Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC kapot door kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb even wat met voedingsstekkers van mijn Athlon XP pc gerommeld, omdat ik een net gekochte 2ehands betere videokaart wilde aansluiten, doe vervolgens de pc aan, met als gevolg een behoorlijke klap, een lichtflits en toen helemaal niks. De stoppen sloegen door en ik rook een heel klein beetje een brandlucht.

Elke keer als ik nu achterop de kast de voedingschakelaar aan zet, klappen de stoppen door.

Is nu alleen mijn voeding stuk? Of de hele pc. Had hem net geupgrade met extra geheugen en met een splinternieuwe WD 640 GB harde schijf.

De zijkant van mijn kast was nog open en er hing een voedingsstekker (met plasctic stuk) tegen de muur, zou dat de kortsluiting veroorzaakt kunnen hebben?

Ik baal hier echt enorm van.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-11 14:20

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb je toevallig aan de achterkant een schakelaar voor 110/220 zitten en die verkeerd staan? Zou eerst zoveel mogelijk hardware eruit halen voordat je verder gaat testen waar nu het probleem in zit, met een beetje geluk is alleen de voeding stuk en niet de rest...

https://powershellisfun.com

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46
-={Fred_Perry}=- schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:57:
Zou eerst zoveel mogelijk hardware eruit halen voordat je verder gaat testen waar nu het probleem in zit, met een beetje geluk is alleen de voeding stuk en niet de rest...
Met een kapotte voeding valt er niet veel te troubleshooten, je pc start immers niet meer :P
Dus: eerst een andere voeding zoeken, testen en dan zien of er nog wat kapot is.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Heb je toevallig aan de achterkant een schakelaar voor 110/220 zitten en die verkeerd staan? Zou eerst zoveel mogelijk hardware eruit halen voordat je verder gaat testen waar nu het probleem in zit, met een beetje geluk is alleen de voeding stuk en niet de rest...
Nee, zo'n schakelaar zit niet achterop. Aan de achterkant bij de ventilator van de voeding (Antec 350 watt) ruik ik een beetje een brandlucht dus de voeding is doorgebrand, dat kan niet missen.

Mijn monitor doet het nog wel terwijl die uiteraard via een vga kabel ook is aangesloten op de pc. Is dat positief of zegt dat niets over de rest van de apparatuur?

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Malantur schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:02:
[...]

Met een kapotte voeding valt er niet veel te troubleshooten, je pc start immers niet meer :P
Dus: eerst een andere voeding zoeken, testen en dan zien of er nog wat kapot is.
Toen wist ik nog niet dat er een beetje brandlucht te ruiken was in de voeding zelf :) Maar inderdaad, eerst de voeding vervangen en kijken of de pc nog wil starten.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

MegaJurk schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:03:
[...]

Nee, zo'n schakelaar zit niet achterop. Aan de achterkant bij de ventilator van de voeding (Antec 350 watt) ruik ik een beetje een brandlucht dus de voeding is doorgebrand, dat kan niet missen.

Mijn monitor doet het nog wel terwijl die uiteraard via een vga kabel ook is aangesloten op de pc. Is dat positief of zegt dat niets over de rest van de apparatuur?
Denk dat het niets zegt, je monitor doet het nog wel maar wat er nu met de rest van je hardware aan de hand is weet je pas na een nieuwe voeding...

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
tja, het is echt balen hoor. Als mijn harde schijf het nog maar doet, dat vind ik het belangrijkste. Ik heb de voeding inmiddels uit de computer geschroefd en nu maar even een nieuwe voeding halen zaterdag.

Ik heb alles eens heel goed bekeken, en het ziet er allemaal prima uit. Nergens geen kapotte condensatoren of wat dan ook, maar dat zal ook wel niks zeggen vrees ik?

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb even gekeken voor een nieuwe voeding en ik vroeg me af of de Corsair CMPSU-400CX van € 45,00 een goed alternatief is voor mijn opgeblazen Antec SL350P voeding.

Op één of andere manier heb ik het gevoel dat het misschien toch alleen de voeding is die kapot is....

De Corsair kan ik zaterdag al gewoon bij mij in de buurt halen dus dat is makkelijk. Op mijn Antec had ik ook een 4 polige aansluiting die ik ook in mijn Abit NF7-S mobo had geprikt naast de 20 polige aansluiting. Volgens mij is dit echter niet nodig, de Corsair heeft namelijk geen 4 polige mobo aansluiting.

