Welke Receiver? (Onkyo, Yamaha of toch Denon? 5.1 of 7.1?)

Pagina: 1
Acties:

• ASF86
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-11-2025
Hey iedereen,

Momenteel heb ik een 6 jaar oude surround "opstelling":
  • JVC RX-5032V 5.1 receiver
  • Eltax Universe 5.0 speakerset
  • Yamaha YST-SW012 subwoofer (werd een aantal jaren geleden als aanvulling erbij gekocht)
Over de speakers ben ik (voorlopig) nog tevreden. Alleen de receiver voldoet niet aan de hedendaagse eisen van al het "digitale hdmi geweld". Ook doet de FM tuner het al jaren niet meer (defect). Het lijkt mij dus wel een goed idee om deze eens te vervangen.

De JVC receiver die ik nu heb heeft alleen 2 digitale ingangen: 1x optisch en 1x coax. Deze voldoet bij lange na niet meer om al mijn apparaten digitaal hierop aan te sluiten. Welke apparaten wil ik dan graag digitaal aansluiten op de nieuwe receiver?
  • PC: Coax en beeld via DVI-HDMI rechtstreeks op de tv (ik had gelezen dat niet iedere receiver een DVI signaal accepteert).
  • PS3: HDMI
  • DVB-C ontvanger: HDMI
  • PS2: optisch
  • Xbox (ja ik ben "oldschool" :P ): optisch
  • Eventueel nog andere apparaten voor de toekomst.
Dat betekent dus dat ik een receiver nodig heb die aan HDMI switching voldoet en ook nog eens het geluidssignaal daaruit kan halen. Hierbij moeten er minimaal 3 HDMI aansluitingen aanwezig zijn, zodat ik in de komende jaren nog kan uitbreiden.

Aangezien ik nog student ben, en dus een redelijk krap budget heb, ben ik op zoek gegaan naar een redelijk betaalbare receiver die aan deze eisen kan voldoen. De doorslag zit hem hierbij dus in de kwaliteit voor de "laagste prijs". Het maximale bedrag ligt op 400 euro en hoger zal ik ook niet gaan. Mochten deze receivers niet de moeite waard zijn, dan wacht ik gewoon rustig af totdat ik klaar ben met studeren (+8 maanden) en dan koop ik tegen die tijd wel een "fatsoenlijke" receiver.

Tijdens deze zoektocht ben ik op verschillende versterkers uitgekomen die niet alleen 5.1 maar ook 7.1 ondersteunen. Nou is mijn vraag, heeft 7.1 vergeleken met 5.1 echt toegevoegde waarde? Vooral in een kleine woonkamer van 3,5 x 5 m? Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik dus voor een 5.1 receiver gaan.
Hoe zit dit verder met DTS-HD en DD-HD? Pro logic IIx? Is dit de moeite waard?

Hierbij de mogelijke receivers:

Onkyo TX-SR507: 5.1 receiver 4x HDMI
http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR507.html
249,- euro bij Foka Rotterdam.

Onkyo TX-SR607: 7.2 receiver 6x HDMI
http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR607.html
399,- euro bij Foka Rotterdam.

Yamaha RX-V465: 5.1 receiver 4x HDMI
http://nl.yamaha.com/nl/p...65_black_g/?mode=overview
316,- euro bij Foka Rotterdam

Yamaha RX-V565: 7.1 receiver 4x HDMI
http://nl.yamaha.com/nl/p...65_black_g/?mode=overview
399,- euro bij Foka Rotterdam

Denon AVR-1610: 5.1 receiver 3x HDMI
http://www.usa.denon.com/ProductDetails/4865.asp
399,- euro bij Foka Rotterdam.

Verder heb ik bewust niet gekeken naar het vermogen dat de fabrikanten opgeven, omdat dat bijna nooit overeenkomt met wat er echt in de praktijk wordt geproduceerd. Tevens is mijn woonkamer dusdanig klein dat ik echt veel vermogen ook niet nodig heb, ook gezien de speakers.
Het zal er dus op neer komen wat voor aansluitingen de receivers hebben en extra functionaliteit. Als ik naar de prijs kijk, en functies, komt de Onkyo TX-SR507 als "beste keus" uit de bus. Dat zegt dan ook verder niks over de kwaliteit... De Denon receiver komt als minst "voordeligste" uit de bus, niet alleen vanwege de prijs maar deze heeft ook een HDMI poort minder.

Wie kan er goed advies geven? Moet ik toch net iets meer geld uitgeven voor de andere, duurdere receivers? Wat is hun meerwaarde dan? Zijn er ook andere receivers die aan mijn vragen kunnen voldoen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Amar

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

ASF86 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:18:
Dat betekent dus dat ik een receiver nodig heb die aan HDMI switching voldoet en ook nog eens het geluidssignaal daaruit kan halen.
Dan moet je dus een receiver hebben die aan HDMI Processing doet. Alleen HDMI switching is het doorgeven van beeld en geluid naar de HDMI out. Als de receiver aan Processing doet dan kan deze het geluidsdeel uit het totale HDMI signaal halen.

Overigens is een receiver met HDMI Processing veelal ook een switcher :)
Tijdens deze zoektocht ben ik op verschillende versterkers uitgekomen die niet alleen 5.1 maar ook 7.1 ondersteunen. Nou is mijn vraag, heeft 7.1 vergeleken met 5.1 echt toegevoegde waarde? Vooral in een kleine woonkamer van 3,5 x 5 m? Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik dus voor een 5.1 receiver gaan.
Voordeel van een 7.1 receiver ten opzichte van een 5.1 exemplaar is als eerste natuurlijk de mogelijkheid om een 7.1 opstelling te hebben. Ander voordeel is dat 7.1 receivers ook veelal de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van bi-amping. Op deze manier kan je speakers (mits mogelijk) op twee kanalen van je receiver aansluiten om zo meer vermogen te kunnen leveren.
Hoe zit dit verder met DTS-HD en DD-HD? Pro logic IIx? Is dit de moeite waard?
Het verschil tussen Dolby TrueHD en DTS HD ten opzichte van de gewone variant zal je niet snel horen. Er zijn mensen die zeggen dat het geluid veel beter is, maar kan ook zijn dat het bij die mensen tussen de oren zit. Het echte voordeel van de HD formaten is het aanwezig zijn van 7.1 ten opzichte van 5.1 van de gewone codecs. Alleen is het 7.1 formaat veelal een upmix van de bestaande 5.1 track. Maar in de toekomst kan dit wel eens gaan veranderen, vooral bij nieuwe films is dedicated 7.1 aanwezig.

Pro Logic IIx is de oudere versie van Dolby Pro Logic IIz. Dolby Pro Logic II maakt van 2.0 geluid een soort van 5.1. Op die manier heb je alsnog een soort van surround desondanks dat de bron maar 2.0 uit stuurt.

De vier kanalen zitten in een zogenaamde "matrix" in het stereokanaal. Met deze techniek kunnen in het stereosignaal 4 kanalen gecodeerd worden.

Het centerkanaal is heel eenvoudig te verklaren. Dit is gewoon al het geluid dat mono is opgenomen en uit beide speakers even hard komt. De decoder zal dat herkennen en zal het geluid naar het centerkanaal sturen.

Het surround kanaal is een kanaal dat met van een fase verschuiving in het gewone signaal is gemixed. De decoder zal ook dit signaal herkennen en het naar het achterkanaal sturen. Dit signaal is een beperkt kanaal omdat anders de hoge tonen, waarvoor het gehoor veel gevoeliger is voor fase fouten, te veel gestoord worden. Ook de allerlaagste tonen worden niet weergegeven door het achterkanaal omdat bij deze lange golven een faseverschuiving zeer gemakkelijk leidt tot het uitdoven van de lage tonen. Dit verhaal kan je zelf nagaan door je stereo speakers uit fase aan te sluiten. De hoge tonen, die de meeste richtingsinformatie bevatten, lijken uit alle plekken te komen, behalve uit je speakers.

