Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werking benzinepomp

Pagina: 1
Acties:

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:02
Ik zit hier met een nieuwschierigheid.

Als je gaat tanken, slaat de tankinstallatie, oftwel benzinepomp, automatisch af wanneer de tank vol zit.
Hoe dit werkt, kan ik lang over nadenken met druksystemen, schakelsysteempjes in de benzinetank, etc, maar eigenlijk wil ik gewoon weten hoe het echt zit.

Met even googlen verwachtte ik het antwoord te vinden, maar helaas pindakaas.
Weet iemand dit toevallig?

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 13:13
Zodra de tank vol zit stopt hij met pompen. Heeft iets te maken met tegendruk ofzo. Het fijne weet ik er niet van. Maar je hoeft je geen zorgen te maken dat je tank overstroomt :P

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 11:26

racoon

mooowwww

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is dat niet gewoon een vlottertje of some kind?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

FunFair schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:32:
Dan kan je niet googlelen.
Gebruik voor dit soort dingen ook engelse termen:

http://www.wonderquest.co...ozzles-cold-hospitals.htm

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:46

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

FunFair schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:32:
Ik zit hier met een nieuwschierigheid.

Als je gaat tanken, slaat de tankinstallatie, oftwel benzinepomp, automatisch af wanneer de tank vol zit.
Hoe dit werkt, kan ik lang over nadenken met druksystemen, schakelsysteempjes in de benzinetank, etc, maar eigenlijk wil ik gewoon weten hoe het echt zit.

Weet iemand dit toevallig?
In het tankpistool zit een klein gaatje, boven onder de "pijp" waar de benzine uitkomt. Hier wordt een vacuum getrokken. Zodra vloeistof "opgezogen" wordt, zal het zuigen moeilijker gaan. De druk in dat kanaatje zal dan dalen. In je vulpistool zit een klepje, wat reageert op die druk. Daardoor wordt het pistool "dicht" gezet.

De benzinepomp zelf blijft gewoon "standby" lopen (net als een hogedrukreiniger), alleen wordt het uiteinde van de slang afgesloten. De pomt stopt pas echt als je het vulpistool weer ophangt.

[ Voor 2% gewijzigd door APClll op 25-11-2009 19:32 . Reden: boven moest onder zijn ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:05

TwoR

Gekleurde stippen

Heeft met tegen druk te maken.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Proqzor schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:34:
Maar je hoeft je geen zorgen te maken dat je tank overstroomt :P
Zeg dat niet te snel. Ik tank altijd met een unit in het vulpistool zodat ik het apparaat niet hoef vast te houden. In de tussentijd kan ik dan de ramen doen of de olie controleren. Anyway, ik heb wel eens meegemaakt dat het apparaat niet afsloeg en dat er allemaal benzine uit stroomde. Toen ik ontdekte dat alles er naast stroomde was ik al zeker 10 euro verder.

Tegenwoordig let ik wel op het vulpistool terwijl ik de andere dingen doe.

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als je de nozzle er maar niet tever indoet dan kan die makkelijk overstromen :P

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Trommelrem schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:41:
[...]

Ik tank altijd met een unit in het vulpistool zodat ik het apparaat niet hoef vast te houden.
Wat voor unit heb je daarvoor dan, lijkt me wel handig.

Ik weet nog dat in de USA alle tankpistolen zo'n dingetje hebben dat je hem vast kan klikken, maar in Nederland zie je dat nooit.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:38

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Bigfoot schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:05:
[...]

Ik weet nog dat in de USA alle tankpistolen zo'n dingetje hebben dat je hem vast kan klikken, maar in Nederland zie je dat nooit.
Eerder wel, maar volgens mij mag dat niet meer (veiligheid)
Ik zie soms mensen die de tankdop ertussen drukken.

Als ik de trekker vol gasolie gooi kan ik hem lekker nog wel vastklikken. :)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Trommelrem
blitzkrieg schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:06:
[...]

Eerder wel, maar volgens mij mag dat niet meer (veiligheid)
Ik zie soms mensen die de tankdop ertussen drukken.

Als ik de trekker vol gasolie gooi kan ik hem lekker nog wel vastklikken. :)
Het mag wel, sommige tankstations hebben die feature namelijk nog gewoon.
Ik leg m'n telefoon ertussen (Nokia 6310i).

