• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:52
Ik heb een goede full time job en verdien daarnaast incidenteel nog wat bij aan de bouw/onderhoud van websites (ong. € 1000,- per jaar). Ook heb ik enkele websites die me wat inkomsten (€ 700,- per jaar) geven aan Google Adsense en affiliatemarketing. Al deze werkzaamheden verricht ik als particulier vanaf de spreekwoordelijke zolderkamer.

De inkomsten geef ik voor een groot deel gewoon op bij de belastingaangifte onder 'Inkomsten uit overige werkaamheden'. Tot zover allemaal niet spannend.

Ik zit er echter aan te denken om een eenmanszaak hiervoor op te richten. Echter welke voordelen heeft dit nu? Naar mij mening gaat het nu prima zo en geeft een eenmanszaak en de BTW-aangifte e.d. alleen maar een hoop rompslomp en gedoe. Onder de streep zal ik er hetzelfde aan overhouden. Welke voordelen heeft het om een bedrijf op te richten voor deze hobby-werkzaamheden?

Alvast bedankt.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Volgens mij is het enige voordeel dat je duidelijker overzicht hebt wat waarvandaan komt. Nadelen zijn er ook: zodra je je uit laat betalen uit de zakelijke pot moet je daar belasting over betalen...

Voor dit soort zaken zou ik het lekker zo laten.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

DiedX schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:00:
Volgens mij is het enige voordeel dat je duidelijker overzicht hebt wat waarvandaan komt. Nadelen zijn er ook: zodra je je uit laat betalen uit de zakelijke pot moet je daar belasting over betalen...

Voor dit soort zaken zou ik het lekker zo laten.
Over de inkomsten uit overige zaken moet je ook gewoon belasting betalen. Dus dat maakt niet uit.
en volgens de belastingdienst:
Voor de vaststelling van het resultaat uit overige werkzaamheden gelden voor een groot deel de regels van de winst uit onderneming.

[ Voor 16% gewijzigd door ThunderNet op 19-11-2009 13:02 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:17
Het voordeel wordt dat de kosten die je maakt in mindering kan brengen van je opbrengsten. Je gaat per saldo over een lager bedrag belasting betalen. Of je het wil doen voor z'n laag bedrag per jaar laat ik in het midden...

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Je mag dat nu ook doen, kosten in mindering brengen op de inkomsten uit overige werkzaamheden. Dus ik zou het zo laten als het nu is, aangezien je toch niet echt veel voordeel gaat hebben. Je kan tot nu toe toch geen ondernemersaftrekken krijgen, omdat je nooit 1225 uur voor je eigen onderneming kan draaien.
Volgend jaar echter, willen ze de mkb winstvrijstelling niet meer aan het urencriterium hangen, waardoor je altijd 12 % wordt het dan extra van je netto winst voor belastingen kan aftrekken. Dus volgend jaar kan het best relevant zijn. Ach als het bij 1700 euro blijft, waar ga je moeilijk voor doen. Lekker zo laten dan.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Voor €1000 per jaar zou ik geen eenmanszaak opzetten. Je hebt dan immers de volgende nadelen:

- inschrijving KvK (zo'n €50 per jaar)
- je moet een zakelijke bankrekening hebben (kosten afhankelijk van je bank, maar veel dingen die privé gratis zijn, daar moet je zakelijk voor betalen)
- je bent verplicht je administratie bij te houden (doe je nu waarschijnlijk toch al, maar wordt dan een echte verplichting)

Voordelen zijn echter:

- je hebt een KvK-nummer en een BTW-nummer
- je komt serieuzer over
- je kan BTW rekenen, en met maar €1000 omzet per jaar kan je BTW-vrijstelling aanvragen zodat je de ontvangen BTW niet hoeft te betalen aan de overheid

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:40:
Voor €1000 per maand zou ik geen eenmanszaak opzetten. ..
Per jaar bedoel je neem ik aan :? 1000 euro per maand begint serieus te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sorry, per jaar bedoel ik natuurlijk, dat zei TS ook :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 23:12
Als je puur voor bekenden die sites ondehoud zou ik het zo laten, mijn ervaring is echter dat als je ook wat bouw/onderhoudswerkzaamheden voor onbekenden doet, een kvk wel wat beter bij je potentiele klanten overkomt. Daarnaast kun je inderdaad BTW berekenen, die je op een inkomen van 1000 euro per jaar wel weer in je eigen zak kunt steken...
Daarnaast zul je op een gegeven moment een klant krijgen die eist dat je een inschrijving en btw-nummer hebt.

