Toon posts:

RJ-45 Connector + Router Instellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon in een pand van Stadswonen die samen met BBNed Kennisglas aanbiedt. Nu heb ik al het een en ander gelezen op tweakers over het verbinden van een router op dit netwerk, maar de oplossing heb ik nog niet gevonden. Ik heb een laptop die ik graag zonder geklooi met draden wil verbinden. Daarom wilde ik een router die ik nog had liggen (Zyxel P-661HW-63) aansluiten op de RJ-45 jack. Uiteraard betreft dit dus geen ADSL-Lijn dus kan ik hem niet aansluiten op de DSL ingang van mijn router. Of kan dit wel? In dat geval moet ik een aantal parameters opgeven: Encapsulation, Multiplexing, VPI en VCI. Wat moeten hiervan de waarden dan zijn?

Eigenlijk is het gewoon een LAN-LAN verbinding. Bij bbned staat eigenlijk gewoon de router die bij een normale adsl verbinding in je eigen huis staat. Kan ik in een anders niet gewoon alles naar 1 poort forwarden ofzo? Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Verwijderd

Voor zover ik weet zit er geen WAN poort op deze zyxel.
Als je router bij bbned staat en deze DHCP verzorgt zou het in theorie mogelijk zijn door de DHCP in de zyxel uit te schakelen en om de inkomende lijn in een LAN poort te doen. Als het goed is functioneert de router op dat moment als switch en worden de IP adressen uitgedeelt door bbned.
Of dit precies zo gaat werken durf ik echter niet te zeggen omdat ik de situatie niet ken maar het is het proberen waard misschien.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-03 15:39
Je moet zoeken naar een methode om van een LAN poort een WAN poort te maken.
Sommige routers hebben die mogelijkheid. Dan kan je via verschillende CLI instellingen dat voor elkaar krijgen.
Alleen weet ik niet of dat ook met de ZyXel mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de antwoorden. Ik heb inmiddels een oplossing gevonden. Ik heb de internet kabel (vanuit de RJ45 jack) in mijn desktop geplugd. Vervolgens heb ik de lan-verbinding van deze pc met de wireless verbinding gebridged. Met de wlan heb ik vervolgens verbinding gezocht met de router, voor welke ik de DHCP uitgeschakeld heb. Tot slot heb ik met de laptop verbinding gezocht met de router (nu dus meer een wireless hub). Voor de laptop heb ik DHCP ingeschakeld. Op deze manier krijgt de laptop een ipadres van de provider.

Het is ERG omslachtig, maar op dit moment wel de meest ideale oplossing voor hier. Nadeel is natuurlijk dat de desktop aan moet staan, maar dat is niet zo'n probleem, dat staat ie het grootste deel van de tijd toch wel.