Beeldbuis oude TV openmaken

Pagina: 1
Acties:

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-08 15:59
Voor een kunstopdracht wil ik een TV veranderen in een soort kijkdoos. Hiervoor moet ik de beeldbuis van zijn vacuüm ontdoen, en de binnenruimte kunnen benutten.

Hoe ga ik het best te werk om deze buis te openen? Mijn idee was om het geheel eerst te ontladen met een ontladingsstok, en daarna een dun gaatje in de wand te boren om het vacuüm langzaam op te heffen.

Is dit correct? of moet ik nog meer stappen ondernemen?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:20

Matis

Rubber Rocket

IK denk dat je een explosieve decompressie krijgt. Gebruik in ieder geval beschermende kleding + veiligheidsbril!!

Zo'n kijkbuis is van glas en dat is gevaarlijk ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• link0007
Ja dat was mijn angst dus ook, vandaar "een dun gaatje" :)

• Matis
  • Laatst online: 22:20

Matis

Rubber Rocket

link0007 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:49:
Ja dat was mijn angst dus ook, vandaar "een dun gaatje" :)
Ik denk dat je beter een groot gat kunt maken in de beeldbuis. Daardoor kan de lucht dus in een groter gat instromen in de beeldbuis, waardoor (denk ik) je minder kans op brokken hebt :P

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Helemaal aan het 'begin' van de beeldbuis , tussen de aansluitpinnen, zit een dichtgesmolten glazen buisje waardoor de buis vacuum getrokken is. Daar is de buis het zwakst. Als je een veligheidsbril op zet en daar voorzichtig met een hamertje tegenaan tikt, maak je een barst in het dunne glas en vervolgens begint de lucht naar binnen te sissen.

Eventueel moet je eerst de plastic bescherming die over de aansluitpinnen zit er af trekken.

Verwijderd

Never mind. Ik zie dat je er zelf ook al aan gedacht hebt om het geheel te ontladen. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-08 14:52
NOOIT proberen een gaatje te boren in het glas, de kracht van een beeldbuis implosie kan erg groot
zijn. Het is niet voor niets dat het glas aan met name de voorzijde zo dik is!

De ENIGE correcte manier om het vacuum op te heffen is wat Joopv beschrijft: je moet 'm aan de achterkant, in het midden tussen de aansluitpunten nekken, bij het dichtgesmolten glazen buisje. Als dat naar buiten steekt,
kan je het afknippen, als het inwendig zit steek je er een pin in (priem of lange spijker) en geef je daar een tik op.

Draag hoe dan ook een veiligheidsbril en handschoenen. Bij twijfel pak je de hele beeldbuis desnoods in
in een deken of zo.

Als je de binnenkant wilt benutten, houdt er rekening mee dat het glas erg hard is, en dat er de nodige
chemische rommel in een beelbuis zit. O.a. fosfor en lood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
joopv beschrijft de correcte methode (heb ik zelf meer dan eens gedaan).

Ik weet niet precies wat je wil, maar kan je niet beter de hele beeldbuis verwijderen en vervangen door een 'nep beeldbuis' bvb een plaat plexiglas aan de voorkant?

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik denk dat je in EL meer nuttige tips kunt krijgen, voorzover die nog nodig zijn. WL -> EL

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 10-08 15:37

TNW

ReneK schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:06:
NOOIT proberen een gaatje te boren in het glas, de kracht van een beeldbuis implosie kan erg groot
zijn.
Zou het? Die kracht is het verschil tussen vacuum en de buitenlucht, dus wel 1 bar! :P
Ik zou meer uitkijken voor de zware metalen in die beeldbuis dan voor het "implosiegevaar"

Youtube staat vol met gekken die beeldbuizen mollen, en er is weinigs schokkend aan. Een plof en wat glasscherven die echt niet ver komen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beeldbuis van z'n vaccum ontdoen is niet zo moeilijk. Ik heb meerdere beeldbuizen veilig stukgemaakt door ze op straat te leggen en dan met een zware hamer/schep oid inderdaad het uiteinde eraf te tikken. Ik zou me meer zorgen maken over de chemische troep die er in zo'n ding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 10:35

Part

Helemaal niets.....

TNW schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 14:59:
[...]

Zou het? Die kracht is het verschil tussen vacuum en de buitenlucht, dus wel 1 bar! :P
Ik zou meer uitkijken voor de zware metalen in die beeldbuis dan voor het "implosiegevaar"

Youtube staat vol met gekken die beeldbuizen mollen, en er is weinigs schokkend aan. Een plof en wat glasscherven die echt niet ver komen.
1 bar verteld niet of het wel of niet veilig is.
In een trekker band gaat nog geen 1 bar maar als de velg daar van los springt dan kan dat dodelijk zijn.
(Zijn al meerdere mensen aan overleden)

Gewoon doen zoals het meerdere keren beschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ReneK schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:06:
[......]
Het is niet voor niets dat het glas aan met name de voorzijde zo dik is!
[.......]
Lichtelijk offtopic, maar dat heeft niets met het vacuum te maken. Die dikke voorkant is om de Betastraling tegen te houden.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nog een beetje meer offtopic, maar weet je zeker dat dit betastraling is? Ik leerde vroeger dat het röntgenstraling is. Ook niet fijn voor mens en dier trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:16:
Nog een beetje meer offtopic, maar weet je zeker dat dit betastraling is? Ik leerde vroeger dat het röntgenstraling is. Ook niet fijn voor mens en dier trouwens.
Afbeeldingslocatie: http://www.erasmusmc.nl/47448/51016/643569/electromagnetischestraling

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:21:
[...]

