Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kubuntu partitie verwijderd resultaat GRUB error.

Pagina: 1
Acties:

• rockforce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-11 14:15
het verhaal:

ik heb een samsung NC10. en daar zit een recovery partitie op. ik dacht dus lekker aan de slag te kunnen gaan met wat linux distro's om te proberen. en heb de nieuwe Kubuntu netbook edition (9.10) geinstalleerd. (had 30 gig nog leeg gelaten voor dat soort knutselwerk).

nu vond ik dit wel grappig en dacht ik ik ga nu ubuntu laatste versie installeren. dus ik boot in xp en ik verwijder in xp de partities van Kubuntu.

gevolg:

netbook start op en komt na bios scherm op:

GRUB loading.
error: no such partition
grub rescue>

ik denk geen probleem ik ram gewoon op F4 en recovery en klaar is keesje. maar helaas.. dat werkt niet meer.

wat nu?

Oneplus 10 Pro | O11 Dynamic, Seasonic PX850, ASUS Strix Z490-E, 10700K, AMD 6900 XT, 32 GB, WD Black NVMe SSD SN750 500GB, Intel P660 2TB, 2x Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 | Syonology DS918+ 3x 16 TB

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:22
Probeer een nieuwe install van de nieuwe (K)Ubuntu (als je de CD al hebt, tenminste) en het zal weer werken

;)

PVoutput 3250 WP

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Toen je kubuntu installeerde heb je grub geinstalleerd.
Grub is een bootloader, en heeft je windows bootloader vervangen.

Nu je kubuntu hebt verwijderd kan de bootloader zijn benodigde bestanden (die op kubuntu partitie stonden) niet meer vinden.
Je kan er dus voor kiezen om de xp bootloader te herstellen (genoeg over te vinden in de search).
Of je gaat nu ubuntu installeren (met grub) en je zal zien dat je systeem weer bootable is.

• Shootingstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09-2019
Het eenvoudigste is even een CD lenen en het MBR repareren.

Voor het geval je nog weer de nieuwe versie van Ubuntu wilt installeren :

Met dd kun je vanaf een live cd het MBR dupliceren en ook weer terugzetten.
Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om met VMware of iets dergelijks te werken, dan heb je ook geen gelazer met je MBR en je hoeft niet te restarten.

Ook is er een mogelijkheid om XP, Vista en 7 op een usb te zetten, dan kun je altijd weer terug.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
rockforce schreef op donderdag 19 november 2009 @ 02:40:
[....heel verhaal....]

ik denk geen probleem ik ram gewoon op F4 en recovery en klaar is keesje. maar helaas.. dat werkt niet meer.

wat nu?
Heel eenvoudig.....Google aanslingeren en zelf ff zoeken :+ Het is natuurlijk wel eenvoudig om je vraag hier te dumpen zonder eerst zelf te zoeken...

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:55
win 98 bootflop, dan
code:
1
fdisk /mbr

Ging vroegah prima :)

dot.blaat

• Evil Genius
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Mocht je de recovery console gebruiken als je van de XP cd opstart dan is het commando:

fixmbr

• rockforce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-11 14:15
oke ik heb een bootable windows stick gemaakt dat werkte hellaas niet. gelukkig heb ik hier een usb to sata/pata converter. heb uit m'n pc de dvd drive gesloopt en aan de laptop gehangen recovery gedraaid en de volgende commando's gebruikt:

fixboot c:
fixmbr
bootcfg /rebuild

nu werkt m'n windows weer. heb alleen een selectie scherm met 2x win xp er in. alle 2 dezelfde. maar nu probeer ik de recovery te draaien van uit windows. hij moet rebooten. en vervolgens start ie windows gewoon op ipv de recovery. conclusie F4 werkt nog niet.

edit:
op het samsung netbook forum staat dat het niet kan. er staat wel een link naar een site maar dat werkt bij mij dus niet.

is er een manier om de MBR terug te zetten naar een bepaalde datum ofzo? of aan te passen zodat als je tijdens het booten op f4 drukt hij naar een bepaalde partitie gaat?

edit2:
na wat aanpassingen die niet werkte geprobeerd systeem herstel van windows te gebruiken. en op magische wijze werkte doordat je dan ook opnieuw met opstarten de F4 knop wel.

probleem opgelost.

slotje

[ Voor 32% gewijzigd door rockforce op 19-11-2009 13:29 ]

Oneplus 10 Pro | O11 Dynamic, Seasonic PX850, ASUS Strix Z490-E, 10700K, AMD 6900 XT, 32 GB, WD Black NVMe SSD SN750 500GB, Intel P660 2TB, 2x Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 | Syonology DS918+ 3x 16 TB

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:04

MsG

Forumzwerver

Overigens kan je die dubbele bootentry wijzigen in boot.ini maar ik zie dat je het nu al hebt opgelost.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1