Toon posts:

koeler: zzzZZZzzzZZZzzz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Guys,
heb net een compleet nieuw systeem gebouwd. Tot mijn spijt maakt het geheel nogal veel geluid terwijl naar mijn weten echt alles superstrak gemonteerd is in de Asus bigtower. Nou ben ik op onderzoek uitgegaan en ben er achtergekomen dat het probleem in de CPU koeler zit (CoolerMaster voor Athlon). Als ik het systeem aanzet dan krijg ik een geluid dat er zo uit zou zien (de hoofdletters is harder geluid): zzzZZZzzzZZZzzz. Dus een soort golfbeweging, terwijl het gewoon 'zzzzzzz' zou moeten zijn. Probleem is dat het behoorlijk irritant is aangezien andere systeemonderdelen mee gaan trillen. Opmerkelijk is dat als het systeem een tijdje aanstaat het probleem overgaat.

(Ik heb een Athlon T-Bird 900 Mhz, ABIT KT7A moederbord en een Asus bigtower)

Hopelijk heeft iemand van jullie hier ervaring mee.
Groeten,
Mark

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:26
Dat is nou typische een slechte kewler met versleten lagers...
Vaak doen std chipset-kewlers dat ook (bv Abit KT7-mobos enzo).
Eigenlijk moet je hem inruilen voor een nieuwe, maar die zal na korte tijd hetzelfde vertonen, omdat de kwaliteit zo slecht is.
Dus:
- accepteren... OF
- een "echte" kewler erop zetten (Orbje oid)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

Richard

Kuru Kuru Kururin

heb net een compleet nieuw systeem gebouwd.
Dat is nou typische een slechte kewler met versleten lagers...
Lijkt me stug dat ie op een nieuw systeem een 2e hands cooler zet |:(

20*350ZO45°

Verwijderd

Ondanks alle vrij positieve berichten over de Coolermaster koelertjes ben ik er ook niet erg blij mee. Ik heb op dit moment m'n derde Coolermaster want er zijn er bij mij twee opgehouden met roteren, erg kut voor een koeler en ook voor m'n duron700 die was leuk gefrituurd, garantie natuurlijk maar wel kut, de tweede nokte er na 20 minuten al mee, de derde is tot nu toe geod maar ik heb het vertrouwen in Coolermaster opgegeven en een fop38 bij Ned-cool besteld.

• GarBaGe
Op maandag 05 maart 2001 09:53 schreef RDK_NL het volgende:
Lijkt me stug dat ie op een nieuw systeem een 2e hands cooler zet |:(
Mijn Abit KT7A heeft het ook. De chipset-kewler maakt ook zulk soort geluiden de 1e 5 minuten. En dat kreng is gloedje nieuw. Je kan wel vervanging vragen bij Abit, maar dan krijg je zo'n zelfde ding die weer net zo hard slijt... :(

Maar ik zet hem 's morgens aan }:O en gan dan naar mijn werk. Dus hoor ik hem toch niet :)
's avonds is ie dan weer rustig. Anyway, ik heb een blorb besteld en die gaat dat ding vervangen...

Oftewel: de kwaliteit van de kewler laat gewoon te wensen over... Wat denk je anders te kunnen krijgen voor 15 - 25 gulden... :?

Verwijderd

Topicstarter
OK. Als ik het dus goed begrijp is het gewoon de kwaliteit van de cooler. Zou een vervangend exemplaar oplossing bieden? denken jullie? En weet misschien iemand wat de oorzaak van het geluid is? Wat mankeert er aan zo'n koeler? Wel interessant.

• GarBaGe
Op maandag 05 maart 2001 10:06 schreef real_markus het volgende:
OK. Als ik het dus goed begrijp is het gewoon de kwaliteit van de cooler. Zou een vervangend exemplaar oplossing bieden? denken jullie? En weet misschien iemand wat de oorzaak van het geluid is? Wat mankeert er aan zo'n koeler? Wel interessant.
Een vervangend exemplaar is dus een tijdelijke oplossing. Het is niet de vraag OF ie weer herrie gaat maken, maar WANNEER ie herrie gaat maken :(

Probleem bij luidruchtige fans zit hem vrijwel altijd in de (versleten) lagers.
Sleeve bearing slijten gewoon veel harder dan ball bearing...

Goedkope fans: sleeve bearing
Duurdere fans: ball bearing

Als het er niet op staat ie het vrijwel altijd de 1e en goedkoopste...

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

Op maandag 05 maart 2001 09:55 schreef MCSET het volgende:
Ondanks alle vrij positieve berichten over de Coolermaster koelertjes ben ik er ook niet erg blij mee. Ik heb op dit moment m'n derde Coolermaster want er zijn er bij mij twee opgehouden met roteren, erg kut voor een koeler en ook voor m'n duron700 die was leuk gefrituurd, garantie natuurlijk maar wel kut, de tweede nokte er na 20 minuten al mee, de derde is tot nu toe geod maar ik heb het vertrouwen in Coolermaster opgegeven en een fop38 bij Ned-cool besteld.
Ik denk dat als je een nieuwe cooler erop zet en deze na 20 minuten alweer kapot is, er toch iets anders aan de hand is, maybe staat er teveel stroom op ofzo...Ik heb ook een coolermaster en deze werkt al 5 maanden perfect...