Dolby Pro Logic IIz gaat een stapje verder en kan tot 9.1 geluid emuleren vanuit een 7.1 bron of 7.1 vanuit een 5.1 bron. Dus op zich alleen leuk als je meer dan een 5.1 set-up hebt
Als ik naar de prijs kijk, en functies, komt de Onkyo TX-SR507 als "beste keus" uit de bus. Dat zegt dan ook verder niks over de kwaliteit... De Denon receiver komt als minst "voordeligste" uit de bus, niet alleen vanwege de prijs maar deze heeft ook een HDMI poort minder.
Als je puur naar de prijs kijkt dan is Onkyo gewoon een heel leuk merk om mee te beginnen. Zeker als je veel ingangen en codecs wilt voor weinig geld. Enige nadelen van Onkyo zijn dat die dingen ten eerste gruwelijk warm worden en dus voldoende ventilatie nodig hebben. Andere nadeel is (wat je zelf ook al aan geeft) dat de opgegeven specificaties bij lange na niet gehaald worden. Nu is dat bij de meeste merken zo, maar Onkyo maakt het dus wel heel bont: opgegeven vermogen van 140 Watt per kanaal en in de praktijk nog maar 28 Watt over houden. Meer dan genoeg voor normaal gebruik overigens, dus laat je niet al te veel afschrikken daardoor. En zoals gezegd hebben andere receivers het ook, maar veelal ligt die waarde "maar" iets van 20% onder de opgegeven waarde.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• WhistlerNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09-2025
Mijn kennis is behoorlijk beperkt mbt audio-zaken, dus het is misschien verstandig om even te wachten op een reactie van iemand met wat meer kennis. Maar tot dan:

* Als ik het goed begreep zijn er in verhouding erg weinig films met 7.1 geluid.
* Verder kan je geloof ik de nieuwere geluidsstandaarden voor hun kwaliteit iig links laten liggen, tenzij je erg goede speakers heb (wat ik niet kan beoordelen ivm mijn beperkte kennis). Als je voor 5.1 geluid gaat hebben ze nog minder toegevoegde waarde, omdat volgens mij 7.1 alleen met die nieuwere standaarden mogelijk is.
* Ook is het volgens mij normaal dat je wel enkele jaren met een versterker doet, vooral als je weinig geld hebt, in dat opzicht is het misschien de moeite waard om door te sparen of 2e hands te kopen zodat je een degelijkere versterker hebt. Al kan je altijd over een jaartje weer een nieuwe kopen en de oude op MP zetten.
* Misschien (geen idee of dit mogelijk is?) kan je ook je speakers meenemen naar een audio-zaak om daar verschillende versterkers uit te proberen.

Edit: ah FeaR was ook aan het tikken :P

Edit2: Heb trouwens zelf recentelijk via iBood een Onkyo SR-507 met Jamo A-407 HCS gekocht, en die kan iig al harder dan ik prettig vind. Wel ben ik nog aan het rotzooien met de instellingen (en positie van mn sub) omdat ik mn bas niet mooi vind, een geluid wat geloof ik als 'boomy' beschreven wordt. In hoeverre dit met de versterker te maken heeft weet ik niet, misschien dat iemand anders hier wat zinnigs over kan zeggen?

[ Voor 18% gewijzigd door WhistlerNL op 20-11-2009 17:12 ]

• ASF86
Bedankt voor de reacties en verheldering tot nu toe! Nooit geweten hoe Pro Logic exact werkte. Mijn huidige versterker heeft Pro Logic II. Voor 5.1 dus meer dan voldoende en dan zijn Pro Logic IIx en IIz een beetje overbodig als ik voor een 5.1 systeem ga. Dit geldt dan ook voor DTS-HD en DD TrueHD. Lekkere "verkoopmarketing" hebben de fabrikanten dan om het in 5.1 receivers te stoppen.

Ik heb hier en daar gelezen dat 7.1 niet echt nuttig is en eerder een overkill in kleine ruimtes. Heeft iemand ervaring met 7.1 in kleine ruimtes? Ook had ik gelezen dat de twee hoogte kanalen van Pro Logic IIz (boven de frontspeakers) ook niet een merkbaar toegevoegde waarde hebben. Iemand hier ook ervaring mee?

Wat de Onkyo TX-SR507 en de warmte ontwikkeling betreft, ik heb een open kast (alle zijden behalve achterin). Dus dat lijkt mij geen groot probleem. Het vermogen van 28 watt per kanaal vind ik ook niet zo erg, ik zal toch nooit op vol vermogen willen draaien. Hoe zit het met de Yamaha 5.1 receiver vergeleken met de Onkyo?

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 13:14
Ik sta voor het zelfde dilemma, heb momenteel een NAD T741 Receiver, maar wil deze vervangen voor een receiver met HDMI en optische aansluitingen om zo m'n PS3, DVB-C, Pioneer DVR-560H en HTPC hierop aan te sluiten.
Mijn oog is gevallen op een Onkyo TX-RS607, maar is dit wel een waardige vervanger voor m'n huidige receiver.

Als speakerset heb ik een 5.1 opstelling van mourdant-short, front 2x avant 904I, back 2x MS302, center MS304 en subwoofer MS308. Ik denk dus aan de Onkyo,maar misschien is de TX-RS707, of een Denon AVR-1910 of een Marantz NR 1501/SR5004 een betere vervanger op audio gebied. Aangezien ik al een speaker opstelling heb, welke ik wil behouden, is het moeilijk in de winkel te luisteren. Ik ben al bij wat zaken geweest, maar deze hadden deze speakers niet meer.

Vandaar dat ik jullie mening hierover vraag ... >:)

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 15:59

sjaool

Every life should have 9 cats

FeaR1986 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:03:
[...]
Als je puur naar de prijs kijkt dan is Onkyo gewoon een heel leuk merk om mee te beginnen. Zeker als je veel ingangen en codecs wilt voor weinig geld. Enige nadelen van Onkyo zijn dat die dingen ten eerste gruwelijk warm worden en dus voldoende ventilatie nodig hebben. Andere nadeel is (wat je zelf ook al aan geeft) dat de opgegeven specificaties bij lange na niet gehaald worden. Nu is dat bij de meeste merken zo, maar Onkyo maakt het dus wel heel bont: opgegeven vermogen van 140 Watt per kanaal en in de praktijk nog maar 28 Watt over houden. Meer dan genoeg voor normaal gebruik overigens, dus laat je niet al te veel afschrikken daardoor. En zoals gezegd hebben andere receivers het ook, maar veelal ligt die waarde "maar" iets van 20% onder de opgegeven waarde.
Waar toch dat geouwehoer over die warmte vandaan komt is mij een groot raadsel.
Ik ben in het bezit van een Onkyo TX-SR607 en die heb ik nog niet boven de 50 graden zien komen.
Ook is het vrij normaal dat een versterker warm wordt komt ook nog bij dat elke versterker ventilatie nodig heeft.
Nu is het zo dat elke versterker ventilatie nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
Je hebt altijd mensen die denken de spullen in (veel te) kleine ruimtes te moeten plaatsen en dat is vragen om problemen (niet alleen bij een Onkyo).

Dat een versterker bij hoge belasting "inkakt" is vrij normaal zou een versterker van €400,- dit niet doen dan zou hij veel duurder zijn geweest.
Een Onkyo is nou eenmaal veel functionaliteit voor weinig geld.
Zoals gezegd is 28 Watt meer dan voldoende voor de normale huiskamer.
Nu betwijfel is ook of er ook echt maar 28 Watt over blijft.

De meting die 140 Watt oplevert is ook bij belasting van 1 kanaal en dan klopt hij dus ook.
Reken je 7 x 140 = 980 Watt dit is het dubbele van het maximale opgenomen vermogen van de Onkyo en dan weet je dus al dat bij volle belasting op alle kanalen je nooit die 980 Watt zult halen.
Het geleverde vermogen zal eerder in de buurt liggen van de 70 Watt per kanaal.
Nu loop je bij dit vermogen ook de kamer uit als de versterker vol open staat. ;)

Laat je in ieder geval niet gek maken door cijfertjes en indianenverhalen over warmte e.d. maar beluister de apparatuur, bekijk de mogelijkheden en vraag je in eerste instantie goed af wat je wilt met je receiver.
De enige die kan bepalen welke receiver je moet nemen ben jij zelf dat kan niemand voor jou bepalen.

"When you grow up your heart dies"

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 11:39
sjaool schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:11:
Geouwehoer? Wellicht omdat het zo is? Lees een gemiddelde review en je zal zien dat een Onkyo over het algemeen warmer wordt dan een apparaat van een ander merk. Wat is daar raar aan? Series als de 875 stonden daar zelfs om bekend (lees: berucht). Het was voor mij toen zelfs dé reden een ander merk te nemen.
Een Onkyo is nou eenmaal veel functionaliteit voor weinig geld.
Dat is helemaal waar. En waar hebben ze dan extra op bespaard denk je, om al die functionaliteit te kunnen bieden voor een lage prijs? Juist, vooral op de voeding. Dit is uiteraard bij alle budget receivers zo hè.
Een Onkyo 706 levert dat. Een receiver uit de 5xx of 6xx serie zal dan ook waarschijnlijk nog iets lager uitvallen.
De meting die 140 Watt oplevert is ook bij belasting van 1 kanaal en dan klopt hij dus ook.
Klopt, 1x140W weet het apparaat er moeiteloos uit te krijgen. Op de misleidende sticker staat echter 7x140W.
Het geleverde vermogen zal eerder in de buurt liggen van de 70 Watt per kanaal.
Nou nee hoor, het zal eerder rond de 25W liggen. Alsnog genoeg hoor. Echte 7x70W receivers kosten iets meer.
Laat je in ieder geval niet gek maken door cijfertjes en indianenverhalen over warmte e.d. maar beluister de apparatuur, bekijk de mogelijkheden en vraag je in eerste instantie goed af wat je wilt met je receiver..
Gek maken hoeft ook niet, je hoeft je echter ook niet te laten misleiden door irritante stickertjes en een beetje om je heen kijken kan ook geen kwaad. Er zijn zat andere merken dan Onkyo die ook erg okay zijn.

