Definitie en herkomst van "HD" (Full-HD & HD-ready)

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 21:56
Ik vroeg me af wat de precieze specificatie is van Full-HD en HD-ready?
Ik heb namelijk het idee dat hiermee nogal gesjoemeld wordt.
Veel meer dan informatie over de "bekende" resoluties kan ik niet vinden, terwijl er volgens mij meer achter moet zitten.

Er bestaat namelijk een Full-HD en HD-ready logo. Het lijkt me dat dit is bedacht door een organisatie die de standaard beheert en toekent, maar ik kan deze organisatie niet vinden. Ik neem zelf altijd aan dat met HD-ready wordt bedoeld dat er 720P content via een beveiligde hdmi verbinding kan worden weergegeven (bij televisies!) en voor Full-HD ook een beveiligde HDMI verbinding, maar dan met 1080P als resolutie.

Ik zie dan weer dat camera's vaak als Full-HD worden bestempeld, maar dan een resolutie kunnen verwerken van 1080i. In de praktijk is dat dezelfde resolutie met een streperig beeld. Waardeloos dus als je een camera koopt en dus erg nadelig voor consumenten en daar lijkt me de HD-standaard niet voor bedacht...

Dus wie kan me meer vertellen? Is Full-HD of HD-ready een echte standaard? Waar staan de specificaties compleet vermeld en welke organisatie beheert deze standaard?

vrede in rust

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even googlen op "hd ready certification" en ik zag:
http://uk.cinenow.com/art...m-requirements-from-eicta

EICTA heet de organisatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zie Wikipedia: Wikipedia: 1080p en Wikipedia: High-definition television

Daar staat ook in hoe de standaarden tot stand zijn gekomen.

specs | 3360wP met SE3000

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Money for nothin' and your chicks for free

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:16

FeaR

In GoT we trust

Zoals gezegd had je via deze en deze Wiki links voldoende kunnen vinden betreffende jou vraag. En dan zijn er natuurlijk ook nog andere manier zoals de GoT Search.

In het LCD Beleid kan je nalezen waar een dergelijke topicstart aan moet voldoen wil je na wat meer onderzoek een nieuw topic openen.

Als je kijkt naar De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid dan begrijp je ook waarom dit topic op slot gaat.

En topic is weer open O-)

En dan wel om de volgende reden/quote:
Ik wil dit graag weten omdat ik het erg vreemd vind dat veel camcorders een resolutie van 1080i aankunnen en ze als Full-HD gespecificeerd zijn.
Dat deel zou inderdaad wel wat opheldering mogen, dus daar weer verder :)

TS wordt ook nog aangepast als het goed is

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 18-11-2009 23:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Dat is niet zo moeilijk uit te leggen hoor ;)

Dat komt omdat de term "Full HD" helemaal niet bestaat! Daar zijn namelijk helemaal geen eisen aan gesteld.
Zoals je op de site van EICTA kunt vinden zijn er 2 hd standaards

-hdready
-hdready1080p

Wanneer een fabrikant zn hdtv 1 van deze 2 termen wilt meegeven, moet deze dus voldoen aan een rits eisen zoals een minimum aantal beeldlijnen of het moeten kunnen accepteren van 50 en 60 hz.
Zo moet een hdready tv dus minimaal 720 horizontale beeldlijnen hebben en een hdready1080p moet een resolutie hebben van minimaal 1920x1080. Beide moeten hd kunnen weergeven dat wordt doorgegeven op zowel 50 als 60hz.
Als een hdtv dus hdready is, moet deze de 60hz games van de xbox af kunnen spelen!

De term Full HD is verzonnen door winkeliers en komt uit de tijd dat hdready1080p tv's nog schaars waren.
Er waren toen wel een aantal tv's die aan enkele 1080p eisen konden voldoen, maar aan andere eisen weer niet.
Zo was er een Hitachi plasma met een reso van 1024x1080 en die konden ze dan full hd noemen. Ook bekend waren de eerste full hdtv's van Philips. Deze hadden wel de resolutie 1920x1080, maar konden echter een signaal accepteren van maximaal 1080i waarna de tv dit omrekende naar 1080p.

Gelukkig werd niet lang daarna de term hdready1080p officieel met daarbij dus de lijst met eisen.
Het verwarrende is dat consumenten de term full hd gebruiken terwijl ze eigenlijk hdready1080p bedoelen.

Dit is een goede uitleg van de eisen en lekker makkelijk leesbaar

http://www.hardware.info/...eert_HD_Ready_1080p_norm/

Lees ook bladzijde 2 over de gemiste kans van 24p weergave.

Hier zie je de hdready eisen, iets minder makkelijkj leesbaar
http://www.hdtvforum.nu/i...CTA_Kravspecifikation.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Ferry34 op 19-11-2009 02:01 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
HD Ready 1080p kwam pas na Full HD en die term is juist verwarrend voor de gemiddelde consument. Want het is allebei HD Ready, alleen staat er bij 'HD Ready 1080p' nog een nummertje achter, maar dat snapt buurman jan niet.

Houd het alsjeblieft op Full HD en HD Ready.

The devil is in the details.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Dat klopt, want de enige standaard was toen nog hdready.
Later kwam daar de standaard hdready1080p bij, juist door de verwarrende situaties zoals ik hierboven schreef en vanalles full hd werd genoemd.

Het was makkelijker geweest als ze hdready1080p inderdaad officieel full hd hadden genoemd. De winkelier echter noemt bijvoorbeeld een Panasonic TH42PX80 ook full hd, omdat deze een 1080p signaal accepteert!
Dat deze dit natuurlijk niet kan tonen op 1080p weten ze ook wel, maar het staat zo leuk op het kaartje of in de folder :+

Om nog ff antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag, noem ik de belangrijkste eisen om hdready en hdready1080p te mogen heten.

Hdready

- het paneel heeft minimaal 720 horizontale beeldlijnen
- kunnen accepteren van 1280x720 en 1920x1080i beelden
- en dit in zowel 50hz alsook 60hz
- hd kunnen accepteren van minimaal 1 analoge ingang (componenten en vga) en minimaal 1 digitale ingang (hdmi en dvi)
- hdcp beveiliging
- tegenwoordig moet de overscan kunnen worden uitgezet

Hdready1080p

- het paneel heeft een reso van minimaal 1920x1080
- kunnen accepteren van 1280x720 en 1920x1080 interlaced en progressive en het kunnen tonen van 1920x1080p.
- dit zowel in 50hz en 60hz
- ook min 1 analoge en digitale ingang dit kunnen accepteren
- hdcp
- kunnen uitzetten van de overscan
- accepteren van 24p content (helaas mag een herberekening gedaan worden).

[ Voor 48% gewijzigd door Ferry34 op 20-11-2009 01:31 ]

Pagina: 1