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Verwijderd

Tsja ik weet 't verder ook niet, ik werk zelf in een pc-shop en wij verkopen kilo's Coolermasters, nooit problemen mee maar persoonlijk twee keer pech gehad.
Volgens mij is het niet mij pc, instellingen o.i.d. want werkelijk alles stond op dat moment als default. Moet ook zeggen dat de huidige koeler goed is, maar toch hè, straks weer een dooie proc, het voelt gewoon niet echt lekker, lawaai maar 'ie overigens niet echt, in ieder geval niet ZzZzZzZ.

• Ropniko
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03-2021
haha.. moet je na een paar maanden met die koeler es op je temp. letten.. kheb hier een Tbird 850 staan die nie is overgeclocked maar hij is wel (schrik nie) 70 graden stressed.. en das nie goed.. dus vandaag ff een koelertje kopen..

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

Verwijderd

Hey Marcus,

Wat GarBaGe heeft heb ik ook, de chipset koeler maakt soms een irri schaapachtig geluid als je je pc aanzet, dat duurt eventjes en klinkt echt niet lekker maar is daarna weer voorbij :? Heb hem er al eens afgeschroeft maar kan er ook niks aan doen, is gewoon een slechte koeler denk ik.

Maar goed, dat geluid van jou komt van je cpu koeler zeg je dus da's dan wat anders. Trouwens, ik d8 dat je een Aopen kast had, en geen Asus :P

Greetz,

Stefke (die ontzettende probs heeft met z'n kt7a zie: gathering.tweakers.net/showtopic.php/128494

Verwijderd

Op maandag 05 maart 2001 18:38 schreef Stefke het volgende:
Hey Marcus,

Wat GarBaGe heeft heb ik ook, de chipset koeler maakt soms een irri schaapachtig geluid als je je pc aanzet, dat duurt eventjes en klinkt echt niet lekker maar is daarna weer voorbij :? Heb hem er al eens afgeschroeft maar kan er ook niks aan doen, is gewoon een slechte koeler denk ik.
Jah dat schaapachtige geluid heb ik nou ook bij het opstarten, duurt 20 seconden ofzo en verdwijnt dan. Ik dacht dat het m'n superorb was eigenlijk...
Toch wel raar want m'n systeem is nog geen maand oud, en de 1ste 2 weken hoorde ik het nog niet.

Ohwja...ff een newbie-vraag:) Wat is een chipset-cooler:? of eigenlijk: waar zit dat ding :?

Verwijderd

Op maandag 05 maart 2001 18:47 schreef KroJo het volgende:

[..]

Jah dat schaapachtige geluid heb ik nou ook bij het opstarten, duurt 20 seconden ofzo en verdwijnt dan. Ik dacht dat het m'n superorb was eigenlijk...
Toch wel raar want m'n systeem is nog geen maand oud, en de 1ste 2 weken hoorde ik het nog niet.

Ohwja...ff een newbie-vraag:) Wat is een chipset-cooler:? of eigenlijk: waar zit dat ding :?
Krojo,

Chipset cooler is dat kleine ventilatortje op de chipset van de kt7a, schuin rechts naast de cpu. Niet alle mobo's hebben dat maar deze abit toevallig wel. Het is zoals je omschrijft, dat geblaat duurt ongeveer 20 sec en dan is het voorbij...

Greetz, Stefke

Verwijderd

Op maandag 05 maart 2001 19:04 schreef Stefke het volgende:

[..]

Krojo,

Chipset cooler is dat kleine ventilatortje op de chipset van de kt7a, schuin rechts naast de cpu. Niet alle mobo's hebben dat maar deze abit toevallig wel. Het is zoals je omschrijft, dat geblaat duurt ongeveer 20 sec en dan is het voorbij...

Greetz, Stefke
Ja maar dan is het toch jammer dat ik een Asus A7V heb :)
Heeft die ook een chipset cooler?

Verwijderd

Mischien een beetje kruip-olie dr tussen, niet te veel want dan heb je vloeistofgekoeld systeem, ook wel tof 8-)

Verwijderd

Hallo dat klein koeler was bij mij van de eerste minut al stuk maakte hels lawaai
heb koeler van beeld kaart er op gezet loop stil nu

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Herrie de eerste 20 seconden ofzow.

Mijn plex maakt zo'n geluid als ie net aangaat.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

GarBaGe: Die chipset koeler kan je er wel vanaf halen, want dat is echt niet nodig. Bij mij zit ie er al 5 dagen niet meer op! :z

Verwijderd

Kep ook zo'n koeler alleen die van mij doet:
zzZZZZZZZzzZZZZZZZZZzzzZZZZZZZZZZZZzZZZZZZ

en dat is alleen als ie slaapt.
:Z

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Coolermaster, stilllllll.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Abit is niet de enige: Op m'n A7V133 heb ik ook het kreng moeten vervangen... (nu blue orb, staat ook mooier :))

No way dat ik mijn mobo in ga ruilen: Loopt nu stabiel als een huisje...

Verwijderd

Topicstarter
wow wat een reacties op mijn thread. Beter! Ik las in één van de laatste berichten dat een beetje kruipolie ook zou kunnen helpen. Zal ik eens proberen voor de lol, weet iemand waar ik dat precies moet aanbrengen. En niet teveel zeker :)

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:15
heeel klein beetje.

BTW als de fan ook maar een klein opdondertje krijgt met vervoer doet ie het ook
Pagina: 1