Ik zie vaak van die losgesneden ide kabels>>zodat ze niet zoveel lucht tegenhouden en makkelijker door je case heen te leggen zijn. ik heb dit ook gebprobeerd, maar dit kostte mij een ide kabel. wat is de goede manier om dit te doen??
Gewoon een paar keer vouwen en plakband eromheen kan ook best goed, je hoeft ze niet persé in reepjes te snijden.
Alle proemn in n drek
Verwijderd
die dingen zijn toch niet voor niets plat?? waarom moeten ze dan rond? doen ze het dan niet slechter?
Verwijderd
Ik HEB vanacht een uurtje besteed aan de IDE kabels, rippen per draadje, heb je zo gedaan echt waar, zonder problemen, ik snap niet dat je er zo maar ineens een ander door snijd 
Beetje souplesse (soep lessen) en gevoel voor materiaal moet er gewoon niks vaut kunnen gaan.
Beetje souplesse (soep lessen) en gevoel voor materiaal moet er gewoon niks vaut kunnen gaan.
Je kan ze ook gewoon kopen. Voorgesneden dus. Bv bij oc-shop oid...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
Tja voor een stuk duurder 
Gewoon zelf doen is ook veel leuker, mooi spyrap eromheen, en tada
Ik heb het ook eens gedaan met een ATA33 kabel, en elk kwartier sloeg het hele systeem vast omdat de hdd niet te lezen was. Ik weet zeker dat ik nergens door een draad ben gegaan. Heb ik mijn oude IDE kabel maar weer teruggezet: in 5 reepjes gesneden en getaped, kan net zo goed.
MIsschien kwam het ook wel door de lengte van die kabel, was nogal lang...
MIsschien kwam het ook wel door de lengte van die kabel, was nogal lang...
IDE kabels kun je zo uit elkaar trekken, tenminste UDMA-66, die kun je met je nagel ertussen per 3 kabeltjes zo strippen en dan electrical tape er omheen ofzo. Die oude kabels doe je per draadje of 2 en gewoon met een heel dun scherp mesje een beginnetje maken en verder uit elkaar trekken.
Sorry dat ik zo lekker duidelijk ben
De snelheid is er btw zeker niet op achteruit gegaan, ik heb er helemaal geen problemen mee gehad. Heb nu 2 compu's met zelfgemaakt rounded cables lopen, zowel UDMA-33 als 66 en geen problemen
Ik heb het getest met Miro VideoEXPERT dat bij mijn DC10 kaart kwam en transferrate niet achteruit!
Sorry dat ik zo lekker duidelijk ben
De snelheid is er btw zeker niet op achteruit gegaan, ik heb er helemaal geen problemen mee gehad. Heb nu 2 compu's met zelfgemaakt rounded cables lopen, zowel UDMA-33 als 66 en geen problemen
Ik heb het getest met Miro VideoEXPERT dat bij mijn DC10 kaart kwam en transferrate niet achteruit!
Ik weet dat je ze kan kopen maar als tweaker wil je dit zelf doen, ik heb de kabel niet doormidden geseneden, maar de mantel leit her en der los. Mijn case mod is nl bijna af, en alleen de kabels moeten nog!!
juist wel....als je ze gaat "rounden" dan wordt de prestatie iets minder...welliswaar zo weinig dat je er niks van merkt, maar toch...er is een hele review over geweest...weet de site niet meer...Maar toch...
Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.
Verwijderd
Dat klinkt consistent,Op maandag 05 maart 2001 10:57 schreef Windhoosje het volgende:
juist wel....als je ze gaat "rounden" dan wordt de prestatie iets minder...welliswaar zo weinig dat je er niks van merkt, maar toch...er is een hele review over geweest...weet de site niet meer...Maar toch...
Heeft wel invloed, is niet goed, maar je merkt er niks van, ik weet niet meer waar het stond.. ofzo
hoe kan dat dan, dat zal wel door inductie komen als de kabels over elkaar heen lopen ipv naast elkaar zitten!!!Op maandag 05 maart 2001 10:57 schreef Windhoosje het volgende:
Die van mij zijn standaard al los in reepjes gesneden met van dat speciale plastic erom heen.
oh nee dat komt omdat ik scsi heb stom stom stom
hehehe ook een idee trouwens gewoon overstappen op scsi geen probleem met je kabels dan
en lekker snel natuurlijk
Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Ik zeg: gewoon doen, is niet moeilijk en is zeer moeite waard. Staat mooier en mijn proc temp is 3 graden naar beneden gegaan, lekker toch?
