Storing doorverbinden randaarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-10 19:53
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat als ik de laptop en externe monitor op dezelfde stekkerdoos (met randaarde) aansluit ik ruis op de monitor krijg. Maar als ik de laptop direct in de wandcontactdoos (zonder randaarde) steek ik geen last heb van ruis.

Even voor de duidelijkheid ik heb helemaal geen randaarde op m'n kamer maar het gaat er dus om dat de stekkerdoos de randaarde van de laptop en monitor doorverbind.

Wat natuurlijk wel zo is is dat de transformator van m'n laptop wel gewoon 3 aansluitingen heeft maar de aansluiting naar m'n laptop maar 2. Waarom zou er dan verschil zijn tussen het doorbreken van de randaarde vanaf de stekker of vanaf de transformator.

Het gaat om een gewone vga aansluiting, en die is misschien nogal gevoelig voor storing omdat er een resolutie van 1920x1200 overheen gaat.

Ik heb ook al even een draad naar de meterkast gemaakt om te testen met een aarde aansluiting, dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-10 00:17

silverstorm

tearing me apart

Een computer/laptop-voeding gebruikt de aarde vaak wel. Daarom zit er tot het transformatorblokje wel een aardaansluiting. Blijkbaar zorgt je laptop dus voor een storing op de aardlijn.

Je zegt dat je een draad naar de meterkast hebt getrokken en toen heb probleem niet opgelost is. Wat heb je precies gedaan?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Ik heb een kabel aan de aarde pin gemaakt in de meterkast en die heb ik aangesloten op de randaarde van de stekkerdoos. Maar dat maakt dus geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:00
HammerT schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:48:
Ik heb een kabel aan de aarde pin gemaakt in de meterkast en die heb ik aangesloten op de randaarde van de stekkerdoos. Maar dat maakt dus geen verschil.
Heb je dit met een flexibele of solid kabel gedaan? Bij flexibel kan de weerstand namelijk te hoog worden, waardoor de makkelijkste weg van laptop naar monitor is.

Om dit uit te sluiten kun je de opstelling trouwens even naast je meterkast bouwen, dan weet je (ongeveer) zeker dat de weerstand heb probleem niet is.

[ Voor 15% gewijzigd door jvd-nl op 20-11-2009 14:54 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Een solide kabel van een meter of 6, niet super dik ofzo.

Ik vrees dat mn laptop gewoon een beetje gaar is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02
HammerT schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:23:
Een solide kabel van een meter of 6, niet super dik ofzo.

Ik vrees dat mn laptop gewoon een beetje gaar is :P
Of je stekkerdoos, heb je daar een andere voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jn0077 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:52:
[...]

Heb je dit met een flexibele of solid kabel gedaan? Bij flexibel kan de weerstand namelijk te hoog worden, .....
Waarom denk je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:46
jn0077 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:52:
[...]

Heb je dit met een flexibele of solid kabel gedaan? Bij flexibel kan de weerstand namelijk te hoog worden, waardoor de makkelijkste weg van laptop naar monitor is.

Om dit uit te sluiten kun je de opstelling trouwens even naast je meterkast bouwen, dan weet je (ongeveer) zeker dat de weerstand heb probleem niet is.
2,5mm2 = 2,5mm2 of het nou soepel of massief is dat maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-10 11:06
De laptopvoeding gebruikt aan zijn primaire kant (230V) de randaarde om zijn lekstroom als gevolg van het schakelend gedrag (het omlaag brengen en gelijkrichten van 230V) alsmede het opvangen van spanningspieken en dergelijke weg te laten vloeien. Aan de secundaire kant (waar je laptop aangesloten is) loopt over het algemeen een gelijkstroom waarbij de DC- kant meestal ook als funtionele aarde wordt gebruikt.

Als de voeding zijn rotzooi niet goed via de randaarde kan dumpen, zal dit via de Nul gaan en kan als zodanig keurig je monitor binnenwandelen die daar op gaat reageren.

Het kan dus zo zijn dat je randaarde die je zelf hebt aangelegd, te hoogohmig is voor de signalen om weg te vloeien. Doordat er een lagere weerstandsweg beschikbaar is, krijgen andere apparaten dit voor hun kiezen en als deze slecht zijn afgeschermd hier tegen of net gevoeliger zijn voor die ene stoorfrequentie, kan het zijn dat je rariteiten gaat zien op je beeldscherm.

Als je laptopvoeding al wat ouder is, kan het zijn dat er een onderdeel wat los is gekomen, denk hierbij aan een smoorspoel o.i.d. Hiermee verandert het stoorgedrag aanzienlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Looney11 op 22-11-2009 21:32 ]

Pagina: 1