Toon posts:

Pc -> Router maar geen router --> Modem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit nu een aantal uren te kloten met mijn router en heb totaal geen idee meer wat ik moet doen.
Het volgende:
Ik heb beneden een Thompson Speedtouch 546 staan, alle 4 de ports daarvan worden gebruikt.
1 daarvan gaat helemaal naar boven in mijn Linksys Wrt54G 1.1 Router.
Ten eerste.. ik ga ervan uit dat dit mogelijk is? toch?

Ik ging daar in ieder geval van uit. (ik had eerst zonder router, dus dat draad liep gelijk door naar m'n pc)
Maar ik wil die router ertussen omdat ik ook op zolder een xbox heb staan en die contact wil laten maken met de pc en ook de mogelijkheid om andere xboxen op dat netwerk aan te sluiten.
Nou kom ik wel via de pc in de router, gewoon 192.168.1.1 en dan kan ik leuk alles aanpassen.
Maar dan kan ik niet tegelijkertijd op internet.. dus ik heb net even een laptop er naast gezet en die op de router aangesloten en deze pc gewoon direct naar de modem laten lopen.

Nu is mijn vraag.. wat moet ik doen?
Ik heb allemaal guides etc nagedaan maar niks leek te helpen.. ook iets met static ip etc maar dan lees ik even later dat DHCP beter is ofzo.. ik snap er nu echt niks meer van..
dus kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank voor de moeite :)

EDIT: ik heb trouwens net mijn router geupdate, via de linksys site, goede versie etc geselecteerd alleen nu kom ik er niet meer via mijn pc in.. nog een dilemma?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 20:16 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Je modem heeft al een ingebouwde router. Dus daarom heb je nu 2 routers achterelkaar.
Je zult je tweede router (je linksys dus) als accesspoint in moeten stellen.

Hier kan je vinden hoe: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Maar voordat je dat doet, reset je linksys even naar de fabriekswaarden (knop achterop).
En test eens of je er dan wel inkomt (terwijl je alleen de pc aan je linksys hebt hangen.. je modem dus lopkoppelen van je linksys).

[ Voor 29% gewijzigd door job op 18-11-2009 20:21 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DHCP betekent gewoon dat een DHCP Server een lijst met ip-adressen heeft, en deze een voor een uitdeelt aan de computers in het netwerk. Dus als je niet zelf je ip-adres hebt ingesteld, maar het gaat automatisch; dan heb je een DHCP server in je netwerk. In een thuisnetwerkje is een DHCP-server niet meer dan een router.

Dat gezegd hebbende: er mag maar één router in je netwerk zitten.

Je Speedtouch bevat zelf ook al een ingebouwde router. Dat is dan ook direct de reden waarom het bij jou fout gaat zodra je die linksys aansluit. Dan komt de 2e DHCP-server in je netwerk, en dat gaat gegarandeerd fout.

De oplossing is in ofwel de Speedtouch, of in de Linksys de optie "DHCP" zoeken, en dat uitzetten. Hierdoor is er maar één apparaat in je netwerk dat ip-adressen uitdeelt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:54

B4tman_DH

To the Bat.....

Je moet gewoon vanaf je speedtouch een lijntje leggen naar 1 v/d switch poorten van je router.
De router hang je in de range van de speedtouch.

Op je linksys schakel je DHCP uit.

Voila :)

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-12-2025
@drivinUcrazy
waarom werkt het bij mij wel goed dan, ik heb de dhcp in de router/modem aan, en de dhcp in de wireless router ook aan staan. Ik krijg adressen van de router en niet van de modem.
De router krijgt zijn Ip van de modem, die deelt er maar 1 uit.
Kabel van de modem zit in de wan poort op de router. de router heeft als adres xxx.2.1 en de modem 1.254

Het werkt prima nu en zie ook geen reden om de kabel in de lan te stoppen en een dhcp uit te zetten. kost me een poort dan.Behalve bij poort forwarden zou ik in beide apparaten moeten invoeren(denk ik )
In in Moderware fare 2 heb ik geen problemen met de NAT !

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Had je niet een goedkopere switch kunnen kopen als je alleen een extra poortje wil? Ik had laatst ook zo een behoefte: switch ertussen gegooid en alles werkte meteen.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
@ionicdog
Het kan inderdaad zoals jij het zegt. Ik had me modem/router op 192.168.1.X en me draadloze router op 10.0.0.X gezet, zodat er geen conflicten ontstaan tussen de DHCP servers. Het probleem is alleen dat je vanaf de modem/router geen bestanden kon delen met computers die met de draadloze router vebonden stond. Het kan wel de andere kant op met forwarding van de 10.0.0.X. naar 192.168.1.X netwerk maar niet andersom, als ik tenminste geen instelling over het hoofd zag.

Daarom heb ik de DHCP uit gezet van me draadloze router en de modem/router de taak gegeven om heel me netwerk te voorzien van IP's.

@Jevonnie

Je had beter een goedkope 5poort Switch kunnen kopen, zoals Jayvol adviseert. Sweex heeft een mooie goedkope die bij mij gewoon super goed werkt.

Met deze setup moet je gewoon je DHCP uitzetten in je Linksys router en gewoon verbinden van LAN port naar LAN en niet WAN gebruiken van je Linksys. Of je moet je Linksys een andere IP range geven en 2 DHCP servers willen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke er worden meerdere dingen gezegd maar ik volg even de guide van Job om het te proberen.

