Onnodig booten vanaf externe schijf

Pagina: 1
Acties:

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:27
Ik heb al een hele tijd last van het feit dat mijn laptop per se wil booten vanaf mijn externe schijf.

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, verschillende soorten partities gemaakt, maar niets mocht baten. Had eerst namelijk alleen maar primary (non-active) partities erop en sinds kort heb ik logical partities, maar dat maakt blijkbaar geen verschil.. Enige verschil is dat ik nu geen ''BOOTMGR IS MISSING, PRESS CTRL+ALT+DLT''-boodschap krijg, maar alleen een knipperend streepje.
Daarnaast heb ik in het BIOS verscheidene dingen gedaan, waaronder de prioriteit van de boot devices veranderd (interne schijf dus bovenaan), ik heb zelfs external devices gedisabled als bootdevice, maar zelfs dat baat niet.. Mijn laptop wil per se vanaf een externe schijf booten, wanneer deze eraan hangt.

Enige wat helpt is dus geen externe schijf aan mijn laptop hangen tijdens de BOOT, maar dat is heel irritant bij bijvoorbeeld een reboot.

Wat kan ik hiertegen doen? En wat is het probleem, want ik begrijp dus niet dat ie per se wil booten van mijn externe schijf, wanneer ie gedisabeled staat in het BIOS?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 17:15
je kunt gewoon je primary boot device selecteren in je bios toch ?

• RnB
Jep, maar zoals je leest (ik weet het, het is een vak apart..), heeft dat dus geen enkele zin.
Daarnaast heb ik in het BIOS verscheidene dingen gedaan, waaronder de prioriteit van de boot devices veranderd (interne schijf dus bovenaan), ik heb zelfs external devices gedisabled als bootdevice, maar zelfs dat baat niet..

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 19:59
en legacy support uitzetten?

• RnB
Oké, superdom dit.. Het is inmiddels opgelost, met dank aan Arvidbeheerder.
Door jou ben ik verder gaan kijken dan mijn neus lang is en het probleem lag bij het feit dat het BIOS mijn externe schijf niet als removable device ziet, hij stond namelijk gewoon in het lijstje van de Hard Disc drives en daarbij stond ie nog eens als 1e bootdevice..
Ja ja, heel stom dit, maar het is gelukkig opgelost. :)

Dat me dit nu pas is opgevallen, ik ben tich keren in het BIOS gedoken..

[ Voor 14% gewijzigd door RnB op 20-11-2009 17:33 ]