[Mail.app] verzenden van eigen domein, ontvangen via GMail*

Pagina: 1
Acties:

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Topicstarter
Even een vraagje want ik kom er niet uit.

Ik heb een email adres via mijn eigen domein; voornaam@achternaam.com. Nou wou ik deze gaan binnen halen via mijn iPhone, maar wanneer ik dat doe krijg ik echt een ellende aan spam binnen (deze word gefilterd in mail.app).

Ik heb hierop een gmail account genomen en deze haalt mijn voornaam@achternaam.com op via POP3 en filtered de spam eruit. Icm met de push functionaliteit was dit ideaal voor mijn iPhone.

Echter naar verloop van tijd begon ik me te ergeren dat wanneer ik mijn mail had gelezen op mijn iPhone, ik thuis kwam en de mail nog een keer moest lezen. Dus ik dacht ik haal gewoon de mail van gmail op via imap in mail.app. Zo geregeld.

Echter wanneer hij dan de mail opgehaald krijg je alles dubbel in je mailbox (ironisch kan ik het 3x lezen). Dus ik dacht laat dat hele voornaam@achternaam.com maar zitten, waarop ik de POP mailbox er uit gooide; met als gevolg dat ik niet meer kan verzenden via voornaam@achternaam.com

Dus wat ik wil is eigenlijk het zelfde als wat ik via mijn gmail doe; ontvangen via voornaam@gmail.com en verzenden via @achternaam.com.

Hoe stel ik dat in in mail.app?

Hier staat wat

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom neem je niet google apps for domains? http://www.google.com/apps/intl/en/group/index.html

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 19-11-2009 09:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Topicstarter
Omdat ik geen idee heb wat het is, staat daar ook maar summier uitgelegd mbt mijn probleem behalve dat je je eigen email adres kan invoeren?

Kan mobile me dat ook niet?

Hier staat wat

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:40
Dan lees je niet goed.

Google apps is zeg maar Gmail, maar dan niet janpiet@gmail.com maar jan@piet.nl. CQ: Je eigen domeinnaam. Inlezen kan via gmail.

Het werkt als een trein en is gratis. Zelf heb ik mijn eigen server, en als ik geen (privacy!) hekel aan Google zou hebben zou ik het gebruiken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 21:13

Roytoch

Nietes

Schandelijke plug van een oud weblog: als je uiteindelijk over gaat op GAFYD een howto om je mail over te zetten (inclusief wat info over GAFYD): Roy.: Google Apps For Your Domain (GAFYD)

Welles

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Topicstarter
Oke, naiz.

Probleem lijkt me opgelost.

Als ik de mail dan instel in mail.app dan reply je dus ook met de gmail instellen via voornaam@achternaam.com?

Hier staat wat

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je GAFYD neemt dan neemt google de rol van mail server voor je over. Dan kun je je normale mail benaderen op precies dezelfde manier als gmail (dus web, POP en IMAP), alleen dan met achternaam.com ipv gmail.com.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 19-11-2009 09:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Topicstarter
Ik heb het domein kunnen verifieren.

Maar voor de volledige functionaliteit moet je dan die exchange servers aanpassen? Of zie ik wat over het hoofd?

Hier staat wat

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Exchange servers? Je moet de dns aanpassen zoals Google dat aangeeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Om even wat dingen recht te zetten: Allereerst kun je geen mail verzenden via POP. Dat is een protocol voor binnenkomende email. Uitgaande mail gaat in de regel via SMTP. Als ik het goed begrijp, is wat je wil niet meer of minder dan mail verzenden als voornaam@achternaam.com en dat alle mail die naar voornaam@achternaam.com wordt gestuurd belandt in je inbox, nietwaar?

Dat heb ik zelf ook, maar dan zonder Google Apps For Your Domain. Wel heb ik de mogelijkheid tot "mail forwarding" op de server die mijn domein host. Hoe dat werkt is als volgt:

Alle mail die naar voornaam@achternaam.com wordt gestuurd, komt aan op mijn server, maar wordt vanaf daar direct doorgestuurd naar mijnadres@gmail.com. Het initiatief daarvan ligt dus bij mijn server, niet bij GMail zoals in jouw oplossing en de mail belandt dus ook nooit in een maibox op mijn server.

Als je vervolgens vanuit de GMail webinterface, of via de GMail SMTP servers email wil kunnen versturen namens mijnadres@gmail.com, moet je een verified external account toevoegen aan je GMail account. Daarbij moet overigens wel vermeld worden dat je GMail adres in de headers van de mail blijft staan (al is het from: adres tegenwoordig wel gewoon goed, dat was eerst niet zo).