Nickname does not reflect reality

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Yamaha receiver, uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Maar nu is het tijd om overteschakelen op een hdmi receiver.
Over Onkyo laatste series lees ik niet overal positieve verhalen dus die valt voor mij af. Ik kijk liever naar een merk zonder negatieve verhalen.
Denon, Marantz en Harman/Kardon zijn over het algemeen iets duurder.

Voor betere prijs/kwaliteit/fuctionaliteit zou ik naar Yamaha's, Sony's en Pioneers kijken. Ik ben nu ook een beetje aan het orienteren.

Deze lijkt me wel een goede keuze en ziet er in het zwart erg mooi uit:
http://tweakers.net/pricewatch/243638/pioneer-vsx-919ah-k.html

Deze heeft helaas geen upscaling itt tot de yamaha 565 die jij hebt genoemd. Aangezien je nog met een ps2 en xbox zit is dat ook wel een leuke feature om te hebben.

Ik zou denk ik eerder voor de Yamaha gaan maar check ook wat sony te bieden heeft, ik heb daar nog niet gekeken.

• silitek
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Mr.C4 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:00:
Ik heb zelf ook een Yamaha receiver, uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Maar nu is het tijd om overteschakelen op een hdmi receiver.
Over Onkyo laatste series lees ik niet overal positieve verhalen dus die valt voor mij af. Ik kijk liever naar een merk zonder negatieve verhalen.
Zo heeft elk merk wel z'n plus en minpunten. Zo staat hier net een Onkyo TX-SR507 reciever, is mijn eerste Onkyo, wat warmte betreft valt het reuze mee... En de 28watt is overigens meer dan zat voor een woonkamer.

Prijs/kwaliteit verhouding volgens mij het beste wat er is. Vergelijkingsmatriaal heb ik een HK en Marantz reciever maar deze Onkyo is sowieso beter dan de Marantz sr-4300 (is ook een oudje natuurlijk).

4 HDMI in welk ander merk en prijsklasse vind je dat... ;)

Tubes....It's what make music music!

• Brad Pitt
Ik denk dat je met een Marantz SR-5003 ook niet bepaald een stumper bent, en die is maar "ietsies" duurder dan de Onkyo. Als dat prijsverschil te overbruggen is zou dat voor mij echt een no-brainer zijn.

• Mr.C4
  • Niet online
silitek schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:48:
[...]
Zo heeft elk merk wel z'n plus en minpunten. Zo staat hier net een Onkyo TX-SR507 reciever, is mijn eerste Onkyo, wat warmte betreft valt het reuze mee... En de 28watt is overigens meer dan zat voor een woonkamer.
Je hebt wel gelijk dat ieder merk wel z'n plus en minpunten heeft en de 507 is idd een echte topper onder de super budget klasse. Voor 250 gaat je niks beters halen.

Verwijderd

Mr.C4 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:00:
Denon, Marantz en Harman/Kardon zijn over het algemeen iets duurder.

Voor betere prijs/kwaliteit/fuctionaliteit zou ik naar Yamaha's, Sony's en Pioneers kijken. Ik ben nu ook een beetje aan het orienteren.

Deze lijkt me wel een goede keuze en ziet er in het zwart erg mooi uit:
http://tweakers.net/pricewatch/243638/pioneer-vsx-919ah-k.html

Deze heeft helaas geen upscaling itt tot de yamaha 565 die jij hebt genoemd. Aangezien je nog met een ps2 en xbox zit is dat ook wel een leuke feature om te hebben.

Ik zou denk ik eerder voor de Yamaha gaan maar check ook wat sony te bieden heeft, ik heb daar nog niet gekeken.
Denon, Marantz en HK zijn niets duurder, maar geven wel beter waar voor hun geld. Hoe kom je bij dat volkspraatje? Onkyo, Pioneer, Scharp en ook de goedkope Sony mikken graag op het "voor een dubbeltje op de eerste rang publiek". Dat is dan ook wel aan de relatief korte levensduur te merken. Bovendien gebruiken deze B-merken de goedkoopste onderdelen. Ik zou gaan voor een Yamaha of Denon. Zelf heb ik 15 jaar een Denon versterker, die zonder gebreken,alle sterrejes uit de hemel speelt.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
ik heb hier een 507, en ja hij wordt wel warm, maar mijn oude ps3 60gb werd volgens mij warmer.

Verder maken die receivers qua geluid allemaal niet zoveel uit, je boxen bepalen voor 90/95% je geluid. (ik heb zelfs een keer een crappy philips stereoset versterkertje aan een stel kef's van iemand gehangen, klonk net zo goed als met de peperdure receiver waar ze normaal aan hingen, naar mijn mening dan).

naar mijn mening moet je wel een gigantisch fortuin aan boxen hebben staan wil een 507 niet ruim voldoende zijn (of je moet meer volume willen, maar dat heb je echt niet nodig voor huis, tuin en keuken gebruik:P.)

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:05:
[...]
Bovendien gebruiken deze B-merken de goedkoopste onderdelen.
B-merken! _O-
Ik zou gaan voor een Yamaha of Denon. Zelf heb ik 15 jaar een Denon versterker, die zonder gebreken,alle sterrejes uit de hemel speelt.
Ach ja, heb hier ook een 10+ jaar oude Sony ES-receiver staan die het nog perfect doet. En dat voor een B-merk!

• silitek

silitek

Tubes Only

Brad Pitt schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:52:
Ik denk dat je met een Marantz SR-5003 ook niet bepaald een stumper bent, en die is maar "ietsies" duurder dan de Onkyo. Als dat prijsverschil te overbruggen is zou dat voor mij echt een no-brainer zijn.
Klopt!!..Maar gok deze keer op Onkyo wat betreft betrouwbaarheid. Marantz stelt mij daarin toch wat teleur, bekende DTS-bug probleem 1e jaar al en later technische uitvalproblemen (Protect). Kom deze berichten wel vaker tegen over de SR serie.
[...]

Denon, Marantz en HK zijn niets duurder, maar geven wel beter waar voor hun geld. Hoe kom je bij dat volkspraatje? Onkyo, Pioneer, Scharp en ook de goedkope Sony mikken graag op het "voor een dubbeltje op de eerste rang publiek". Dat is dan ook wel aan de relatief korte levensduur te merken. Bovendien gebruiken deze B-merken de goedkoopste onderdelen. Ik zou gaan voor een Yamaha of Denon. Zelf heb ik 15 jaar een Denon versterker, die zonder gebreken,alle sterrejes uit de hemel speelt.
Dit is natuurlijk onzin...duurzaamheid b.v. Marantz zie post boven.
KAdrifter schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:07:
ik heb hier een 507, en ja hij wordt wel warm, maar mijn oude ps3 60gb werd volgens mij warmer.

Verder maken die receivers qua geluid allemaal niet zoveel uit, je boxen bepalen voor 90/95% je geluid. (ik heb zelfs een keer een crappy philips stereoset versterkertje aan een stel kef's van iemand gehangen, klonk net zo goed als met de peperdure receiver waar ze normaal aan hingen, naar mijn mening dan).

naar mijn mening moet je wel een gigantisch fortuin aan boxen hebben staan wil een 507 niet ruim voldoende zijn (of je moet meer volume willen, maar dat heb je echt niet nodig voor huis, tuin en keuken gebruik:P.)
Eens, alles binnen de verhouding. Aan de 507 hangt een Canton Movie 80 cx setje wat wonderlijk goed uit de verf komt. Doet gewoon wat het doen moet en goed.. En waarom MOET alles duur zijn voor een goed resultaat?.. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door silitek op 26-11-2009 11:24 ]

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

[...]

Ik geloof dat ik nog nooit iemand zoveel onzin in 1 keer heb horen spuwen _/-\o_ 8)7 _O-

Onkyo begint een steeds grotere partij te worden, Sony is al een enorme partij en heeft altijd top-of-the-line versterkers in het assortiment gehad.

