[Testcase] Dieren Zuid Afrika

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Top 12 van m'n dierenfoto's uit Zuid Afrika (landschappen had ik al eerder gepost). Deze sprongen er voor mij het meest uit door onderwerp, timing en/of compositie. De meesten geschoten met de 55-250mm IS, best een fijne lens (voor het geld)...

Ik hoop dat showcase niet te hoog gegrepen is...

1 Warthog (Pumba)
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2721/4117771670_34dacd72a7.jpg

2 Schildpad
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2778/4117773480_9b36c25807.jpg

3 Meeuw in storm
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2487/4117005037_bfc4605d0a.jpg

4 Zebra
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2689/4117771194_083f838ac8.jpg

5 Kudu
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2736/4116999393_e7b52dbd00.jpg

6 Struisvogel (als ze dit doen moet je echt oppassen!)
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2694/4116996137_7722212f15.jpg

7 Stier (ook hier oppassen ;)
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2675/4117766506_63bd45402c.jpg

8 Olifant mag niet ontbreken
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2587/4117769592_33616bc8ba.jpg

9 Om e.e.a. in perspectief te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2686/4117002879_d2b8e20955.jpg

10 Hagedis
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2495/4116997179_af4ef55ca8.jpg

11 Penguin in branding (dubbelpost):
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2545/4116208080_5534b8b229.jpg

12 De uitsmijter (gaat op canvas denk ik)
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2537/4117772908_f7d8510afd.jpg

Allen klikbaar voor volledige resolutie

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:25

Atmoz

Techno!!

Prachtige foto's zeg!!
Ik krijg weer heimwee naar Zuid-Afrika.
Ben er in Mei dit jaar zelf ook geweest.
Sommige foto's komen me gewoon bekend voor :)

Super!!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57
Mooie foto's, zitten mooie composities tussen.
Enkele foto's zijn alleen erg soft, dat is jammer. Bijvoorbeeld de eerste is op volledig grootte gewoon niet echt scherp. Denk dat je lens je hierin limiteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 07:44

Isniedood

nee, echt niet!

Gave foto's! Ik vraag me alleen af of je de helderheid van de laatste foto niet nog wat op moet trekken. Misschien ook iets te veel contrast. Ik zit hier wel op een laptop schermpje te kijken, maar de rest vind ik veel fijner van kleur.

Verder imponerende foto's waarvan ik 4 wel het minst boeiende vind. Goede serie verder

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Hele gave en mooie serie, technisch netjes, geen commentaar. Terecht showcase!
En die laatste als canvas is wel heel gaaf ja! Iets lichter dan deze zou ik em dan doen, anders valt er best wat weg op print ben ik bang.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 17:32

Milo.

klik

Om te beginnen vind ik het persoonlijk in zijn totaal geen showcase, misschien ook al omdat je van tevoren aangeeft dat het je top 12 is. Zelf zou ik er een paar uitgekozen hebben en daar de showcase van gemaakt hebben ipv de 12 toegestane fotos te plaatsen. Dan komen de mooiste meer tot hun recht.

1, Leuk maar in mijn ogen niet heel speciaal.
2, Deze vind ik wel weer speciaal en goed gecomposeerd.
3, Ook mooi, de golf enzo al lijkt de horizon niet recht te lopen.
4, Zoals eerder aangegeven meer een snapshot.
5, Niets toevoegend en weinig bijzonder, de achtergrond is té storend.
6, Hier is de achtergrond ook jammer, je ziet duidelijk huisjes en dat maakt de foto voor mij onecht. Meer een dierentuin shot met een compactje.
7, Jammer van de compsitie, ik zou er gewoon recht voor zijn gekropen als ik jou was hehe.
8, Deze is weer zeer mooi.
9, Ook mooi gevonden misschien ook omdat de olifanten er niet helemaal opstaan.
10, Doet ook niet echt wonderen in mijn ogen.
11, Zeker mooi.
12, Ook erg mooi door de rustgevende achter- en voorgrond, misschien zou je de ?wegen? op de heuvels weg kunnen shoppen?

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

Sjaak_Afhaak

Bleh!