Is het trouwens niet zo dat tegenwoordig iedere freelancer (ongeacht inkomen) zich moet inschrijven?

[ Voor 23% gewijzigd door frumper op 20-11-2009 10:45 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

frumper schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:43:
Als je puur voor bekenden die sites ondehoud zou ik het zo laten, mijn ervaring is echter dat als je ook wat bouw/onderhoudswerkzaamheden voor onbekenden doet, een kvk wel wat beter bij je potentiele klanten overkomt. Daarnaast kun je inderdaad BTW berekenen, die je op een inkomen van 1000 euro per jaar wel weer in je eigen zak kunt steken...
Daarnaast zul je op een gegeven moment een klant krijgen die eist dat je een inschrijving en btw-nummer hebt.
Ik had precies het zelfde met mijn vertaalwerkzaamheden. Ik deed dat er af en toe naast, maar om voor bepaalde klanten te kunnen werken is het wel zo handig om een KvK- en BTW-nummer te hebben en om BTW te kunnen rekenen. Je kan trouwens ook zonder KvK-inschrijving wel een BTW-nummer krijgen.

Een ander voordeel van een KvK-inschrijving is trouwens dat je (in ieder geval in Nederland) bedrijfsnaambescherming hebt, dus dat niet zomaar iemand anders de zelfde bedrijfsnaam kan gebruiken.
Is het trouwens niet zo dat tegenwoordig iedere freelancer (ongeacht inkomen) zich moet inschrijven?
In principe wel, maar die verplichting bestaat slechts als men vindt dat je daadwerkelijk bijdraagt aan het economische verkeer. Mijn jaaromzet qua vertaling is zo'n €3.000 en dat was volgens de meneer van de belastingdienst die bij me is langsgekomen voor een gesprekje ook ongeveer de grens die gehanteerd werd. Met een omzet van €1.000 per jaar gaat de fiscus echt niet moeilijk doen als je niet bij de KvK geregistreerd bent. Ze zijn al lang blij dat je die €1.000 überhaupt declareert en niet zwart in je zak steekt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 09:20
Hoe zit het eigenlijk met je recht op ww e.d. als je voor jezelf begint?

Ik hoor altijd van ZZPers om me heen dat als je ZZPer bent je geen aanspraak kan maken uitkeringen e.d. op het moment dat je geen werk meer hebt.

Hoe zit het dan als je loondienst bent voor 24, 32 of 40 uur en daarnaast freelance wat zaken doet. Heb je het recht op dit soort dingen verspeeld op het moment dat je de KVK inschrijving doet?

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Laatst online: 01-09 15:18
Ik meen dat dat naar rato gaat BrammeS.

Je hebt dan naar rato recht op WW. Dus als jij 0,6fte in loondienst bent en daarnaast als zelfstandige werkt dan zul je bij WW 60% van de WW krijgen die je zou krijgen bij een voltijdse aanstelling. Verder kun je je als ZZPer verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Kost wel een klein vermogen.

Maar er zijn om deze reden best wat mensen die daarom nog in loondienst blijven: vanwege de secundaire arbeidsvoorwaarden en het sociale vangnet. Of vaak zie je het als mensen in de overgang zitten van loondienst naar zelfstandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:52
De kleine-ondernemersregeling voor de BTW en ook de winstvrijstelling in 2010 wist ik nog niet, dit zijn inderdaad dingen die het interessant maken. Ik heb me verbaasd over de kosten van een (optionele) zakelijke betaalrekening, minimaal € 75,- per jaar. Samen met de KvK-kosten zijn de belastingvoordelen praktisch alweer weg. Kosten zijn natuurlijk wel weer aftrekbaar, terwijl die belastingvoordelen netto zijn.

Wat nu jaarlijks € 1700,- is kan natuurlijk meer worden. Ik doe er niet heel veel voor, maar m'n netwerkje breidt zich wel langzaam uit. Een KvK inschrijving komt inderdaad wel professioneler en betrouwbaarder over, maar of dat het allemaal waard is... Wat een dilemma's :)

Meer suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hark_k schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:29:
De kleine-ondernemersregeling voor de BTW en ook de winstvrijstelling in 2010 wist ik nog niet, dit zijn inderdaad dingen die het interessant maken. Ik heb me verbaasd over de kosten van een (optionele) zakelijke betaalrekening, minimaal € 75,- per jaar. Samen met de KvK-kosten zijn de belastingvoordelen praktisch alweer weg. Kosten zijn natuurlijk wel weer aftrekbaar, terwijl die belastingvoordelen netto zijn.

