Hoi mensen.
Van de week is mijn dvd rewriter uit me laptop gekuukeld ( acer heh
) en nu zit er zo'n mooi gat aan de zijkant van me laptop.
Nu heb ik die dvd rewriter eigenlijk nog nooit gebruikt dus, echt missen doe ik hem niet.
Alleen het is natuurlijk wel erg zonde om zo'n gat dan toch ongebruikt te laten.
Ik heb al proberen te zoeken wat voor soort aansluiting die dvd rewriter gebruikte en volgens mij wordt dat een slim line of slime drive sata aansluiting genoemd.
Echter kom ik ook tegen dat die aansluiting meestal P-ATA is.
Ik heb daarom wat foto's gemaakt van de aansluiting en misschien kunnen jullie zien wat het precies is.
( op de dvd rewriter is namelijk die sticker verwijderd ..ik had gehoopt daarop te kunnen spieken )
Volgens Everest is het een ATA aansluiting ... maarja S-ATA of P-ATA kan ik daar niet echt uithalen.
Hier de foto's :
de dvd rewriter aansluiting

de aansluiting in de laptop ( in het rode blokje )

Nu dus de vraag .. zoals gezegd vind ik het zonde om dat gat en die aansluiting ongebruikt te laten.
Aangezien ik een half jaar terug mijn 160GB HDD heb vervangen voor 80GB X-25-M kom ik nu redelijk wat schijfruimte te kort.
Het leek me dus een geweldig idee om een adapter te kopen ..of zonodig zelf iets te maken / improviseren waardoor ik hier een 500GB of groter HDD kan plaatsen.
Ik heb al een beetje zitten passen en meten met een 2.5" laptop HDD en dat moet allemaal makkelijk kunnen.
Alleen weet iemand of er uberhaupt adapters te koop zijn voor dit slot en/of ik uberhaupt wel een HDD hierop kan aansluiten ?
----
Nog een veel verder gevorderde vraag is..
Stel dat dat kan.... " STEL "
Zou ik dan misschien zelfs nog een X-25M kunnen kopen en ze in RAID draaien ?
Dan wordt de keuze dus performance of opslag capeciteit.
Mijn laptop is een Acer Aspire 5633 WLMI , deze gebruikt een Intel 945GM chipset.
Ik heb alleen geen idee of die RAID ondersteunt ...
Eigenlijk is dit een heel specifieke vraag en verwacht hier ook geen antwoord op.
Maar mocht iemand het weten of een geprobeert hebben dan hoor ik graag zijn/haar bevindingen.
EDIT... Ik heb al wel een adapter gezien maar deze was voor Lenovo/IBM.
Er werden een aantal type's genoemd waarin deze adapter zou passen.
Ik ga er dus vanuit dat die adapter niet universeel is.
Van de week is mijn dvd rewriter uit me laptop gekuukeld ( acer heh
Nu heb ik die dvd rewriter eigenlijk nog nooit gebruikt dus, echt missen doe ik hem niet.
Alleen het is natuurlijk wel erg zonde om zo'n gat dan toch ongebruikt te laten.
Ik heb al proberen te zoeken wat voor soort aansluiting die dvd rewriter gebruikte en volgens mij wordt dat een slim line of slime drive sata aansluiting genoemd.
Echter kom ik ook tegen dat die aansluiting meestal P-ATA is.
Ik heb daarom wat foto's gemaakt van de aansluiting en misschien kunnen jullie zien wat het precies is.
( op de dvd rewriter is namelijk die sticker verwijderd ..ik had gehoopt daarop te kunnen spieken )
Volgens Everest is het een ATA aansluiting ... maarja S-ATA of P-ATA kan ik daar niet echt uithalen.
Hier de foto's :
de dvd rewriter aansluiting

de aansluiting in de laptop ( in het rode blokje )

Nu dus de vraag .. zoals gezegd vind ik het zonde om dat gat en die aansluiting ongebruikt te laten.
Aangezien ik een half jaar terug mijn 160GB HDD heb vervangen voor 80GB X-25-M kom ik nu redelijk wat schijfruimte te kort.
Het leek me dus een geweldig idee om een adapter te kopen ..of zonodig zelf iets te maken / improviseren waardoor ik hier een 500GB of groter HDD kan plaatsen.
Ik heb al een beetje zitten passen en meten met een 2.5" laptop HDD en dat moet allemaal makkelijk kunnen.
Alleen weet iemand of er uberhaupt adapters te koop zijn voor dit slot en/of ik uberhaupt wel een HDD hierop kan aansluiten ?
----
Nog een veel verder gevorderde vraag is..
Stel dat dat kan.... " STEL "
Zou ik dan misschien zelfs nog een X-25M kunnen kopen en ze in RAID draaien ?
Dan wordt de keuze dus performance of opslag capeciteit.
Mijn laptop is een Acer Aspire 5633 WLMI , deze gebruikt een Intel 945GM chipset.
Ik heb alleen geen idee of die RAID ondersteunt ...
Eigenlijk is dit een heel specifieke vraag en verwacht hier ook geen antwoord op.
Maar mocht iemand het weten of een geprobeert hebben dan hoor ik graag zijn/haar bevindingen.
EDIT... Ik heb al wel een adapter gezien maar deze was voor Lenovo/IBM.
Er werden een aantal type's genoemd waarin deze adapter zou passen.
Ik ga er dus vanuit dat die adapter niet universeel is.
[ Voor 3% gewijzigd door Turbo-Puppy op 20-11-2009 14:26 ]