Toon posts:

andere cpu koeler nodig.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers.

Eerst maar even het systeem.

Coolermaster 690
Coolermaster 600w silent pro
asus p7p55d
intel i7-860 2.8 GHz gekoeld door een Scythe Big Shuriken
Sapphire HD4870 X2 gekoeld door een Arctic-Cooling Accelero Xtreme HD4870X2
OCZ 2*2GB 1600 7-7-7 Reaperkit
NZXT Sentry LX
DVD brander.

Hier het probleem:

Stock heb ik een tempratuur van 30 graden idle. onder prime wordt dat 70~75 graden.
Nu vind ik dit niet echt hoog, maar als ik mijn cpu overclock naar 3.4 GHz dan gaat de tempratuur naar 99 graden, en ja dan vind ik het veel tehoog.

Nu heb ik zitten nadenken over waterkoeling, maar heb dit eigenlijk van mijn lijstje afgestreept om de volgende redenen:

1. Als ik zelf een los koelsysteem ga maken, dan wil ik meteen de hele pc doen. en dit is financieel momenteel niet mogelijk, aangezien alleen het waterblock voor de gpu al 150 euro kost. Hierbij komen dan nog de kosten voor de rest van het systeem
2. water en electronica gaan niet samen bij mij. ben veel tebang dat ik ergens een fuck-up maak en een pc onderwater zet :)
3. De Arctic-Cooling Accelero Xtreme HD4870X2 werk gewoon super

Luchtkoeling:

Na veel surfen heb ik volgens mij de 2 beste luchtkoelings gevonden.
Namelijk de Scythe Mugen 2 en de Thermalright Ultra-120 persoonlijk zou ik de Mugen 2 nemen met dubbele fans.

Hoe is jullie kijk hier op?

Luchtkoeling Hybrid?

Crosair H50? en de CoolIT Domino Advanced Liquid Cooling?

Wie van jullie heeft er ervaring met een van deze koelsystemen. dit lijk mij een veiligere en goedkopere oplossing dan een echt ''waterkoelsysteem''
Tevens is een systeem als dit beter voor mijn bank:)
Als ik internet mag geloven bereik ik er een beter koel resultaat mee als zeg bv de mugen2.

Wie o wie heeft een van deze systemen en kan mij er meer over vertellen.

Alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door Orion84 op 23-03-2020 16:04 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

de H50 is imho nutteloos een (gelapte) TRUE.120 is beter. zeker icm de juiste fans (hoge static pressure, +/- 2000 rpm of meer met n fancontroller) is 4 ghz mogenlijk.

als je hoger wilt, of lagere temps, zul je inderdaad de bank moeten breken en een fatsoenlijke waterkoelset voor je cpu moeten aanschaffen, dan ben je zeker een 200+ euro kwijt, maar heb je wel lage temps bij hoge clocks.

Verwijderd

Topicstarter
duidelijk verhaal, maar een vraag. wat is een gelapte koeling?m

Verwijderd

Google heeft daar een mooi antwoord op ;)

http://www.overclockersclub.com/guides/lapping/

Verwijderd

Topicstarter
kwam tot de zelfde conclusie ongeveer op de zelfde tijd:)

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Hoe zit het met de airflow in je kast ?
Ik vind 75 graden stressed erg hoog voor een stock i7.
Een goede afvoer van de warme lucht doet wonderen.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
als je voor de mugen gaat kan je waarschijnlijk 1 fan aan de zijkant hebben..( tenzij je zijpaneel hebt met window)

ik zat voor mij zelf te twijfelen tussen mugen en ninja 2 ( heb zelfde kast alleen nvidia edition)

ninja 2 is net wat kleiner en raakt men zijkant niet ( nog 1-2 cm ruimte zo dat ik kan zien)
en men geheugen past echt net onder de fan ( mobo kant gezien dan)

[ Voor 23% gewijzigd door [Remmes] op 19-11-2009 07:21 ]

