Toon posts:

sata hd snelheid verschild in verschillende systemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus een 1000 gb sata schijf werkt goed.
32 mb cash 7200 rpm.
instaleer ik win 7, krijgt de schijf maar een punt van 5.4.
dit precies t zelfde met een oude 80 gb sata schijf.
ik de schijven bij een maat geinstaleerd.
krijgen ze een 5.7 / 5.9.
hoe kan dit?
het zijn bijna de zelfde systemen.
zelfde windows ultimate x86, zelfde processor en evenveel ram alleen heb ik een foxconn destroyer en die maat een asus mobo.
zou het misschien aan de sata kabels kunnen liggen? dat je langzamere sata kabels hebt.

ik weet het echt niet meer...?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-02 21:51
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 01:37:
alleen heb ik een foxconn destroyer en die maat een asus mobo.
En daar zit waarschijnlijk je probleem. Als er op de Foxconn een andere SATA controller zit dan op het Asus moederbord, dan ga je al gelijk het schip in. De ene SATA controller is de andere niet namelijk.

Daarnaast zijn er nog tientallen, zo niet honderden variablen te bedenken waraom een HDD in het ene systeem anders presteert dan in het andere.
Even een lijstje uit m'n hoofd:
  • Type SATA controller
  • Type verbinding met de processor (via PCI/PCIe, direct op CPU of via northbridge, etc)
  • Bus snelheid (FSB)
  • Wel of niet gebruik van AHCI/RAID mode van SATA controller
  • Alle andere subtiele hardware verschillen (ander type geheugen, ander type processor, etc)
  • Geinstalleerde software
  • Staat en leeftijd van Windows installatie
  • Hoe lang de PC al aan staat
  • Etc, etc.
Wat ik dus wil zeggen is dat je op de manier waarop jij het verschil getest hebt geen zinnige conclusies over de oorzaak daarvan kan geven. En al kan je die wel geven, dan is het mischien niet eens op te lossen.

Min tip is dan ook: gebruik Google en zoek naar FAQ's en Tutorials over hoe je het beste de snelheid van je HDD kan optimaliseren. Denk hier onder andere aan het gebruik van AHCI en het aansluiten op de juiste SATA controller als je moederbord er meer dan 1 heeft.

Gebruik daarna een echte HDD benchmark tool (zoals HDTach en Atto) om te meten wat je prestaties echt zijn. De Windows performance index is sowieso geen 'hard' getal, omdat deze heel veel dingen samenneemt die niet allemaal wat met je HDD te maken hebben.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"