Waar haal je vandaan dat dit B-merken zijn en vooral die onzin dat de versterkers een korte levensduur hebben? Pure onzin...

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:10:
[...]

B-merken! _O-

[...]

Ach ja, heb hier ook een 10+ jaar oude Sony ES-receiver staan die het nog perfect doet. En dat voor een B-merk!
Even beter lezen! Ik heb het over de goedkope Sony, niet over ES. Met Sony ES spul, daar is niets mis mee.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

[...]

Zoals gezegd is 28 Watt meer dan voldoende voor de normale huiskamer.
Zoals gezegd is er meer dan genoeg geschreven over de warmteontwikkeling van Onkyo receivers. Niet dat het altijd een probleem hoeft te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden als je de receiver in een iets te kleine ruimte wilt gaan zetten. Mijn oude Onkyo TX-SR806 had zelfs een 80mm fan om de boel koel te houden :P

En inderdaad, 28 Watt is meer dan genoeg. Sterker nog: een gemiddelde gebruiker zal niet snel boven de 10 Watt verbruik uitkomen. Alleen het hele punt is dat mensen zich er wel blind op staren en dat je dan als fabrikant fout bezig bent door met zulke ongeloofwaardige waarden te adverteren.

Als je een Onkyo wilt met meer dan genoeg stabiel vermogen moet een oudere serie pakken van voor de xx5-serie aangezien daar de voedingen nog wel redelijk van waren. Maar de huidige 800 series en hoger zijn ook nog steeds goede apparaten. Maar voor dat geld zijn ook weer andere merken dan aantrekkelijk.

Maar heb meer het idee dat je je aangevallen voelt door de negativiteit jegens Onkyo in mijn post omdat je zelf een Onkyo in bezit hebt. Maar als jij er blij mee bent dan is er toch niets aan de hand? De enige reden dat ik het aankaart is omdat er wel rekening mee gehouden moet worden bij een aanschaf. Want persoonlijk vind ik dit soort reclame op receivers meer richting oplichting gaan...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:27:
Even beter lezen! Ik heb het over de goedkope Sony, niet over ES. Met Sony ES spul, daar is niet mis mee.
Ah okay, inderdaad, sorry. Maar DUS zijn *alle* Onkyo's en Pioneer's en dergelijke b-merk meuk apparaten met de aller goedkoopste onderdelen er in. Da's wel jammer, ben uitermate tevreden over m'n Pioneertje en ik dacht dat een Susano ook best wel een redelijke receiver was. Welnu neen dus :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Brad Pitt op 26-11-2009 11:31 ]

• Mr.C4
  • Niet online
[...]
Denon, Marantz en HK zijn niets duurder, maar geven wel beter waar voor hun geld.
Ik geef toe dat Denon echt kwaliteit spullen levert. Als ik niet budget gelimiteerd ben zou ik die ook overwegen. Maar feit is wel dat de jou genoemde "b-merken" meer functionaliteit biedt tov Denon en de kwaliteit daarvan is zeker niet slecht. De goedkoopste Denon die de nieuwe audio formaten aankan (true-hd enzo) is de avr-1610 en die kost 399,-. Deze heeft "maar" 3 hdmi ingangen en "maar" 5.1 en geen video upscaling. Als je dit niet nodig hebt en je hebt het geld dan zou ik idd Denon overwegen. Maar voor degene die wel 6.1 of 7.1 wil en behoefte heeft aan meerdere hdmi ingangen en vast zitten met een beperkt budget dan zou ik de "b-merken" eerder overwegen. De kwaliteit vind ik meer dan voldoende. Het moet natuurlijk wel in verhouding staan met de rest van je setje.

Verwijderd

[...]

Ik ben in het bezit van een Onkyo TX-SR607 en die heb ik nog niet boven de 50 graden zien komen.
Ook is het vrij normaal dat een versterker warm wordt komt ook nog bij dat elke versterker ventilatie nodig heeft.
Nu is het zo dat elke versterker ventilatie nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
Je hebt altijd mensen die denken de spullen in (veel te) kleine ruimtes te moeten plaatsen en dat is vragen om problemen (niet alleen bij een Onkyo).
Je verhaal klopt wel echter de temp die je bij de onkyo's afleest is de temp van het versterker gedeelte en dat is nou net het gedeelte in de amp dat niet zo warm word. Wat wel warm word is de Processing chip en daar kun je de temp niet van aflezen. Weet niet hoe het bij andere (nieuwere) onkyo's zit maar mijn 875 is in de zomermaanden gloeiend heet aan de achterkant (waar de video chip zit dus) terwijl de temp op de display gewoon 55 graden is.

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:44:
[...]

Je verhaal klopt wel echter de temp die je bij de onkyo's afleest is de temp van het versterker gedeelte en dat is nou net het gedeelte in de amp dat niet zo warm word. Wat wel warm word is de Processing chip en daar kun je de temp niet van aflezen. Weet niet hoe het bij andere (nieuwere) onkyo's zit maar mijn 875 is in de zomermaanden gloeiend heet aan de achterkant (waar de video chip zit dus) terwijl de temp op de display gewoon 55 graden is.
Moraal van het verhaal is dat Onkyo ondanks de hitte gewoon werkt en blijft werken. Dat geeft vertrouwen!
En het "marketingspraatje' over het vermogen wat Fear1986 aankaart nemen we maar op de koop toe.

Weleens waar lichte neiging naar 'consumenten-bedrog".. maar gelukkig bezitten we nog over eigen denkvermogen en snappen wel, kan natuurlijk niet.

Verwijderd

silitek schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:53:
[...]

Moraal van het verhaal is dat Onkyo ondanks de hitte gewoon werkt en blijft werken. Dat geeft vertrouwen!
En het "marketingspraatje' over het vermogen wat Fear1986 aankaart nemen we maar op de koop toe.

Weleens waar lichte neiging naar 'consumenten-bedrog".. maar gelukkig bezitten we nog over eigen denkvermogen en snappen wel, kan natuurlijk niet.
Kijk, dat bedoel ik met B-merken, goedkope onderdelen en relatief korte levensduur. Zo'n processing chip mag hoogstens een beetje lauw worden, meer niet. Als je er een ei op kunt bakken, dan wijst dat meestal op een ontwerpfout en soms op een defecte chip af fabriek. Door de hitte van die chip gaat een dergelijke reciever dus eerder naar de eeuwige jachtvelden. Hup de Kliko dan maar in met die B-meuk en we kopen bij de Mediamarkt een nieuwe Onkyo. Ondertussen had je ook direct een Denon of Yamaha kunnen kopen en ben je uiteindelijk de helft van het geld kwijt. De moraal van mijn verhaal is dan ook: Goedkoop is duurkoop.

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:57:
[...]

Kijk, dat bedoel ik met B-merken, goedkope onderdelen en relatief korte levensduur. Zo'n processing chip mag hoogstens een beetje lauw worden, meer niet. Als je er een ei op kunt bakken, dan wijst dat meestal op een ontwerpfout en soms op een defecte chip af fabriek. Door de hitte van die chip gaat een dergelijke reciever dus eerder naar de eeuwige jachtvelden. Hup de Kliko dan maar in met die B-meuk en we kopen bij de Mediamarkt een nieuwe Onkyo. Ondertussen had je ook direct een Denon of Yamaha kunnen kopen en ben je uiteindelijk de helft van het geld kwijt. De moraal van mijn verhaal is dan ook: Goedkoop is duurkoop.
Welnee man, DPS chip mag 55-70 graden worden. probleem is afvoerwarmte daar moet je voorzichtig mee zijn. Dus stop je reciever niet in een kastje mat rondom 1cm spelling dan vraag je om problemen. Is weer lekker onderbouwd van je...dus niet. Zet jezelf niet zo voor schut!

;)

Verwijderd

silitek schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:40:
[...]

Welnee man, DPS chip mag 55-70 graden worden. probleem is afvoerwarmte daar moet je voorzichtig mee zijn. Dus stop je reciever niet in een kastje mat rondom 1cm spelling dan vraag je om problemen. Is weer lekker onderbouwd van je...dus niet. Zet jezelf niet zo voor schut!

;)
Dan wil ik nu een antwoord op de vraag, waarom de DPS chips in een Denon en andere A merken niet heet (55 tot 70 graden) worden.

• DevilStudio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb sinds 2 maanden de Onkyo SR706 en been zeer tevreden. Had mijn vriendin belooft om een keer niet zo overdreven veel geld uit te geven ;-) Heb het een en ander vergeleken betreffende de verschillende types in de zeflde prijs categorie.

Let er even op dat je een receiver pakt met de Faroudja onboard. En warmte, tja wat wil je het in en blijft een receiver. Om je vermogen te verhogen moet je er toch echt iet extra's voor doen.

