Access Point VS Repeater

Pagina: 1
Acties:

• PinguinFreak
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:49
Beste,

Ik zit met de volgende situatie: in het huis heb ik een SpeedTouch 780i WL die ik gebruik voor draadloos internet. Nu is het zo dat ik in de keuken, waar ik vaker zou zitten met de laptop mits wifi zou werken daar, geen bereik heb. Dus ben ik van plan om een WiFi repeater te kopen, maar heb ik gehoord dat repeaters vaak slechts een aantal Routers ondersteunen. Dus zou ik liever gaan voor een AP met de Universal Repeater modus.

De opzet moet eigenlijk worden dat het AP of de Repeater ergens in huis, enkel aan de stroom gehangen word, en dus kan functioneren zonder netwerk kabel. En vanuit daar het signaal kan versterken. Ben er van op de hoogte dat de snelheid dan wel achteruit gaat, maar dat is geen probleem, gezien ik met de laptop niet doe downloaden of gamen.

Nu zijn er ook access points met de optie om als Universal Repeater te functioneren. Hier gaat dus mijn voorkeur naar uit. Heb ook al een aantal uitgezocht:

Edimax EW-7416APn

TP-LINK TL-WA601G (zelf niet bekend met dit merk)

DWL-G700AP

Dit zijn de 3 AP's waar ik momenteel naar aan het kijken ben.

Ook zijn er 2 Repeaters die de voorkeur genieten:

Linksys WRE54G

Sitecom WL-330

Ondersteunen Repeaters nu gewoon alle routers, of slechts enkele ?

En wat zouden jullie doen, een repeater of toch gewoon een access point nemen, en die laten functioneren als Universal Repeater?

Hopelijk heb ik mijn wensen een beetje duidelijk gemaakt, en staat alle informatie er duidelijk in, anders hoor ik het graag. Verder is het belangrijk dat de repeater of AP overweg kan met minimaal WPA in Universal Repeater modus.

Bij voorbaat dank voor jullie input!

It's not the size of the hammer that matters, it's how you wield it.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:15

empy

Rijdt rondjes

Die repeater van linksys ondersteund alleen linksys apparatuur, heb er zelf ooit een moeten installeren bij mijn ouders. :)

• PinguinFreak
Dan zal ik de linksys dus maar al links laten liggen...

Iemand anders die een mening heeft omtrent Repeater VS Access point ingesteld als universal repeater?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:09
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt met een 'repeater', maar dat heet in de Wireless LAN wereld WDS en werkt in theorie met elke WDS certified AP staat allemaal op Wikipedia uitgelegd.
Alternatief is een standaard AP/Routertje kopen waarin een chip zit die tegelijk client als AP kan zijn en met ondersteuning voor alternatieve firmwares (OpenWRT bijv.). Dan kan je die configureren om als client te verbinden met je huidige AP en het AP gedeelte inrichten met eenzelfde SSID en beveiliging. Dan roamen devices automagisch op het beste AP. Bedoel je dat met 'universal repeater'?

De marketingtermen zeggen me vrij weinig namelijk en zijn verwarrend imo.

Beide oplossingen hebben een negatieve performance impact.

edit: Hmm écht alles staat op het Wikipedia artikel (WDS) uitgelegd (incl. hardware voorbeelden). Lees dat maar.

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2009 22:57 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• PinguinFreak
WDS had ik inderdaad al naar gekeken, probleem is echter dat de Speedtouch 780 dan gelimiteerd word tot WEP encryptie. Daarom dat ik daar liever van af zie. Het voordeel van een AP in repeater mode is dan ook meteen dat ik wel gebruik kan maken van WPA/WPA2.

Het is inderdaad zo dat ik een Access Point zoek die als client in het netwerk hangt, maar dan enkel aan de stroom, ergens in huis, die dan automatisch door de laptop genomen word, wanneer deze het sterkste signaal geeft. Met inderdaad beide hetzelfde SSID en Channel/beveiliging.

Om misschien een betere weergave te geven tussen WDS en Universal Repeater, en waarom ik dus liever ga voor een AP met repeater mode, is dit misschien makkelijk:

Wds vs Repeater

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:10

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Ik zou die Linksys links laten liggen. Misschien dat ik een brak model had, maar het heeft bij mij nooit goed gewerkt, op de een of andere manier ging het netwerk altijd plat zodra je dat ding ging koppelen. Ik had er trouwens twee, dus het is dan wel heel toevallig dat ik twee brakke repeaters had.

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 10:26
http://www.routershop.nl/...idge-repeater-11a-g-n.htm

deze werkt als het goed is wel met de speedtouch 780i WL

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
empy schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:41:
Die repeater van linksys ondersteund alleen linksys apparatuur, heb er zelf ooit een moeten installeren bij mijn ouders. :)
onzin die linksys repeater ondersteunt alleen linksys apparatuur als je de linksys wizard gebruikt, en zelfs dan doettie dat niet altijd.

Als je gewoon zelf surft naar de webinterface van het apparaatje kun je elk SSID opgeven en hem configureren voor elk wifi signaal. Nadeel is volgens mij dat het beste apparaatje zelf maar WPA encryptie ondersteunt. En dat is niet meer helemaal van deze tijd, WPA2 is immers beschikbaar op nagenoeg alle wifi routers.

Prima dat de linksys wordt afgeschreven, maar laten we het wel om de juiste redenen doen :)

Afgezien van het WPA verhaal ben ik heel erg fan van de linksys. Verwacht er geen ontvangst in appingendam mee in een keer, maar is het een elegant apparaatje dat je na het configureren gewoon ergens in een stopcontact prikt en het dingetje doet de rest. En wil je ergens anders meer signaal hebben? Prima, haal het ding uit het stopcontact, en plug hem ergens anders (of halverwege die andere plaats :)) lekker in het stopcontact. Even wachten en gaan!

*edit* verkeerde persoon gequote :S

[ Voor 9% gewijzigd door nielsl op 20-11-2009 08:43 ]

Verwijderd

Wat je zou kunnen overwegen is toch gewoon een netwerkkabel trekken en dan een AP neer te zetten. Dat geeft IMO een grotere zekerheid voor een stabiele verbinding dan met een repeater.

Of als je geen netwerkkabel kan of wil trekken is misschien een powerline een optie. Je verbind je router en je AP dan via het stopcontact met elkaar. Geen gezeur van extra draden trekken. Gewoon inpluggen en werken.

• PinguinFreak
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:51:
Wat je zou kunnen overwegen is toch gewoon een netwerkkabel trekken en dan een AP neer te zetten. Dat geeft IMO een grotere zekerheid voor een stabiele verbinding dan met een repeater.

Of als je geen netwerkkabel kan of wil trekken is misschien een powerline een optie. Je verbind je router en je AP dan via het stopcontact met elkaar. Geen gezeur van extra draden trekken. Gewoon inpluggen en werken.
Dat zal ik zeker in overweging nemen, kijken of ik daar een mogelijkheid toe heb.
Verder is de linksys natuurlijk wel een alternatief, jammer dat het geen wpa2 ondersteuning biedt, dat wel natuurlijk.

iniedergeval bedankt voor de info zover, ik ga eens kijken hoe ik het toch als best kan gaan aanpakken. Met kabel is natuurlijk wel best.

Pagina: 1