Hangende HDD op ASUS P5K?

Pagina: 1
Acties:

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:09
Ik heb last van het volgende.

Als ik bijvoorbeeld Outlook, of een bestand op mijn Spinpoint F3 open, dan blijft de boel hangen, hoor ik de HDD opspoelen (althans, ik denk dat dat de HDD is) en na een seconde of 5 en een tikkend geluid wordt het bestand geopend.

Ik dacht eerst dat het aan mijn HDD lag en heb toen mijn Spinpoint F1 eruit gehaald en vervangen voor een nieuwe F3.

Maar, nu heb ik dus hetzelfde probleem. Het start nog steeds met flinke lag op en daarbij hoor ik iedere keer dat tikkende geluid. Maat van me zegt dat het waarschijnlijk aan mijn moederbord ligt.

Wie weet wat dit zou kunnen zijn?

Asus P5K
E8400
OCZ 4 GB DDR2
2x Spinpoint F3
3870 X2
Vista Ultimate SP2

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je C schijf word door windows constant benaderd, dus die blijft draaien. de D schijf (de 2e spinpoint) word niet benaderd, en zal dus stilvallen om stroom te besparen. als je dan toch naar die schijf wilt, zal hij inderdaad moeten starten, en dat geeft een opspoelend geluid + tik wat jij beschrijft. als je dit niet wilt, (en de schijf gewoon blijft draaien) dan kan je dat in de energy instellingen van windows aanpassen :)

• partyondude
Het lijkt er sterk op dat je helemaal gelijk hebt!

En ik maar denken dat m'n HDD's en/of moederbord kapot waren 8)7 Heb de Spinpoint F1 hier al helemaal ingepakt om als RMA terug te sturen :X

• partyondude
Trouwens, beïnvloed dat wel de levensduur van de HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je kan in het energiebeheer instellen hoe lang het duurt voordat je niet gebruikte HDD in rust wordt gezet of gewoon altijd aan....de keuze is aan jezelf.
Als je bv. opgeeft dat ie na 3 minuten al wordt uigeschakelt maar je maakt er vervolgens om de 5 minuten weer gebruik van zal je hdd zeker sneller slijten dan wanneer je dit goed timed.

Zelf hanteer ik meestal een kwartier of half uur voordat ze stil worden gezet.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Ok, dank allemaal voor de replies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online