Waar het om gaat is of een Abit NF7-S een ATX12V 2.01 systeem heeft, weet iemand dat?

[ Voor 7% gewijzigd door MegaJurk op 20-11-2009 00:21 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:27

Thandor

SilverStreak

Om eerlijk te zijn weet ik niet of de NF7-S de 4-polige connector nodig heeft. Vermoedelijk wel omdat de meeste moederborden die deze connector hebben het ding ook daadwerkelijk vereisen (i.t.t. de 4 extra pins van de ATX connector).

Omdat het hier over voedingen gaat en probleemtopics eigenlijk niet in CSL thuishoren schop ik het topic even naar Overige Hardware :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Thandor schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 01:45:
Om eerlijk te zijn weet ik niet of de NF7-S de 4-polige connector nodig heeft. Vermoedelijk wel omdat de meeste moederborden die deze connector hebben het ding ook daadwerkelijk vereisen (i.t.t. de 4 extra pins van de ATX connector).
De Corsair voeding heeft een 8 pins aansluiting die verdeeld schijnt te zijn in twee losse 4 pins aansluitingen, dus kun je er dan mogelijk 1 gebruiken voor de 4 polige aansluiting op het mobo en er zijn ook converters dus....

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb inmiddels een nieuwe voeding gekocht (Corsair 400CX) die ik dit weekend wil gaan inbouwen. Stel nu dat een van de componenten in mijn pc kortsluiting heeft gemaakt en nu dus kapot is en ik sluit mijn nieuwe voeding op alle componenten aan en zet mijn pc aan. Is er dan geen risico dat mijn nieuwe voeding ook weer doorklapt of zijn moderne voedingen daartegen beveiligd?

Overigens blijkt nu dat ik het voedingsstekkertje van mijn floppy drive los had gehaald en helaas omdat ik er niet goed bij kon weer verkeerd had aangesloten. Zou dat de kortsluiting veroorzaakt kunnen hebben?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Overigens blijkt nu dat ik het voedingsstekkertje van mijn floppy drive los had gehaald en helaas omdat ik er niet goed bij kon weer verkeerd had aangesloten. Zou dat de kortsluiting veroorzaakt kunnen hebben?
Ik denk dat je er rustig vanuit mag gaan dat dat niet het geval is, als dat kabeltje er verder gewoon nog netjes uitziet, dus geen kaal koper ergens naar buiten steekt wat kortsluiting kan maken, dan mag dat absoluut geen problemen geven. Wat je tot nu toe alleen nog steeds niet zeker weet, is de oorzaak van je kortsluiting... het kan gewoon een brakke voeding geweest zijn en dan zou het vervangen in veel gevallen genoeg zijn. Mijn oude pc ging de voeding 2 jaar terug op exact dezelfde manier naar de eeuwige jachtvelden, maar heeft verder geen schade aan de rest van de pc toegebracht. Ik stopte er een nieuwe voeding in en de boel draaide weer probleemloos. Maar ik heb ook wel eens pc's onder handen gehad met een vergelijkbaar verhaal, waarvan alleen de pci-kaarten nog bruikbaar waren; mobo, geheugen en cpu waren toen volledig naar de klote. Met dit soort dingen is het altijd moeilijk vast te stellen, je moet het gewoon proberen.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

dat merk je pas na 5 minuten en dan verbrand je gewon de hele PC

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

pm1 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 18:52:
[...]

dat merk je pas na 5 minuten en dan verbrand je gewon de hele PC
Ok, dacht dat het wel sneller *poef* zou zijn eigenlijk... Of heb je hier persoonlijk ervaring mee gehad?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

het omdraaien van de floppy power connector is trouwens ook niet gezond. Ik deed dat ook eens met een nieuwe computer van een kennis. Gevolg was dat de FDD doorbrande en ook de controller om zeep ging. Heeft nog jaren de pc moeten gebruiken zonder floppy.............
de pc bleef trouwens wel gewoon aan met vrolijke rookpluimen uit de floppy dus geen complete kortsluiting

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

-={Fred_Perry}=- schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:25:
[...]

