Even opgesnort voor de andere nieuwschierigen:
En het volgende kwam ik tegen over het in brand vliegen van auto's bij het tanken (op een site van BP):
Veiligheid thuis en elders: statische elektrictiteit bij het tanken
In de Verenigde Staten werd in 2002 een campagne gevoerd met het doel mensen bewust te maken van brandgevaar door statische elektriciteit aan benzinepompen. Experts hadden namelijk ontdekt dat in bijna alle gevallen de bestuurders tijdens het tanken in hun voertuig waren gaan zitten. Op het moment dat ze het benzinepistool weer uit de tank haalden, brak de brand uit. Wat was er aan de hand?
Statische elektriciteit
Vooral bij erg droog weer is de kans op oplading door statische elektriciteit groot. Als u dan tijdens de tankbeurt opnieuw in de wagen gaat zitten, wordt u door wrijving elektrisch geladen.
Keert u na afloop terug naar de benzinetank, is het mogelijk dat het zogenaamde potentiaalverschil (verschil in elektrische lading) tussen uw lichaam en de carrosserie van de auto behoorlijk groot is. De kans hierop verhoogt merkelijk als u schoenen draagt met (isolerende) rubberen zolen.
Grijpt u dan het benzinepistool vast, kan er door dat potentiaalverschil een vonk ontstaan die de vrijkomende benzinedampen ontvlamt.
Tips om statische elektriciteit tijdens het tanken te vermijden
Door opnieuw in de auto te stappen tijdens het tanken, verhoogt u de kans dat u elektrisch oplaadt. Niet doen dus, hoe verleidelijk het ook mag zijn bij bijvoorbeeld strenge kou.
Moet u dan toch in je wagen zijn, zorg er dan voor dat u bij het uitstappen het portier of een ander metalen oppervlak van de auto aanraakt. Op die manier wordt u ontladen en vermindert u het groot potentiaalverschil tussen uw lichaam en de wagen. U kunt dan vonkvrij en veilig het benzinepistool opnieuw vastnemen.
Denk hierom, zeker als uw kinderen in de wagen zitten tijdens het tanken. Bij zo'n brand bestaat namelijk de kans dat u hen niet tijdig uit het voertuig krijgt.
Toch maar onthouden om in ieder geval even de auto aan te raken. Ik vraag me nu ineens af waarom er geen methode is bedacht om inzittenden automatisch naar de carrosserie te laten ontladen, ik vindt de schokjes die je soms krijgt tamelijk irritant!
Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.