Verwijderd

Bigfoot schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:05:
[...]

een gemiddelde jeep heeft hier nog een kleinere tank dan daar een gewone auto, hier hoef je dus normaal ook niet 100 liter of meer te tanken :P

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tankdop ertussen stoppen

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je merkt wel dat de pomp ook een stuk sneller pompt in Nederland dan andere landen.

In de US sta ik rustig 5 minuten te tanken, vooral omdat je daar altijd van te voren moet afrekenen, dan gaan de laatste 3 dollar ook nog eens 1cl per 5 seconde :P

[ Voor 3% gewijzigd door Megamind op 20-11-2009 16:11 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Trommelrem schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:41:
[...]
Het mag wel, sommige tankstations hebben die feature namelijk nog gewoon.
Ik leg m'n telefoon ertussen (Nokia 6310i).
Werkt dat ook met een iPhone?

Ik vraag mezelf weleens af waarom mensen de kans op beschadiging van dure spullen niet voorkomen laat staan hoe iemand überhaupt op het idee komt een telefoon te gebruiken. Dat is nog gevaarlijk ook.

ARME AOW’er

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:18
Waarom uberhaupt er iets tussen zetten/leggen? Is het nou echt zoveel moeite om die tijd dat ding in te knijpen? Sowieso wat ga je in de tussentijd doen en misschien wel belangrijker.. hoe eenvoudig krijg je er iets tussen?

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Je hebt/had hier gewoon een sleutelhanger voor, de "tankey". Maar het mag tegenwoordig niet meer, ook niet met telefoons e.d.:
Tankey verboden
Deze tekst is gepubliceerd in de Infoil Nieuws van april 2009.

Normaal gesproken mag het vulpistool bij tankstations niet worden vastgezet (met bijvoorbeeld een tankey). Dit betekent dat tijdens het tanken het vulpistool met de hand moet worden bediend. Het maakt hierbij niet uit of er sprake is van een bemand of een onbemand tankstation.
---

Tankstations vallen sinds 1 januari 2008 onder het Activiteitenbesluit. In de bijbehorende regeling (Regeling algemene regels voor inrichtingen milieubeheer) staan de meer concrete voorschriften waar tankstations aan moeten voldoen. In paragraaf 3.3.1 staan de voorschriften voor tankstations voor het wegverkeer. Voor een aantal aspecten wordt in artikel 3.21 verwezen naar stukken uit de PGS 28 (publicatiereeks gevaarlijke stoffen, te downloaden vanaf www.infomil.nl). Voor zover relevant worden voorschrift 9.6.1.3 tot en met 9.6.1.4 van de PGS 28 van toepassing verklaard.

Uit deze voorschriften uit de PGS 28 bij elkaar kan het volgende geconcludeerd worden:

1. Vulpistolen die door het publiek worden bediend, mogen niet voorzien zijn van een vastzetinrichting.
2. Vulpistolen mogen ook niet door andere hulpmiddelen (tankeys, mobiele telefoons en dergelijke) worden vastgezet.
3. Tankpistolen van "high speed" dieselinstallaties mogen echter wel zijn voorzien van een vastzetinrichting.
4. Bij de "zeldzame" bediende pompstations mag het vulpistool ook voorzien zijn van een vastzetinrichting. Dit betekent ook dat deze nooit door het publiek mogen worden bediend. De pompbediende mag geen gebruik maken van tankeys of een ander extern hulpmiddel. In 9.6.1.4 staat immers dat tankpistolen die niet zijn voorzien van een vastzetinrichting niet in geopende stand mogen worden vastgezet.

Het vastzetten van het vulpistool was ook in het "oude" Besluit tankstations milieubeheer op grond van voorschrift 4.1.12 verboden.
http://www.rtl.nl/compone...sdag_tanken.avi_plain.xml

[ Voor 69% gewijzigd door flashin op 20-11-2009 16:45 ]

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

la_fusion schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:31:
Waarom uberhaupt er iets tussen zetten/leggen? Is het nou echt zoveel moeite om die tijd dat ding in te knijpen? Sowieso wat ga je in de tussentijd doen en misschien wel belangrijker.. hoe eenvoudig krijg je er iets tussen?
Mwah voor 40 liter is knijpen niet zo erg. Van 800 liter krijg je kramp na een tijdje :P
Toen ik nog chauffeur was had ik altijd een klein stukje roltrapband-rubber bij me om er tussen te stoppen, hoewel voor vrachtwagens het vastklik-systeem wel vaak werkt.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ALH schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:06:
[...]

