Medion MD6100 met zeer vreemd probleem

Pagina: 1
Acties:

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11 16:47
Heb een MD6100 gekregen omdat windhoos niet meer wilde opstarten. Ben eens met dit oudje aan het stoeien gegaan: Eerst: alle hardware gecontroleerd met diverse testprogramma's waarbij geen fouten aan het licht zijn gekomen.

Zonder problemen draait het apparaat Ubuntu 9 en ook een XP live CD geeft geen problemen.
De meegeleverde recover cd er op gezet en..... windhoos blijft gelijk hangen.
Een schone XP installatie gaat prima. Na de installatie blijken nog 3 drivers nodig te zijn: de videokaart, de geluidskaart en de modem.

Zodra je 1 van de drivers gaat installeren gaat de boel hangen tijdens de installatie van de desbetreffende driver (zowel met een oudere als de laatst uitgebrachte)

Zoals eerder gezegd: met Ubuntu werkt alles naar behoren en geen vastlopers.

Voor mij persoonlijk maakt het niets uit dat het ding alleen op linux draait, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de mogelijke oorzaak van het beschreven verschijnsel met windhoos en of dit op meer oudere laptops gebeurt.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23

Thandor

SilverStreak

Hoe zit het met de harde schijf? Heb je die al op fouten gecontroleerd? De LiveCD's gebruiken de harde schijf immers niet en kunnen daardoor geen hinder ondervinden van een defecte schijf.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• strokealpha
HD gecontroleerd. Niets mee an de hand. Linux staat op de schijf geinstalleerd en werkt zonder enig probleem !

Verwijderd

Beste,

ik zou eerst eens de pc openmaken en de koeling eens goed zuiver maken. ook de koeling demonteren en warmtegeleidende pasta tussen koeler en processor voorzien. deze pc heeft een vrij zware voeding en batterij.
hierbij komt ook dat de pc " rare fenomenen " vertoont, zoals bvb. willekeurig afschakelen eens de batterij begint te slijten. te lage batterijspaning kan ook te wijten zijn aan een defecte lader. de lader is van een vrij hoog vermogen en zal hoogstwaarschijnlijk deels voor het probleem zorgen in uw geval.
de onvoldoende koeling, zorgt voor hogere belasting voor uw batterij en lader en bij een installatie ( inclusief extra gebruik van cdrom ), met uitval tot gevolg.
veel succes.

• strokealpha
Dank voor uw reactie: Cooler is verwijderd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe thermische pasta.
Batterij is slecht. Voeding gecontroleerd: de spanning daalt niet noemenswaardig tijdens belasting (0.2 volt)
De notebook valt niet uit ! Onder Ubuntu is er gewoonweg uren achter elkaar zonder probleem mee te werken.

Windows XP is OOK geen probleem, totdat ik 1 van de drie eerder genoemde drivers wil installeren.
Ook DAN valt de notebook niet uit, maar loopt vast tijdens de installatie van de driver.

De NVIDIA driver voor Linux laat de notebook niet vastlopen !