• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025
Beste mede-tweakers,

Graag zou ik raad willen vragen m.b.t. het koppelen van MS Dynamics 4 aan het web. Het is de bedoeling klantgedrevener te worden. Dit moet gebeuren door facturen, contracten e.d. uit het CRM via het web beschikbaar te stellen. Bovendien zijn er andere partijen betrokken bij de dienstverlening. Bijv. een organisatie dat een financiële tool heeft ontwikkelt (liquiditeit begroting). Export kan nu dmv xml, xls, in de toekomst willen zij dit ook via het web beschikbaar stellen.

Voordat ik allerlei mogelijke leveranciers ga bellen zou ik willen vragen of jullie een idee hebben hoe je vanuit CRM een architectuur op kan stellen waarbij processen via het web enabled kunnen worden. De organisatie is continu in beweging en er zijn diverse samenwerkingspartners met hun eigen apps.

Het is mijn bedoeling verschillende mogelijkheden inzichtelijk te maken. Via GoT vond ik bijvoorbeeld al een draadje over CRM en Sharepoint, geen idee of het via Sharep. mogelijk is ook nog eens een fancy website op te zetten voor klanten.

http://gathering.tweakers...ssages/1357828///dynamics

Personalisatie staat binnen de organisatie hoog in het vaandel, wanneer een klant inlogt dan zou het bijvoorbeeld mooi zijn als het logo van het bedrijf getoond wordt. Dit is slechts een klein voorbeeld, het is iig de bedoeling door dit soort kleine dingetjes aan te geven dat de klant centraal staat.

Ik sta op voor alle op- en aanmerkingen! 8)

Bedankt alvast!

[ Voor 5% gewijzigd door markiew op 18-11-2009 16:38 ]

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 21:16

Giblet

Dingen

Alles wat je hierboven noemt is mogelijk. CRM 4.0 werkt volledig op basis van webservices. Dat betekent zoveel als dat je technologie onafhankelijk data in CRM kan stoppen en eruit halen. Uiteraard zijn hier wat "spelregels" aan verbonden, maar deze zijn er onder andere om de compatibiliteit naar de toekomst te kunnen garanderen (concreet dus dat het bij een upgrade naar CRM 5.0 allemaal blijft werken zonder aanpassingen).

Sharepoint is een mogelijkheid om CRM naar de buitenwereld (klanten) te ontsluiten, als jullie al een bestaande (web)technologie gebruiken is het zeker ook niet ondenkbaar om dit te blijven gebruiken. In theorie is dat mogelijk, of het praktisch ook het beste is zul je samen met een leverancier moeten beslissen.

Persoonlijk denk ik dat je een vraag neer moet leggen bij een aantal leveranciers waarbij zij een voorstel doen. Mogelijk komen zij ook met oplossingen waar je zelf nooit op gekomen zou zijn. Bovendien zijn leverancier echt niet beroerd om naar jullie wensen te luisteren en een goed gesprek (waarbij ook bijvoorbeeld de huidige inrichting van CRM eens kritisch bekeken wordt) zou ook voor jullie verhelderend kunnen werken :)

• markiew
Bedankt voor de info! Ik ga proberen afspraken te maken. Mocht ik nog gerelateerde zaken tegen komen dan volgt er weer een update :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Vergeet niet dat je voor een succesvol CRM web deployment de IFD tool moet gebruiken.

How to use the Microsoft Dynamics CRM Internet Facing Deployment Configuration tool

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Giblet

Giblet

Dingen

Dat is echt onzin. Je kunt CRM prima zonder IFD gebruiken en dan via een aparte technologie naar buiten publiceren. Dit wil je waarschijnlijk niet eens licentietechnisch

[ Voor 5% gewijzigd door Giblet op 20-11-2009 13:09 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Giblet schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:06:
[...]

Dat is echt onzin. Je kunt CRM prima zonder IFD gebruiken en dan via een aparte technologie naar buiten publiceren. Dit wil je waarschijnlijk niet eens licentietechnisch
Waarom zou je dat licentietechnisch niet willen dan :? Verkoop jij je klanten illegale software dan :o

Mijn spoorwegfotografie

• Giblet

Giblet

Dingen

Nee dat niet, maar het komt regelmatig voor dat men ontsluiting wil naar de klanten van de organisatie. Dit kan oplopen tot ver boven de 1000. Dat zou betekenen dat er meer dan 1000 licenties aangeschaft moeten worden.
Verstandiger is het dan om de external connector licentie aan te schaffen en een eigen interface naar de buitenwereld te bouwen die draait onder die licentie.

Het is overigens een papieren kwestie, in praktijk zul je hiervoor gewoon een user in CRM moeten opvoeren en deze verzorgt de communicatie met je externe systeem.

• markiew
Na wat reseach ben ik de zogenaamde External Connector tegen gekomen. Dit schijnt puur een licentie te zijn waarmee het mogelijk wordt processen aan te bieden van een portal. Nu rest mij de vraag hoe ik dit in termen van informatie systemen terug zou kunnen zien.

Is dit een kwestie van een CMS bouwen of kopen rekening houdend met de .NET?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Giblet schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 14:56:
Nee dat niet, maar het komt regelmatig voor dat men ontsluiting wil naar de klanten van de organisatie. Dit kan oplopen tot ver boven de 1000. Dat zou betekenen dat er meer dan 1000 licenties aangeschaft moeten worden.
Daar heb je inderdaad een punt, de organisaties waar ik tot nu toe CRM heb neergezet, was dit (toevallig) niet noodzakelijk, maar ik ga het wel onthouden :)

Mijn spoorwegfotografie

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:14

Haan

dotnetter

markiew schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:10:
Na wat reseach ben ik de zogenaamde External Connector tegen gekomen. Dit schijnt puur een licentie te zijn waarmee het mogelijk wordt processen aan te bieden van een portal. Nu rest mij de vraag hoe ik dit in termen van informatie systemen terug zou kunnen zien.

Is dit een kwestie van een CMS bouwen of kopen rekening houdend met de .NET?
De external connector is puur een licentie waarmee je data mág ontsluiten naar derden. Het kán ook zonder die licentie, maar dat mag dus niet zonder de licentie. Je hebt er dus niets aan in de zin van extra mogelijkheden om data te ontsluiten, dat zal je nog steeds zelf moeten regelen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1