Trillend beeld op zowel XP als Kubuntu; stekker kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:47
Dag allen,

Ik loop al een hele tijd aan te klooien met een pc die maar niet doet wat ik wil, meer specifiek: het beeld trilt enorm. De ene dag heeft 'ie er wel zin in, de andere dag trilt 'ie weer lekker op en neer met een groene/blauwe strook met blokjes bovenin beeld. Dit was alleen problematisch onder XP, maar onder Kubuntu 9.10 begint de ellende nu ook al. Het ligt volgens mij niet aan de monitor, want die deed het op mijn oude systeem meer dan prima, weliswaar wel op D-sub aangesloten. Tijdens het opstarten van het BIOS is er geen enkel probleem. Ook heb ik de nieuwste drivers gedownload, dus dat moet het ook niet zijn. Blijven er twee opties over wat mij betreft:

- DVI-stekker kapot > nieuwe kopen
- moederbord kaduuk > laten vervangen

Klopt dit?

Specificaties:
- monitor: Samsung T200
- moederbord: Gigabyte MA780G-UD3H
- videochip: ATI Radeon HD3200

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tiffanylampje schreef op donderdag 19 november 2009 @ 03:01:
Het ligt volgens mij niet aan de monitor, want die deed het op mijn oude systeem meer dan prima, weliswaar wel op D-sub aangesloten. Tijdens het opstarten van het BIOS is er geen enkel probleem. Ook heb ik de nieuwste drivers gedownload, dus dat moet het ook niet zijn. Blijven er twee opties over wat mij betreft:
Geen aannames maken, testen. Dus ook de monitor verdenken, en pas uitsluiten als die het op een ander systeem minstens een uur zonder problemen doet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tiffanylampje
Kan dat? Dat de monitor via D-Sub wel werkt, maar opeens uit het niets op DVI niet meer functioneert? Is dat niet heel onwaarschijnlijk?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tiffanylampje schreef op donderdag 19 november 2009 @ 03:07:
Kan dat? Dat de monitor via D-Sub wel werkt, maar opeens uit het niets op DVI niet meer functioneert? Is dat niet heel onwaarschijnlijk?
Alles kan kapot gaan. Daarom moet je het testen.

"Meten is weten, gissen is missen".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 23:05
Precies.. Het standaard gevoel is altijd "zoiets kan toch niet zomaar kapot gaan?", maar.. ja, dat kan het wel :P

Leen ff een DVI kabel van de buurman ofzo en probeer het even uit of dat 't wel doet. Mocht dat niet werken, probeer je oude DVI kabel bij een andere monitor. Scheelt een hoop geld als je eerst even alles test voor je 't gaat vervangen.

Verwijderd

tijdje geleden is bij mij ook in de DVI kabel een kabelbreuk ontstaan. na een willekeurige tijd kreeg ik ook strepen of de kleuren vielen willekeurig uit in een rap tempo.

• Tiffanylampje
Verslag van vandaag:

- pc heeft opeens geen problemen meer, op DVI noch op D-sub
- toch maar mijn kabel én monitor getest bij een vriend; aldaar ook geen problemen
- weer terug naar huis, alles aangesloten en getest; opeens op Kubuntu/D-sub, Kubuntu/DVI én Windows/DVI weer strepen en trillen
- opnieuw opgestart onder Windows/D-sub (nu ik dit typ), en geen trillend beeld meer :? 8)7

Ik snap er de ballen van. Is bij deze mijn moederbord stuk verklaard?

• Tiffanylampje
Niemand?

Net speelde ik trouwens ff Pinball fullscreen, en toen was er geen probleem.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Als ik het verhaal zo hoor dan verdenk ik toch de kabel. En inderdaad heeft gissen geen zin. Dus gewoon proberen. Heb je nog een andere kabel?
Kun je de monitor op je huidige systeem aansluiten via VGA?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou eerst een andere kabel proberen. Monitor kan het ook best zijn; ik heb met mijn Samsung 940BF regelmatig gehad dat op de DVI het beeld trilde. Oplossing was het scherm een uur uitzetten. Ik vermoed zelf dat het in de voeding van het scherm zit; want het gebeurd enkel als het scherm snel aan/uit gaat door loszittende voedingskabel.

Maar als je de kabel verdenkt, sluit dat dan eerst uit door het te vervangen. Het is immers de makkelijkste stap die je eerst kan nemen.

• Tiffanylampje
Zoals ik al zei, en wat men heeft kunnen lezen, ik heb het scherm al met twee verschillende kabels en twee verschillende monitoren getest, probleem blijft. Ik stuur het moederbord wel op.

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:38
Staan er boxen of andere electronica in de buurt van je bureau, die voor straling zorgen en dus wel het probleem bij jou thuis veroorzaken, maar niet bij iemand anders.

Dan is de kabel nog net goed genoeg voor een "storingsvrije" omgeving, maar geeft hij problemen met de extra straling, zomaar een ideetje.

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

• Tiffanylampje
Inderdaad, het moederbord was kapot. Wordt vervangen door de nieuwe versie, de MA785-UD3H. Prima service van Azerty. :)
Pagina: 1