Wat nu jaarlijks € 1700,- is kan natuurlijk meer worden. Ik doe er niet heel veel voor, maar m'n netwerkje breidt zich wel langzaam uit. Een KvK inschrijving komt inderdaad wel professioneler en betrouwbaarder over, maar of dat het allemaal waard is... Wat een dilemma's :)

Meer suggesties zijn welkom.
Nou ja, je somt het inderdaad goed op. KvK-inschrijving komt professioneler over, maar kost je onder de streep een paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 23:45
Het zal idd weinig tot niets uitmaken financieel maar het kan wel een goede stap zijn voor een eventuele toekomst als ZZP'er. Stel je wil straks full-time voor jezelf beginnen dan heb je al een bedrijfje opgericht en ervaring in alles wat daarbij komt kijken. Ook heb je dan al een netwerk en klantenkring opgebouwd die je bedrijf al kennen en niet alleen persoonlijk.

Rompslomp zal ook wel meevallen. Zo heel veel administratie zul je ook niet hebben, een paar factuurtjes in een excel bewaren is waarschijnlijk alles.
Een zakelijke rekening is trouwens ook niet verplicht voor een eenmanszaak aangezien er bij deze rechtsvorm geen onderscheid wordt gemaakt tussen prive en zakelijk vermogen. Wel kan het handig zijn voor je eigen overzicht.

[ Voor 17% gewijzigd door DaMayan op 23-11-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

-verkeerd topic- :/

[ Voor 82% gewijzigd door Mx. Alba op 23-11-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan ben ik ook wel benieuwd naar mijn situatie. Ik ben naast mijn fulltime baan nog werkzaam in de sportbranche en verdien daar ca €9.000 per jaar. En ik kom wel aan de 1250 uur per jaar. Maar wat houd ik nu over als eenmanszaak en wat houd ik over als ik het opgeef als neveninkomsten? Ik ga er dan even vanuit dat ik geen investeringen en zo maak, maar wel in aanmerking kom voor belastingaftrekregelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:56

Altaphista

1. check manual, 2. ask

houd er wel rekening mee dat je, om als ondernemer in aanmerking te komen voor de belastingdienst, 3 of meer opdrachtgevers per jaar moet hebben, anders heeft het ook nog weer (nadelige) gevolgen.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Altaphista schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:50:
houd er wel rekening mee dat je, om als ondernemer in aanmerking te komen voor de belastingdienst, 3 of meer opdrachtgevers per jaar moet hebben, anders heeft het ook nog weer (nadelige) gevolgen.
Klopt, want bij minder dan 3 opdrachtgevers wordt het gezien als een verkapt dienstverband en moet de opdrachtgever dus extra dokken; het inkomen van de "freelancer" wordt dan namelijk als loon gezien.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Jofel schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:00:
Ik meen dat dat naar rato gaat BrammeS.

Je hebt dan naar rato recht op WW. Dus als jij 0,6fte in loondienst bent en daarnaast als zelfstandige werkt dan zul je bij WW 60% van de WW krijgen die je zou krijgen bij een voltijdse aanstelling. Verder kun je je als ZZPer verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Kost wel een klein vermogen.

Maar er zijn om deze reden best wat mensen die daarom nog in loondienst blijven: vanwege de secundaire arbeidsvoorwaarden en het sociale vangnet. Of vaak zie je het als mensen in de overgang zitten van loondienst naar zelfstandige.
Verzekeren voor arbeidsongeschiktheid is wel wat heel anders dan WW natuurlijk, en kost als je vroeg begint voor een modaal salaris 500-1000 euro premie per jaar. (hangt er ook nog vanaf of je na een jaar pas uitbetaald wilt worden, of 2 jaar etc.)

Als je in loondienst bent geweest en je gaat ondernemen kun je in het begin nog terecht bij het UWV om je door te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:14:
Dan ben ik ook wel benieuwd naar mijn situatie. Ik ben naast mijn fulltime baan nog werkzaam in de sportbranche en verdien daar ca €9.000 per jaar. En ik kom wel aan de 1250 uur per jaar. Maar wat houd ik nu over als eenmanszaak en wat houd ik over als ik het opgeef als neveninkomsten? Ik ga er dan even vanuit dat ik geen investeringen en zo maak, maar wel in aanmerking kom voor belastingaftrekregelingen.
Ik denk dat je juist wel van investeringen uit moet gaan, daar is de winst te behalen. Zo mag je in jouw geval denk ik sportkleding e.d. aftrekken, waardoor je er dus geen btw over betaald.

Als je nooit investeert heeft het hebben van een BTW-nr niet heel veel voordelen.

Raar... Is zo gek nog niet

Pagina: 1