Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:12
Ik wil binnenkort (ook) mijn eigen website op het internet zetten. Website maken e.d. is geen probleem, maar een goede hosting zoeken is toch nog behoorlijk lastig :o

Je hebt tegenwoordig een heleboel nederlandse hosting providers, waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb werkelijk geen flauw idee meer waarop ik kan selecteren.
Zelfs als je al een aantel technische neemt (aantal mailadressen, dataverkeer, mysql/php, apache, directadmin, fysiek in nederland) heb je alsnog zo'n 200 hosters. De prijzen varieeren van 10 tot een paar honderd euro per jaar.

Probleem is dat ik bij de allergoedkoopste bang ben terecht te komen bij iemand die een PC in elkaar schroeft, hem in een rack hangt en er 200 websites op zet (even overdreven) waardoor de site niet vooruit de branden is. Bij de duurdere krijg ik juist weer het gevoel dat je teveel betaalt.

Uiteraard ken ik de vergelijkingssites zoals www.webhosters.nl, maar daarbij kan je bovenstaande dingen er niet uitfilteren.

Dus nu mijn vraag: hoe kan je een goede hoster kiezen? Sites met ervaringen zijn ook/juist welkom...

Kon op GoT ook niet echt een algemeen hosting ervaringen topic vinden...

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:36
Hosts welke slechts 10 euro per jaar kosten, adverteren met "onbeperkte" opslagruimte of dataverkeer of waar weinig recensies van te vinden zijn zou ik persoonlijk niet vertrouwen. Het is belangrijk om voor jezelf een idee te creeëren wat je eigenlijk wilt, stel jezelf de volgende vragen eens;
  • Hoe belangrijk is beschikbaarheid voor je? Een 10-euro p/j host zal weinig uptime garantie kunnen bieden, noch geavanceerdere oplossingen als replicatie kunnen aanbieden.
  • Hoe belangrijk is je data? Maakt de webhost backups of ben je puur afhankelijk van je eigen backups (sowieso altijd backups maken!)
  • Hoe belangrijk is support voor je? Door geen of weinig support te leveren kan een bedrijf stevig in de kosten snijden.
  • Op wat voor hardware draait je website? De knutsel box uit jouw voorbeeld of hoogwaardige Dell / HP servers met SAN opslag oplossingen? Misschien zelfs gevirtualiseerd?
Voor al dat soort puntjes betaal je, naast de standaard dataverkeer- en opslagruimte kosten. Zelf zou ik je aanraden om in de prijs-range 120-150 euro per jaar te gaan zitten, doorgaans heb je dan prima hosting met goede support op normale hardware. Stel eens een overzicht van je wensen en eisen op en vraag hosters jou een aanbieding te doen :)

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-11 12:32
Ik heb een paar sites bij antagonist neergezet. Na lang zoeken via got, google enz. Geen moment spijt van gehad!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-11 21:30
Ik kan u een maand laten proefdraaien op 1 van onze servers, dan kunt u zelf ervaren of dit is aan uw eisen voldoet.

• Gert_-_Jan
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Zoals Peter ook zegt, is het belangrijk om te bedenken wat je precies wilt. Als het, zoals je zegt, een eerste website (probeersel?) is en het niet erg is als deze een paar uurtjes per maand niet bereikbaar is, kun je volgens mij prima een goedkoop webhostingbedrijf zoeken.

Ik zit zelf bij een webhostingbedrijf waar ik voor minder dan 17 euro per jaar per domeinnaam de jaarlijke kosten voor de domeinnaamregistratie en de webhosting afneem. Daar host ik websites die slechts één maand per jaar (voor 'kleine' evenementen) intensief gebruikt worden, maar ook mijn persoonlijke website en wat andere websites waar ik advertenties op heb staan om wat mee te verdienen. Bij de meeste van die websites is een paar uur downtime helemaal niet zo'n probleem. Bij de websites m.b.t. evenementen is het wel vervelend, maar dat is het risico dat ik neem voor die prijs. De support is prima bij dat bedrijf, maar alleen per e-mail en je krijgt dus binnen een paar uur in plaats van binnen een paar minuten antwoord. Allemaal geen probleem, vind ik.

Ergo, die goedkope webhostingbedrijven hoef je niet gelijk uit te sluiten. Natuurlijk, lees reviews en bekijk goed met welke partij je zaken doet. Daarna kun je, bij relatief 'onbelangrijke' websites de gok toch gewoon nemen?