Als we het gaan hebben over het design van de SR706 of eigenlijk alle Onkyo componenten, tja dan moet ik iedereen gelijk geven als het een beetje uit de tijd is. Maar waar gaat het om? Hij staat vaak toch in een kast ver weg van de bewoonde wereld.

Mijn tip(s):
Bekijk eerst wat je wilt gaan bereiken 5.1, 7.2 (ik wilde graag extra speakers vandaar 7.2)
Hoeveel keer HDMI (je hebt er snel een aantal nodig en een front uitgang is ook best prettig)
Vergelijk ook de ondersteunende formaten die de verschillende leveranciers bieden betreffende de Audio Formats. Marketing technisch willen leveranciers nog al eens heel wat overbodige info vermelden, kijk daar goed doorheen.

Verder is het een keuzen van jezelf en je budget. Er is altijd iemand met een duurdere / betere / mooiere

Succes

• Brad Pitt
silitek schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:53:
Dit wordt in ELKE test gewoon gemeten hoor. Maar goed, als jij dénkt 70W per kanaal te hebben, mooi toch! :X

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:34:
[...]

Dit wordt in ELKE test gewoon gemeten hoor. Maar goed, als jij dénkt 70W per kanaal te hebben, mooi toch! :X
En wat zegt Onkyo tegen zo'n tijdschrift: Wij willen dat jullie 130 Watt meten, punt uit. Wil je dat niet, dat plaatsen we ook geen advertentie in jullie tijdschift of op jullie website. Zo werkt dat dus.

• silitek

silitek

Tubes Only

Brad Pitt schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:34:
[...]

Begrijpend lezen en door lezen!!...staat toch echt iets anders. Maar goed!! ;)

• Brad Pitt
silitek schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:30:
Begrijpend lezen en door lezen!!...staat toch echt iets anders. Maar goed!! ;)
Indeed ;) Hierbij bijvoorbeeld een testresultaat van de Onkyo 706 receiver. 160W per kanaal, yesss sure.

Er staat natuurlijk ook bij dat de 29W alsnog wel voldoende is, maar dat hadden we al besproken. Het gaat om de enorm overdreven opgaves die sommige merken doen met de budget modellen. Let wel, die 29W is dan ook nog eens met een vervorming van 0.5%, iets waar andere fabrikanten vaak nog lagere standaarden voor hanteren. Gelukkig is dat hier niet gedaan, een waarde onder de 20W zou helemaal bizar zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: http://pfeffernuss.com/stuff/onkyo.png

[ Voor 37% gewijzigd door Brad Pitt op 26-11-2009 15:35 ]

• silitek

silitek

Tubes Only

Brad Pitt schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:33:
[...]

Indeed ;) Hierbij bijvoorbeeld een testresultaat van de Onkyo 706 receiver. 160W per kanaal, yesss sure.

Er staat natuurlijk ook bij dat de 29W alsnog wel voldoende is, maar dat hadden we al besproken. Het gaat om de enorm overdreven opgaves die sommige merken doen met de budget modellen. Let wel, die 29W is dan ook nog eens met een vervorming van 0.5%, iets waar andere fabrikanten vaak nog lagere standaarden voor hanteren. Gelukkig is dat hier niet gedaan, een waarde onder de 20W zou helemaal bizar zijn geweest.

[afbeelding]
Juist, dat bedoel...al zou die 20 watt nog voldoende zijn maar dat ter zijde. I get your point ;)

Edit:
Zoals post beneden dwalen we idd erg af. Hoe goed/slecht Onkyo wel/niet is.. Offtopic dus.
TS laat je niks wijs maken over B-merken en termen als brandhout, kliko enzo..sommige kun je niet serieus nemen.
:)

[ Voor 11% gewijzigd door silitek op 26-11-2009 16:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:57:
[...]

Gaat wel erg off-topic/Onkyo bash dit... :+
De onk 875 is ten tijde dat hij uit kwam door diverse AV-sites als een van de beste receivers beoordeeld. Dat de warmte van de videochip de levensduur noemenswaardig nadelig beinvloed durf ik wel in twijfel te trekken en heb er alle vertrouwen in dat hij het over 10 jaar nog steeds prima doet. Dat de nieuwere Onks (In het lagere prijssegment) minder degelijk zijn geloof ik best.
Dat je Onkyo in het B-segmant plaatst is prima maar zet Denon en Yamaha daar dan ook bij, zeker in de prijscategorie waarin de topicstarter een Amp zoekt.

On topic:
Ik denk dat je het beste de verschillende Amps kan gaan beluisteren en op basis daarvan een beslissing nemen. Onkyo, Denon en Yamaha geven allemaal een wat ander geluid, tenminste dat is wat ik heb ervaren toen ik op "receiver jacht" was. (misschien zat het tussen de oren)
Ga iig nooit aleen op de specs af. :)

Edit:
Deze geen optie om toe te voegen aan je lijstje van mogelijke amps?
http://www.harmankardon.c...ails.aspx?PID=AVR 155/230

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 16:39 ]

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:33:
[...]

[afbeelding]
En die 29 Watt moet je ook nog eens delen door 2x wortel 2. Dan kom je uit op rond de 10 W RMS bij 0,5 % THD. Kun je zien wat een B-merk als Onkyo voor brandhout aan de man probeert te brengen voor pak hem beet 300 Euro. Je kunt het geld net zo goed direct in de put gooien. Dan weet je zeker, dat je er vanaf bent

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Nou nou, overdrijven is ook een vak.
Je moet wel in je achterhoofd houden dat je het hier over de budget der budgetreceivers hebt van rond de €300. Een Denon AVR-16xx of Yamaha RX-V3xx/4xx gaat ook geen 70 of 80 watt per kanaal halen. Ik heb een AVR-1905 gehad en die kwam tot iets van 50 watt. Ok, een stuk beter dan die TX-SR606/706 die ook nog eens in een hogere prijsklasse zitten, maar ook geen 100+ watt per kanaal.
Bovendien, als je die test waaruit 7x28 watt komt goed leest zie je dat de Onkyo wel een voldoende dynamisch vermogen heeft en de gemeten waardes het gevolg zijn van een overspanningsbeveiliging bij lage impedanties. Dit geeft natuurlijk wel grote twijfels bij het vertrouwen van Onkyo in hun producten om 4 ohm speakers aan te sturen. Ik zou dan ook bij lastige speakers bij Onkyo alleen kijken naar de 8 en 9 serie receivers. Heb je echter 'normale' speakers op normale volumes dan voldoet die Onkyo qua vermogen waarschijnlijk prima. Bovendien is dynamisch vermogen realistischer in de meeste gevallen aangezien je hooguit 0,1% van de tijd alle kanalen tegelijk vol uitstuurt voor langer dan 100 milliseconden.

Blijft over dat ik me niet vast zou pinnen op Onkyo, aangezien er genoeg andere mooie merken zijn. Persoonlijk staat het geluid van Onkyo me ook niet aan dus zou die voor mij bij voorbaat afvallen, maar dit is smaakgebonden natuurlijk.

Conclusie: beide kanten maken een vak van het overdrijven (nee, Onkyo's met 28 watt per kanaal en overspanningsbeveiliging bij 4 ohm zijn niet even altijd even goed als een Marantz SR5004 met 75 watt per kanaal als je lastige speakers hebt en nee het tekort aan continue vermogen zal voor de meeste mensen in realistische situaties lang niet altijd merkbaar zijn). Ga luisteren en vorm je eigen oordeel. Neem dan in ieder geval Onkyo, Yamaha, Denon, Harman/Kardon en Pioneer mee en eventueel ook Sony (alhoewel ik meer waardering heb voor hun hogere modellen (STR-DA5400 en 6400) dan instapmodellen).

[ Voor 17% gewijzigd door mac1987 op 26-11-2009 17:10 ]

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:16:
En die 29 Watt moet je ook nog eens delen door 2x wortel 2. Dan kom je uit op rond de 10 W RMS bij 0,5 % THD. Kun je zien wat een B-merk als Onkyo voor brandhout aan de man probeert te brengen voor pak hem beet 300 Euro. Je kunt het geld net zo goed direct in de put gooien. Dan weet je zeker, dat je er vanaf bent
Dude! Het is nog veeeele malen erger dan je hier schetst, want een Onkyo 706 kost warempel 650 Euro! Een apparaat van 650 Euro dat met moeite 10W per kanaal er uit perst, het moet niet gekker worden!

Of kom je nu met nóg een belachelijke berekening zodat we die 10 misschien wel op de 2 kunnen laten komen!?

• mac1987
Brad Pitt schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:10:
[...]

