• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Goedemorgen mede-Tweakers,

Heb sinds vandaag een Nikkor 35mm 1.8 op mijn Nikon D50 zitten. Deze heb ik met het voornaamste doel goed te kunnen fotograferen bij relatief weinig licht. Nou zit ik met het probleem dat welke instelling, sluitertijd of programma ik ook gebruik de foto's erg veel geel bevatten. Zou iemand mij van de gouden tip kunnen voorzien om dit (zo ver mogelijk) op te lossen? Bij voorbaat dank voor jullie hulp! :)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
kleurtemperatuur juist instellen :)

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Yes, je kan bijvoorbeeld je foto's op witbalans "tungsten" zetten in plaats van auto, dat is meestal een stuk in de goede richting voor binnenshuis fotograferen bij gewoon lamplicht. Als je het supernetjes wilt doen gebruik je een gray card of een expodisc.

Als je je foto's op raw schiet kun je achteraf zonder kwaliteitsverlies de witbalans corrigeren en hoef je je feitelijk nooit druk te maken over de witbalans. Wel is het natuurlijk makkelijker als de witbalans al goed of in de goede richting staat.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Voorbeeldje posten doet vaak ook wonderen.

This footer is intentionally left blank

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:00
Ik heb pas iets dergelijks op Fok gepost :)

Achter elkaar 2 bijna identieke foto's gemaakt, alleen bij een hogere ISO waarde werd de kleur anders.... heel vaag, kennelijk vond mijn camera het nodig om de witbalans (automatisch) aan te passen tussentijds.Ik had het idee dat dit ook door de ISO waarde veroorzaakt werd, maar uit de EXIF bleek dat het toch echt de witbalans was :)

Afbeeldingslocatie: http://transfer.dubbelepunt.com/Voor%20Ruben/DSC_2129.JPG

Diafragma 3.8
Sluitertijd 1/4 sec
ISO 200

Afbeeldingslocatie: http://transfer.dubbelepunt.com/Voor%20Ruben/DSC_2130.JPG

Diafragma 4.5
Sluitertijd 1/13 sec
ISO 800

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Verwijderd

je witbalans staat op auto en je kamera doet er dus zijn eigen "zin" mee.
Witbalans manueel configureren.

Meestal heb je volgende opties:

AWB (auto)
zon
schaduw
bewolkt
tungsten gloeilamp
TL lamp
Flits
Manueel temperatuur instellen in Kelvin

• Wijnands
  • Laatst online: 22-01 15:48
Een D50 gaat anders om dan een D90 met auto witbalans. Een D90 is, net als een D300, gevoeliger, je kan makkelijk twee vrijwel identieke foto's maken en toch heel anders uitkomen.

Wat hierboven genoemd wordt, tungsten, ik ben nog nooit een situatie tegengekomen waar tungsten goede kleuren gaf. Op de D50 kan je gloeilamp proberen maar echt de beste resultaten krijg je door witbalans vanaf een papiertje te schieten.

M.a.w. ja ik ben het er mee eens dat dit zeer waarschijnlijk een witbalans probleem is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Niels9
Bedankt voor jullie reacties. Ben momenteel niets thuis, maar ik ga vanmiddag eens het e.e.a. uitproberen. I'll keep you posted! :)

• Niels9
Net even een uurtje aan het testen en proberen geweest, en het lag dan toch aan het WB. Het beste resultaat krijg ik door er even een wit velletje voor te houden. Bedankt mannen (vrouwen?)! :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wit papiertje is ook niet altijd de oplossing. Het meeste papier heeft een blauw tint en maakt je foto's te koel van temperatuur.
Een grijskaart is niet duur en is wel een goede oplossing hiervoor (beter gezegd, daar is die o.a. voor bedoeld :P).
Een grijskaart kost een 10tje ofzo.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Een grijskaart is eigenlijk bedoeld om licht te meten, dus dat betekent nog niet automatisch dat ze neutraal van kleur zijn. :)
Wil je 't wel precies dan kan je beter voor een whibal of expodisk gaan.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

abrakadaver schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:38:
Een grijskaart is eigenlijk bedoeld om licht te meten, dus dat betekent nog niet automatisch dat ze neutraal van kleur zijn. :)
Wil je 't wel precies dan kan je beter voor een whibal of expodisk gaan.
Een grijskaart is wel fun in photoshop of lightroom. Na instellen van licht even met het pipetje (18% grijs) op de grijskaart en je zit echt ontzettend in de buurt qua kleuren. Kost weinig, veel plezier van.