Verwijderd
Ik heb het gedaan met een stenlymes (hoe je het ook schrijft) . Als je een bigtower hebt zijn die ronde kabels verekte handig
Verwijderd
Naar mijn idee is 't bovenstaande onzin!Op maandag 05 maart 2001 10:57 schreef Windhoosje het volgende:
Heb zelf mijn kabels geround met zo'n plastic 'kabel' om snoeren bij elkaar te binden (electronica-shop).
Nadat ik dat gedaan had is mijn temp in combo met 2 nieuwe case fans 10 graden gezakt. Mijn prestaties van de ide apparaten zijn niet meetbaar gezakt volgens SiSoft2001.
Eigen ervaring heeft voor mij meer waarde dan een reviewtje van een vaag persoon.
Concluderend: meerwaarde is een verbeterde airflow in mijn kast (midi-tower) en een 'verminderde' wirwar aan kabels.
Je airflow wordt er iig enorm door verbeterd en je HD prestatie gaat niet (merkbaar) achteruit.. gewoon doen dus...
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
ik heb mijn kabels ook geround (ata 33&ata66 beide met de NAGELS uit elkaar gepeutert)
en in sandra heb ik dezelfde score voor mn hdd (13500 ofzo) als voordat ik ze had geround.
en in sandra heb ik dezelfde score voor mn hdd (13500 ofzo) als voordat ik ze had geround.
k heb het ook, gewoon alles opgevouwen en in een rounder gestopt roelt wel, heb alleen mijn casefan fan nog nit bovenin mijn kast. ik heb dus nog geen conclusies over temp enzow
Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
WAT VOOR SPECIAL PLASTIC EN WAAR KUN JE DAT KRIJGEN??????Op maandag 05 maart 2001 11:09 schreef cool0 het volgende:
Die van mij zijn standaard al los in reepjes gesneden met van dat speciale plastic erom heen.oh nee dat komt omdat ik scsi heb stom stom stom
hehehe ook een idee trouwens gewoon overstappen op scsi geen probleem met je kabels dan
Een platte kabel die evenwijdig aan de wand loopt heeft minder luchtweerstand dan een ronde die dwars door je kast loopt.
Dus een platte kabel die door je kast loopt, maar 'evenwijdig' loopt aan de luchtstroom houdt bijna niets tegen. Een ronde houdt wel van alles tegen.
Kijk maar eens in professionele systemen. Daar liggen alle kabels keurig netjes tegen de wanden aan. Vastgeplakt of met speciale beugeltjes
Dus een platte kabel die door je kast loopt, maar 'evenwijdig' loopt aan de luchtstroom houdt bijna niets tegen. Een ronde houdt wel van alles tegen.
Kijk maar eens in professionele systemen. Daar liggen alle kabels keurig netjes tegen de wanden aan. Vastgeplakt of met speciale beugeltjes
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
spyral wrapOp maandag 05 maart 2001 10:52 schreef drLiter het volgende:
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Verwijderd
Zeg, bedoel je soms tie wrap ??Op maandag 05 maart 2001 10:52 schreef drLiter het volgende:
Ik heb ze ook geround, ik had ergens gehoord dat je met een scherpe naald tussen de aders moest steken zodat je altijd precies tussen de aders prikt.
Dan duwde ik tegen de naald zodat er een spleetje ontstond en dan kan je die groter maken door gewoon aan je kabels te trekken.
WERKT PERFECT.
Oh ja ik heb het net zo gedaan als bij mijn oude kabels van mijn Compaq
die had ook al gerounde kabels ( om de 8 )
Dat heb ik dus ook gedaan.
( geen pix sorry geen digicam
)
Dan duwde ik tegen de naald zodat er een spleetje ontstond en dan kan je die groter maken door gewoon aan je kabels te trekken.
WERKT PERFECT.
Oh ja ik heb het net zo gedaan als bij mijn oude kabels van mijn Compaq
Dat heb ik dus ook gedaan.
( geen pix sorry geen digicam
Verwijderd
Ja en lekker duur natuurlijk ookOp maandag 05 maart 2001 11:09 schreef cool0 het volgende:
Die van mij zijn standaard al los in reepjes gesneden met van dat speciale plastic erom heen.oh nee dat komt omdat ik scsi heb stom stom stom
Stukje snijden, en de rest OPEN trekken
Verwijderd
Die kabels zijn gemaakt om plat te zijn... en waarom?