Maar ik lees ook en als ik het goed begrijp is dit heel makkelijk dat ik gewoon de kabel die uit de modem loopt in een van de 4 ports kan doen van de router en NIET in die ene port waar je het normaal in zou moeten doen? (misschien een beetje duidelijk maar ik ken al die benamingen niet)

En over die switch, klinkt heel makkelijk en als dit alles niet lukt ga ik dat ook zeker halen maar ik vind dat nu een beetje weggegooid geld als het ook gewoon kan met mijn router en een beetje extra tijd! :D Oud Hollandse gierigheid? (:

• job

job

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:08:
Oke er worden meerdere dingen gezegd maar ik volg even de guide van Job om het te proberen.

Maar ik lees ook en als ik het goed begrijp is dit heel makkelijk dat ik gewoon de kabel die uit de modem loopt in een van de 4 ports kan doen van de router en NIET in die ene port waar je het normaal in zou moeten doen? (misschien een beetje duidelijk maar ik ken al die benamingen niet)
Ja dat klopt.
Die poort waar je normaal gesproken de kabel insteekt is de wan poort (wide area network), de overige 4 poorten zijn lan poorten (local area network). Tussen die 2 poorten zit (in dit geval in jouw modem) al een router.

Je hebt al een router, en het is niet aan te raden om 2 maal te routeren. Dus van de linksys gebruik je dus alleen de lan poorten. Mijn advies: rustig die howto doorlezen.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:15:
[...]
Ja dat klopt.
Die poort waar je normaal gesproken de kabel insteekt is de wan poort (wide area network), de overige 4 poorten zijn lan poorten (local area network). Tussen die 2 poorten zit (in dit geval in jouw modem) al een router.

Je hebt al een router, en het is niet aan te raden om 2 maal te routeren. Dus van de linksys gebruik je dus alleen de lan poorten. Mijn advies: rustig die howto doorlezen.
Oke dat heb ik dan ook dus gedaan (denk ik tenminste)
maar het werkt nog niet, het volgende heb ik gedaan:
Dhcp disabled, nadat ik de router heb gereset. (ik heb dit via de laptop gedaan anders kon ik niet in de router en pc tegelijk.. ik denk niet dat dit erg is.. toch?)
Toen stond er in de howto dat ik het ipadres van de router moest aanpassen maar ik snap niet waar ik de range van de dhcp van de modem/router kan vinden want als ik in cmd kijk dan staat er maar 1 getal namelijk
192.168.1.254 en dat is ook bij DSN
en nu heb ik al geleerd dat 254 het maximum is dus ik kan niet erboven gaan zitten...
Maar ik snap nog niks wat de range betreft.
Ik heb gekozen voor 250 maar toen werkte het niet, daarna heb ik de invoer in de LAN gedaan (eerst had ik hem nog in WAN.. stom stom :P) maar toen werkte het nog niet, toen nog een keer gereset omdat ik dacht dat het met het WAN foutje misschien te maken had (alle opties nalopen)
maar toen werkte het nog niet.
Er staat wel in de pc dat die een verbinding heeft dus hij maakt contact met de router, dat deed die voorheen ook.
Ik heb dus de invoer en uitvoer van de router in de LAN
Ip adress van de pc is 192.168.1.1
En verder heb ik nu dus geen idee wat er te doen valt...

• job

job

Ik heb het idee dat je nou de boel een beetje door elkaar haalt.
Die howto is heel uitgebreid... en misschien wat ingewikkeld geschreven maar wel volledig.

Om je toch op weg te helpen.. doe de volgende dingen:
Ga terug naar de situatie dat je via je speedtouch het internet op kan.
dus:
- sluit je pc aan op je modem (speedtouch dus)
- en zorg ervoor dat je pc via dhcp een ip krijgt en het internet op kan.

dan:
- ga naar start > uitvoeren > cmd
- type hier "ipconfig /all" in (zonder de "")
- het ip adres is daar het ip van je pc, de gateway is daar het ip van je speedtouch.. schrijf dit ip & gateway op.

- reset de linksys naar de fabriekswaarden
- sluit je pc aan op de linksys (lanpoort)
- ga via 192.168.1.1 in je linksys
- ga in de linksys naar: setup > basic setup
- geef de router bij router ip een ip dat 1 nummer afligt van de gateway die je opgeschreven hebt.
voorbeeld: gateway is 192.168.1.254 router geef je dan 192.168.1.253
- iets lager staat de dhcp server ingeschakeld, schakel deze uit. druk op apply/ok

Sluit de linksys (lanpoorten gebruiken!!) aan op je speedtouch.
Kijk of je nu zowel in je speedtouch kan (opgeschreven gateway adres), als in de linksys.. adres wat je zelf hebt ingevoerd.

Verwijderd

Topicstarter
HET WERKT HET WERKT
Echt top man!

Ik had het inderdaad flink door elkaar gehaald.. het was in spanning afwachten toen er stond: beperkte mogelijkheden maar even later: verbinding!

Echt bedankt voor je tijd job!
(ook de andere voor jullie inbreng)

En het is geen enkel probleem nu als ik port forward in mijn router (van linksys)
Om zo de xbox de goede kant op te sturen?
Pagina: 1