Slim Line / Drive hdd adapter

Pagina: 1
Acties:

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hoi mensen.

Van de week is mijn dvd rewriter uit me laptop gekuukeld ( acer heh 8)7 ) en nu zit er zo'n mooi gat aan de zijkant van me laptop.

Nu heb ik die dvd rewriter eigenlijk nog nooit gebruikt dus, echt missen doe ik hem niet.
Alleen het is natuurlijk wel erg zonde om zo'n gat dan toch ongebruikt te laten.
Ik heb al proberen te zoeken wat voor soort aansluiting die dvd rewriter gebruikte en volgens mij wordt dat een slim line of slime drive sata aansluiting genoemd.
Echter kom ik ook tegen dat die aansluiting meestal P-ATA is.

Ik heb daarom wat foto's gemaakt van de aansluiting en misschien kunnen jullie zien wat het precies is.
( op de dvd rewriter is namelijk die sticker verwijderd ..ik had gehoopt daarop te kunnen spieken )

Volgens Everest is het een ATA aansluiting ... maarja S-ATA of P-ATA kan ik daar niet echt uithalen.

Hier de foto's :

de dvd rewriter aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/20/1258717926-520.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/20/1258717926-521.jpg

de aansluiting in de laptop ( in het rode blokje )
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/20/1258717926-522.jpg

Nu dus de vraag .. zoals gezegd vind ik het zonde om dat gat en die aansluiting ongebruikt te laten.
Aangezien ik een half jaar terug mijn 160GB HDD heb vervangen voor 80GB X-25-M kom ik nu redelijk wat schijfruimte te kort.

Het leek me dus een geweldig idee om een adapter te kopen ..of zonodig zelf iets te maken / improviseren waardoor ik hier een 500GB of groter HDD kan plaatsen.
Ik heb al een beetje zitten passen en meten met een 2.5" laptop HDD en dat moet allemaal makkelijk kunnen.

Alleen weet iemand of er uberhaupt adapters te koop zijn voor dit slot en/of ik uberhaupt wel een HDD hierop kan aansluiten ?

----

Nog een veel verder gevorderde vraag is..
Stel dat dat kan.... " STEL " :P

Zou ik dan misschien zelfs nog een X-25M kunnen kopen en ze in RAID draaien ?
Dan wordt de keuze dus performance of opslag capeciteit.

Mijn laptop is een Acer Aspire 5633 WLMI , deze gebruikt een Intel 945GM chipset.
Ik heb alleen geen idee of die RAID ondersteunt ...
Eigenlijk is dit een heel specifieke vraag en verwacht hier ook geen antwoord op.
Maar mocht iemand het weten of een geprobeert hebben dan hoor ik graag zijn/haar bevindingen.

EDIT... Ik heb al wel een adapter gezien maar deze was voor Lenovo/IBM.
Er werden een aantal type's genoemd waarin deze adapter zou passen.
Ik ga er dus vanuit dat die adapter niet universeel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Turbo-Puppy op 20-11-2009 14:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is een vrij standaard 50 pins P-ATA connector voor opticals. Je zou een 50 pins P-ATA naar 50 pins P-ATA kabel kunnen pakken met daarop een converter naar S-ATA (of een printje naar 40 pins P-ATA en daarop een converter naar S-ATA).
Geen idee of dat blijft werken trouwens, daarbij zul je sowieso de converter moeten voeden, dus je zult ergens een kabeltje vandaan moeten plukken.
Of RAID mogelijk is denk ik niet, meestal wordt dat doort die notebookjes niet gesupport (wat voor southbridge heb je?).

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
De Southbridge is een Intel 82801GBM ICH7-M ( volgens everest )

Die voeding zou ik opzich wel ergens vandaan kunnen halen , dan soldeer ik hem wel ergens aan vast.
Overigens zit de voeding net naast het slim slot. dus dat zal geen probleem zijn.

De dvd rewriter had trouwens geen eigen voeding , die pakte hem ook uit diezelfde connector. dus misschien kan ik die blijven gebruiken bij de juiste adapter ?

anyway...
Dat RAID verhaal moet ik misschien maar even vergeten want dat is wel heel ver gezocht.
Ben ook geen voorstander van verloopjes en adapter en dan ook nog 1 schijf in S-ATA en 1 schijf in P-ATA raid .. dat klinkt als veel problemen en nog meer performance verlies.

Maar het is dus wel degelijk mogenlijk om een HDD hierop aan te sluiten ?
Opslag hoeft van mij niet snel te zijn.
De snelheid van P-ATA zal dus wel voldoende zijn vermoed ik,
Ik heb trouwens geen idee wat de doorvoer snelheid van die bus is .. maar een +/- 5MB/sec zou al prima zijn.

Kort samen gevat is wat ik nodig heb :
P-ATA 50 pins kabel ( male ) naar P-ATA 50 pins ( male ) en een HDD met een P-ATA aansluiting ?

Of een kant en klaar adapter ... maar voor zover ben ik die nog niet tegen gekomen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou mogelijk moeten zijn in theorie. Maar in hoeverre het in praktijk gaat werken om daar echt een HDD op aan te sluiten weet ik niet. Het gaat in elk geval flink wat geklooi worden met kabels e.d.

• SparcoNL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09-2025
klinkt wat raar, maar schroef de achterste beschermplaat van de connector los.
als het goed is kan je dan ook de prinplaat met de aansluiting los halen.
daarachter zit hoogst waarschijnlijk slimline sata , das is normale sata aansluiting en een 6 pins voeding,
nou ben ik zelf ook al 3 uur aan het zoeken naar slimline sata hardeschijfjes ( waar dus maar een 6 pins voeding voor nodig is ( met model van sata ( L ) mja kan nog nie veel vinden )

EDIT:

is dit niet iets dan ?
http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=4068
ik wil zelf wel graag proberen maar niet mijn 1200 euro dure HP TX2 kapoet maken
want ik wil ook graag 2e harde schijf en dan laat je die Atapi connector gewoon zitten ( 50 pins ding )
aan de achterkant daarvan komt slimline sata ( of micro sata ) weer uit een aan gezien dat ding Male slimline heefd. en dan female sata ( kan er volgens mij gewoon 2,5 inch hardeschijf weer op aan gesloten worden >:) 8)

[ Voor 35% gewijzigd door SparcoNL op 30-11-2009 18:56 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:39
Wat jij zoekt is een optical bay hdd caddy. Die zijn er wel, maar ik heb ze hier in NL eerlijk gezegd nog niet in de winkel zien liggen.

Hier kan je ze in ieder geval wel krijgen: http://newmodeus.com/shop...ain_page=index&cPath=2_27

Je wil waarschijnlijk een p-ata naar s-ata model hebben, aangezien de grotere hdd's alleen in sata te krijgen zijn. Zo te zien heb je een 12,5mm optical, dus je zou zelfs een 1TB disk kunnen halen. Alhoewel die vrij duur zijn.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 11:36
op ebay e.d. heb je die dingen bij de vleet. Zoek maar eens op ebay.com
Pagina: 1