Downgraden:van dualcore naar singlecore

Pagina: 1
Acties:

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik wil op een pc, waar nu een AMD X2 in zit, een singlecore cpu (heb ik nog liggen) voor in de plaats zetten.
De X2 heb ik nodig in een anderé pc en heb geen trek om nog te investeren in nog een X2 cpu daar de socket al een tijdje EOL is.

Krijg ik dan conflicten met m'n OS omdat ik nog maar één core heb?

Gebruikt OS is Win XP.

Natuurlijk heb ik al het nodige zoek werk gedaan maar eigenlijk kom je alleen maar de bekende problemen van single naar multi tegen, geen woord over wat er gebeurd bij een stap terug.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Gaat probleemloos.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:20

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Klunssmurf schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:16:
Krijg ik dan conflicten met m'n OS omdat ik nog maar één core heb?

Gebruikt OS is Win XP.
Is het geen optie om gewoon je OS opnieuw te installeren?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:26
Upgrade niet omdat de ACPI driver opnieuw moet worden geinstalleerd en dat betekent alle hardware opnieuw moet worden herkend. De driver gaat van ACPI multicore naar ACPI unicore als ik het goed hebt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja, ik denk niet dat het probleemloos zal werken. Er zijn misschien wel hacks rond, maar ik denk dat het eenvoudiger zal zijn om gewoon Windows even opnieuw te installeren na het wisselen.

• Klunssmurf
  • Niet online
Ik wil op dit moment juist ff geen nieuwe install doen, eerst wil ik de andere pc aan 't draaien hebben en daarna alles overzetten. (via netwerk)

Lastige is dat ik nu beetje zit met incompatabiliteit van diverse harddisks en de gebruikte moederborden met verschillende chipsets.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Klunssmurf schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:47:
Ik wil op dit moment juist ff geen nieuwe install doen, eerst wil ik de andere pc aan 't draaien hebben en daarna alles overzetten. (via netwerk)
Kun je niet een upgrade-installatie doen dan? Ik zou bij een hardwarewijziging eigenlijk altijd wel een nieuwe installatie doen, je weet nooit wat zoal conflicten kan geven. En een blauw scherm bij het overzetten van je data zit niemand op te wachten lijkt me.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

probeer het gewoon....

• Klunssmurf
  • Niet online
De nieuwe install komt er uiteindelijk wel maar juist nu wilde ik 'm nog niet doen.
Dit mede omdat ik nog na het overzetten van de data het oude systeem opnieuw ga inrichten wat de hardware betreft.

Ik ga idd maar een gokje wagen...werkt het niet dan plaats ik de X2 wel terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Klunssmurf op 18-11-2009 14:00 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Klunssmurf schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:59:
De nieuwe install komt er uiteindelijk wel maar juist nu wilde ik 'm nog niet doen.
Dit mede omdat ik nog na het overzetten van de data het oude systeem opnieuw ga inrichten wat de hardware betreft.

Ik ga idd maar een gokje wagen...werkt het niet dan plaats ik de X2 wel terug.
Onthoud wel dat je dan het risico loopt dat je installatie om zeep is en dan zal terugplaatsen ook niet veel helpen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is geen enkel probleem Windows 2000 kan het dan zal Windows XP er helemaal geen probleem mee hebben. De ACPI Multi CPU kan ook wel overweg met een single core CPU. Bij mijn opdrachtgever worden HP laptops met dual core CPU's gebruikt onder Windows 2000. De HP laptops hebben de mogelijkheid een core uit te schakelen vanuit het BIOS wat soms noodzakelijk is in ons geval. Dit geeft geheel geen probleem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Klunssmurf
  • Niet online
Het volgende ga ik doen...

Eerst de dualcore optimizer uninstallen, cool & quiet uitschakelen.
Daarna doe ik de transplant...ga er nu wel vanuit dat het geen problemen gaat geven.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12
Heb nog nooit problemen gehad in Windows XP met wisselen van processor.

Er zijn ingrijpendere hardware wijzigingen voor je software installatie, neem bijvoorbeeld de harddisk controller, maar zelfs daar valt omheen te werken.

Nee, als ik het zelf moest doen zou ik gewoon de processor omwisselen, zonder verder iets aan de installatie te wijzigen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit gaat zonder problemen kan ik je uit ervaring vertellen. Voor de review van een 785G bord heb ik met een X2 geínstalleerd, vervolgens naar een X4 geupgrade en later naar een singlecore gedowngrade. Als je maar zorgt dat je de multicpu ACPI erop hebt staan kun je alle kanten op, dat je dan maar 1 core hebt is geen enkel probleem.

• Klunssmurf
  • Niet online
Nou...de wissel is gedaan...geen enkel probleem.

Voor de zekerheid heb ik wel gekozen voor de wissel van X2 4200+ naar 3500+ (s939) ipv de 4000+ die ik ook nog heb liggen. Dit ivm de meer op elkaar lijkende architectuur.

Als de data veiliggesteld is probeer ik of het ook nog verschil maakt als ik de 4000'er erin knal.
Dan maakt het toch niet meer uit als er wat gebeurd.

Iedereen bedankt voor de adviezen. _/-\o_

@ TERW-DAN

Hij blijft keurig melden het een acpi multiprocessor pc is ondanks de singlecore, precies zoals je aangeeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Klunssmurf op 18-11-2009 15:08 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat betreft die architectuur hoef je je echt geen zorgen te maken hoor, dat maakt allemaal niets uit. Met een 4000+ zal het ook gewoon gaan werken.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Een of twee CPU's gaf bij mij nooit problemen met een Abit BP6 en celeron CPU's. Dat was dan wel dual CPU, geen dual core. Getest onder Windows 2000 en XP.

[quote]Bij mijn opdrachtgever worden HP laptops met dual core CPU's gebruikt onder Windows 2000.[/quote]
:x 2000? Da's geen typo met 2008?

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudjah op 18-11-2009 15:16 ]

TweakBlog

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ruudjah schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:15:
Een of twee CPU's gaf bij mij nooit problemen met een Abit BP6 en celeron CPU's. Dat was dan wel dual CPU, geen dual core. Getest onder Windows 2000 en XP.
Het maakt dan ook niet uit of je de multiprocesser ACPI nu hebt geïnstalleerd voor een multicpu of multicore systeem, het werkt op precies dezelfde manier.

• Klunssmurf
  • Niet online
Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om wat te leren. ;)
Pagina: 1