TukkerTweaker schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:20:
Mooie foto's, zitten mooie composities tussen.
Enkele foto's zijn alleen erg soft, dat is jammer. Bijvoorbeeld de eerste is op volledig grootte gewoon niet echt scherp. Denk dat je lens je hierin limiteert.
Ik zou toch eens een focustest (met grotere afstanden) gaan doen. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat een 55-250 IS zo matig (in sommige platen echt simpelweg slecht) presteert. Tenzij we naar behoorlijke crops kijken, maar dat kunnen we zo natuurlijk niet zien. De olifant en de schildpad bijvoorbeeld zijn gewoon niet scherp. Het komt niet eens in de buurt van een beetje scherp. Erg jammer. Verkleind zien ze er verder prima uit, maar daar heb je eigenlijk imo zo weinig aan.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:15:
[...]

Ik zou toch eens een focustest (met grotere afstanden) gaan doen. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat een 55-250 IS zo matig (in sommige platen echt simpelweg slecht) presteert. Tenzij we naar behoorlijke crops kijken, maar dat kunnen we zo natuurlijk niet zien. De olifant en de schildpad bijvoorbeeld zijn gewoon niet scherp. Het komt niet eens in de buurt van een beetje scherp. Erg jammer. Verkleind zien ze er verder prima uit, maar daar heb je eigenlijk imo zo weinig aan.
Nou, mijn indruk van die lens is niet zo positief. Heb er wel eens mee geschoten met een 450D met ongeveer vergelijkbaar resultaat. Als ik dat vergelijk met mijn D40 met een simpele 55-200 dan is dat een stuk scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

TukkerTweaker schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:20:
Bijvoorbeeld de eerste is op volledig grootte gewoon niet echt scherp. Denk dat je lens je hierin limiteert.
Dat viel mij ook al op. Het contrast is ook too much voor mijn smaak. Voor de rest mooie platen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 17:15:
[...]

Allereerst: de foto's zijn ongecropped behalve als er een horizon recht getrokken moest worden.

M'n 55-250 heeft inderdaad een forse backfocus, zo heb ik voor die schildpad ongeveer 10 meter ervoor scherp moeten stellen. Het eindresultaat is, zoals je kunt zien aan de grond er omheen, dat de schildpad prima in de focusrange ligt (ofwel vanaf ongeveer 1/3.ervoor tot 2/3 erachter is de grond op z'n scherpst). Ook speelt mee dat de scherpte bij deze lens wat meer in het midden ligt, en de schildpad zit aan de rand. Jammer genoeg helpt verder diafragmenteren niet om de scherpte beter te krijgen. Bij de schildpad vermoed ik overigens ook wat bewegingsonscherpte ('t is allemaal hand-held, en IS is niet heilig).

Ik stelde dat de lens best aardig presteert gezien 'ie maar iets van 200 euro kost. Als je 'm vergelijkt met de 70-300IS (ruim 2,5 keer zo duur) of helemaal een 70-200IS L (die toch wel 4-5 keer zo duur is), dan zie je inderdaad een (enorm) kwaliteitsverschil. De scherpte van pumba (#1) is dan ook wat denk ik maximaal valt te verwachten van deze budgetlens: niet perfect, maar wel veel beter dan een willekeurige compactcam. En qua resolutie gaat het zo prima tot zo'n beetje A4 formaat.

@Isniedood & Bor: gelukkig heb ik alles in RAW en is er behalve een beetje (soms te veel) contrast weinig mee gedaan, nr 12 heb ik prima kunnen ophelderen (en de wegen wegshoppen idd).

Verder: allen bedankt voor de comments!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
AugmentoR schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 17:20:
[...]

Ik stelde dat de lens best aardig presteert gezien 'ie maar iets van 200 euro kost. Als je 'm vergelijkt met de 70-300IS (ruim 2,5 keer zo duur) of helemaal een 70-200IS L (die toch wel 4-5 keer zo duur is), dan zie je inderdaad een (enorm) kwaliteitsverschil. De scherpte van pumba (#1) is dan ook wat denk ik maximaal valt te verwachten van deze budgetlens: niet perfect, maar wel veel beter dan een willekeurige compactcam. En qua resolutie gaat het zo prima tot zo'n beetje A4 formaat.
Als ik hem dan vergelijk met een vergelijkbare Nikon, de 55-200 VR dan presteert die toch een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 23:39

polthemol

Moderator General Chat
veel doen me aan als zuivere registraties van een beestje, weinig extra dingen te zien in de foto terwijl je toch wel mogelijkheden had ervoor (zie struisvogel bv., of die olifant die die modder omhoog slingert). Daarom komt het me nu allemaal wat gewoontjes over, dus niet echt showcase. Leuke foto's, maar niet bijster boeiend of iets dat je bijblijft imo.