Mwah voor 40 liter is knijpen niet zo erg. Van 800 liter krijg je kramp na een tijdje :P
Toen ik nog chauffeur was had ik altijd een klein stukje roltrapband-rubber bij me om er tussen te stoppen, hoewel voor vrachtwagens het vastklik-systeem wel vaak werkt.
Plus dat er heel vaak voor vrachtwagens speciale pompen zijn die snel brandstof afgeven.

ARME AOW’er

• FunFair
  • Laatst online: 17-11 20:02
flashin schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:42:
Je hebt/had hier gewoon een sleutelhanger voor, de "tankey". Maar het mag tegenwoordig niet meer, ook niet met telefoons e.d.:

[...]

http://www.rtl.nl/compone...sdag_tanken.avi_plain.xml
dat is dus niets meer dan een plasticje wat je in het gaatje douwt?

in het vervolg een dun ijzerstaafje meenemen dan.

• Trommelrem
Guardian Angel schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:15:
[...]

Werkt dat ook met een iPhone?

Ik vraag mezelf weleens af waarom mensen de kans op beschadiging van dure spullen niet voorkomen laat staan hoe iemand überhaupt op het idee komt een telefoon te gebruiken. Dat is nog gevaarlijk ook.
Iets duurs? Ik stop er gewoon een telefoon tussen. Niet een Vertu of een sieraad. Gewoon een telefoon.
la_fusion schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:31:
Ja. Het is te veel moeite om dat ding vast te blijven houden. Er gaat 150 euro aan benzine in mijn auto, ik ga dat dus echt niet vasthouden.
Guardian Angel schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:32:
[...]

Plus dat er heel vaak voor vrachtwagens speciale pompen zijn die snel brandstof afgeven.
Als ik een diesel auto moet tanken dan gebruik ik standaard de 130 liter/min. pomp. Scheelt nogal wat tijd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
't Palletje waarmee je de handgreep kunt vergrendelen tijdens tanken zit er bij m'n standaard tankstation nog gewoon in. Hoef je tenminste niet zo te blijven raar te staan maar kun je nog een beetje om je heen kijken als je staat te wachten :)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

kraats

Ik rol

Het is toch juist het vastzetten van het vulpistool en dan andere dingen gaan doen wat op een tankstation het vaakst voor brand zorgt? Vooral het in- en uitstappen tijdens het tanken zorgt voor statische lading, waarna bij het weer vastpakken van het tankpistool een ontlading in de vorm van een vonk kan voorkomen.
Ik hou het tankpistool dus maar liever gewoon vast.. hoewel ik meestal met m'n eigen auto LPG tank. Dan moet je de knop wel vast blijven houden :P Ook wel slim, omdat ik op die LPG tank ook geen automatische afslag heb zitten.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
Maar het pistool slaat nog steeds wel af, op een gegeven voel je een duidelijke klik en slaat ie af, ook al heb je 'm nog ingedrukt met de hand of via 't palletje. In en uitstappen en andere gekke dingen doe ik niet, ken de filmpjes ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Nielson op 21-11-2009 14:26 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je telefoon ertussen klemmen lijkt me wel het _domste_ wat je ooit kan doen. Iets elektronisch zo dicht bij benzine dampen houden is vragen om ongelukken.

Waarom denk je dat je nooit mag bellen onder het tanken. Laat staan je tel er 3cm tussen proppen...

CISSP! Drop your encryption keys!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Hier in Duitsland heeft elke benzinepomp nog zon dingetje, zodat je zelf niet hoeft te drukken.
Ik vind het handig, heb hier ook nog nooit gehad dat er iets overstroomt. Zelfs niet wanneer het tankpistool niet geheel aan de auto aangesloten is.
Vraag me af wat er tussen NL en DE zo anders is, dat het hier niet als gevaar wordt gezien.

Do what you love, do it often

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Nielson schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 14:24:
Maar het pistool slaat nog steeds wel af, op een gegeven voel je een duidelijke klik en slaat ie af, ook al heb je 'm nog ingedrukt met de hand of via 't palletje. In en uitstappen en andere gekke dingen doe ik niet, ken de filmpjes ;)
Dat gebeurt lang niet altijd bij elke auto. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat bij sommige type auto's het pistool niet afslaat wanneer het pistool er onder een bepaalde hoek in de vulopening zat en benzine vrolijk over de grond liep (en mijn broek). Het ligt nogal aan de vorm van de vulbuis van de auto. Er waren ook vulbuizen waarbij het pistool af bleef slaan, behoorlijk irritant.

In iedergeval is beperkte betrouwbaarheid de reden waarom de vastzetinrichting (het palletje) ontbreekt bij "particuliere' pompen.

