FSP180-50LE met LED strip valt uit na 10s

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb een RGB ledstrip met 150 smd ledjes. Deze moet aangestuurd worden met 12V en vraagt ongeveer 30Watt.
Hiervoor heb een FSP180-50LE PSU uit de kast getrokken in de hoop deze te kunnen gebruiken.
Na wat lezen en experimenteren faalt mijn electronica kennis toch even.

Wat heb ik gedaan :
* Allereerst het groene draadje kortgesloten met ground om een Power On te simuleren

* Om te kijken of de voeding het doet heb ik een oude fan met 3 ledjes voor een flashy effect aangesloten. De fan draait prima en de ledjes branden ook prima. De fan en de ledjes zijn aangesloten op een 12V lijn.

* Vervolgens heb ik de LED strip aangesloten en de voeding weer aangezet. Ook dit werkt prima, alleen na ongeveer 10 seconden (varieert iets) valt de voeding uit.

* Ik heb het samen met de Fan geprobeerd en deze valt ook uit (alleen de Fan niet, maar zogauw ik de LED strip aansluit wel).

Nadat de voeding is uitgevallen kan ik hem prima weer aan krijgen door even de Power On kortsluiting eruit te halen en er weer in te stoppen.

Nou weet ik niet zeker of deze voeding ook een minimale belasting op de andere lijnen (5V en 3.3V) nodig heeft om actief te blijven, maar gezien mijn eerste test met de Fan leek mij van niet. Ik ben alleen een te grote electro noob om dit uit de schema's en specs te halen.

ik heb een datasheet: http://www.fsp-power.ru/upfiles/ADUpload/fls1255115533.pdf
het gaat om deze voeding : http://www.fsp-group.com....ainid=2&fid=143&proid=556

Wat doe ik verkeerd? Moet ik morgen toch naar de electrozaak om 3 belastingsweerstanden aan te schaffen? En zo ja, wat verklaard dan het feit dat een 12V Fan met 3 ledjes wel blijft draaien, maar de strip niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:55

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Ik ben ook geen electronica kenner maar volgens mij moet je toch steeds je leds in serie schakelen met een weerstand als je wil dat alles blijft werken.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
Wouter.S schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:49:
Ik ben ook geen electronica kenner maar volgens mij moet je toch steeds je leds in serie schakelen met een weerstand als je wil dat alles blijft werken.
Het is niet de led strip waar ik moeite mee heb. Het gaat om een kant en klare strip met een klein RGB controllertje. Deze vraagt ongeveer 30 Watt op 12V.

De strip werkt ook wel, heb hem een tijdlang gebruikt met een voeding die maar tot 1A ging, werkt wel maar is niet heel goed voor de voeding. Nu probeer ik hem dus aan de praat te krijgen op deze PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:55

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Ok ik had het niet door dat de led strip kant en klaar was. Ik denk niet dat ik je nog verder kan helpen dan.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 14:58

virus.elektro

profesionele monitor sloper

In die datasheet staat geen elektronische info.

Mijn ervaring met PC-voedingen is dat je ze op alle belangrijke lijnen moet belasten.
bij een AT voeding is dat de +12V en de +5V
bij een ATX voeding is dat de +12V, de +5V en de +3.33V

Probeer iets te regelen dat hij op de spanningen die jij niet gebruikt ongeveer 1A moet leveren. De vorige keer dat ik een PC voeding gebruikte voor een project liep de spanning snel terug op de 12 volt lijn zonder belasting op de andere lijnen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Reteip
  • Niet online
Ja, ik vermoed dat er zoiets aan de hand is. Mijn multimeter is kapot dus kan zo 123 ook niet meten of de 12V inzakt :S. Mijn theorie zou dan ook zijn dat hij onder de limit zakt en dat de voeding dan uitschakelt. Het zou iig het gedrag kunnen verklaren. Het lijkt er ook op dat de belasting van de hele strip echt teveel is. Als ik de 12V aan 1 kleur hang (Bv rood) dan blijft de voeding wel stabiel. Onderstreept je theorie.

Ik ga binnenkort dan maar eens wat belasting weerstanden halen om er op te zetten. Vanavond maar eens rekenen welke waardes ik nodig heb dan.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 13:23
Reteip schreef op donderdag 19 november 2009 @ 09:01:
Ja, ik vermoed dat er zoiets aan de hand is. Mijn multimeter is kapot dus kan zo 123 ook niet meten of de 12V inzakt :S. Mijn theorie zou dan ook zijn dat hij onder de limit zakt en dat de voeding dan uitschakelt. Het zou iig het gedrag kunnen verklaren. Het lijkt er ook op dat de belasting van de hele strip echt teveel is. Als ik de 12V aan 1 kleur hang (Bv rood) dan blijft de voeding wel stabiel. Onderstreept je theorie.

Ik ga binnenkort dan maar eens wat belasting weerstanden halen om er op te zetten. Vanavond maar eens rekenen welke waardes ik nodig heb dan.
Heb je geen setje autolampen reserve liggen? Dan heb je een paar prima dummyloads ;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jeps, zowel 5v alsook 12v voldoende belasten, 3,3 volt is meestal niet nodig. Nu kun je er wel een stel belastingsweerstanden aan hangen. Maar beter kun je gewoon voor 20€ een eenvoudige geschakelde voeding bestellen van 3A. Is een stuk efficienter, stil, en gemaakt voor dat doel.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Misschien een tip plaats een vraag advertententie voor een 12 volt 3 ampere voeding in de vraag/aanbod.
Er is misschien vast wel een tweaker die nog een voeding heeft liggen en die voor weinig kwijt wil.

De ervaring die ik heb is dat als je lampen wil schakelen met een voeding voor computers is dat het zeer
inefficient is en je idd de 5 volt ook moet belasten .
Ik heb jaren terug een serie halogeen spots 12 volt aan zon voeding gehad en dat ging op zich goed maar ook toen had ik last van dat de voeding zo nu en dan automatisch uitging en idd heb ik toen ook de 5 volt aansluiting laten belasten door een autolamp van 12 volt (ging niet om de lichtopbrengst maar puur voor de belasting) het werkte wel maar ben toen op een gegeven moment toch over gegaan op een goedkope voeding omdat ik de voeding te groot vond hetgeen ik wou.
Dus het werkt wel maar is niet voor hetgeen waar de voeding voor gemaakt is.

Hmm effe een edit ik lees net dat als je hem aansluit met een fan en de strips dat ie wel blijft draien.
Dan kan het misschien zijn dat de bealsting op je 12 volt aansluiting niet hoog genoeg is.
Probeer eens een 12 volt lamp ipv de fan samen met de strip aan te sluiten en probeer ook eens alleen de fan of lamp aan te sluiten en kijken of de voeding dan ook uitgaat.

Het kan namelijk dus ook zo zijn dat die leds niet genoeg belasting vormd voor de voeding en dat de fan er net voor zorgt dat de belasting net hoog genoeg word.

[ Voor 22% gewijzigd door Read op 19-11-2009 21:51 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

voeding voor 13,50 geschikt voor je leds http://www.electrawinkel....info.php?products_id=1475

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
Ik heb na een tijd stoeien met dat ding idd maar besloten om een 12V voeding te kopen. Werkt nu prima! De setup met een PC voeding is inderdaad niet zo handig.

Mijn setup is nu : 5m RGB led strip met een Chromoflex T Controller en een 12V 5A voeding. De led strip schijnt vanuit de bovenhoek van de muur over het plafond. Zeer geslaagd!
Pagina: 1