Met bètastraling bedoelt men de door atoomkernen uitgezonden elektronen bij een radioactief vervalproces. Bètastralen hebben een continu energiespectrum, maar worden meestal getypeerd door het aangeven van de maximale energie. Bètastralen worden reeds geabsorbeerd door 1 cm perspex. De dracht van bèta straling in lucht is slechts enkele centimeters.
Misschien is in deze toepassing elektronenstraling een beter woord. Wat je zegt over die betastraling klopt wel ongeveer, maar is ook afhankelijk van de energie. De vuistregel is ongeveer 1cm plexiglas voor 1MeV. Gezien de toepassing: +-30KeV. Moet ik terugkomen op mijn vorige post en Techneut gelijk geven.
Het gaat hier waarschijnlijk om remstraling (fotonen/röntgen) die ontstaat door het afremmen van de elektronen als reactie op een wat zwaardere kernen (metalen ofzo) Ik weet niet welk onderdeel in de buis verantwoordelijk is hiervoor. Maar ik gok op het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb vaak genoeg buizen "onschadelijk" moeten maken en er gebeurt helemaal niets ernstigs als je een scher schroevendraaiertje in het middenpunt bij de connector door het glas tikt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je dan het vacuum hebt opgeheven? Aan de binnenkant zit de fosforlaag + het masker. Je hebt dan nog steeds geen transparante voorkant.
Zoals al eerder is geopperd, alles eruit en een plexiglas plaat ervoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:28:
..............
Het gaat hier waarschijnlijk om remstraling (fotonen/röntgen) die ontstaat door het afremmen van de elektronen als reactie op een wat zwaardere kernen (metalen ofzo) Ik weet niet welk onderdeel in de buis verantwoordelijk is hiervoor. Maar ik gok op het rooster.
Ik meen begrepen te hebben dat het de reactie is van de botsing met zeer grote snelheid van de electronenstraal op het scherm. Dit in combinatie met de hoogspanning (ca. 25 kV) die voor die hoge snelheid zorgt. Zelf bevat die straling dus geen deeltjes (de electronen worden juist afgeremd en gekeerd door de glaswand), maar is het net als licht een electromagnetische straling die in het spectrum qua golflengte naast die van UV-straling ligt. Om een antwoord te geven op de vraag wat dan verantwoordelijk is voor die straling? Ik denk de hoge snelheid en hoge spanning. Dat werd ons zo ongeveer verteld bij onze studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Techneut schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:44:
[...]
Ik meen begrepen te hebben dat het de reactie is van de botsing met zeer grote snelheid van de electronenstraal op het scherm. Dit in combinatie met de hoogspanning (ca. 25 kV) die voor die hoge snelheid zorgt. Zelf bevat die straling dus geen deeltjes (de electronen worden juist afgeremd en gekeerd door de glaswand), maar is het net als licht een electromagnetische straling die in het spectrum qua golflengte naast die van UV-straling ligt. Om een antwoord te geven op de vraag wat dan verantwoordelijk is voor die straling? Ik denk de hoge snelheid en hoge spanning. Dat werd ons zo ongeveer verteld bij onze studie.
Je kunt het vergelijken met het werken van een röntgenbuis. Alleen zit je met een diagnostische toepassing tussen de 30 en 130 KeV. Helemaal niet zo ver uit de richting dus. Alleen gebruik je in deze toepassing expres een zwaar anode metaal zoals wolfraam of molybdeen omdat je zware atoomkernen wil.

Omdat de elektronen massa hebben en negatief geladen zijn worden ze aangetrokken door de positief geladen atoomkernen. Hierdoor buigt het elektron af en verliest daarmee snelheid. Die verloren energie uit zich in EM-straling/fotonen/röntgen/remstraling allemaal verschillende namen voor hetzelfde beestje :P

Zwaar offtopic nu maja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Om jullie dan weer on-topic te brengen (;)), hoe zit het met het verwijderen van die fosforlaag en het rooster? (en andere dingen in de buis).

Ik ben van plan veranderd, en ga er een schilderij achter plaatsen. Dus in principe zou ik genoeg hebben aan het voorglas. Is dit eraf te halen nadat het vacuüm weg is?
Maar de hele buis leeghalen lijkt me ook wel cool, want dan kan het schilderij daadwerkelijk in de buis geplaatst worden. Om de een of andere reden vind ik dat toch gaver :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
*schopje*

Uiteindelijk bleek het te lastig om het glas los te krijgen (iig vóór de deadline van het project), dus heb ik gekozen voor een plexiglas plaat, en een modernere TV (minder bolling).

Afbeeldingslocatie: http://i187.photobucket.com/albums/x41/donlink0007/801823830_5_4Aha.jpg

Misschien dat ik het nog opnieuw doe, en dan bij een CRT-recyclingcentrum vraag om een los stuk glas. Via een youtube filmpje heb ik kunnen zien hoe zo'n beeldscherm precies uit elkaar gehaald wordt.

Alsnog bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft. Mocht ik het nog opnieuw proberen, dan post ik hier wel alsnog het uiteindelijke resultaat :)

Pagina: 1