* Standeman is vijf jaar lang pompbediende geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 25-11-2009 11:41 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ReallyStupidGuy
  • Laatst online: 13:37
Ik druk meestal gewoon de benzinedop bij de greep van het pistool, blijft lekker doorpompen en kan ik wat dingetjes schoonmaken of opruimen. Werkt wel lekker!

Het is ongetwijveld wat gevaarlijker dan het zelf vasthouden van de slang maar volgens mij is dat te verwaarlozen, totdat de pompbediende verdween werden de pistolen altijd vastgezet.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 20:55

Hayfork

Drinkin&Boardin

macciez schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:26:
Hier in Duitsland heeft elke benzinepomp nog zon dingetje, zodat je zelf niet hoeft te drukken.
Ik vind het handig, heb hier ook nog nooit gehad dat er iets overstroomt. Zelfs niet wanneer het tankpistool niet geheel aan de auto aangesloten is.
Vraag me af wat er tussen NL en DE zo anders is, dat het hier niet als gevaar wordt gezien.
Gheghe... in Duitsland zetten ze LPG-pompen nog op 300 meter afstand van een tankstation ivm 'explosie/brandgevaar'. Hoezo hypocriet.

Ik weet nog dat ik tijdens mijn rijlessen (5 jaar geleden) nog met zo'n klemmetje heb kunnen tanken. Toen zei mijn rijinstructeur trouwens wel al dat dat eigenlijk niet meer mocht.

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• ReallyStupidGuy
Even opgesnort voor de andere nieuwschierigen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wonderquest.com/images/2003-10-24-nozzle-diagram.jpg

En het volgende kwam ik tegen over het in brand vliegen van auto's bij het tanken (op een site van BP):
Veiligheid thuis en elders: statische elektrictiteit bij het tanken

In de Verenigde Staten werd in 2002 een campagne gevoerd met het doel mensen bewust te maken van brandgevaar door statische elektriciteit aan benzinepompen. Experts hadden namelijk ontdekt dat in bijna alle gevallen de bestuurders tijdens het tanken in hun voertuig waren gaan zitten. Op het moment dat ze het benzinepistool weer uit de tank haalden, brak de brand uit. Wat was er aan de hand?
Statische elektriciteit
Vooral bij erg droog weer is de kans op oplading door statische elektriciteit groot. Als u dan tijdens de tankbeurt opnieuw in de wagen gaat zitten, wordt u door wrijving elektrisch geladen.

Keert u na afloop terug naar de benzinetank, is het mogelijk dat het zogenaamde potentiaalverschil (verschil in elektrische lading) tussen uw lichaam en de carrosserie van de auto behoorlijk groot is. De kans hierop verhoogt merkelijk als u schoenen draagt met (isolerende) rubberen zolen.

Grijpt u dan het benzinepistool vast, kan er door dat potentiaalverschil een vonk ontstaan die de vrijkomende benzinedampen ontvlamt.
Tips om statische elektriciteit tijdens het tanken te vermijden
Door opnieuw in de auto te stappen tijdens het tanken, verhoogt u de kans dat u elektrisch oplaadt. Niet doen dus, hoe verleidelijk het ook mag zijn bij bijvoorbeeld strenge kou.
Moet u dan toch in je wagen zijn, zorg er dan voor dat u bij het uitstappen het portier of een ander metalen oppervlak van de auto aanraakt. Op die manier wordt u ontladen en vermindert u het groot potentiaalverschil tussen uw lichaam en de wagen. U kunt dan vonkvrij en veilig het benzinepistool opnieuw vastnemen.
Denk hierom, zeker als uw kinderen in de wagen zitten tijdens het tanken. Bij zo'n brand bestaat namelijk de kans dat u hen niet tijdig uit het voertuig krijgt.
Toch maar onthouden om in ieder geval even de auto aan te raken. Ik vraag me nu ineens af waarom er geen methode is bedacht om inzittenden automatisch naar de carrosserie te laten ontladen, ik vindt de schokjes die je soms krijgt tamelijk irritant!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

ReallyStupidGuy schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:16:
[afbeelding]

En het volgende kwam ik tegen over het in brand vliegen van auto's bij het tanken (op een site van BP):

[...]

