Mid-range DX11 gfx kaart kopen ?

Pagina: 1
Acties:

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 16:54
Beste tweakers,

(Ik zal niet de typische 'wat moet ik kopen' vraag stellen , maar het lijkt er wel ietwat op ;) Ik heb gewoon eventjes andere meningen nodig)

Het zit zo, met mijn Sapphire HD4850 had ik redelijk wat problemen, BSOD's etc. Daarom heb ik hem onder garantie teruggezonden. Ik dacht dat ik een nieuwe ging krijgen maar ze hebben beslist om mijn €100 gewoon terug te geven als nieuw aankoopkrediet. Geen nood want met dat geld kan ik perfect dezelfde kaart opnieuw kopen. Of een andere...
Mijn oog was allereerst gevallen op de Asus HD 5770 à 140.
Maar nu.... Het komt er in feite vooral op neer dat ik in diverse testen gezien heb dat de GTX 260 in zo goed als elk spel/test beter presteert. Terwijl deze €10 minder kost (130 dus). Wat mij dan een beetje stoort is dat deze kaart in feite al 'oud' te noemen is en geen DX11 ondersteunt, in tegenstelling tot de 5770.
De vraag rijst als die DX11 functie wel de moeite is dan, echt ten volle zal het nooit benut kunnen worden.
Daarnaast is de 4870 praktisch even snel als de 5770 maar het lijkt mij opnieuw vreemd om zo'n 'oude' kaart voor te nemen op de fonkelnieuwe 5770. De 4870 kost evenveel als de GTX 260.
Nu ja, mijn vraag is duidelijk.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door lowlow op 19-11-2009 14:12 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:33
Vergeet niet dat de HD5770 meer is dan alleen een HD4850+DX11. Zo is de kaart bijvoorbeeld ook zuiniger en zijn er andere verbeteringen (ik zou zo niet weten wat die zijn echter).

Bovendien kun je later zo'n HD5770 beter doorverkopen dan een GTX260 (en dat komt dan wel weer door de DX11 ondersteuning).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• lowlow
NitroX infinity schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:31:
Vergeet niet dat de HD5770 meer is dan alleen een HD4850+DX11. Zo is de kaart bijvoorbeeld ook zuiniger en zijn er andere verbeteringen (ik zou zo niet weten wat die zijn echter).

Bovendien kun je later zo'n HD5770 beter doorverkopen dan een GTX260 (en dat komt dan wel weer door de DX11 ondersteuning).
2 goede argumenten! Wat betreft zuiningheid mag ik mij daar niet echt laten door leiden want de bewuste PC draait maar zo'n 12u per week gemiddeld

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
lowlow schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:11:
De vraag rijst als die DX11 functie wel de moeite is dan, echt ten volle zal het nooit benut kunnen worden.
Je hebt inderdaad de kern te pakken, het komt neer op of DX11 de moeite is of niet. Dat is niet een vraag die je in het algemeen kunt beantwoorden, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Wat ik niet snap is waarom je zegt dat DX11 nooit ten volle benut zal kunnen worden. Ik weet niet op welke resolutie je speelt, maar volgens mij kan de HD5770 de meeste games op normale resoluties nog wel met de hoogste instellingen spelen, laat het soms zonder AA zijn. Daarbij komt dat DX11 niet alleen betere image quality kan bieden, maar ook performance verbetering.

Op het moment zijn er natuurlijk nog erg weinig games met DX11 ondersteuning. Ik denk echter dat rond deze tijd volgend jaar het er heel anders uit gaat zien. Ik weet niet hoe lang je met je kaart wilt doen, maar als je van plan bent deze over een jaar nog te gebruiken zou ik wel serieus rekening houden met DX11.

specs

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De grote verschillen (hierop zul je zelf een mening moeten baseren):
- DX11
- zuiniger
- eyefinity, als je het niet gebruikt heb je er geen drol aan natuurlijk ;)

Ik zou persoonlijk gewoon voor het nieuwste gaan (5770 dus). Nu zie je nog weinig verschil in prestaties t.o.v. DX10-kaarten. Maar er staat al een hele sloot DX11-games in de planning, en tesselation (DX11-feature) is gewoon ontzettend mooi. Met DX10-kaarten zul je in de toekomst (over een jaar ofzo) echt wat moeten inleveren op eyecandy. En misschien ook op prestaties, in DX11-spellen presteert een DX11-kaart gewoon iets beter. Goed, de verschillen zullen niet groot zijn maar dat is het prijsverschil ook niet dus dat is het wel waard.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• lowlow
Depep schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:02:
[...]

Je hebt inderdaad de kern te pakken, het komt neer op of DX11 de moeite is of niet. Dat is niet een vraag die je in het algemeen kunt beantwoorden, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Wat ik niet snap is waarom je zegt dat DX11 nooit ten volle benut zal kunnen worden. Ik weet niet op welke resolutie je speelt, maar volgens mij kan de HD5770 de meeste games op normale resoluties nog wel met de hoogste instellingen spelen, laat het soms zonder AA zijn. Daarbij komt dat DX11 niet alleen betere image quality kan bieden, maar ook performance verbetering.

Op het moment zijn er natuurlijk nog erg weinig games met DX11 ondersteuning. Ik denk echter dat rond deze tijd volgend jaar het er heel anders uit gaat zien. Ik weet niet hoe lang je met je kaart wilt doen, maar als je van plan bent deze over een jaar nog te gebruiken zou ik wel serieus rekening houden met DX11.
Ik vrees dat deze kaart bvb wel wat moeite zou kunnen hebben met toekomstige spellen met DX11 op maximale grafische instellingen, mijn resolutie is 1650x1080, als je dan nog eens rekening houdt met het feite dat de spellen alleen maar zwaarder zullen worden. Aan de andere kant zijn, niet alle spellen even zwaar (waarmee ik bedoel, ze zijn niet allemaal even zwaar als GTA4) en dat zal in de toekomst wel zo blijven. Trouwens de 5770 heeft 1GB GDDR5...
Ondertussen ben ik wel vrij overtuigd van de 5770 met het toekomstgerichte DX11

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, maar dat het te zwaar wordt op hoge resoluties geld net zo zeer voor die DX10(.1) kaarten ;) DX11 is (tot nu toe) geen performancehit gebleken, soms juist extra performance, dus in dat opzicht gaat een DX11-kaart op hoge resoluties juist langer mee :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1