Toon posts:

Mijn HTPC (en file server) Set Up, do's and dont's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ben sinds een tijdje in de ban van HTPC's en zou graag zelf zoiets hebben. Ik zal hieronder uitleggen welke route ik neem en voor de rest heb ik een paar vragen waar misschien de iets gevorderde HTPC gebruikers antwoord op kunnen geven.

Ik zit momenteel in een caravan en in de hoek zit zon TV meubel met eronder een leuke kast waar ik een budget PC zou kunnen in bouwen. Aangezien dit een HTPC word ben ik zelf niet zo bang of de cooling en airflow goed zal zijn.
Ik kies voornamelijk low watt producten uit en in ergste geval doe ik een pvc buis door de vloer om lucht direct van buiten over het systeem te laten vloeien.

Ik zit te denken aan de volgende systeem onderdelen;
COOLER MASTER EXTREME POWER 460 WATT
460 Watt is meer dan voldoende lijkt mij en heb ook goede dingen over deze PSU gelezen.
ASUS P5KPL-AM EPU
Als moederbord, simpel en niet te duur en is een uATX dus neemt niet teveel ruimte in beslag.
INTEL DUAL CORE E5300 BOXED
Word de processor. Wat ik gelezen heb is dit een hele aardige CPU en eventueel te overclocken. Al denk ik niet dat ik dit ook ga doen. Ben niet zo van de overclock.
ASUS EAH4350 SILENT/DI/512MD2
Als videokaart. Hier ben ik niet zo zeker over, zal deze HD goed aankunnen? En eventueel Mame spellen? Beetje streetfighter en dergelijk. Misschien N64 emulator.

Dan nog 2x1gig RAM erin en natuurlijk ontvanger voor logitech remote.
Een bluetooth module erin zodat ik eventuele emulators ook lekker kan spellen vanaf de bank. Misschien later nog Wii remote ook om alles te besturen :P

Om en naarbij zal dit rond de 200€ kosten.

Ik ga deze onderdelen in een zelf gebouwde kast plaatsen. Ik zit eraan te denken om XMBC te gebruiken aangezien deze mij het meest ontwikkeld lijkt.

Nu wil ik dit alles graag combineren met idee om van deze PC een fileserver te maken. Ik ga mijn 2x 1gig + 1x 500gig HD's erin plaatsen en zal vanuit deze PC ook films etc streamen naar mijn zwager (die naast mij woont).

Zijn er nou nog dingen waar je echt mee op moet letten? Kwa hardware maar ook kwa plaatsing of iets dergelijks? En als ik hem als fileserver ga gebruiken is het dan mogelijk om hem het netwerk verkeer te laten regelen? Ik had namelijk iets gelezen over torrent bestanden direct naar de HTPC te sturen.

Graag zou ik uwe mening over dit alles horen.
Met vriendelijke groet, Servaas

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:42
Kijk eens naar een Nvidia Ion bordje met een intel Atom. Biedt de mogelijkheid XBMC te draaien en een fileservertje erbij lijkt me ook geen uitdaging. Video's worden hardware matig versneld door de videokaart. Lijkt me Watt technisch een stuk slimmer

Verwijderd

Topicstarter
Paulusbrand schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:05:
Kijk eens naar een Nvidia Ion bordje met een intel Atom. Biedt de mogelijkheid XBMC te draaien en een fileservertje erbij lijkt me ook geen uitdaging. Video's worden hardware matig versneld door de videokaart. Lijkt me Watt technisch een stuk slimmer
Oke maar zou zon board niet vele malen langzamer zijn dan de keuze die ik nu heb? Ik dacht dat zon ion board vooral leuk waren als je niet zon grote kast naast de tv wilt, en bij mij maakt ruimte eigenlijk niet zo heel veel uit.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:42
De vraag is of je de snelheid nodig hebt. Met een Ion bord kun je makkelijk hd video kijken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paulusbrand schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:54:
De vraag is of je de snelheid nodig hebt. Met een Ion bord kun je makkelijk hd video kijken.
Ook de gedownloade varianten, met de diverse codecs?

Verwijderd

Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:57:
[...]
Ook de gedownloade varianten, met de diverse codecs?
Precies, daar ben ik zelf ook beetje bang voor... en +/- 200 euro vind ik leuk bedrag eigenlijk wel hiervoor. Ik heb liever beetje overkill maar dat ie wel paar jaartjes mee gaat dan nu geld uitgeven en volgend jaar opnieuw.
Pagina: 1