Nabewerking zou nog veel schelen ook, denk dat de kwaliteit van je foto's toch wel wat te lijden heeft onder het geweld van het zonlicht aldaar (niet dat je daar veel aan kunt doen an sich, maar dingen als contrast zijn nog wel voor een deel te fixen imo).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:37
AugmentoR schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 17:20:
[...]
... Bij de schildpad vermoed ik overigens ook wat bewegingsonscherpte...
;)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
scherp vandermark :D

@polthemol: je zegt dat ik mogelijkheden heb gemist m.b.t. de struisvogel en spetterende olifant, ik ben zeer benieuwd welke mogelijkheden dat dan waren, of is 't gewoon wat te krapjes... Ik ben het met je eens dat er nog aardig wat uit nabewerking valt te halen overigens, gelukkig heb ik alles in raw.

@TukkerTweaker: dat geloof ik best, jammer dat de 55-200 niet op m'n canon past ;) Kon overigens weinig vergelijkingsmateriaal vinden. Vraag me wel af of een crop van de 55-200 @200 versus 55-250@250 echt zóveel beter is, ik kon weinig materiaal vinden om dit te staven (als in vergelijkbare onderwerpen op originele resolutie)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 23:39

polthemol

Moderator General Chat
ik bedoelde dat je met die struisvogel en die olifant verder ging als louter registratie en dat ik daaruit de aanname maak dat het blijkbaar mogelijk was, dus dan gaat die aanname nog verder dat het ook mogelijk moest zijn bij een deel van de andere beestjes ;) (schildpad is trouwens ook geslaagd).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

polthemol schreef op zondag 22 november 2009 @ 13:35:
veel doen me aan als zuivere registraties van een beestje, weinig extra dingen te zien in de foto terwijl je toch wel mogelijkheden had ervoor (zie struisvogel bv., of die olifant die die modder omhoog slingert). Daarom komt het me nu allemaal wat gewoontjes over, dus niet echt showcase. Leuke foto's, maar niet bijster boeiend of iets dat je bijblijft imo.
Ik sta hier ook grotendeels achter. Er zit een enkel shot tussen dat er wat meer uitspringt. Het hangt wat mij betreft tussen een show en een testcase in.

Verder vind ik het erg jammer dat de full reso's grotendeels onscherp zijn. Wat je zelf al opmerkte dacht ik zelf ook een backfocus op te merken (bok in het struikgewas is op z'n rug pas wat scherper). Erg zonde, zeker als je dit soort shots wilt uitvergroten. Ik zou er eens naar laten kijken. Verder vermoed ik ook her en der wat bewegingsonscherpte te zien. IS zou je doorgaans overdag nauwelijks nodig hoeven hebben, zeker niet in deze situaties. Tenzij je met een TC geschoten hebt wellicht. Zorgen dat de sluitertijd snel genoeg is voor de mm's die je hebt ingezoomt. Foto's uit een rijdende auto maken is veelal geen aanrader bijv ;).

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 26-01 10:36
Straks wat meer detail. Er zitten leuke platen tussen maar showcase? 8)7

#1: Leuk beest zo in de omgeving. Volgens het histogram zit je wel iets onderbelicht. Gele bloempje linksonder op de rand zou ik wegklonen.
#2: Voorkant was leuker geweest, ook deze is wat onderbelicht, positie in het frame is wel mooi.
#3: Compositie is leuk, de horizon lijkt scheef en ook deze is wat aan de donkere kant. Scherpte lijkt wel iets achter de vogel te liggen.
#4: Zelfde, positie is leuk maar de plaat oogt wat donker.
#5: Er mag iets van de bovenrand af vind ik
#6: Ik had graag de vogel wat lichter gezien.
#7: De horizon staat scheef, de positie in het frame is even wennen.
#8: Een van de sterkste in de serie, goed moment.
#9: Goed moment, links is wel donker
#10: Netjes, de onrustige bokeh valt wel op.
#11: Erg sterk, rotsje helemaal rechtsonder mag wel weg vind ik.
#12: Prachtig gezicht.

