Kubuntu 9.10 kernel panic

Pagina: 1
Acties:

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb het volgende probleem:
Ik draai sinds een week kubuntu 9.10 naast windows xp op een oude pc omdat mijn laptop ter reparatie bij de computerboer staat.
Afgelopen dagen heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van kubuntu en was bezig me een beetje bekend te maken met kubuntu en linux. Af en toe heb ik ook xp nog gebruikt.
vandaag kreeg ik bij het booten van kubuntu de volgende foutmelding:
code:
1
[       0,976299] kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown block(8,2)

Ik vermoed zelf dat er iets mis is met de bootfiles(redelijk voor de hand liggend)....
Ik heb wel een aantal dingen gelezen na een tijd googelen maar omdat ik pas net met linux bezig ben, ben ik toch wat huiverig om te gaan "experimenteren" met mogelijke oplossingen. Te meer omdat ik niet het risico wil lopen dat ik straks ook xp niet meer kan booten(heb hier ook geen xp cd liggen om de boel te herstellen).

Ik heb nu eigenlijk 2 vragen:
Wat kan een mogelijke reden zijn dat ik ineens niet meer kan booten? Ik heb bij mijn weten niks aangepast wat met het opstarten te maken heeft

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik kubuntu weer kan booten?

Nog even wat achtergrond info:

Ik heb de installatie van kubuntu "binnen" windows gestart en heb daar voor de optie gekozen om kubuntu naast windows te draaien. Tijdens de installatie geef je dan aan op welke schijf kubuntu moet komen en hoeveel ruimte kubuntu mag gebruiken. Kubuntu staat bij mij op de D partitie.

Verder ben ik dus vrij slecht bekend met linux en de command line die hierbij kennelijk veel gebruikt wordt. Ik wilde er net bekend mee raken en nu kan ik niet booten 8)7

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-01 20:42
De kernel zoekt waarschijnlijk op de verkeerde schijf naar je root partitie. Dit is de typische melding ervoor. Ik weet niet precies hoe het met kubuntu werkt, maar bij grub, je bootloader moet je het regeltje aanpassen zodat de kernel op de goede schijf zoekt. Google er maar even naar, dan kom je er vast wel uit.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:13
hunters schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:22:
Ik heb de installatie van kubuntu "binnen" windows gestart en heb daar voor de optie gekozen om kubuntu naast windows te draaien. Tijdens de installatie geef je dan aan op welke schijf kubuntu moet komen en hoeveel ruimte kubuntu mag gebruiken. Kubuntu staat bij mij op de D partitie.
Gebruik je Wubi? Dat is leuk om wat te experimenteren, maar minder leuk als je een fatsoenlijke dual-boot wil maken. Overigens bestaat er niet zoiets als een D-partitie. MS Windows is de enige in de wereld die er letters aan geeft, maar om er problemen mee op te lossen kom je er geen steek mee verder. Je hebt gewoon een partitietabel en een volgorde van partities.
Ik zou zeggen: google eens op het verwijderen van een Wubi installatie en installeer hem fatsoenlijk vanuit de Live omgeving.
De kernel panic gaat over het niet kunnen mounten van het root filesystem en kan er dus mee te maken hebben dat je root filesystem niet goed benaderbaar is.
Paulusbrand schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:27:
De kernel zoekt waarschijnlijk op de verkeerde schijf naar je root partitie. Dit is de typische melding ervoor. Ik weet niet precies hoe het met kubuntu werkt, maar bij grub, je bootloader moet je het regeltje aanpassen zodat de kernel op de goede schijf zoekt. Google er maar even naar, dan kom je er vast wel uit.
Daarmee gooi je hem wel erg in het diepe. Hij moet dan namelijk een UUID hebben van zijn rootfs. :P

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2009 23:29 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Die foutmelding kan een aantal dingen betekenen. Of je mist een module in je kernel, of je ramdisk is niet goed of grub verwijst naar de verkeerde root partitie. Heb je nog iets met je partities gedaan de laatste tijd?

Als het goed is geeft GRUB bij het opstarten ook de keuze om te booten van een fail-safe kernel. Werkt dit wel?

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-01 20:42
UUID pfff, vroeger toen was het nog gewoon SDA1 ofzo ;) nou gaat dat niet altijd goed natuurlijk maar das een detail. Ik denk dat je met de beschrijving hierboven een heel eind komt.

Met:

ls -l /dev/disk/by-uuid

moet je toch achter het uuid kunnen komen, jep en dan met een livecdtje inderdaad.

edit:

blkid is nog makkelijker inderdaad. Zo leer je nog eens wat.

[ Voor 10% gewijzigd door Paulusbrand op 19-11-2009 23:40 ]

• gertvdijk
Veel makkelijker (met meer info over welk filesystem enzo):
blkid

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• hunters
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:30:
Die foutmelding kan een aantal dingen betekenen. Of je mist een module in je kernel, of je ramdisk is niet goed of grub verwijst naar de verkeerde root partitie. Heb je nog iets met je partities gedaan de laatste tijd?

Als het goed is geeft GRUB bij het opstarten ook de keuze om te booten van een fail-safe kernel. Werkt dit wel?
Ik heb niks veranderd aan mijn partities, daarom vind ik het zo vreemd dat ik dit probleem ineens heb, gisteravond heb ik nog probleemloos kunnen booten.

Edit:
Als ik in de fail safe modus boot, krijg ik helaas dezelfde melding.
gertvdijk schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:27:
[...]