(Ik gebruik vaak de microfoon/koptelefoon/zilveren juwelen bij het kleurecht(er) maken van mijn foto's)

Bericht hierboven

• Wijnands
Nomad schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:23:
Wit papiertje is ook niet altijd de oplossing. Het meeste papier heeft een blauw tint en maakt je foto's te koel van temperatuur.
Een blaadje papier is wel een makkelijke oplossing die het verschil maakt tussen totaal verkeerde witbalans en bijna goed. Voor het laatste stukje kun je inderdaad beter een speciaal produkt gebriuken.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:43
Kun je eigenlijk, als je bv een grijskaart gebruikt daar ook achteraf de foto's goed mee aanpassen? Of is het dan beter om via de camera voor dat je de foto te neemt deze in te stellen? Of is dat eigenlijk niet nodig als je in RAW schiet?

Verwijderd

De bedoeling van de grijskaart is om achteraf je RAW foto makkelijk aan te passen naar de juiste witbalans met bijvoorbeeld photoshop zoals floor-is ook vermeldt.

• Xcalibur
Het is natuurlijk veel handiger om vooraf je witbalans te bepalen met je grijskaart, dat scheelt je een hoop gezeur achteraf :).... moet je daar wel tijd voor hebben natuurlijk!

• ProudElm
Achteraf lijkt leek mij ook makkelijk eigenlijk, geen gedoe ter plekker, gewoon dus snel een paatje schieten met die grijskaart in beeld zou toch genoeg moeten wezen? Of moet je dan wel de instellingen (sluitertijd, diafragma) het zelfde laten? Lijkt me toch niet dat die invloed hebben op de witbalans?

• abrakadaver
Floor-is schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:53:
[...]
Een grijskaart is wel fun in photoshop of lightroom. Na instellen van licht even met het pipetje (18% grijs) op de grijskaart en je zit echt ontzettend in de buurt qua kleuren. Kost weinig, veel plezier van.
Dat komt op 't zelfde neer :)

Wat ik dus bedoel is dat een grijskaart wel ~18% grijs is, maar nog steeds een kleurzweem kan hebben. Prima voor je belichting hoor, dat is waar ie voor bedoeld is. Maar wil je zeker zijn dat je iets kleurneutraals hebt zal je een witbalanstool moeten gebruiken. Gelukkig kom je inderdaad vaak wel dicht genoeg in de buurt met een grijskaart (en zijn sommige grijskaarten wel kleurneutraal) dus in de praktijk zal 't wel meevallen.

Verwijderd

Wijnands schreef op donderdag 19 november 2009 @ 09:27:
maar echt de beste resultaten krijg je door witbalans vanaf een papiertje te schieten.
(@Nomad: Ja, ja, ik weet het, beter een grijskaart of een whibal tool....)

Kan iemand nu eens in simpele taal uitleggen hoe je dat doet?

Stel even het voorbeeld van die kerk van de TS. Ik heb een stuk papier bij me (of een grijskaart) en ik wil dat papier of de grijskaart niet in beeld. (Een extra foto maken is geen probleem)
Ik wil mijn camera goed instellen, zodat ik na het nemen van de foto niet hoef na te bewerken op het gebied van witbalans.

Kan iemand daar gewoon een keer een stappenplan voor uitschrijven?

• ProudElm
kun je dan niet het handigst eerst een foto maken met de grijskaart in beeld en daarna de foto die je wilt hebben, zelfde hoek en stand van de camera.

Vervolgens thuis met een programma achteraf corrigeren? Weet niet of je de grijswaarden kan corrigeren adhv een andere foto? Zo zou ik het doen de volgende keer. :) Correct me if i'm wrong. :9

[ Voor 1% gewijzigd door ProudElm op 20-11-2009 11:24 . Reden: typo.. ]

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb mijn camera niet bij de hand, maar volgens mij kan je de witbalans automatisch laten bepalen door de camera. Ik meen me te herinneren dat in in het menu hiervoor ooit een optie heb gevonden. Na selectie van dit item, een foto maken van je velletje papier, en je kleurprogramma staat vast. Deze kan je dan kiezen in dezelfde rij als zon /schaduw / bewolkt / tungsten gloeilamp / TL lamp / Flits.

Weet alleen niet of elke camera dit heeft.

En anders alles in RAW schieten. Dan per licht omstandigheid 1 aparte foto maken van je papiertje zodat je naderhand de kleur kan meten, en met dit meetresultaat de rest kan aanpassen.

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Hmmm... klinkt als een stukje RTFM, maar kom er maar eens op dat een dergelijke optie bestaat.