Toch maar onthouden om in ieder geval even de auto aan te raken. Ik vraag me nu ineens af waarom er geen methode is bedacht om inzittenden automatisch naar de carrosserie te laten ontladen, ik vindt de schokjes die je soms krijgt tamelijk irritant!
Tsja, je kunt jezelf ook aanleren om de deur dicht te doen als je uit de auto stapt. Dat is wat ik altijd doe :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ReallyStupidGuy schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:16:
[afbeelding]

[...]

Onweer misschien?

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

ALH schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:06:
[...]

Jup, ik heb een poos op een bezinepomp gewerkt, daarnaast zat een garage. Zij hadden altijd een manier om de dingen vast te zetten, wel lomp. Ding aanzetten en 15 min later was die takelwagen nog niet vol.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

laurens0619 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:19:
Je telefoon ertussen klemmen lijkt me wel het _domste_ wat je ooit kan doen. Iets elektronisch zo dicht bij benzine dampen houden is vragen om ongelukken.

Waarom denk je dat je nooit mag bellen onder het tanken. Laat staan je tel er 3cm tussen proppen...
Dat hebben ze toch getest bij mythbusters en was duidelijk geval van 'busted'?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Het mag iig niet, de kans dat er wat gebeurd is like 0,0000000001 maar ja het is wel gebeurd. De stikkers hangen er niet voor niets.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• ReallyStupidGuy
Onweer zou volgens mij weinig uit moeten maken als er, bijvoorbeeld, een beetje metaal in de zitting van je stoep is verwerkt. Spanning op zich is niet gevaarlijk, het gaat om de stroom die gevaarlijk is en zolang je dan niet tussen de auto en de grond inzit ben je niet in gevaar. (voor de duidelijkheid: ik ga het niet proberen!)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

ReallyStupidGuy: je stelt dus nu een constructie voor waarbij je bij blikseminslag in je auto de inzittenden mee oplaadt? Da's handig als je uitstapt en een voet op de grond zet :X

Wat betekent mijn avatar?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toch zijn die dingen altijd behoorlijk gevoelig. als ik heb er te diep induw slaat hij al meteen af ik moet de tuit er altijd maar half insteken om te zorgen dat hij fatsoenlijk werkt.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ligt eerder aan het type auto.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
MrVegeta schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:40:
Het mag iig niet, de kans dat er wat gebeurd is like 0,0000000001 maar ja het is wel gebeurd. De stikkers hangen er niet voor niets.
Ik ken geen enkel bewezen geval van een telefoon die zoiets veroorzaakt. Ik zou ook niet weten hoe een telefoon een spanning kan genereren die een vonk veroorzaakt. En inderdaad hebben ze dit bij mythbusters ook een keer getest en kregen ze het daar ook met geen mogelijkheid voor elkaar.

[removed]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
SinergyX schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:39:
[...]

Dat hebben ze toch getest bij mythbusters en was duidelijk geval van 'busted'?
ja die aflevering heb ik ook gezien. Met telefoon niet slim ertussen klemmen had ik het ook niet over de straling van het bellen wat brand kan veroorzaken

maar stel je telefoon zit ertussen geklemt en de auto-stop werkt niet goed (zoals hierboven als eens aangedragen) dan denk ik dat er toch wel iets goed mis kan gaan als er even een paar liter over de batterij van je telefoon stroomt....

klem ik er liever een steen tussen oid ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:24
Had het er ook niet mee te maken dat er bepaalde eisen werden gesteld aan de (onder)grond van het tankstation?
Zo meen ik me te herinneren dat ik enkele jaren geleden nog gewoon het klemmetje heb kunnen gebruiken bij de Avia in Deventer, maar niet bij de Shell.

Heb ooit eens opgevangen dat dat destijds lag aan de manier van afvoer van gemorste brandstof op de grond.

• ReallyStupidGuy
Dido schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:59:
ReallyStupidGuy: je stelt dus nu een constructie voor waarbij je bij blikseminslag in je auto de inzittenden mee oplaadt? Da's handig als je uitstapt en een voet op de grond zet :X
Onder het kopje nutteloze informatie voeg ik toe:
Ik heb wel eens gehoord dat als je auto door een bliksem is getroffen je eerst tegen metaal aan moet rijden om er voor te zorgen dat er een ontlading plaatsvindt, anders bij jij zelf de makkelijkste weg naar de aarde.

• kraats

kraats

Ik rol

en nog meer nutteloos: volgens mij blijft je auto nauwelijks geladen na blikseminslag. Als de bliksem honderden meters kan overbruggen vanuit de lucht, dan lukt die laatste 20 centimeter van de auto naar de grond ook wel :) Instant ontlading dus.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

internetinfo schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:46:
Had het er ook niet mee te maken dat er bepaalde eisen werden gesteld aan de (onder)grond van het tankstation?
Zo meen ik me te herinneren dat ik enkele jaren geleden nog gewoon het klemmetje heb kunnen gebruiken bij de Avia in Deventer, maar niet bij de Shell.