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
hFresh schreef op donderdag 19 november 2009 @ 07:09:
Hoe zit het met de airflow in je kast ?
Ik vind 75 graden stressed erg hoog voor een stock i7.
Een goede afvoer van de warme lucht doet wonderen.
heb 5 140mm sharkoon fans in de kast zitten. 2 boven in die de lucht uit de kast halen. 2 in het linkerzijpaneel, een is ter hoogte van de cpukoeler, de andere zorgt voor koude lucht voor de videokaart. onderin de kast zit nog een uitblaas fan voor de warme lucht van de video kaart
Remmes_NT schreef op donderdag 19 november 2009 @ 07:12:
als je voor de mugen gaat kan je waarschijnlijk 1 fan aan de zijkant hebben..( tenzij je zijpaneel hebt met window)

ik zat voor mij zelf te twijfelen tussen mugen en ninja 2 ( heb zelfde kast alleen nvidia edition)

ninja 2 is net wat kleiner en raakt men zijkant niet ( nog 1-2 cm ruimte zo dat ik kan zien)
en men geheugen past echt net onder de fan ( mobo kant gezien dan)
vrees dat ik een probleem krijg met mijn geheugen. het een ocz reaper kit, deze zijn uitgevoerd met een heatspreader boven de geheugenmodule. dit betekend dat ze ongeveer 1.5 keer zo hoog zijn als normaal.
en als ik kies voor de mugen of de 120 moet ik inderdaad een fan opofferen.

• [Remmes]
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 07:45:
[...]

heb 5 140mm sharkoon fans in de kast zitten. 2 boven in die de lucht uit de kast halen. 2 in het linkerzijpaneel, een is ter hoogte van de cpukoeler, de andere zorgt voor koude lucht voor de videokaart. onderin de kast zit nog een uitblaas fan voor de warme lucht van de video kaart

[...]

vrees dat ik een probleem krijg met mijn geheugen. het een ocz reaper kit, deze zijn uitgevoerd met een heatspreader boven de geheugenmodule. dit betekend dat ze ongeveer 1.5 keer zo hoog zijn als normaal.
en als ik kies voor de mugen of de 120 moet ik inderdaad een fan opofferen.
onder in de kast zou ik eerder intake maken.. zodat ie voor koude lucht naar gpu zorgt ( want warme lucht gaat omhoog, dus de hitte van jou gpu word niet echt super goed naar beneden gezogen..

en ja was ik ook al bang voor toen ik las dat je OCZ memory had

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 19-11-2009 17:30 ]

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:52:
[...]

onder in de kast zou ik eerder intake maken.. zodat ie voor koude lucht naar gpu zorgt ( want warme lucht gaat omhoog, dus de hitte van jou gpu word niet echt super goed naar beneden gezogen..

en ja was ik ook al bang voor toen ik las dat je OCZ memory had
de fan onder in de kast zit er alleen om zoveel mogelijk warme lucht van de videokaart aftezuigen, mijn kaart is van nog al heet gebakken:).

En wat betreft de reaperkit, mijn big shuriken past op 1mm naast mijn geheugen, hoop dat de mugen of Ultra-120 er wel inpassen, morgen even de maat van beide koelers opzoeken.

Wat dit betreft zou de corsair h50 wel heel handig zijn, maar nog niemand gevonden die deze koeler gebruikt. (eventueel met een i7-860)

• [Remmes]
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:08:
[...]

de fan onder in de kast zit er alleen om zoveel mogelijk warme lucht van de videokaart aftezuigen, mijn kaart is van nog al heet gebakken:).

En wat betreft de reaperkit, mijn big shuriken past op 1mm naast mijn geheugen, hoop dat de mugen of Ultra-120 er wel inpassen, morgen even de maat van beide koelers opzoeken.

Wat dit betreft zou de corsair h50 wel heel handig zijn, maar nog niemand gevonden die deze koeler gebruikt. (eventueel met een i7-860)
mijn gpu word ook behoorlijk warm ( heeb geen fan onderin) .. maar alsnog zou ik niet als outtake maar als intake gebruiken.. ik denk dat iedereen wel weet dat warme lucht stijgt

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:59:
[...]

mijn gpu word ook behoorlijk warm ( heeb geen fan onderin) .. maar alsnog zou ik niet als outtake maar als intake gebruiken.. ik denk dat iedereen wel weet dat warme lucht stijgt
Helemaal mee eens, maar las hier op de site dat onderdruk minder erg is dan overdruk in de kast, vandaar 2 fans in en 3 uit.

• SpEnellis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
onderdruk zal meer stof in de kast tot gevolg hebben.

ik denk dat koele lucht op de videokaart intake wel een goed idee is.

[ Voor 37% gewijzigd door SpEnellis op 20-11-2009 14:48 ]

• [Remmes]
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:14:
[...]

Helemaal mee eens, maar las hier op de site dat onderdruk minder erg is dan overdruk in de kast, vandaar 2 fans in en 3 uit.
ik heb 2 in en 2 uit, denk dat ik beneden nog 1 in erbij maak

ja, daag.

Pagina: 1