In de D50 manual vanaf pagina 79 (89 van de PDF) staat hoe je voor een situatie de witbalans kan meten en deze meting als instelling kan gebruiken voor de volgende fotos.

Succes ermee!

[ Voor 1% gewijzigd door Peregrine op 20-11-2009 16:19 . Reden: Kromme zin iets rechter gemaakt... ]

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat volgens mij echt perfect werkt, is de colorchecker passport van X-rite
Het programmaatje vergelijkt de kleuren van je foto van de passport (dng-formaat) met de waarden die het moeten zijn en maakt een profiel. Daarnaast bevat de passport ook een grijskaart.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Peregrine schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:15:
Hmmm... klinkt als een stukje RTFM, maar kom er maar eens op dat een dergelijke optie bestaat.

In de D50 manual vanaf pagina 79 (89 van de PDF) staat hoe je voor een situatie de witbalans kan meten en deze meting als instelling kan gebruiken voor de volgende fotos.

Succes ermee!
Dan moet je dus wel iets hebben dat kleurneutraal is. Een grijskaart, bijvoorbeeld ;)

Verwijderd

Peregrine schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:15:
Hmmmm, nu je het zegt denk ik inderdaad dat het gewoon in de handleiding zou moeten staan.
Maar eens aan het experimenteren slaan. Als dat een beetje werkt, dus inderdaad een keer een grijskaart gaan kopen.... Of natuurlijk de onderkant van een pringles doos pakken... Schijnt een vrij goede benadering van 18% grijs te zijn.

Verwijderd

Droog asfalt, groen gras of de huid van een persoon kun je heel goed gebruiken als referentie als je geen grijskaart hebt. Bij Canon kun je de belichting handmatig vast stellen d.m.v. de knop met het sterretje.

• Wijnands
Er zijn grijskaarten in de handel die aan de achterkant ook behoorlijk neutraal wit zijn.

Zodra je doorhebt dat je je referentiefoto goed moet belichten en je camera even op MF moet zetten is het schieten van een custom witbalans echt zo gebeurt.

• Xcalibur
Hoezo moet je camera op MF?
Dat heeft toch weinig met je kleur / belichting te maken?

Verwijderd

als je het kaartje zo dicht houdt dat je enkel nog het kaartje ziet en niets anders, zit je vaak al voorbij de minimale focusafstand en wil een d50 vaak geen foto meer trekken.

• abrakadaver
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:42:
als je het kaartje zo dicht houdt dat je enkel nog het kaartje ziet en niets anders, zit je vaak al voorbij de minimale focusafstand en wil een d50 vaak geen foto meer trekken.
1 focus op een onderwerp waar je wel op kan scherpstellen
2 blijf de ontspanknop half ingedrukt houden
3 kaartje voor de lens houden
4 foto maken
:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:42:
Dat ligt er weer aan welke AF stand je gekozen hebt. Overigens heb ik een D300 en ik heb het FM er maar even bij gepakt en een beetje zitten experimenteren. Het is inderdaad lekker simpel om te doen, veel eenvoudiger dan ik altijd dacht. Voorheen zat ik altijd gewoon maar op de gok een kleurtemperatuur in te stellen als ik niet tevreden was met de prestaties van Auto. Dat doet het ook aardig, maar is best irritant om te doen.

Maar goed, als je AF-C schiet, kun je ook een foto maken als je onderwerp niet in focus is. Volgens het FM hoeft de foto ook niet in focus te zijn, dus dat maakt het leven erg makkelijk. (n.b. je lens overzetten naar Manual kan natuurlijk ook, zoals Wijnands aangeeft.)
Oh, ja en verder nog een handige tip: Mijn handleiding zegt dat je het beste kan kiezen voor single field focus/centered lichtmeting. In dat geval kan je dus ook gemakkelijk een WB schieten waarbij de afstand tot je WB kaart/witte papier/weet ik veel een stuk groter is dan een halve meter.

Zo zie je maar weer... Zelfs een noob met een handleiding kan nog leuke dingen aan een discussie toevoegen.

n.b. Iedereen bedankt die mij er op heeft gewezen dat ik die handleiding niet voor niets bij mijn camera heb gekregen....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 15:45 ]

• Wijnands
Xcalibur schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:39:
Hoezo moet je camera op MF?
Dat heeft toch weinig met je kleur / belichting te maken?
Als je een kaart goed voor de lens houdt heeft eigenlijk geen enkele camera genoeg "houvast"om scherp te stellen. Als je dat anders kan regelen, doen wat je leuk vind.

• Xcalibur
Ah, op die manier, vanwege het gebrek aan constrast enzo? :)

Pagina: 1