Toon posts:

Nieuw moederbord, waar op te letten.

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een Acer Aphire m3641. Nu wil ik hier een nieuw moederbord inzetten omdat de standaard niet voldoet aan mijn eissen (videokaart past er niet in, kan geen geheugen meer bijprikken). Mijn vraag is waar moet ik op letten bij een nieuw moederbord? Zijn er compibiliteit issues die kunnen optreden?

Kan verder iemand mij vertellen hoeik erachter kom welk type moederboard ik heb? (ik denk een mini ATX, maar kan het nergens terugvinden)

Huidige PC

IAcer Sphire:
- Intel Core 2 Quad Q6600
- Socket 775 moederbord
- 4 GB (2x2) intern DDR 2 geheugen
- Twee harde schijven

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:44
Hoezo past je videokaart er niet in, zit er geen PCI-e slot op? Je mainboard is ws MicroATX en een door een bekend merk in opdracht van Acer gebouwde versie, dus is vaak minder info over te vinden. Bij je nieuwe mb moet je iig even kijken of je cpu erop werkt, bijna elke fabrikant heeft wel een CPU Support list op z'n site staan.

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, maar achter mijn PCIe slot zitten direct mijn SATA aansluitingen. Mijn videokaart is te lang zodat de SATA aansluitingen in de weg zitten.

Een MicroATX. Betekend dit nu dat ik elk mini ATX moederboard kan monteren? Of heeft een micro ATX aparte ophangpunten?

Verwijderd

Topicstarter
Past een Intel Core 2 Quad Q6600 dan niet altijd op een socket 447 moederbord?

• Nielson
Je hebt een S775 mainboard, en nee lang niet alle S775 cpu's passen op alle S775 mainboards. Nu zal dat met jouw cpu nogal meevallen want die is vrij recent dus zeer grote kans dat ie gewoon werkt op een recent bord. En de standaard is dus MicroATX, geen MiniATX.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor deze handige info....

Ik zoek dus een MicroAtx moederbord uit en check vervolgens of dat moederbord mijn PRocessor ondersteund!?

ps. Waar heb je gevonden welk moederbord ik heb??? Ik kon dat nergens vinden?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:55
Wikipedia: ATX
Afmetingen, kun je zien welk formaat moederbord je hebt.

Waar je op moet letten is dat fabrikanten zoals Acer nog wel eens een aparte aansluiting willen gebruiken voor de powerled, powerknop, resetknop, etc. Dus kijk daar even goed naar of het wel gewoon losse kabels zijn die je op elk mobo kan aansluiten.

EDIT: Mini ATX bestaat wel. Gewoon even meten dus.

[ Voor 7% gewijzigd door NitroX infinity op 19-11-2009 13:32 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Nielson
Is ook een gokje, maar bijna altijd hebben merk-pc 's MicroATX ipv ATX borden, inclusief alle Acers die ik van binnen heb gezien. Wat voor een videokaart heb je? Want ook bij een nieuw bord heb je kans dat onderdelen elkaar in de weg zitten omdat alles op een vrij klein oppervlak zit en in een kleine kast.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 19-11-2009 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
XFX Radeon 4870. Het is een vrij grootte kaart. Hij komt net niet tegen mijn harde schijven aan (die ik overigens nog naar boven zou kunnen verplaatsen.

waarchijnlijk een hele stomme vraag, maar hebben Acer Micro ATX borden geen afwijkende ophangpunten dan een aander ATX bord? Ik neem toch aan dat dit allemaal standaard is?

• Nielson
De mogelijke plekken van de gaten zijn op zich vrij standaard, alleen niet elke bord heeft op elke plek een gat. Daarom kun je op de bodemplaat meestal zelf de afstandbusjes op de juiste plaatsen plaatsen. Heb je trouwens ook even gekeken of je voeding de extra belasting aankan?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al een nieuwe voeding. Er zat standaard 250 watt in :-S

in ieder geval durf ik wel te cocluderen dat een ander moederbord moet gaan lukken, eerder is mij verteld door een verkopen van Alternate dat dit nogal een moeilijk verhaal kan worden. Hij raadde mij een PCIe SATA controller aan van 140 euries!!! Vandaar dat ik dan liever een moederboordje haal.

Heb je nog aanbevelingen van een moederbord nu je zo'n beetje weet wat mijn systeem is?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk moederbord je moet kopen is iets dat je het beste zelf kunt bepalen aan de hand van reviews en benchmarks. Je weet aan welke eisen het ding moet voldoen, dus ga eerst op zoek naar welke bordje je kunt vinden op basis van deze eisen. Als je dat gedaan hebt kun je kijken welke het beste presteert of het beste binnen je budget past.
Hoe dan ook gaat dit topic op slot, we verwachten van een tweaker dat hij zelf een moederbord uit kan zoeken op basis van bovengenoemde zaken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.