Toon posts:

Op zoek naar een (AT) model voor SMS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb al redelijk wat gezocht, maar ik kan toch echt niet vinden wat ik zoek.

Waar ik naar op zoek ben is een modem voor op mijn PC/laptop waar ik simpelweg een SIM-kaart in kan stoppen en waar ik vervolgens met een seriële verbinding AT-commando's tegen kan babbelen. Het liefst heb ik iets wat extern is, zoals een USB-stick/module, maar alles wat ik kan vinden (dus ook PCI of PCMCIA) is mooi meegenomen.

Wat ik wel kan vinden is 3G/mobiel internet modules, maar die zoek ik absoluut niet. De modules die ik gevonden hebben zijn eigenlijk gewoon netwerkkaarten, maar in plaats van een kabeltje ofzo doen ze het dan via 3G. Alle software zit er dan al ingebakken.

M'n uiteindelijke doel is het versturen van SMS-berichten ermee. Ik heb nu al een mooie library die AT-commando's babbelt over een seriële verbinding. Dit doe ik nu al met een EEE PC 901GO, maar die zijn nergens meer te koop. Dus als ik een stuk hardware heb dat hetzelfde kan ben ik helemaal blij.

Aan de andere kant is een module waarmee ik op een andere manier zou kunnen SMS'en ook wel een optie, als er echt niets anders is. Het moet echter wel cross platform zijn (dus niet een Windows-only driver, ofzoiets).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit heeft weinig te maken met OH, schopje naar NT.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32

ThunderNet

Flits!

Waarom zou je dan geen 3g-internet module willen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
Kun je niet gewoon een GSM gebruiken, kan een SIM kaartje in en ze doen zich voor als modem?

Verwijderd

Topicstarter
ThunderNet schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:23:
Waarom zou je dan geen 3g-internet module willen?
Omdat ik niet wil internetten, ik wil SMS-berichten versturen. Van die kant-en-klare modules ("Plug and play") zonder drivers of wat dan ook, gedragen zich op de computer als netwerkadapter, dus het enige wat je daarmee kunt doen is internetten. Ik wil toegang tot de 'echte' modemfuncties, en dus de modem gebruiken om SMS-berichten mee te versturen.
Nielson schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:28:
Kun je niet gewoon een GSM gebruiken, kan een SIM kaartje in en ze doen zich voor als modem?
Ik heb nog geen GSM gevonden die ik op de computer kan aansluiten en kan gebruiken als modem, maar als jij één weet hoor ik het graag. Ik kan me voorstellen dat een GSM duurder is dan een los modem (omdat je ook zit met allerlei extra hardware op een GSM, zoals beeldscherm, een OS, etc) maar als het niet al te duur is, is het zeker een optie.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

orf

Van die kant-en-klare modules ("Plug and play") zonder drivers of wat dan ook, gedragen zich op de computer als netwerkadapter, dus het enige wat je daarmee kunt doen is internetten. Ik wil toegang tot de 'echte' modemfuncties, en dus de modem gebruiken om SMS-berichten mee te versturen.
Ik kan met m'n KPN dongle gewoon smsjes versturen? Via het dashboard, maar daar is ook vast tegen aan te proggen.

Verwijderd

Topicstarter
orf schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:35:
[...]

Ik kan met m'n KPN dongle gewoon smsjes versturen? Via het dashboard, maar daar is ook vast tegen aan te proggen.
Dat is interessant! Weet je ook wel merk en type de dongle zelf is? Ik neem aan dat er een SIM-lock in zit als je 'em van KPN koopt, of kan jij (of iemand anders) bevestigen dat dat niet zo is?

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:33:
Ik heb nog geen GSM gevonden die ik op de computer kan aansluiten en kan gebruiken als modem, maar als jij één weet hoor ik het graag.
Ik heb in het verleden een projectje gedaan waarbij we een Siemens C35i gebruikten met seriele datakabel. SMS zenden en ontvangen werkte daarmee perfect. Is uiteraard wel een antiek apparaat ;)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Je kan ook gewoon van die SMS modules kopen, die je zo aan kan sturen.

