uiteindelijk een Asus Xonar DS aangeschaft, en deze werkt perfect onder Windows 7.

Geen idee of de kaart EQ functie heeft.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Snowwie schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 14:28:
Mja, ik heb uiteindelijk een Asus Xonar DS aangeschaft, en deze werkt perfect onder Windows 7.

Geen idee of de kaart EQ functie heeft.
Ziet er goed uit, je hebt bij die kaart software gekregen ( cd -rom )
Is dit bij jou het zelfde als het plaatje hier onder ?

Afbeeldingslocatie: http://www.vortez.net/contentteller.php?ct=articles&action=file&id=2203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ja, dat is optioneel, ik heb alleen maar de drivers geinstalleerd. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Snowwie schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 02:00:
Ja, dat is optioneel, ik heb alleen maar de drivers geinstalleerd. :)
Maar kun jij nu bij de volume regelaar ook de treble en bass regelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Niet bij de standaard volume instellingen, maar bass en treble instellingen kunnen wel veranderd worden in afspelers, zoals WinAmp, op mijn versterker en de equalizer.

Ze kunnen vast ook aangepast worden in de Xonar DS Audio Center.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1