• BJC2008
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-11-2025
Hallo,

Heb ik nu een probleem met de bios of is het moederbord defect. Ik had een moederbord waarbij
de cpu fan pas startte na bepaalde instellingen of bij bepaalde temperatuur, maar bij dit moederbord
kan ik dat niet instellen. Het is een Aopen ax45-533 plus moederbord.

Gr.

BJC2008

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:45
steekt ie wel in? misschien wel een domme conclusie maar dat zie ik wel meer hier :)

wat voor cpu enz is het? werkt je fan zelf wel?

• BJC2008
Ik heb ook gelezen in de manual dat als de fan niet start dat het bord gewoon kapot is, maar zeker weet ik het nog niet, alles werkt gewoon. Het stekkertje zit er wel in, ik heb ook een andere fan geprobeerd maar
die deed het ook niet ineens.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doet de fan het wel op een ander bord gelijk? En start de fan nu helemaal niet, of pas later? Een iets uitgebreidere uitleg is wenselijk :)

Maar als hij helemaal niet start dan lijkt me het gewoon een defecte fanheader.

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:45
Kan je dat niet meten met een multimeter ofzo?
Heeft ie ooit gewerkt op je mobo?
En wat wil je eigenlijk zeggen met 478 mb ?

[ Voor 21% gewijzigd door Spaiker op 19-11-2009 22:08 ]

• BJC2008
Een 478 is een socket 478 mb. Ik zal het eens doormeten, ik dacht ook al met een adapter te proberen, maar
ik heb niet de juiste pennetjes. Op een 478 bord wat ik heb startte de fan pas na instellingen, deze heeft dat niet.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:13
maar is het OEM bordje? Asus, gigabyte, msi etc. etc. Zijn nogal wat opties + dat sommige biosen zodanig (meestal OEM) ingesteld staan dat ze pas aan gaan als de cpu het te warm krijgt.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24

M2M

medicijnman

BJC2008 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:11:
Een 478 is een socket 478 mb. Ik zal het eens doormeten, ik dacht ook al met een adapter te proberen, maar
ik heb niet de juiste pennetjes. Op een 478 bord wat ik heb startte de fan pas na instellingen, deze heeft dat niet.
een beetje tweakert heeft geen adapter nodig. Soldeer (of draai desnoods) een molex / floppy connector of iets anders wat nog uit je voeding komt aan het kabeltje van je ventilator. Zoek even de pinout van een standaard fanconnector op en de kans is groot dat het ding gewoon werkt als het defect in het moederbord zit.

Let wel op dat je de juiste kabels vastknoopt. Zwart is ground, rood is +5V en geel is +12V. De meeste fan's lopen standaard op 12V (maar kunnen dan ook 5V aan). 5V fans op 12V, hoewel ze zeer zeldzaam zijn, lopen niet lang.

-_-

Pagina: 1