7200 RPM Hd koelen, of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hiya

ben van plan een 7200 RPM western digital hd'tje te kopen, maar nou heb ik gehoord dat 7200 RPM schijven additionele koeling nodig hebben..

Klopt dit? of kan ik hem er gewoon inhangen (wordt enigste schijf, met 5 vakken daarboven 1 cdrom speler) zonder dat ik enig risico loop.. ik heb trouwens wel een 300 watt voeding, en 2 fans in m'n pc (1x voeding, 1x voor onderin)..

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-09 18:18
koeling is niet noodzakelijk.

Ga je meerdere en vooral hete schijven (zoals maxtors) op elkaar proppen, dan kan koeling wel aanbevolen / noodzakelijk zijn.

Meestal hoeft koeling niet per se...

Aan de andere kant staat het wel weer stoerder >:)
Van die luchthappers aan de voorkant van je kast :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjah maar veroorzaakt ook weer meer lawaai..

Het is maar 1 schijf hoor aan 20,4 gb heb ik meer dan zat.. zit nu nog op 1.6 gb maar da's echt te weinig..

Maar als het maar 1 schijfie is, dan hoef ik er geen xtra koeling op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-09 18:18
Zoals ik al zei: geen koeling = geen probleem

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke! Dank je wel voor je antwoord :)

Gooi d'r maar een slotje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 15:56
een beetje koeling voor een 7200rpm hd is nooit weg is beter voor de levensduur van de hd vooral de printplaat aan de onderkant moet je eigenlijk best wel koel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
Nergens voor nodig. Ik heb 3 Maxtor 7200rpm'ers in m'n bak zitten (wel om en om, zodat ze niet tegen elkaar aanzitten) en geen diskkoelers, ze worden wel warm, maar absoluut niet heet of zo. Als het echt nodig was hadden de fabrikanten ze wel met koelribben of fan's uitgerust. Als je een fatsoenlijke airflow in je kast hebt is er al helemaal niets aan het handje.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De persoon hierboven kan ik alleen maar 100 procent gelijk geven. De bigtowers van nu hebben vaak een rack waar vijf 3 1/2 " peripherals inpassen, dus kun je precies drie schijven kwijt met telkens een vrije ruimte ertussen. Dat moet tezamen met een goede airflow idd voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is in ieder geval een extra zekerheid.
Ik had een quantum fireball die na 1 dag echt kapot was door hitte. (kan ook een hardware-fout zijn)
Hij was in ieder geval gloeiend heet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 15:56
ik had 2 seagate 9,1 gb hd's 7200rpm boven elkaar 2 cm ruimte onder en boven en er tussen na 1 jaar 1 week na elkaar allebei overleden airflow in de kast was optimaal

rma aangevraagd opgestuurd 2 nieuwe gekregen.

1 jaar later weer precies hetzelfde weer 2 nieuwe gehad nu extra koeling erbij en geen probleem meer gehad draiien nu al meer dan een jaar,dus hitte speelt wel degelijk een rol bij 7200rpm hd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is zeker ook niet nodig voor de IBM Telesto serie (7200 RPM)?

De IBM Telesto 75GXP 30Gb DTLA-307030 U100 7200RPM dus.

edit:
ff wat meer informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

koleing is niet nodig, doe het ook zonder.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet zo moeilijk doen, gewoon voelen hoe heet dat apparaat wordt: Wordt-ie te heet kan je er altijd nog tot aanschaf van een koeler overgaan, toch? Ik heb er in ieder geval wel een op zitten, want baat het niet, dan schaadt het niet (in dit geval)!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

als je de IBM 75 gieg nie koelt, dan brand je je vinger's d'r an, kwam ik een paar dagen geleden achter

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -whodini-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07-2024
als je schijven heb van 7200 en 10000 toeren kan je beter wel koelen dan gaan ze langer mee.
maar "it's up to you"
|:(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met bovenstaande ben ik het helemaal eens, ( Whodini ), waarom een paar tientjes besparen op een onderdeel van honderden guldens??
Ikzelf heb ook een systeem met een Maxtor 45 Gb 7200 toeren schijf erin, en het eerste wat ik deed was er een harddisk-cooler op monteren met twee fan's, voorkomen is beter dan genezen...........zo denk ik er tenminste over, maar nogmaals>> de keuze is aan jou, een paar tientjes spenderen of een paar van die snippen uitgeven.......MM :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah, heb zelf een WD Expert van 18.2 gig @ 7200 rpm en dat beestje wordt niet echt heet... handwarm hooguit. Als je zoveel vrije ruimte in je kast hebt en goede airflow hoef je over koeling idd niet na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
hmm voor die 40 gulden (zon koeler die je eronder op vastschroeft) wil ik geen risico lopen met een schijf van 450 piek!!!!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Maxtor 40GB 7200rpm HDD in een 1Ghz systeem. Bigtower kast. Zit geen koeling op. 300Watt voeding en koeler op de CPU. Verder geen andere koelers.
Verder hangt er nog een brander en cd-speler in. (Zie ook url onder).
Maar ja, extra koeling enzo, heeft het nut? En hoeveel extra herrie gaat dit veroorzaken? Of is er een manier om je kast wat geluidsdichter te maken zonder dat je er een oven van maakt?
Pagina: 1