Omdat de isolatie laag vrij dun is, als je dan de kabel dubbel vouwt komen Geleidende kabel Tegenover andere geleiden kabel te liggen, er zit dus geen isolatie kabel meer tussen, wat weer kan zorgen voor een wisselwerking en nadelig effect KAN hebben op je doorvoersnelheid, en mogelijk fouten tijdens trasport....
Dit is natuurlijk puur theoretisch... maar tja ik zou er vanaf blijven, heb is een test gezien met een opgerolde kabel en die scoorde qua performance slechter als toen die nog recht was...
En die kabels lossnijden is gewoon DOM, je zorgt er dan alleen voor dat de Isolatielaag om de electrische kabels erg dun wordt en kans op magnetische inteferentie met andere apparatuur groter wordt
Omdat de isolatie laag vrij dun is, als je dan de kabel dubbel vouwt komen Geleidende kabel Tegenover andere geleiden kabel te liggen, er zit dus geen isolatie kabel meer tussen, wat weer kan zorgen voor een wisselwerking en nadelig effect KAN hebben op je doorvoersnelheid, en mogelijk fouten tijdens trasport....
Dit is natuurlijk puur theoretisch... maar tja ik zou er vanaf blijven, heb is een test gezien met een opgerolde kabel en die scoorde qua performance slechter als toen die nog recht was...
En die kabels lossnijden is gewoon DOM, je zorgt er dan alleen voor dat de Isolatielaag om de electrische kabels erg dun wordt en kans op magnetische inteferentie met andere apparatuur groter wordt
Ik zag een tijdje geleden hier op tweakers iemand voorbij komen die z'n kabels niet geround had, maar ze had gevouwen.. daardoor lagen ze plat tegen de kast aan, is dit geen goede optie? NOG betere airflow, minder werk (gok ik) en eventueel snelheidsverlies heb je dan ook geen last van..
Kan helaas niet zo snel vinden waar 't staat..
Kan helaas niet zo snel vinden waar 't staat..
Nee dus...Op vrijdag 12 oktober 2001 19:39 schreef -KOD- het volgende:
Die kabels zijn gemaakt om plat te zijn... en waarom?
Die kabels zijn plat om IDC conectors makkelijker te op knijpen, dit kost dus minder dan dat je alles zit te soldeeren...
Ik dacht het niet...Op vrijdag 12 oktober 2001 19:39 schreef -KOD- het volgende:
En die kabels lossnijden is gewoon DOM
We praaten niet over kabels die paar honderd volt, of tientallen ampere door geleid, als je toch bang bent voor inductie zorg dat ze niet om elkaar heen gedraaid zijn, alleen dan kan inductie ontstaan, niet als ze naast elkaar liggen, maar nogmaals all zijn ze in elkaar gedraaid is er heel weinig kans, dat er inductie ontstaat...
Dit waren mij 0,5 Euro cents...
Verwijderd
Ach dan doe je toch eigenwijs... er zijn hier vaker topics over geweest, ik heb TESTS gezien, en op pro sites zijn hier uitvoerige stukken over geweest...
maar jij weet het beter was ik even vergeten
Verder heb je het over 100en VOLT nee dat is helemaal niet boeiend de spanning, gaat om het amperage, anyway, de stroom door data kabels kan zo klein zijn en makkelijk door buitenaf beinvloed worden, juist doordat de stroom zo klein is... Binnen een computer kast zijn er veel van stoor elementen die de data doorvoer kunnen beinvloeden. Daarom is die isolatie zo belangrijk
Verder heb je het over 100en VOLT nee dat is helemaal niet boeiend de spanning, gaat om het amperage, anyway, de stroom door data kabels kan zo klein zijn en makkelijk door buitenaf beinvloed worden, juist doordat de stroom zo klein is... Binnen een computer kast zijn er veel van stoor elementen die de data doorvoer kunnen beinvloeden. Daarom is die isolatie zo belangrijk
Maar wie zegt dat de isolatie af is als die draden uitelkaar gehaald worden, die blijven nog steeds op...
En hoe kom je op die 100v als ik vraagen mag?
Trouwens niemand weet nooit beter
Het was niet persoonlijk aanvall of wat dan ook, maar we zijn hier om met elkaar dingen bespreken, en beste van iets maken, daar is een BB voor.
Oh mijn kabels zijn all maanden rounden btw
En hoe kom je op die 100v als ik vraagen mag?
Trouwens niemand weet nooit beter
Het was niet persoonlijk aanvall of wat dan ook, maar we zijn hier om met elkaar dingen bespreken, en beste van iets maken, daar is een BB voor.
Oh mijn kabels zijn all maanden rounden btw
Pagina: 1