Dude! Het is nog veeeele malen erger dan je hier schetst, want een Onkyo 706 kost warempel 650 Euro! Een apparaat van 650 Euro dat met moeite 10W per kanaal er uit perst, het moet niet gekker worden!

Of kom je nu met nóg een belachelijke berekening zodat we die 10 misschien wel op de 2 kunnen laten komen!?
Ja het is schandalig, maar in de praktijk is dynamisch vermogen een realistischer maatstaf. Zo doet een TX-SR606 continue maar 38 watt per kanaal (bij 1 Khz, dus waarschijnlijk rond de 30 over het volledige frequentiebereik) maar dynamisch al 83 watt. Ik vraag me dus af of je bij gemiddeld gevoelige speakers met een normaal impedantieverloop iets gaat merken van het tekort aan vermogen.

Onkyo TX-SR606
Continue 38 watt, dynamisch 83 watt.
Meetgegevens Onkyo TX-SR606 door Audio.de

Ter vergelijking: Marantz SR-5003
Continue 88 watt, dynamisch 98 watt
Meetgegevens Marantz SR-5003 bij Audio.de

Denon AVR-2309
Continue 96 watt, dynamisch 111 watt
Meetgegevens Denon AVR-2309 bij Audio.de

Overigens zijn al deze metingen bij 5 kanalen. Indien je 7 kanalen aansluit zakken veel receivers alsnog in, helemaal i.c.m. speakers met een relatief lage impedantie. Ook zet ik vraagtekens bij die 5x96 watt van de Denon, gezien het gewicht en het stroomverbruik. Misschien geven deze metingen (doordat ze o.a. alleen bij 1 Khz meten) geen 100% waarheidsgetrouw beeld maar ze geven wel een indicatie. Continue presteren de lagere Onkyo's duidelijk minder, maar dynamisch is het verschil al een stuk kleiner.

[ Voor 32% gewijzigd door mac1987 op 26-11-2009 17:25 ]

• Brad Pitt
mac1987 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:17:
Ik vraag me dus af of je bij gemiddeld gevoelige speakers met een normaal impedantieverloop iets gaat merken van het tekort aan vermogen.
Staat er ook specifiek bij hè, dat je er in de praktijk weinig tot niets van zal merken. Tenzij je 2 meter hoge inefficiënte zuilen hebt staan en continu 150dB wilt produceren.

• RnB
  • Laatst online: 16:44

RnB

Ik zal eens even een positieve draai geven aan Onkyo, want wat een gebash hier zeg. 8)7

Ik heb zelf de allerbudget der allerbudget receiver, namelijk de SR TX307.
Speakers die eraan hangen zijn uit de Mordaunt Short Premiere set en ik heb mijn ps3 optisch aangesloten. Ik luister veel muziek, kijk veel series en veel films en qua geluid doet deze set het heel goed.
Oké, het zal allemaal veel beter kunnen, maar of dit slecht genoemd kan worden? Nee, niet echt. Ik heb veel slechtere sets gehoord, qua geluidskwaliteit en volume.

De Onkyo brandhout? Nee, doe maar niet. :)

• mac1987
Dat zeg ik ook. Let wel op de prijsklasse! Van een receiver van €250 mag je niet veel meer verwachten. Van die TX-SR706 van €650 wel. Dan nog moet je de zaak per geval beoordelen aangezien de een meer waarde hecht aan functies als upscaling en 4 HDMI aansluitingen terwijl de ander 7 speakers van 4 ohm nominaal aan wil sluiten. Het is dus geen Onkyo bashen maar simpelweg aanbevelen naar je eigen situatie te kijken en alle aspecten mee te nemen (dus ook het lage continue vermogen en beperktere bruikbaarheid bij bijv. 7 speakers van 4 ohm, maar ook het al een stuk betere dynamisch vermogen). Het probleem hier is dat mensen te ongenuanceerd zijn. De een zegt dat krachtigere Marantz-en en Denons geen meerwaarde kunnen bieden t.o.v. een TX-SR507 terwijl de ander zegt dat alle Onkyo's alleen goed zijn als brandhout.

[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 26-11-2009 17:32 ]

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:10:
[...]

Ik heb begrepen, dat die 29 W het P/P vernogen is, dan kom je rond de 10 W RMS uit.

• mac1987
Dat is onzin. PMPO (ik neem aan dat je met P/P piekvermogen bedoelt) wordt bijna nooit gebruikt bij metingen bij tijdschriften. HomeCinemaChoice gebruikt RMS vermogen over 20hz-20Khz dan wel op 1 Khz. Je kunt het piekvermogen/muziekvermogen zien onder Musikleistung bij de Audio.de meetgegevens. Daar scoorde een TX-SR606 83 watt bij 1 Khz dus rond de 70 tot 75 watt over het gehele frequentiebereik. Een model hoger zal niet slechter scoren neem ik aan. De lagere Onkyo modellen hebben geen overdreven grote voedingen, maar 29 watt PMPO / 10 watt RMS is wel heeeeeel erg, een instap Sony met een 250 watt voeding doet het nog beter. Die Sony's wegen vaak rond de 8 kg, die Onkyo weegt 12,3 kg. 7x140 watt is onmogelijk met een 550 watt voeding, maar 5x10 watt zou wel erg weinig zijn. Dan zou je receiver 500 watt aan warmte produceren en op zijn maximumvermogen 9% efficiënt zijn ;). Aangezien versterkers vaak efficienter worden bij hogere vermogens lijkt me dit wel erg onwaarschijnlijk.

De meeste reviews (Audio.de, HCC, Secrets of Home Theater and High Fidelity, etc.) komen uit rond de 35 watt RMS bij 5 aangedreven kanalen in 8 ohm. Dit is niet veel, maar het dynamisch vermogen is zoals eerder gezegd al een stuk acceptabeler en 10 watt RMS is wel erg weinig.

[ Voor 20% gewijzigd door mac1987 op 26-11-2009 19:01 ]

Verwijderd

mac1987 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:53:
Dat is onzin. PMPO (ik neem aan dat je met P/P piekvermogen bedoelt) wordt bijna nooit gebruikt bij metingen bij tijdschriften. HomeCinemaChoice gebruikt RMS vermogen over 20hz-20Khz dan wel op 1 Khz. Je kunt het piekvermogen/muziekvermogen zien onder Musikleistung bij de Audio.de meetgegevens. Daar scoorde een TX-SR606 83 watt bij 1 Khz dus rond de 70 tot 75 watt over het gehele frequentiebereik. Een model hoger zal niet slechter scoren neem ik aan. De lagere Onkyo modellen hebben geen overdreven grote voedingen, maar 29 watt PMPO / 10 watt RMS is wel heeeeeel erg, een instap Sony met een 250 watt voeding doet het nog beter. Die Sony's wegen vaak rond de 8 kg, die Onkyo weegt 12,3 kg. 7x140 watt is onmogelijk met een 550 watt voeding, maar 5x10 watt zou wel erg weinig zijn. Dan zou je receiver 500 watt aan warmte produceren en op zijn maximumvermogen 9% efficiënt zijn ;). Aangezien versterkers vaak efficienter worden bij hogere vermogens lijkt me dit wel erg onwaarschijnlijk.

De meeste reviews (Audio.de, HCC, Secrets of Home Theater and High Fidelity, etc.) komen uit rond de 35 watt RMS bij 5 aangedreven kanalen in 8 ohm. Dit is niet veel, maar het dynamisch vermogen is zoals eerder gezegd al een stuk acceptabeler en 10 watt RMS is wel erg weinig.
Wat echt onzin is, dat is het gemiep hier over 2e rangs budgetversterkertjes. Ik ben (achteraf gezien ten onrechte) uitgegaan van piekvermogen. Temeer omdat er een THD van 0,5 procent bijvermeld stond. Dat zo'n versterker al 0,5 % THD heeft bij zijn RMS vermogen van 29 Watt is bijna niet te geloven. Waar praten we hierover? Over een muziekversterker of over een 5 kanaals lastrafo?

Ook is 5 maal 10 Watt RMS niet echt weinig. 30 jaar geleden kocht ik een Denon versterker. Die was 2 maal 15 Watt RMS in pure Class A met een THD van 0,001 procent. Dat maakte genoeg muziek. Voldoende voor een gemiddelde woonkamer. Het is dan wel onvoorstelbaar, dat er heden ten dage nog versterkers worden gekocht met een THD, die 500 maal meer bedraagd dan 30 jaar geleden. Maar we hebben het dan ook over de iPod-generatie, die kwaliteit niet zo belangrijk vindt. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten heeft klaarbijkelijk de eerste prioriteit.

• ASF86
Wat voor wendingen een topic allemaal wel niet kan krijgen, maar dan ook zeker niet minder interessant!