Gebruik je Wubi? Dat is leuk om wat te experimenteren, maar minder leuk als je een fatsoenlijke dual-boot wil maken. Overigens bestaat er niet zoiets als een D-partitie. MS Windows is de enige in de wereld die er letters aan geeft, maar om er problemen mee op te lossen kom je er geen steek mee verder. Je hebt gewoon een partitietabel en een volgorde van partities.
Ik zou zeggen: google eens op het verwijderen van een Wubi installatie en installeer hem fatsoenlijk vanuit de Live omgeving.
De kernel panic gaat over het niet kunnen mounten van het root filesystem en kan er dus mee te maken hebben dat je root filesystem niet goed benaderbaar is.

[...]

Daarmee gooi je hem wel erg in het diepe. Hij moet dan namelijk een UUID hebben van zijn rootfs. :P
Ik gebruik inderdaad wubi. Ik werk op dit moment tijdelijk op een antieke pc, de cd-rom/dvd speler wil om een of andere reden geen gebrande cd's/dvd's lezen. Daarom heb ik de iso van kubuntu in windows xp gemount en vanuit de mount in windows heb ik de boel geïnstalleerd.
Ik heb dus ook geen live cd... Ik kan natuurlijk wel een dvd aanvragen maar dan ben ik 4 weken verder.
Kan ik zonder live cd kubuntu nog repareren of kan ik beter de hele boel verwijderen?

• gertvdijk
Dat soort kernwoorden horen in de OP. Dus voortaan... ;)
hunters schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:49:
Ik heb dus ook geen live cd... Ik kan natuurlijk wel een dvd aanvragen maar dan ben ik 4 weken verder.
Kan ik zonder live cd kubuntu nog repareren of kan ik beter de hele boel verwijderen?
Heb je al geprobeerd wat Kamose heeft aangedragen?

• hunters
gertvdijk schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:51:
[...]

Dat soort kernwoorden horen in de OP. Dus voortaan... ;)

[...]

Heb je al geprobeerd wat Kamose heeft aangedragen?
Je hebt helemaal gelijk, ik dacht er nog wel aan maar was het vergeten te posten, net zoals dat ik de veilig modus ook al had geprobeerd, zelfde foutmelding helaas.
Ligt vast aan het tijdstip denk ik dat ik wat onvolledig ben 8)7

• gertvdijk
Dan kan je nog een USB stickje bootable maken (als je mobo booten vanaf USB ondersteunt) of gewoon even een fatsoenlijke optische drive erin bouwen of networkboot (PXE) of ... (aanvullingen mogelijk?)

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2009 23:58 ]

Verwijderd

Hmm lastig je kunt niet booten dus je kun ook niks fixen. Een live cdtje bakken om je in je omgeving te jailen kan ook niet (ik weet iig geen manier om dit vanuit Windows te doen). Kun je misschien even aangeven wat er voor kernel parameters worden meegegeven vanuit GRUB? Dit doe je door in het GRUB menu op e te drukken.

Laatst toevallig nog een kernel update gedaan? Ik kan niet helemaal inzien waarom het anders niet meer zou werken namelijk.

• hunters
gertvdijk schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:57:
Dan kan je nog een USB stickje bootable maken (als je mobo booten vanaf USB ondersteunt) of gewoon even een fatsoenlijke optische drive erin bouwen of networkboot (PXE) of ... (aanvullingen mogelijk?)
USB bootable maken had ik al naar gekeken inderdaad, helaas ondersteunt mijn mobo dat niet(ja zo antiek is de pc).
Ik heb hier helaas ook geen andere pc's staan die als donor kunnen dienen voor bijvoorbeeld een fatsoenlijke optische drive(zit hier op een studentenkamer). Ik heb pas na het weekend weer de gelegenheid om voor een betere optische drive te zorgen.

Ik hoop na het weekend mn laptop snel terug te krijgen van de computerboer, mn laptop heeft wel een fatsoenlijk mobo/optische drive, dan ga ik kubuntu daar maar is op installeren. Deze pc laat ik straks(met goede optische drive) dan als test pc fungeren voor verschillende linux distro's en dan kan ik lekker aanmodderen/proberen zonder dat er belangrijke data verloren gaat.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 00:07:
Hmm lastig je kunt niet booten dus je kun ook niks fixen. Een live cdtje bakken om je in je omgeving te jailen kan ook niet (ik weet iig geen manier om dit vanuit Windows te doen). Kun je misschien even aangeven wat er voor kernel parameters worden meegegeven vanuit GRUB? Dit doe je door in het GRUB menu op e te drukken.

Laatst toevallig nog een kernel update gedaan? Ik kan niet helemaal inzien waarom het anders niet meer zou werken namelijk.
ik zal zo ff rebooten en de parameters opschrijven, had d'r straks al wel even gekeken maar kon met mijn leken-oog niks vreemds vinden.
Ik heb wat bug-fixes etc geinstalleerd die kubuntu zelf aangaf, voor de rest niet goed gekeken naar de aard van de updates.

Edit:
Mijn grub parameters:
code:
1
2
3
4
5
6
7
insmod ntfs
set root=(hd0,2)
search --no-floppy --fs-uuid -- set 24d4b4f2d4b4c778
loopback loop0 /ubuntu/disks/root.disk
set root=(loop0)
linux /boot/vmlinuz-2.6.31.14-generic root=/dev/sda2 loop=/ubuntu/disks/root.disk ro    quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.31.14-generic

[ Voor 35% gewijzigd door hunters op 20-11-2009 00:36 ]

Pagina: 1