Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

in windows 7 partities aanmaken?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.591 views

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-11 19:43
na aanleiding van mijn vorige topic (na blue screen doet windows raar) heb ik dus windows opnieuw geinstalleerd in combinatie met ubuntu. allebij op een aparte hardeschijf.
nu is mijn vraag:
kan ik nog gemakkelijk een extra partitie maken van mijn C:/ schijf in windows? want ik ben bij het installeren dat dus vergeten en ik wil graag mijn games op een andere partitie hebben (anders weet ik het wel weer dan staat me schijf vol)

en wat ik mij ook afvraag: ik heb laatst een 160GB ide hardeschijf in me systeem gestopt. bij het opstarten bij die post messages geeft hij wel aan dat hij een ide hd heeft gevonden maar in de bios in windows en in ubuntu ziet hij die schijf niet? kan ik op een of andere manier die schijf wel aan de praat krijgen?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
Gewoon naar Computerbeheer gaan (in Systeembeheer in Configuratiescherm) en daar kun je zien wat voor schijven je in je computer hebt en deze ook partitioneren en beheren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Wat die 160GB schijf betreft. Je zal hem eerst moeten partitioneren voordat hij te zien is.
in windows kan je de schijf partitioneren in schijfbeheer/disk management.

Je tweede probleem:
Het staat me bij dat je sinds windows 7 je ook partities kan verkleinen. Dus kijk tevens in schijfbeheer of je daar de c:\ kan verkleinen, en het deel wat overblijft een nieuwe partitie kan aanmaken.
Wat je natuurlijk ook kan doen is die games installeren op die nieuwe schijf.

• merijntjuh
ik kan inderdaad wel iets vinden dat ik de schijf kleiner kan maken. maar dat kan niet kleiner als 150 gig. en ik zou die partitie toch graag 200 gig willen hebben. want 150 gig voor je C schijf vind ik toch een beetje veel..

EDIT: die 160 gig schijf ziet hij niet bij diskmanagement... dus daar een andere oplossing voor 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door merijntjuh op 18-11-2009 20:40 ]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-11 19:37

Tags NL

Harmful or Harmless?

merijntjuh schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:40:
ik kan inderdaad wel iets vinden dat ik de schijf kleiner kan maken. maar dat kan niet kleiner als 150 gig. en ik zou die partitie toch graag 200 gig willen hebben. want 150 gig voor je C schijf vind ik toch een beetje veel..

EDIT: die 160 gig schijf ziet hij niet bij diskmanagement... dus daar een andere oplossing voor 8)7
Zie je de hardeschijf wel in je bios staan? Wat voor hardeschijf is het? Als het een IDE schijf is, heb je hem wel juist qua jumpers als er nog een apparaat op dezelfde kabel zit?

https://powershellisfun.com

• merijntjuh
er zit geen apparaat op de zelfde kabel.
dan zal ik de jumpers nog eens een keer nakijken. maar in de bios ziet hij hem niet

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

merijntjuh schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:14:
er zit geen apparaat op de zelfde kabel.
dan zal ik de jumpers nog eens een keer nakijken. maar in de bios ziet hij hem niet
Het is dus een IDE/PATA schijf, heb je de controller wel enabled in je bios?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

merijntjuh schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:40:

Er is buiten windows nog genoeg andere software om je partities te verkleinen.
Even googlelen en je komt er genoeg tegen. Maar ik heb nooit het nu van meerdere windows partities op 1 schijf begrepen, maar als jij het wilt even een uurtje googlelen of de tweakers search gebruiken en je weet wat voor software je moet gebruiken.

Wat die nieuwe schijf betreft.. Als die er bij diskmanagement niet bijstaat is het de vraag of je computer hem wel herkend heeft. Hij zal eerst in de bios te zien moeten zijn.

• merijntjuh
dus dan lijkt me het een kwestie van jumpers goed zetten?
en maakt het nog uit of de schijf aan het einde van de ide kabel zit of aan de 1e
dus de onderste of de bovenste?

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

merijntjuh schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:22:
dus dan lijkt me het een kwestie van jumpers goed zetten?
en maakt het nog uit of de schijf aan het einde van de ide kabel zit of aan de 1e
dus de onderste of de bovenste?
Jumpers maken niet zoveel uit als de hardeschijf het enige apparaat op die kabel is (Geen Cable-Select gebruiken in ieder geval, Master of Slave maakt niet uit). Maar heb je de IDE poorten wel enabled in je bios of is het een gecombineerde IDE/RAID aansluiting? (Wat voor motherboard is het?)

• merijntjuh
ik heb een asus P5Q-e mobo. en ik zou het niet weten eigenlijk. ik zie nergens ide staan? en waar zou ik dat kunnen enablen?
me schijfen staan wel op ide modus.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

merijntjuh schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:27:
ik heb een asus P5Q-e mobo. en ik zou het niet weten eigenlijk. ik zie nergens ide staan? en waar zou ik dat kunnen enablen?
me schijfen staan wel op ide modus.
Is het echt een IDE schijf? (Heb je een brede connector op 40 of 80 pins aansluiting zitten of niet?). Als je in het Sata menu alle controllers op auto hebt staan, ziet hij hem dan wel?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
Om eerlijk te zijn is het maken van partities en het toevoegen van een harddisk toch wel een beetje basis-computer-zaken. En zoals je misschien weet is het wel de bedoeling dat je zelf een beetje weet hoe het werkt.
Is het nu echt noodzakelijk om hiervoor een topic te openen? Je mag natuurlijk ook de diverse zoekmogelijkheden wel gebruiken.

Lees desnoods het Windows Clients - Beleid nog eens door...dit topic gaat dicht.

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 18-11-2009 22:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.