Volgens mijn firefox histogram plugin is een heleboel van dit werk toch best wel onderbelicht. Verder vind ik her en der (bijv. bij die wrattenzwijnen bij de olifanten) het verschil tussen licht en donker erg heftig overkomen, ik had daar wat meer gecorrigeerd. Scherpte vind ik her en der knap marginaal. De kleuren zijn behoorlijk oranje maar misschien is het licht daar zo.

Al met al kan ik goed zien dat je een fijne en indrukwekkende vakantie hebt gehad. Ik denk dat je met wat meer zorgvuldigheid in de nabewerking echt nog meer uit deze platen kan halen maar op dit moment vind ik de titel "showcase" echt te hoog gegrepen.

[ Voor 91% gewijzigd door Wijnands op 11-12-2009 12:40 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik zou met foto's in deze omgeving juist benadrukken door de dieren met omgeving te fotograferen zoals je bij Pumba, de stier en de olifanten hebt gedaan. De rest valt ook wel in een dierentuin zo te fotograferen ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik weet niet of je uitsnedes hebt gemaakt, maar bij 1 en 4 zou ik meer ruimte aan de kant waar ze op kijken willen hebben. Ofwel het beest minder in het midden en de ruimte aan de zijde waar ze naartoe kijken. Ook bij 8 kun je een iets ruimere compositie gebruiken imo.

Kleuren ed kan ik vanaf mijn waardeloze laptopscherm niet beoordelen. Ik heb het vermoeden dat het van mij wel wat verzadigder mag. ;)

Ziet er in ieder geval uit als een prachtige reis!

Edit: o ja. Je foto's lijken niet scherp (doorklikken naar de vergroting). Heb je al USM over je foto's heen gegooid?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-12-2009 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Bedankt voor de nieuwe comments, heb e.e.a. al wat lichter gemaakt voor de afdrukjes. Scherpte is idd een probleem van m'n lens, vooral de enorme backfocus speelt mij hier parten, en de donut-bokeh. Ik had ze natuurlijk kunnen resizen tot bijv. 1000px breed zodat 't wat minder opviel, maar heb de volledige resolutie laten staan om de foto's beter te kunnen (laten) beoordelen. Toch maar ff doorsparen voor zo'n 70-200 F4 IS...
De horizon bij de meeuw en de stier is overigens idd onvergeeflijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Even een vraagje: heb je #7 op automatisch gemaakt? Ik heb niks tegen compacts, maar ik had hem met elke willekeurige compact kunnen maken, er zit weinig isolatie in en hij is wild onscherp. Geen flame, helemaal niet. Ik had hem daar van lekker veraf genomen, wideopen, dan valt de glooiing van de achtergrond ook niet zo op (lijkt net een scheve horizon).

Je uitsmijter zou ik niet op canvas durven drukken, hij is echt heel onscherp. De 55-250IS zou scherp moeten zijn, en gezien dit al je topfoto's zijn neem ik aan dat er wat mis is met je lens, niemand krijgt op autofocus zo consequent onscherpe foto's. Heb je erop gelet dat als iets beweegt ten opzichte van je, dat je IS uitzet en gewoon lekker op 1/320 of sneller schiet en meebeweegt? Die penguin is bijvoorbeeld (imo) een erg mooie compositie maar zo onscherp dat ik er zo'n 'gemiste kans-foto'-gevoel bij krijg.

#2 en #3 vind ik verder leuk, #10 is theoretisch een leuke foto maar ik vind hem een beetje... ik mis iets in de kleuren, misschien helpt USM hier ook. #4,#5 en #9 zijn vakantiekiekjes IMO, dat wil zeggen mooi als herinnering maar in fotografisch/technisch opzicht oninteressant. #6 kun je ook in een dierentuin maken, en wordt daardoor veel minder speciaal, wel leuk voor op een kaartje trouwens.

Je hebt ook nog wat te lijden onder de minder-dan-optimale bokeh (had je zelf al opgemerkt). Overigens... donut-bokeh, dat is een spiegellens, dit zijn slechts uienringetjes ;)

En @mig29: (of eigenlijk toevoeging): wel eerst je CA corrigeren voor je USM over je foto's heen gooit, anders krijg je MADNESS I TELL YOU.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

No offence, maar ivm de onscherpte en de randjes die bijgewerkt moeten worden in de nabewerking heb ik er een testcase van gemaakt. Gaarne nieuw commentaar daarop aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Is het niet een beetje aan de late kant om na bijna een maand er nog een testcase van te maken :?

The devil is in the details.

Pagina: 1