• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:25
Dag Gotters

Ik heb net een volledig nieuwe Ubuntu 9.10 geïnstalleerd en alles is goed gegaan. Ik ben zeer tevreden over de vernieuwingen, maar daar gaat deze post natuurlijk niet over. Meteen na de installatie, als ik een reboot uitvoerde, leek het even alsof mijn grub 'tijd' nodig had om de boot files te vinden. Maar dit blijkt elke keer zo te zijn.
Bestand systeem EXT4
Ubuntu 9.10
geinstalleerd op een 36 GB 10k schijf. (WD Raptor) (wordt als 6de schijf herkent in de BIOS)
- 36 Gb schijf staat NIET als eerste om van te booten, anders werkt het helemaal niet.
- een van de andere HD's staat als eerste start schijf en daar werkt het wel mee, alleen 'traag'.
Hij start dus wel op, maar er zitten zeker 10 - 15 sec tussen het scherm GRUB loading en starting hetgeen in zeer traag vind.
Heeft iemand daar een uitleg voor? Kan ik iets veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik denk dat je devices.map een beetje vol staat (6 schijven in je BIOS?) en dat ie daarom lang bezig is.

Als je op een prompt

code:
1
sudo grub

intypt, duurt het dan ook lang?

Je krijgt iets van "Probing BIOS devices....". Hoe lang is ie daar mee bezig?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:25
xdragon@AMD:~$ sudo grub
sudo: grub: command not found
xdragon@AMD:~$
--------
root@AMD:~# grub
The program 'grub' is currently not installed. You can install it by typing:
apt-get install grub
grub: command not found

Interpreteer ik nu goed? staat de oude grub er nog op?
Zo ja, waar kan ik die precies vinden en herconfigureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Ik weet niet welke versie van grub je hebt...

Was dit een update naar 9.10?

Ik zou zeggen, apt-get install grub, en dan met update-grub een nieuwe config laten genereren.

Maar misschien dat iemand die ervaring heeft met Ubuntu hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 14:44
Ubuntu 9.10 wordt geleverd met grub2.
Nou is er ook de standaard grub vertraging voor je gaat booten die is meestal iets in de trend van 5-15 seconden, ben je zeker dat dat niet is weer je last van hebt?
Verder is de kernel een hele berg "stiller" geworden wat inderdaad op langzame systemen die niet snel de grafische dingen kunnen laten zien voor een gevoel van een stevige vertraging kan zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Hmm, op mijn Gentoo install duurt het <1 seconde voordat het grub menu voor mn neus staat. Dat is met een splash op de achtergrond. Ik heb echter maar 2 schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 16:43
Ik heb iets vergelijkbaars. Voorheen had ik altijd een dualboot XP + Debian. Nou heb ik recentelijk m'n hele computer opnieuw geïnstalleerd en Windows 7 er opgezet met de nieuwe testing van Debian.

Eerst was grub ook binnen een seconde klaar, nu staat er eerst een paar seconde iets in de trend van "Grub 1.97~beta3 [Minimal bash like commands possible]" (maar dan met iets meer woorden :P)

Heeft dit mogelijk iets te maken met de nieuwe configuratie van Grub? Want ik merkte wel dat menu.list niet meer bestond en ik de configuratie moest aanpassen in /etc/grub.d/ waarna ik een update-grub moest uitvoeren (ik wou Windows 7 als standaard boot-optie hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Er is mij gevraagd dit probleem voor iemand op te lossen. Hij draait Debian en heeft flink wat schijven in z'n pc hangen. Ik weet het nog niet zeker, maar mijn vermoeden is dat het komt door de nieuwe "search" mogelijkheid. Grub gaat op zoek naar z'n eigen files, en zoekt eerst alle andere HDs afzoekt voor het de juiste schijf vindt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Misschien zou je "onnodige" schijven uit de devices.map kunnen gooien (gebruikt grub2 dat nog?)

Pagina: 1