Crash raid 0 adaptec 2410SA. Kans op recovery?

Pagina: 1
Acties:

• cooledspirit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Hoi,

ik ben een beetje gierig geweest en heb mijn raid5 (een half jaar terug) omgeschakeld naar raid0 om wat plaats te winnen. Daar ben ik nu voor gestraft, want een van de discs heeft het volgens de raid controller begeven, alles kwijt. Echt alles ?

Installatie: oude gerecycleerde pc, athlon 1600+ met windows xp en adaptec 2410SA raid controller met 4 sata discs van 250 Gb.
Wat is er gebeurd ? Systeem heeft zich rebooted tijdens copieer actie en sindsdien wil de raid controller de raidconfig niet meer starten wegens "missing disc". Analyse met adaptec raid manager toont dat inderdaad 1 disc niet meer in de raid zit, maar scan van de disc toont geen data problemen.

Ik heb niet zoveel verstand van die dingen, maar lijkt me toch dat de data die op die disc staat nog ergens bruikbaar moet zijn ? Dat ik de laatste data van de copieer actie kwijt ben is niet erg. Is er nog iets te recupereren of is dit wishful thinking ? Heb wel een verify met fix optie van adaptec gedraaid, ik hoop dat deze de boel niet nog verder naar de knoppen heeft geholpen. Heb ik opties ?

Alvast dank voor de deskundige feedback!

Cooled.

Verwijderd

1: hier zijn dus backups voor bedacht. Goede les voor de toekomst. Zeker met maar 1TB aan data, dat koop je voor 70 euro op USB.

Er is speciale recoverysoftware die losse schijven uit een RAID-0 kan inlezen en proberen data samen te stellen. Ik ben de naam even kwijt. Maar dat moet met onze search of google zo te vinden zijn.

Als je de array verwijderd en opnieuw aanmaakt in de controller, is het zaakje dan niet weer met 4 schijven aanwezig?

Als dat alles niet werkt heb je ws. dikke pech. Bij RAID-0 worden bestanden over de 4 schijven (in dit geval) verdeeld, en als er eentje klapt is de data op alle schijven waardeloos. Je kunt dan mss nog bestanden kleiner dan de stripesize recoveren maar veel meer ook niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2009 10:53 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Je data is verdeeld over alle schijven, als ergens een fout is gebeurd zal er waarschijnlijk corrupte data staan op één van de schijven. Hierdoor kan je raid-controller geen coherente data meer uitlezen en is de data die op alle schijven staat nutteloos geworden.

Het zijn dus gewoon ééntjes en nullen waar je controller niets kan uit lezen. Als de recovery opties van je raid-controller niet werken dan is er weinig kans op herstel. Misschien dat er nog speciale tools zijn, maar of die werken is ook maar de vraag.
Dit is dan ook gewoon het risico van raid 0, één disk gaat de mist in en al je data is weg.
Hopelijk stonden er geen cruciale files op je disk waar je nergens anders een backup van hebt, anders ben je de pineut denk ik :/

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter.S op 20-11-2009 10:52 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Google eens op "recovery RAID 0", maar zoals hierboven al gezegd, elke file die je nog kan recupereren mag je blij om zijn.
Ik dacht dat FileScavenger wel een optie had om files van een RAID 0 array te kunnen uitlezen

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:44:

Als je de array verwijderd en opnieuw aanmaakt in de controller, is het zaakje dan niet weer met 4 schijven aanwezig?
Of proberen de schijf opnieuw aan de RAID0 toe te voegen, dat kan met sommige controllers ook nog.

Mocht dat niet lukken dan ben je de data kwijt, als 1 disk corrupt is dan mis je 1/4e van ieder bestand. Dus daar kan nooit wat zinnigs meer uitkomen.

• Big Womly

Big Womly

TERW_DAN schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:03:
[...]
Mocht dat niet lukken dan ben je de data kwijt, als 1 disk corrupt is dan mis je 1/4e van ieder bestand. Dus daar kan nooit wat zinnigs meer uitkomen.
offtopic:
Misschien door dat missend kwartje nog wat gecensureerde pr0n pics... :+

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID FAQ uit de RAIDFAQ is trouwens ook nog aan te raden.
mbsaerens schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:14:
[...]

offtopic:
Misschien door dat missend kwartje nog wat gecensureerde pr0n pics... :+
Nee, vergeet dat maar.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/om/RAID0.gif
Zoals je hier kunt zien is het niet zo dat een bestand opgedeeld wordt in vieren, ieder datablok wordt naar een andere disk gezet, waardoor het dus helemaal niet zo hoeft te zijn dat bestanden. Daardoor zullen jpgs en dergelijke gelijk corrupt zijn, omdat er veel informatie mist.

Verwijderd

Behalve dus files kleiner dan de stripe size.

• Big Womly

Big Womly

TERW_DAN schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:19:
RAID FAQ uit de RAIDFAQ is trouwens ook nog aan te raden.

[...]

Nee, vergeet dat maar.

[afbeelding]
Zoals je hier kunt zien is het niet zo dat een bestand opgedeeld wordt in vieren, ieder datablok wordt naar een andere disk gezet, waardoor het dus helemaal niet zo hoeft te zijn dat bestanden. Daardoor zullen jpgs en dergelijke gelijk corrupt zijn, omdat er veel informatie mist.
offtopic:
Wist ik wel, maar m'n fantasie begon te werken en wou een ludieke reactie geven (daarom ook de :+)
In de veronderstelling dat het wel zou gewerkt hebben, zou het enorm toevallig zijn dat net enkel die delen die de censuur veroorzaken allemaal op die 1e disk stonden.

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-01 16:58
Volgens mij moet je heel hard hopen dat het weer werkt als je de array opnieuw aanmaakt. Dan is het wel belangrijk dat je dezelfde volgorde aanhoudt van hardeschijven (indien je dat kan instellen), zelfde stripe size, enz enz. Ik weet niet hoe het zit met deze controller, maar mijn onboard controller (Intel ICH9r) verwijderd de MBR (met partitietabellen e.d.) zodra je een array verwijderd. Misschien handig om voor de zekerheid te backuppen: http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

Misschien kan je dit nog doornemen: http://spench.net/drupal/resources/raid0 Maar dat is vooral van toepassing als je niet meer weet hoe je array was opgebouwd.

Succes, en een wijze les om geregeld te backuppen ;).
Pagina: 1