Filteren en Kastje bouwen

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
Wie kan mij een zetje de juiste richting in geven?

Ik heb mijzelf een setje Infinity Kappa 52.9i autospeakers cadeau gedaan... Wat een genot.. :)
dit ten opzicht van de pioneer kartonne speakers die erin zaten... Heerlijk de klanken zijn echt sterk en krachtig... Vooral de midde tonen zijn de investering waard.

Nu heb ik naast dit setje ook een 2.1 setjes in de auto zitten. ik stuur de 2 voorste kanalen naar de Infinitys en de 2 achterste kanalen naar de 2.1 set.
de 2.1 set moet dus voornamelijk de lage tonen gaan voorzien... (sub). Dus ik wil eigenlijk de laagste tonen, of het onderste frequentie gebied uit de Infinitys filteren (als ik dat zo goed zeg). en daar loop ik een beetje vast...

Hoe en met wat voor materiaal kan ik dit het beste doen. Hoe kan ik dus een bepaald (liefst zelf gedefinieerd) freqentiebereik filteren... zodat deze niet doorgezonden worden naar de speakers. (In mijn headunit zit deze mogelijkheid niet)
Ik kan veel apparaatjes vinden op het net, maar weet niet welke ik nodig heb. Dus kan iemand mij misschien wat termen geven, of richtingen waarin ik moet zoeken. Of een vb van een dergelijk kastje?

Grtzzz

(vraag over kastje komt later wel)

[ Voor 1% gewijzigd door World Citizen op 18-11-2009 14:35 . Reden: (vraag over kastje komt later wel) ]

FreeReef.nl

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Zelfeen passief filter maken ? Daar heb je dan de parameters van de sub nodig dacht ik.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat zou helpen is als je erbij zegt wat voor 2.1 set.
Verder is merk / type autoradio / versterker ook wel handig.

Als ik er van uit ga dat die infinity set 2 ohm is, en je wil alles onder de 100 hertz afkappen, dan heb je per speaker een spoel van ongeveer 5mH nodig die je parallel zet en een condensator van 560uF die je in serie zet.

Wise enough to play the fool

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
teacher schreef op woensdag 18 november 2009 @ 17:56:
Wat zou helpen is als je erbij zegt wat voor 2.1 set.
Verder is merk / type autoradio / versterker ook wel handig.

Als ik er van uit ga dat die infinity set 2 ohm is, en je wil alles onder de 100 hertz afkappen, dan heb je per speaker een spoel van ongeveer 5mH nodig die je parallel zet en een condensator van 560uF die je in serie zet.
De 2.1 set is schaamtelijk een Creative Itrigue set.... Ik heb hier ooit de adapter vanavaf geknipt, en in de auto gelegd... Dit is niet echt een ideale oplossing, maar het geluid is echt goed. Hier zit ook een versterker ingebouwd, en daar regel ik deze set ook mee. Ik kan het volume en de bas van deze set appart regelen.

Een andere versterker zit nog niet in de auto.

De speakers zijn indd 2 Ohm. En ik denk dat ik inderdaad ongeveer alles onder de 100 hertz af wil filteren.

Ik ben al heel blij met je info.. .Als ik het goed begrijp krijg je dan per Speaker een Spoel... en voor beide speakers samen een Condensator. ?!
Zoals ik het lees is dit een zelfbouw/ combinatie oplossing...
Zijn er geen apparaatjes die dit beide voorzien... Ofwel een apparaatje met ingebouwde spoelen en condensator. Dat zou makkelijker zijn (niet noodzakelijk)

(een ander idee wat ik had is de Infinitys aan de 2.1 set erbij hangen dat je een 4.1 set krijgt. (2x stereo)
Maar dan moet ik de analoge Infinitys converteren naar het digitale signaal wat van de 2.1 set afkomt. En dan ben ik bang voor te veel storing of te weinig vermogen. )

FreeReef.nl

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Decon Frost schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:27:
[...]
Ik ben al heel blij met je info.. .Als ik het goed begrijp krijg je dan per Speaker een Spoel... en voor beide speakers samen een Condensator. ?!
Zoals ik het lees is dit een zelfbouw/ combinatie oplossing...
Zijn er geen apparaatjes die dit beide voorzien... Ofwel een apparaatje met ingebouwde spoelen en condensator. Dat zou makkelijker zijn (niet noodzakelijk)
Per speaker een spoel en een condensator. De condensator set je op de plus, de spoel over de plus en min.

Er zijn "kant en klare filters" voor 2 weg speakers, echter die:
a. houden geen rekening met de afwijkende impedantie van de ininfinity speakers (die zijn gebouwd op 4 of 8 ohm)
b. bevatten ook een spoel en condensator
c. zijn duurder als de boel los kopen.

Wise enough to play the fool