Het was overigens nooit mijn bedoeling geweest om een discussie te beginnen over het vermogen van een receiver. Zoals ik dat in mijn openingspost al aangaf, hecht ik daar niet zoveel waarde aan. Tevens zal ik waarschijnlijk ook nooit het "volledige vermogen" uit halen, ook al mocht dat maar 10 watt per speaker zijn. Mijn huidige JVC receiver heb ik in de 6 jaren dat ik hem heb ook nooit op vol vermogen laten gaan, dat is gewoon geen doen in een flat. Over de kwaliteit van deze receiver heb ik overigens niks te klagen. Dus als zijn opvolger in kwaliteit vergelijkbaar is, ben ik al dik tevreden!

Ik wilde meer peilen wat nou de "geluidskwaliteit" en functionaliteit zijn van deze klasse receivers. Ik ga er ook niet vanuit dat het iets high-end moet klinken. Dat kan gewoon niet voor deze prijs en dat is ook nogal nutteloos met mijn huidige speakers. Dus vandaar iets low-budget, omdat ik ook simpelweg niet meer geld heb uit te geven op dit moment. Dus de "best bang for buck"!
Aan de andere kant is het uiteraard een kwestie van smaak en daarbij hebben een aantal terecht aangegeven dat ik dat maar eens zelf in de winkel moet gaan uitproberen. Staat genoteerd!

Het is ook een receiver die waarschijnlijk maar 2-3 jaren mee zal moeten gaan, daarna zal ik een grote investering doen om nieuwe speakers met bijpassende receiver aan te schaffen.
Ik wil mijn huidige receiver gewoon vervangen omdat ik nu aansluitingen (vooral digitaal) tekort kom met de apparaten die ik heb. Tevens doet de radio het al jaren niet meer, wat ook een beetje een doorn in het oog begint te worden. Dus genoeg redenen om even een tussenoplossing te zoeken.

Iemand gaf in dit topic trouwens een heel handige tip, op marktplaats kijken. Dat ga ik dan maar ook eens proberen.

Jullie horen nog wat het uiteindelijk is geworden!

• sjaool
  • Laatst online: 06-02 15:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Dit topic is inderdaad een interessante discussie geworden. :)

Ik heb inderdaad een Onkyo TX-SR607 en die bevalt prima.
50 graden voor de versterker vind ik meer dan meevallen.
Rond de 70 graden voor een videoverwerkingschip is voor mij ook een normale temperatuur dus ik zie de problemen wat de warmte betreft niet.
O.k. je moet de versterker inderdaad niet in een te krap kastje plaatsen want dat is vragen om problemen.

Naast deze versterker heb ik ook nog een JVC TH-A75R homecinema-set in gebruik en die wordt een stuk minder warm maar dan praat je ook over een klasse D versterker met een heel wat minder vermogen.
Deze set is ooit aangeschaft i.v.m. de WAF. ;)

Voor de JVC had ik een Mission Cyrus One en dat was een geweldig apparaat en heb ik helaas verkocht.

Het is nou eenmaal zo dat de keuze voor een versterker subjectief is en dan ook alleen maar door jouzelf en jouw eisen bepaalt kan worden.

P.S. een versterker hoor je niet te horen die moet alleen maar versterken. ;)

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

ASF86 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:43:
Wat voor wendingen een topic allemaal wel niet kan krijgen, maar dan ook zeker niet minder interessant!

Het was overigens nooit mijn bedoeling geweest om een discussie te beginnen over het vermogen van een receiver. Zoals ik dat in mijn openingspost al aangaf, hecht ik daar niet zoveel waarde aan. Tevens zal ik waarschijnlijk ook nooit het "volledige vermogen" uit halen, ook al mocht dat maar 10 watt per speaker zijn. Mijn huidige JVC receiver heb ik in de 6 jaren dat ik hem heb ook nooit op vol vermogen laten gaan, dat is gewoon geen doen in een flat. Over de kwaliteit van deze receiver heb ik overigens niks te klagen. Dus als zijn opvolger in kwaliteit vergelijkbaar is, ben ik al dik tevreden!

Ik wilde meer peilen wat nou de "geluidskwaliteit" en functionaliteit zijn van deze klasse receivers. Ik ga er ook niet vanuit dat het iets high-end moet klinken. Dat kan gewoon niet voor deze prijs en dat is ook nogal nutteloos met mijn huidige speakers. Dus vandaar iets low-budget, omdat ik ook simpelweg niet meer geld heb uit te geven op dit moment. Dus de "best bang for buck"!
Aan de andere kant is het uiteraard een kwestie van smaak en daarbij hebben een aantal terecht aangegeven dat ik dat maar eens zelf in de winkel moet gaan uitproberen. Staat genoteerd!

Het is ook een receiver die waarschijnlijk maar 2-3 jaren mee zal moeten gaan, daarna zal ik een grote investering doen om nieuwe speakers met bijpassende receiver aan te schaffen.
Ik wil mijn huidige receiver gewoon vervangen omdat ik nu aansluitingen (vooral digitaal) tekort kom met de apparaten die ik heb. Tevens doet de radio het al jaren niet meer, wat ook een beetje een doorn in het oog begint te worden. Dus genoeg redenen om even een tussenoplossing te zoeken.

Iemand gaf in dit topic trouwens een heel handige tip, op marktplaats kijken. Dat ga ik dan maar ook eens proberen.

Jullie horen nog wat het uiteindelijk is geworden!
Niet alleen Marktplaats is een optie. Je kunt ook eens kijken in de verkooprubrieken van websites als Hififorum, HTforum, Audiofreaks etc. Daar worden ook vaak leuke recievers aangeboden.

• Brad Pitt
mac1987 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:53:
De lagere Onkyo modellen hebben geen overdreven grote voedingen, maar 29 watt PMPO / 10 watt RMS is wel heeeeeel erg, een instap Sony met een 250 watt voeding doet het nog beter
Dit is dan ook niet zo hè, nergens wordt gezegd dat het 10W RMS betreft, het is gewoon 29W RMS. Niet dingen die hiér gezegd worden gaan mengen met de daadwerkelijk gemeten feiten ;)

• Thijno
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04-2022
Ey,

ik zit t forum is door te spitten, Omdat ook ik nog niet een keuze heb kunnen maken.
Momenteel heb ik een Yamaha receiver, en deze wil ik vervangen.

Ik zelf zat aan de volgende te denken:
1 Denon AVR-1910
2 Onkyo TX-SR607

Volgens mij zijn dit wel waardige vergelijkingen, beide dezelfde formaten (dolby, PLIIz etc.)

Wat is jullie mening hierover??
Of een beter alternatief?? zo rond de prijsklasse van deze apparaten??

Ik hoor graag van jullie.

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 13:14
Thijno schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:30:
Ey,

ik zit t forum is door te spitten, Omdat ook ik nog niet een keuze heb kunnen maken.
Momenteel heb ik een Yamaha receiver, en deze wil ik vervangen.

Ik zelf zat aan de volgende te denken:
1 Denon AVR-1910
2 Onkyo TX-SR607

Volgens mij zijn dit wel waardige vergelijkingen, beide dezelfde formaten (dolby, PLIIz etc.)

Wat is jullie mening hierover??
Of een beter alternatief?? zo rond de prijsklasse van deze apparaten??

Ik hoor graag van jullie.
Mijn selectie heb ik ook hiernaar aan gepast, dus ook ben ik geïnteresseerd in.
Dan wel i.c.m. met mijn Mourdaunt Short 5.1 set. (zie vorige reactie paar dagen geleden)

Mijn voorkeur gaat uit naar de Onkyo, meer vanwege de prijs +/- 400,- t.o.v. +/- 600,-
mijn vraag zou die meerprijs de Denon waard zijn en zoja zou de Marantz SR5004 een nog betere keuze zijn.

Ik vind audio kwaliteit het belangrijkste, luister graag muziek en dit moet dus ook mooi en zuiver klinken, ondanks dat dit via itunes afgespeeld wordt. Verder wordt de receiver gebruikt voor spellen van de PS3 en HD movies.

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

• Thijno
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04-2022
Waar ik hem overigens voor ga gebruiken:

PS3 - Gamen
Mediaspeler (AC Ryan Playon) - FIlms, Music
Digitale HD TV Box
Radio

Dus ook voor mij hoofd doel Films, en Muziek (Radio via de reciever zelf, maar ook MP3 via de Mediaplayer)

Beide apparaten zullen goed zijn.

