Wake on WLAN

Pagina: 1
Acties:

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-02 22:51
Hallo,

Ik heb een computer thuis staan die ik vanaf mijn laptop wil kunnen aan en uitzetten, het probleem is dat deze met een draadloze verbinding is verbonden, en ik dus niet gewoon wake on lan kan toepassen. Nu heb ik gelezen dat wake on wlan ook mogelijk is, maar met mijn adapter (cheape wifi stick) ondersteunt het niet. Heeft iemand wat meer informatie over wake on wlan, over adapters die werken of het allermooist: heeft iemand het werkend?

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 12:24

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Eeen beetje gegoogle heeft me al snel geleerd dat dit nog een proof of concept stadium is.

Het probleem bij Wifi (of andere draadloze) verbindingen is dat het in 9/10 geval over een externe kaart gaat.
WOL is echter een BIOS functie over het algemeen enkel werkt met onboard netwerk kaarten.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• gertvdijk
  • Laatst online: 23:27
IStealYourGun schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:06:
Het probleem bij Wifi (of andere draadloze) verbindingen is dat het in 9/10 geval over een externe kaart gaat.
WOL is echter een BIOS functie over het algemeen enkel werkt met onboard netwerk kaarten.
Bovendien: totaal onduidelijk is hoe de WLAN stick zonder OS kan luisteren naar een AP (welke als er meerdere zijn?). Je zou dan een soort van firmware moeten hebben die los van het OS een verbinding onderhoudt en bij het juiste pakket een schop geeft tegen het moederbord.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• GH45T
  • Laatst online: 22:49
IStealYourGun schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:06:
Eeen beetje gegoogle heeft me al snel geleerd dat dit nog een proof of concept stadium is.

Dat het een bios functie is maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Bijna alle PC's ondersteunen tegenwoordig wake on USB, als je dus een netwerkadapter kan vinden welke verbonden blijft als je PC uit staat zou je er al een heel eind moeten zijn.

Maar juist dat laatste is het hem nu net, de verbinding wordt normaliter tot stand gebracht door software. Als je PC uit staat draait er geen software = geen verbinding.

Wat je zou kunnen doen is een WLAN bridge aan de ethernet poort van je PC aansluiten. Voor je PC is het dan gewoon wake on lan, WLAN netwerken ondersteunen gewoon het UDP verkeer wat benodigd is.

Dat lijkt me de eenvoudigste manier om dit te realiseren. Een wireless bridge is echter wel een stukje duurder dan een eenvoudig WLAN kaartje, maar als je het echt nodig hebt zijn over die kosten heen te komen.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-02 22:51
GH45T schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:26:
[...]

Dat het een bios functie is maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Bijna alle PC's ondersteunen tegenwoordig wake on USB, als je dus een netwerkadapter kan vinden welke verbonden blijft als je PC uit staat zou je er al een heel eind moeten zijn.

Maar juist dat laatste is het hem nu net, de verbinding wordt normaliter tot stand gebracht door software. Als je PC uit staat draait er geen software = geen verbinding.

Wat je zou kunnen doen is een WLAN bridge aan de ethernet poort van je PC aansluiten. Voor je PC is het dan gewoon wake on lan, WLAN netwerken ondersteunen gewoon het UDP verkeer wat benodigd is.

Dat lijkt me de eenvoudigste manier om dit te realiseren. Een wireless bridge is echter wel een stukje duurder dan een eenvoudig WLAN kaartje, maar als je het echt nodig hebt zijn over die kosten heen te komen.
Ja, zover was ik ook ongeveer, zo'n WLAN bridge heb ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens gaan rondkijken naar de prijzen daarvan. Ik heb namelijk mijn eigen pc op mijn kamer staan, en het mooiste zou zijn als ik deze vanaf de UT of thuis kon aan en uitzetten 8) Maar voor mijn studentenbudget lijken mij die wlan bridges net wat te duur :P

• gertvdijk
shadownetwork schreef op donderdag 19 november 2009 @ 17:32:
Maar voor mijn studentenbudget lijken mij die wlan bridges net wat te duur :P
Pak je toch een willekeurige router ondersteund door DD-WRT, OpenWRT of een andere alternatieve firmware met bridging ondersteuning? Zijn over het algemeen goedkoper dan een "echte" bridge.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Mijn orinoco 8422-wd 11b pci kaart ondersteunt wake on lan over wifi. Gekocht bij wiretex.de, die verkoopt ze nog steeds. Prima onder windows, voor Linux was er destijds geen ondersteuning waardoor ik eea nu anders heb opgelost (wired).

O-) Informatieve post met Win-win gehalte: mijn kaart heb ik zojuist op MP gezet. (Mag dit?)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 20:52 . Reden: correctie: 8422-wd ipv wd-8422 ]

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:37

WTM

'iedereen' hier kan blijkbaar wel wake on lan voor elkaar krijgen ? :-P Ergens een goede tutorial die ook router settings meeneemt? Ik kom er niet uit... (had al een topic aangemaakt en vanalles besproken wat ik gedaan had).

/sorry voor het offtopic

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:38:
O-) Informatieve post met Win-win gehalte: mijn kaart heb ik zojuist op MP gezet. (Mag dit?)
Op MP gezet? wat bedoel je?

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
gertvdijk schreef op zondag 20 december 2009 @ 23:00:
[...]

Op MP gezet? wat bedoel je?
Ik gok Marktplaats.
Pagina: 1