Voor mij werkt deze oplossing perfect :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Heb trouwens even je topic gerenamed van Mail.app; verzenden via POP ontvangen via Gmail naar [Mail.app] verzenden van eigen domein, ontvangen via GMail* :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dawuss schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:57:
Om even wat dingen recht te zetten: Allereerst kun je geen mail verzenden via POP. Dat is een protocol voor binnenkomende email. Uitgaande mail gaat in de regel via SMTP. Als ik het goed begrijp, is wat je wil niet meer of minder dan mail verzenden als voornaam@achternaam.com en dat alle mail die naar voornaam@achternaam.com wordt gestuurd belandt in je inbox, nietwaar?

Dat heb ik zelf ook, maar dan zonder Google Apps For Your Domain. Wel heb ik de mogelijkheid tot "mail forwarding" op de server die mijn domein host. Hoe dat werkt is als volgt:

Alle mail die naar voornaam@achternaam.com wordt gestuurd, komt aan op mijn server, maar wordt vanaf daar direct doorgestuurd naar mijnadres@gmail.com. Het initiatief daarvan ligt dus bij mijn server, niet bij GMail zoals in jouw oplossing en de mail belandt dus ook nooit in een maibox op mijn server.

Als je vervolgens vanuit de GMail webinterface, of via de GMail SMTP servers email wil kunnen versturen namens mijnadres@gmail.com, moet je een verified external account toevoegen aan je GMail account. Daarbij moet overigens wel vermeld worden dat je GMail adres in de headers van de mail blijft staan (al is het from: adres tegenwoordig wel gewoon goed, dat was eerst niet zo).

Voor mij werkt deze oplossing perfect :)
Dat kan ook en zeker als je meerdere accounts centraal wilt hebben dan is dat niet zo'n slechte oplossing (je kan er 5 poppen geloof ik). Ik doe het zelf andersom maar het komt op hetzelfde neer. In GAFYD pop ik mijn normale gmails en isp adressen.

Het enige is dat Google een extra zichtbare header toevoegd met het Google adres. GAFYD ziet er dus wat netter uit dan omdat je dan geen Gmailadres ziet staan als je de Google smtp-servers gebruikt. Ook heb je dan niet de vertraging van het poppen door Google op je domein.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Marzman schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:04:
[...]

Het enige is dat Google een extra zichtbare header toevoegd met het Google adres.
En met meerdere mail aliassen begon ik daar last van te krijgen. Mails kwamen niet aan op sommige vermoedelijk te streng geconfigureerde mail servers van klanten. Andere mail clients van klanten zagen het alsof ik mail verstuurde van [user]@[domain.com], terwijl ik juist alleen het mail adres van [alias]@[domain.com] aan de klant wilde laten zien.

Een simpele test om te kijken of je er last van hebt om is een mail te sturen naar een hotmail.com account, of een mail te openen in Microsoft Outlook. Je kunt het verder ook zien in de headers van de verzonden mail (mocht je dat iets zeggen).

De oplossing voor mij was om per alias (mail adres) vanuit gmail zelf een andere smtp in te stellen. Dit kan schijnbaar sinds kort. Vervolgens is alleen nog zichtbaar dat je mails vanuit gmail/google apps gestuurd worden, maar word de [user]@[domain.com] niet meer in de headers gebruikt. Mocht je nu mailtjes sturen vanuit telefoon/mail client op je pc/mac, kun je gewoon de smpt van gmail gebruiken. Gmail stuurt ze automatisch door naar de smtp die jij eerder hebt ingesteld. Daarnaast worden ze ook nog opgeslagen in je gmail account. Met andere woorden, je hebt ook alle verstuurde mailtjes in één account dat je overal vandaan kan bereiken. Lees je een mail, dan is hij in de rest van je mailboxen ook als gelezen markeert. Dát vind ik echt het grote voordeel van google apps.

@TS
Lukt het je niet om google apps in te stellen, dan is er nog een alternatief wat de meeste mail providers ook ondersteunen: gebruik ipv pop imap. Nadelen hiervan kunnen wel zijn:
[list]• omdat de mails online blijven staan en de opslagruimte van je mail provider beperkt kan zijn, moet je van tijd tot tijd alsnog je mailbox ergens lokaal opslaan.
• verzonden mail word vaak niet verzameld in een account, maar lokaal in de verschillende clients

Een groot voordeel kan zijn dat je je eigen privacy meer waarborging geeft doordat je niet alles overlaat aan gmail/google.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1