Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Situatie (zit ik zelf niet in overigens):

Je hebt een leaseauto met eigen bijdrage.
De leasetermijn van 4 jaar verstrijkt en je mag een andere auto uitkiezen, maar het bedrijf beslist door de crisis nog een jaar dit contract te verlengen... Je wil een aantal maanden later weg en neemt ontslag. En nu wordt gesuggereerd dat je de eigen bijdrage voor de resterende termijnen moet betalen...

Klopt dit?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ik neem aan dat als je bedrijf het contract verlengd, dit ook met de bereider (moet worden) wordt besproken? Anders zal dit toch in het eerste contract moeten staan...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Voor mijn gevoel zou ik zeggen, nee klopt niet. Het bedrijf kiest er namelijk voor om de auto een jaar langer te leasen, niet de werknemer. Ook al is het hogere leasetarief een gevolg van een keuze van de werknemer, hij heeft daarvoor gekozen voor de duur van vier jaar, niet voor vijf jaar. Het extra jaar wordt hem opgedrongen. (althans, daar ga ik van uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Welke resterende termijnen? Je zit toch voorbij de 48 maanden, dus volgens mij zijn er binnen de contractuele duur waarvoor je hebt getekend zijn geen resterende termijnen meer?

Of is het verlengen optioneel? Bij Logica werden bijvoorbeeld de auto;s ook verlengd, maar mocht je als rijder kiezen om hem toch liever in te leveren aan het eind van de oorspronkelijke termijn. Bestelling van nieuwe auto;s was geblokkeerd maar je mocht nog wel een andere auto overnemen van een collega of eigen rijder worden. In dat geval kun je wel stellen dat de werknemer heeft ingestemd met de verlenging en dus ook aansprakelijk zou zijn voor de boete als je hem tussentijds in de verlenging zou inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Bij de verlenging van het contract zal het bedrijf zeker een lager maandelijks leasebedrag hebben bedongen. Is de maandelijkse eigenbijdrage ook naar beneden bijgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 16:12
Je werkgever heeft een contract met de leasemij.
Jij hebt een contract met je werkgever.
Als je werkgever zonder overleg met jou het contract met de leasemij verlengt dan hoef je (volgens mij) zelfs de eigen bijdrage niet meer te betalen. De werkgever heeft een verplichting tegenover jou, en dient deze gewoon (wettelijk bindend) na te komen. En de werkgever mag dus niet zomaar zulke eenzijdige acties uitvoeren! Kortom je kunt de auto weigeren. In de praktijk zal dit wat lastig worden, maar toch.
Of werkgever moet het mogen volgens de in het contract met jou opgenomen kleine regels.....

[ Voor 7% gewijzigd door Patten op 20-11-2009 23:36 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Het hangt ervan af: had de werknemer de keuze om de auto in te leveren of werd de verlenging geheel eenzijdig doorgevoerd?

In het eerste geval is er sprake van een nieuwe overeenkomst tussen werknemer en werkgever voor de verlenging en kan de boete wel degelijk van toepassing zijn (als deze ook in de afspraken rond de verlenging is besproken). In het tweede geval is het m.i. een eenzijdige aktie van de werkgever en is de werknemer slechts gehouden aan datgene in de oorspronkelijke leaseovereenkomst stond.
Pagina: 1