Mijn keuze neigt momenteel meer naar de Denon.
Maar maak ik dan een goeie keuze??
Wat zijn jullie ervaringen hierin.
Wat zou jullie keuze zijn en dan vooral WAAROM...
O-)

[ Voor 32% gewijzigd door Thijno op 27-11-2009 12:44 ]

• RnB
  • Laatst online: 16:44

RnB

Waarom maak je die keus niet gewoon zelf, wij komen toch niet bij jou luisteren? :z
Ga gewoon naar een hifi zaak, vraag of je naar een aantal receivers mag luisteren, voelen, ruiken en klaar..
Ik heb zelf een Onkyo, waarom? Omdat ie het goedkoopste was, maar nog wel goed genoeg uitgerust voor mij.

• ASF86
RnB schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:22:
Waarom maak je die keus niet gewoon zelf, wij komen toch niet bij jou luisteren? :z
Ga gewoon naar een hifi zaak, vraag of je naar een aantal receivers mag luisteren, voelen, ruiken en klaar..
Daar heb je volkomen gelijk in! De eindbeslissing ligt ook niet bij jullie, maar bij mezelf uiteraard ;)

Waarom ik het alsnog vraag? Dat is gewoon simpel, niet iedere hifi zaak heeft een volledig assortiment van alle modellen in iedere prijsklasse. Dan is het wel handig om enige kennis te hebben wat er nou werkelijk op dit moment voor een bepaald budget op de markt beschikbaar is. Nee, ik ga ook niet 10 hifi zaken hier in de omgeving af, die zijn er simpelweg niet (tenminste geen fatsoenlijke) :o :P

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:13
pvdlaan schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:19:
[...]

Mijn selectie heb ik ook hiernaar aan gepast, dus ook ben ik geïnteresseerd in.
Dan wel i.c.m. met mijn Mourdaunt Short 5.1 set. (zie vorige reactie paar dagen geleden)

Mijn voorkeur gaat uit naar de Onkyo, meer vanwege de prijs +/- 400,- t.o.v. +/- 600,-
mijn vraag zou die meerprijs de Denon waard zijn en zoja zou de Marantz SR5004 een nog betere keuze zijn.

Ik vind audio kwaliteit het belangrijkste, luister graag muziek en dit moet dus ook mooi en zuiver klinken, ondanks dat dit via itunes afgespeeld wordt. Verder wordt de receiver gebruikt voor spellen van de PS3 en HD movies.
Wat ik over het algemeen lees over Mourdant Short Setjes dat die het beste werken met een Marantz receiver.

Ga zelf binnenkort de Onkyo SR707B halen

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
De Marantz SR4003 is al voor € 300,- per stuk verkrijgbaar bij Polectro ook erg leuk om naar te kijken dus, evenals de Cambridge Audio Azur 340R voor € 399,-

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:51
En buizenversterkers halen zelfs met moeite de vijf watt. Lekker belangrijk! Als die dingen het volume (zonder storing of vervorming) wat je nodig hebt kunnen halen, en dan liefst nog wat marge hebben om dynamiek goed weer te geven, dan moet je verder niet klagen. We hebben het hier niet over PA of andere zaken. Als enkel 'hoe hard(t ;) ) hij kan' van belang voor je is, ben je simpelweg gek in je hoofd.

Maar een goede voeding, daarentegen, is wel prettig, dat zal ik niet betwisten. Desondanks, hoeveel watt dat ding naar de speakers stuurt trek ik me weinig van aan, iets wat ik jullie allen aanraad. En als je er al druk om maakt: Neem dan een higher-end model?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-02 09:10

ABD

FeaR1986 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:03:
[...]

Het verschil tussen Dolby TrueHD en DTS HD ten opzichte van de gewone variant zal je niet snel horen. Er zijn mensen die zeggen dat het geluid veel beter is, maar kan ook zijn dat het bij die mensen tussen de oren zit. Het echte voordeel van de HD formaten is het aanwezig zijn van 7.1 ten opzichte van 5.1 van de gewone codecs. Alleen is het 7.1 formaat veelal een upmix van de bestaande 5.1 track. Maar in de toekomst kan dit wel eens gaan veranderen, vooral bij nieuwe films is dedicated 7.1 aanwezig.
Ik dacht dat de nieuwe HD formaten lossless en gecomprimeerd zijn en de kwaliteit gelijk staat aan de oorspronkelijke opname, wat altijd beter is dan de lossy formaten van voorheen. Dit is ook precies de reden waarom ik twijfel aan de aanschaf van de receiver die ik op het oog heb, hoewel mijn PS3 de HD formaten wel over HDMI kan doorgeven aan de receiver.

De receiver in kwestie is misschien ook interessant voor TS, dus die zal ik maar even noemen: Sherwood Newcastle R-772B voor €299 bij Correct. Dit is een wat oudere receiver van iets hogere kwaliteit dan de instapmodellen die je normaliter voor dat geld kan krijgen. Hij heeft als nadeel slechts 2 HDMI ingangen, maar als voordeel bi-amping en multiroom functie. Overigens wordt Sherwood op sommige fora ook afgebrand, maar dat gaat dan om de RD modellen en niet de Newcastles. Wat mij bij deze receiver zand in de ogen strooide is dat ik denk dat op de Amerikaanse site de R-872 features worden genoemd, zoals decoden van genoemde HD formaten, bij de R-772, want op de Europese site staat die niet.

• mac1987
Brad Pitt schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:47:
[...]

Dit is dan ook niet zo hè, nergens wordt gezegd dat het 10W RMS betreft, het is gewoon 29W RMS. Niet dingen die hiér gezegd worden gaan mengen met de daadwerkelijk gemeten feiten ;)
Lees de rest van mijn post ;). Ik probeer juist het punt te maken dat die 10 watt RMS onwaarschijnlijk is en dat degene waarop ik reageerde iets verkeerd gelezen/begrepen had. Ik zeg juist dat rond de 35 watt RMS en 85 watt PMPO realistischer en vaak gemeten waarden zijn. Ik zeg dus juist dat de bewering 10 watt PMPO niet strookt met de werkelijkheid 35 watt RMS. We zijn het dus eens ;).

Maar on-topic: ik denk ook dat je qua geluidskwaliteit meer zult bereiken met overjarige modellen met HDMI 1.2 ingangen of geen ProLogic IIz enzo. Een tijdje terug stond er bij Correct in Rotterdam nog een Marantz SR7001 te koop voor €600 en een SR7002 voor €700. Dat is wel meer geld, maar dan heb je het wel over een veel hogere klasse receiver. Zoek nog wat verder en je zal voor rond de €500 wel een dijk van een overjarige receiver kunnen vinden of voor €400 een heel degelijke receiver.
Je mist wat features (die 90% van de mensen nauwelijks gebruikt) en krijgt een veel hogere kwaliteit ervoor terug. Je zult alleen voor jezelf een afweging moeten maken wat je belangrijker vindt. Ik zou persoonlijk voor een overjarig midrange of hoger model gaan i.p.v. een nieuw instap of budget model, maar sommige mensen horen het verschil niet en gaan dan terecht voor een nieuw model met alle gadgets.

[ Voor 39% gewijzigd door mac1987 op 28-11-2009 20:11 ]

• ASF86
Inmiddels staat hier een "nieuwe" receiver. Het is een Onkyo TX-SR576 geworden. Deze heb ik via marktplaats voor 170 euro kunnen bemachtigen, met ook nog 6 maanden garantie (originele aankoopbon erbij). Alles staat nu netjes via HDMI aangesloten en ik heb er 2 extra surround speakers bijgekocht (om zelf maar eens te oordelen of het wel echt effect bij mij thuis had). Ik moet eerlijk zeggen dat 7.1 een ruimtelijker effect geeft dan mijn vorige 5.1 opstelling. Aan DTS-HD en Dolby True-HD had ik eerlijk gezegd weinig en aangezien mijn PS3 alles intern omzet naar 7.1 PCM hoeft de receiver deze decoders ook niet te hebben. Op alle fronten is deze receiver verder ook beter dan mijn oude, dus ik ben gewoon dik tevreden!

Het is geen high-end tweedehands model geworden, maar een wat "nieuwer budget model" die gewoon voldoet aan mijn eerder gestelde eisen.

Nogmaals bedankt voor de reacties en tips! Wellicht dat ik binnenkort maar eens een foto van mijn "setje" plaats in het daarvoor bedoelde topic.

• mac1987
Voor dat geld een erg mooie versterker :) Veel plezier ermee!

• ASF86
mac1987 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 01:44:
Voor dat geld een erg mooie versterker :) Veel plezier ermee!
Thanks!
Dat vond ik nou net ook, een erg mooie versterker voor dat bedrag!
Inmiddels heb ik heel wat zitten fine-tunen en het klinkt alleen maar beter! De films lijken weer een nieuw geluidsgenot naar boven te brengen. Dik tevreden dus! :)
Pagina: 1