Ok, dacht dat het wel sneller *poef* zou zijn eigenlijk... Of heb je hier persoonlijk ervaring mee gehad?
typisch grapje dat ze uithalen in de middelbare school, NIET dus. Het lijkt alsof de pc wel aangaat maar na enkele seconden heb je al brandlucht dat dan erger wordt.

edit: gelukkig kan je dit niet meer met de huidige voedingen die vrijwel op elke spanning en elke frequentie kunnen werken.

[ Voor 13% gewijzigd door pm1 op 22-11-2009 11:45 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Top !! Nieuwe voeding in kast gehangen en alles werkt zonder problemen, ben ik uiteraard erg blij mee. Zo zie je maar weer dat zelfs als een voeding met een flinke lichtflits, een knal en een brandlucht de geest geeft, de overige componenten zonder problemen kunnen overleven.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

MegaJurk schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:14:
Top !! Nieuwe voeding in kast gehangen en alles werkt zonder problemen, ben ik uiteraard erg blij mee. Zo zie je maar weer dat zelfs als een voeding met een flinke lichtflits, een knal en een brandlucht de geest geeft, de overige componenten zonder problemen kunnen overleven.
Geluk gehad dus, maar wel beter uitkijken de volgende keer dus.... Doet je Floppy-Drive het nog wel dan, in je posts hierboven had je het erover dat je de voedingkabel daarvan verkeerd had aangesloten?

• reindevos
  • Laatst online: 23-11 09:31
Zelfde probleem hier. Vandaag op pc, ineens kortsluiting. Stroomgroep in huis eraf, stroom schakelaar omgezet en alle apparatuur doet het weer, behalve pc. Start niet meer op, geeft geen enkele reactie. Zier er van binnen normaal uit, geen brandgeur oid. Lijkt op een voeding die stuk is, heb een Antec NeoPower HE550 Watt. Wat kan ik nu het beste doen, met de voeding van mn oude pc testen of het aan de voeding ligt? Hoor graag wat tips. Alvast dank

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

reindevos schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 23:04:
Zelfde probleem hier. Vandaag op pc, ineens kortsluiting. Stroomgroep in huis eraf, stroom schakelaar omgezet en alle apparatuur doet het weer, behalve pc. Start niet meer op, geeft geen enkele reactie. Zier er van binnen normaal uit, geen brandgeur oid. Lijkt op een voeding die stuk is, heb een Antec NeoPower HE550 Watt. Wat kan ik nu het beste doen, met de voeding van mn oude pc testen of het aan de voeding ligt? Hoor graag wat tips. Alvast dank
(Afgezien van misschien een eigen topic hierover openen)

Je oude voeding proberen lijkt me geen slecht idee, koppel alle hardware af en kijk of je in ieder geval een POST scherm krijgt.

• reindevos
Je bedoelt alle hardware loskoppen van het moederbord? Zodat je enkel voeding, moederbord en monitor overhoudt? Thanx voor reactie.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

reindevos schreef op zondag 27 december 2009 @ 09:43:
Je bedoelt alle hardware loskoppen van het moederbord? Zodat je enkel voeding, moederbord en monitor overhoudt? Thanx voor reactie.
Ja, eventueel met maar een bankje aan geheugen...

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46
Een processor liefst ook nog. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• reindevos
Hallo gasten,

Na toch best wat werk de voeding uit mn oude pc gehaald en aangesloten op mijn nieuwere pc. Gelukkig, moederbord start op en er wordt gevraagd of ik huidige bios instellingen wil behouden. Verder kom ik niet want ik heb de harde schijf niet aangesloten. Maar duidelijk is wel dat het probleem hem in mijn Antec Neopower HE 550 zit, want met deze voeding aangesloten doet mn nieuwere pc echt helemaal niks, zelfs de lampjes van het moederbord gaan niet branden. Dat wordt een RMA procedure bij Antec.

Veel dank voor reacties.

• reindevos
Weer even in de lucht. Gisteren een pakketje bezorgd aan huis. Van Antec een nieuwe truepower 550 voeding retour gekregen nadat ik mijn neopower 550 een week geleden via de RMA procedure terug had gestuurd. Wat een service van dit bedrijf, erg blij mee. Nu alles weer aansluiten! :P
Pagina: 1