Zoals http://www.compulogic.info/products/product.asp?product_ID=5

[ Voor 33% gewijzigd door Megamind op 20-11-2009 16:47 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik kon het vroeger al met een Nokia 6150 (uit 2002) die ondersteunde dat al. Er zijn genoeg oplossingen ervoor. Via de pc software van gsm kan je in princippe al zoveel doen dus SMS moet ook lukken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Afbeeldingslocatie: http://cdn.cloudfiles.mosso.com/c54092/app4203871258731912.jpg

Met de Vodafone USB stick :) kan dus prima.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

orf

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:39:
[...]

Dat is interessant! Weet je ook wel merk en type de dongle zelf is? Ik neem aan dat er een SIM-lock in zit als je 'em van KPN koopt, of kan jij (of iemand anders) bevestigen dat dat niet zo is?
Dit is 'm in ieder geval: Afbeeldingslocatie: http://www.internetdongel.nl/images/kpn-dongel-804.jpg

Dit is het merk en type: http://www.huaweidevice.c...oductInfo.do?pinfoId=1300

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

De KPN sticks hebben simlock, Vodafone ook. Echter, er zijn usb-stick van T-mobile in omloop die simlock vrij zijn. Heb zo typenummer niet hier thuis.
itsalex schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:44:
ik kon het vroeger al met een Nokia 6150 (uit 2002) die ondersteunde dat al. Er zijn genoeg oplossingen ervoor. Via de pc software van gsm kan je in princippe al zoveel doen dus SMS moet ook lukken.
"ondersteunde dat al" is een beetje verkeerde woordkeuze voor een protocol uit 1977 ;)

Nagenoeg elke telefoon die je kunt gebruiken als modem kan het.. Ik zeg nagenoeg omdat niet alle commando's door alle telefoons ondersteund worden. En de implementaties van de commands soms ook niet volgens het protocol gaan. Maar dat is dus per telefoon verschillend.

[ Voor 76% gewijzigd door ThunderNet op 20-11-2009 16:52 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Siemens TC 35, precies wat je zoekt. Kastje waar sim-kaart in gaat, seriele verbinding en AT commando's om SMS-jes te versturen, lezen etc.

Edit: Let wel ff op het volgende: er zijn verschillende uitvoeringen, ik geloof dat je de TC35i wilt hebben, dat is een kastje. Er bestaan ook uitvoeringen die als los printplaatje verkocht worden, die worden veel in vending-machines gebruikt, om door te kunnen bellen dat de blikjes cola op zijn e.d. Typenummers weet ik niet zeker, moet je even nakijken.

[ Voor 56% gewijzigd door u_nix_we_all op 20-11-2009 16:54 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
u_nix_we_all schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:49:
Siemens TC 35, precies wat je zoekt. Kastje waar sim-kaart in gaat, seriele verbinding en AT commando's om SMS-jes te versturen, lezen etc.

Edit: Let wel ff op het volgende: er zijn verschillende uitvoeringen, ik geloof dat je de TC35i wilt hebben, dat is een kastje. Er bestaan ook uitvoeringen die als los printplaatje verkocht worden, die worden veel in vending-machines gebruikt, om door te kunnen bellen dat de blikjes cola op zijn e.d. Typenummers weet ik niet zeker, moet je even nakijken.
Idd, die heb ik ook hier liggen. Complete AT-documenten zijn beschikbaar, die dingen zijn juist voor dit soort dingen bedoeld.

Eventueel kun je ook een M20 nemen. Dat is vergelijkbaar, alleen heeft die geen GPRS enz.

Naast Siemens zijn er meerdere fabrikanten, waarbij Wavecom en Westermo ook vrij bekende zijn. (Ik heb zelf diverse siemens en westermo modems)

Afbeeldingslocatie: http://www.westermo.com/Resource.phx/content/se/products/gsm/gd-01.htx.i177.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ozeki.hu/attachments/523/modem1.gif

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 20-11-2009 20:12 ]

Pagina: 1