[Ubuntu] Webserver + PHP installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Met de komst van Windows7 (lekker beginzin van een post in Non-Windows OS) heb ik ook Ubuntu 9.10 geinstalleerd. Ik was al een tijdje bezig met Debian, maar kreeg dat toch niet genoeg geinstalleerd. Ubuntu daarentegen draait goed plug and play.

Wat ik nu wil: Ubuntu gebruiken voor Office en webdesign taken. Ik vraag me nu af of er tips zijn voor (simpel) te installeren Apache, MYSQL en PHP servers. De bedoeling is niet om 24/7 webserver uit te hangen en sites te hosten.
De webserver en php hoeven slechts sporadisch te draaien, alleen als ik met webdesign bezig ga. Handig is wel dat ie van buiten te benaderen is. Zodat 'klanten' mee kunnen kijken met het design.

Vraag:
Moet ik standaard Apache, MYSQL en PHP Installeren, die bij Ubuntu geleverd wordt?
Is XAMPP for Linux in mijn geval (g)een betere optie? Zijn er smaken die ik over het hoofd zie?

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
gewoon console of packagemanager openen en apache + php + mysql selecteren en klaar

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het best 'lamp' installeren. Met een beetje googelen kom je een eind. Mij is het onlangs als complete Linux-noob ook gelukt. Het kost wat tijd om alles uit te zoeken (hoe configureer je Apache, etc). Maar als je het 1x hebt gedaan is het een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Ik zou gewoon de losse pakketten uit de repositories installeren. Perfecte integratie met je systeem, nooit gedoe met updates, dependencies etc:
code:
1
sudo apt-get install apache2 mysql-server php5 php5-mysql

Enige nadeel is: je moet even in de config files duiken, maar daar zijn genoeg tutorials over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 14:53:
Je kunt het best 'lamp' installeren. Met een beetje googelen kom je een eind. Mij is het onlangs als complete Linux-noob ook gelukt. Het kost wat tijd om alles uit te zoeken (hoe configureer je Apache, etc). Maar als je het 1x hebt gedaan is het een fluitje van een cent.
Thanks TheMajor, dan wordt het idd 'Lampp' (By the way: In the past this software was called LAMPP but to avoid misconceptions we renamed it to »XAMPP for Linux).

Thanks Lammert, ik kom wel uit de config files, lijkt me niet het grootste probleem. Maar als ik he zo doe, worden het dan geen services die wel 24/7 draaien?

@ndeleeuw & @Nielson: bedankt voor jullie reactie, maar ik was ietsje meer op zoek naar argumenten waarom ik een bepaald pakket moet installeren, of misschien waarom niet. Wat de ervaringen zijn van anderen. Dus een linkie is handig, maar die had ik al wel gevonden. Daar valt 'gewoon iets installeren' ook wel onder.

[ Voor 7% gewijzigd door TheMe op 18-11-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
TheMe schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:02:
Thanks Lammert, ik kom wel uit de config files, lijkt me niet het grootste probleem. Maar als ik he zo doe, worden het dan geen services die wel 24/7 draaien?
Standaard worden de services gestart bij een boot. Je kan ze gewoon zelf managen met
sudo service apache2 stop && sudo service mysql-server stop
TheMe schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:02:
@ndeleeuw & @Nielson: bedankt voor jullie reactie, maar ik was ietsje meer op zoek naar argumenten waarom ik een bepaald pakket moet installeren, of misschien waarom niet. Wat de ervaringen zijn van anderen. Dus een linkie is handig, maar die had ik al wel gevonden. Daar valt 'gewoon iets installeren' ook wel onder.
Je kiest voor Ubuntu. Daarmee kies je ook voor een packet management systeem dat er niet zonder reden in zit. Als je nu zelf iets gaat installeren buiten het package management om (Xampp, zelf downloaden en installeren) dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Alle documentatie is erop gericht dat je de software uit de repo's haalt. Dan ben je 'verzekerd' van alle automatische (security) updates en upgrades. Dat geldt voor alle software die je installeert: éérst kijken of je het in de repo vindt, pas bij uitzondering iets zelf gaan lopen installeren. En dan bedoel ik dus kijken in de repo zonder oogkleppen, want als je zoekt op Xampp kom je niet zover, omdat je even je Windows mindset moet laten vallen en gewoon moet zoeken op Apache, PHP en Mysql.

Bovendien is dit een typisch gevalletje wat tig andere mensen ook willen en er dus per definitie how-to's, documentatie e.d. beschikbaar is. Ik zie helemaal niet wat je al zelf hebt opgezocht voordat je je topic opende; jammer. De eenvoud blijkt wel uit de eerste reply.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 18-11-2009 15:51 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Inmiddels draait de zwik. inclusief phpmyadmin.
Thanks for the help

Pagina: 1