Heb ooit eens opgevangen dat dat destijds lag aan de manier van afvoer van gemorste brandstof op de grond.
Sinds ~1992 (ofzo) is het voor tankstations verplicht om vloeistof dichte bestrating te hebben. Dat heeft aardig wat tankstations de kop gekost omdat het een flinke investering was. Ook werd dan vaak gelijk de grond afgegraven wanneer deze vervuild was.

Maar dat heeft weer niets met het "klemmetje" maken. Je wilt gewoon niet een x aantal liter brandbare vloeistof over de grond hebben lopen.
ReallyStupidGuy schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:58:
[...]

Ik heb wel eens gehoord dat als je auto door een bliksem is getroffen je eerst tegen metaal aan moet rijden om er voor te zorgen dat er een ontlading plaatsvindt, anders bij jij zelf de makkelijkste weg naar de aarde.
Ik denk niet dat je plastic bumpers erg goed geleiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 01-12-2009 09:59 ]

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

Alle (voor zover ik weet) tankstations in België hebben dit nog volgens mij.
Gebruik het ook altijd, is gewoon handig.

Blog (Linux-related)

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ReallyStupidGuy schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:58:
[...]

Dat fabeltje doet al jaren de ronde maar het is onzin. Na een inslag kun je gewoon rustig uitstappen zonder dat er iets gebeurd.
En zoals hierboven al vermeldt, je bumpers zijn van kunstof dus tegen metaal rijden heeft geen enkele zin (en je auto beschadigd) ;)

• ReallyStupidGuy
Dat fabeltje ken ik nog van een jaar of 20 geleden inderdaad, kon me er iets bij voorstellen maar ik hoor idd niet vaak dat mensen geelectrocuteerd worden doordat ze uitstappen na een blikseminslag.

En je hoeft natuurlijk niet perse met je bumper ergens tegenaan te rijden.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:56
internetinfo schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:46:

De vloer moet vloeistofdicht zijn. Wordt elke zoveel maanden gemeten en zonodig opgevuld.
Voor de rest; het 'palletje' is eruitgehaald omdat mensen andere dingen gaan doen tijdens het automatisch tanken waaronder bijvoorbeeld nog even in de auto gaan zitten om geld te pakken. Hierdoor wordt je elektrisch geladen (statische elektriciteit) en kan er een vonk ontstaan bij het vastgrijpen van het vulpistool.

Wij hebben ze er nog bij één pomp erin gelaten, maar je kan ook gewoon een paperclip ombuigen en die erin steken. Werkt hetzelfde.

Een filmpje wat wij altijd krijgen te zien bij een training:

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 14:27
misschien iets aan dit WIKI-linkje?

• ReallyStupidGuy
Wat ik me wel afvraag is waarom de vulpistolen eigenlijk van metaal zijn, als deze van een goede isolator ipv een goede geleider wordt gemaakt is het probleem van de statische ontlading volgens mij opgelost.

• kraats

kraats

Ik rol

ReallyStupidGuy schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:53:
Wat ik me wel afvraag is waarom de vulpistolen eigenlijk van metaal zijn, als deze van een goede isolator ipv een goede geleider wordt gemaakt is het probleem van de statische ontlading volgens mij opgelost.
Om statische ontladingen te vermijden wil je juist wel geleiden. Dan wordt de opgebouwde statische electriciteit netjes afgevoerd.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Bij het tanken van vliegtuigen wordt er altijd een kabel aangesloten tussen de tankauto, het vliegtuig en de grond. Op die manier is een statische ontlading vrijwel onmogelijk.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Devil schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:52:
Bij het tanken van vliegtuigen wordt er altijd een kabel aangesloten tussen de tankauto, het vliegtuig en de grond. Op die manier is een statische ontlading vrijwel onmogelijk.
En dat terwijl jetfuel net zo (slecht) brandbaar is als lampenolie.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:45
kraats schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:04:
[...]
Om statische ontladingen te vermijden wil je juist wel geleiden. Dan wordt de opgebouwde statische electriciteit netjes afgevoerd.
Daarom dat tegewoordig de ringen van de vullijn in de uit geaard zijn, zelfs de brandstof tank...

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Pagina: 1